Terug naar Afghanistan....?

Gestart door Michelvh, 24/06/2011 | 23:09 uur

onderofficier

En ik maar denken dat ik het topic  "trainingsmissie in Kunduz" aan het lezen ben blijkt het dat ik  "terug naar Afghanistan" aan het lezen ben........   ;)
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Laurens

En natuurlijk zijn de opleidingservaringen opgedaan in de Balkan/Europa/Irak en Afrika en natuurlijk eerdere EUPOL rotaties mooi meegenomen. We doen dit al heel wat jaartjes alleen in stuk kleinere schaal.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 11:58 uurIk blijf er bij.... het was aanzienlijk handiger geweest om periodoiek een groep Afgaanse agentenen in spee over te vliegen naar Nederland.. was veel efficiénter, goedkoper en veiliger...

Maar ja.... gepasseerd station.
En die zouden niet meer terug gaan naar Afghanistan maar hier massaal asiel aanvragen. Goh, de belangstelling in Kunduz zou enorm zijn...zouden ze "politieagenten" nodig hebben om de massa voor de aanmeldbureau's in toom te houden.... :angel:...misschien meteen dan ook maar een ME-training dan..

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 11:56 uur
Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 11:44 uur
maar daar is de marechaussee toch voor :)
Ik heb bij het takenpakket van de Kmar nog niet zien staan dat ze politite-agenten op zouden moeten leiden. Volgens mij heeft de Kmar andere taken.....
Ze leiden in realiteit ook geen politieagenten op maar para-militaire politie. Voor de schijn en genoegen van Groen Links hier wordt gesuggereerd dat het toch echt "civiele agenten" zijn en worden. Tja...

Het opleiden van paramilitaire politie lijkt mij een prima taak voor de KMar.

Laurens

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 17:21 uur
Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 12:53 uur
terwijl je een grote groep marechaussee heb die daar op staan te springen om dat te gaan doen

Bron?

De eerste 2 rotaties zijn (bijna geheel) gevuld met vrijwilligers. Rotatie 3 en 4 starten binnenkort al aan de training. Dat zijn zo'n 200 man. Groot is natuurlijk een open begrip en heb nog geen collega's zien springen. Denk alleen dat het aantal politievrijwilligers straks behoorlijk tegen gaat vallen als de eerste blauwe niet terugkomt.

KapiteinRob

Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 12:53 uur
terwijl je een grote groep marechaussee heb die daar op staan te springen om dat te gaan doen

Bron?

Michelvh

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 11:56 uur
Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 11:44 uur
maar daar is de marechaussee toch voor :)

Ik heb bij het takenpakket van de Kmar nog niet zien staan dat ze politite-agenten op zouden moeten leiden. Volgens mij heeft de Kmar andere taken.....

Ben ik met je eens, maar als je dan toch als regering besluit mensen daar op te leiden voor politie taken, waarom zou je dan de politie inzetten terwijl je een grote groep marechaussee heb die daar op staan te springen om dat te gaan doen. Het zijn gewoon de basis vaardigheden van aanhoudings technieken tot zelfverdediging en gebruik vuurwapen. Een ambsinstructie zullen ze daar niet kennen.

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 29/06/2011 | 12:10 uur
Zal wat zijn, de 1e agent die terugkomt in een kist.....benieuwd hoe de publieke opinie / politiek daar op zal reageren......?

Dan stapt minister Rosenthal op, want hij heeft de garantie gegeven dat het daar veilig is voor onze nobele politie-agenten die hun idealisme betreffende bonnenquota, buitenproportioneel geweld en echtelijke ruzies willen overbrengen op de aanstaande Afghaanse collega's.

Tanker

Zal wat zijn, de 1e agent die terugkomt in een kist.....benieuwd hoe de publieke opinie / politiek daar op zal reageren......?

Het is een f*cking warzone daar, nee gaan we effe agenten opleiden..... :crazy:

KapiteinRob

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 11:58 uur
Ik blijf er bij.... het was aanzienlijk handiger geweest om periodoiek een groep Afgaanse agentenen in spee over te vliegen naar Nederland.. was veel efficiénter, goedkoper en veiliger...

Absoluut; dat vliegtuig vliegt naar ik aanneem nu toch ook bijna wekelijks. Maar ja, ik heb niets met die naieve gedachten dat in Afghanistan een NL-opgeleide agent nodig is die louter bonnetje uit mag schrijven en echtelijke ruzies moet zien te sussen. Ben benieuwd wat ze in Afghanistan van die Nederlandse opleiding/werkwijze denken, nu ze zien dat we een paar bankovervallers laten lopen omdat ze schieten.......

Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 11:58 uur
Maar ja.... gepasseerd station.

Alles wat nodig is, is een nieuw debat in de tweede kamer..... ;) Moeten ze eerst even wakker schrikken om in de grote mensen wereld te ontwaken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 11:56 uur
Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 11:44 uur
maar daar is de marechaussee toch voor :)

Ik heb bij het takenpakket van de Kmar nog niet zien staan dat ze politite-agenten op zouden moeten leiden. Volgens mij heeft de Kmar andere taken.....

Ik blijf er bij.... het was aanzienlijk handiger geweest om periodoiek een groep Afgaanse agentenen in spee over te vliegen naar Nederland.. was veel efficiénter, goedkoper en veiliger...

Maar ja.... gepasseerd station.

KapiteinRob

Citaat van: Michelvh op 29/06/2011 | 11:44 uur
maar daar is de marechaussee toch voor :)

Ik heb bij het takenpakket van de Kmar nog niet zien staan dat ze politite-agenten op zouden moeten leiden. Volgens mij heeft de Kmar andere taken.....

Michelvh

Citaat van: Kapitein Rob op 29/06/2011 | 09:30 uur
Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 08:56 uur
Citaat van: jurrien visser op 29/06/2011 | 07:37 uur
Enkele tientallen politiemensen hebben zich aangemeld, maar de bond overweegt een beroep te doen op haar leden om af te zien van de missie. 'De situatie is duidelijk verslechterd.'

En waar baseerd deze inlichtingen analyst zich op?

Die is inmiddels ook wakker geschrokken nadat hij het DF nog eens goed tot zich door had laten dringen. Gaat met onze politici ook wel gebeuren als de eerste dode politie-agent terugkomt.

Ik denk dat we allemaal wel dezelfde mening hebben over politie in kunduz, met alle respect dat ze willen helpen... maar daar is de marechaussee toch voor :)

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 29/06/2011 | 10:17 uur
dit is inderdaad een flinke klus waar de platte petten niet op berekend zijn.

Krijg nou wat; maar dat wisten ze niet in de tweede kamer.... Het kabinet had toch gezegd dat het veilig was? En er is toch een brief van de Afghaanse overheid dat de door NL opgeleide politie-agenten niet in dergelijke situaties terecht zullen komen? Welke brief?  :P