Nederlandse special forces

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/07/2011 | 07:17 uur

Jellington

Citaat van: Ace1 op 19/10/2013 | 01:42 uur
Wat is er mis met de Belgische paracommando's deze staan hun mannetje internationaal, deze hebben veel ervaring in Afrika en spreken de Franse taal goed wat je in bepaalde landen in Afrika nodig hebt.

Ik zeg niet dat er persé iets mis is met de paracommandos, want die zijn idd gewoon poepgoed. Maar ik zelf ben gewoon meer voor een samenwerking met Duitsland, gewoon om dat wij in feite toch een beetje "het kleine broertje van Duitsland" zijn en het Duitse leger is gewoon sterker (vooral in aantallen) dan de Belgen dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat als je zou kunnen kiezen dat je dan voor de sterkste zou gaan... maar zoals ik al zei als het de Belgen worden hoor je mij alles behalve klagen hoor :)

Ace1

Citaat van: Jellington op 19/10/2013 | 00:36 uur
Liever met de Duitsers dan met de Belgen eigenlijk maar ook al is het met de Belgen dan bij alsog blij. Sorry als ik allemaal onmogelijke absurde ideen naar voren breng, heb er niet erg veel verstand van...

Wat is er mis met de Belgische paracommando's deze staan hun mannetje internationaal, deze hebben veel ervaring in Afrika en spreken de Franse taal goed wat je in bepaalde landen in Afrika nodig hebt.

Jellington

Maar om over verder te gaan over de SF, is het niet misschien een idee (ookal zijn mensen hier tegen een aparte OPCO voor de SF) om samen met de Duitsers en/of de Belgen er eentje te maken? Liever met de Duitsers dan met de Belgen eigenlijk maar ook al is het met de Belgen dan bij alsog blij. Sorry als ik allemaal onmogelijke absurde ideen naar voren breng, heb er niet erg veel verstand van...

Ros

Citaat van: Elzenga op 18/10/2013 | 14:14 uur
...maar dan nog denk ik dat je niet te ver kan gaan in alles samenbrengen. Dat werkt in het bedrijfsleven ook niet goed..

Het kan goed werken.....maar de succes ligt aan de manier waarop een dergelijke aanpassing/stroomlijning word doorgevoerd. Defensie kennende zullen ze het zelf willen regelen en.......dat gaat niet werken  :cute-smile:

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 18/10/2013 | 14:04 uur
De vraag is natuurlijk of het verschil in eisen en aansturing tussen KL, KLu en KM dat toelaat. Het kan m.i. alleen als ook de taken dichter naar elkaar toegroeien. Waar op uitzending geïntegreerd gewerkt wordt, betekend dat niet dat dit ook zo makkelijk gaat in onderliggende processen. Ik ben, met jou, zeker van mening dat het kan, maar alleen als de krijgsmacht ook een duidelijk visie, taak en doel krijgt. Niet het zwitserse zakmes farce, maar 'dit is doel, taak en daar gaan we als 1 team aan werken'.
precies...en daar doe ik ook een aanzet toe in mijn Alternatieve Opzet...maar dan nog denk ik dat je niet te ver kan gaan in alles samenbrengen. Dat werkt in het bedrijfsleven ook niet goed..teveel concentratie. Wel denk ik dat er nog een stap ik kan worden gemaakt ten opzichten van de huidige CDS/OPCO opzet.

dudge

Citaat van: Kapitein Rob op 18/10/2013 | 13:53 uur
Welke ervaringen hebben wij daar dan mee? Ik heb zo links en rechts in paarse omgevingen wat gedaan en dat gaat n.m.m. (Los van wat grappen en grollen) prima. Zou niet weten waarom we niet als 1 OPCO kunnen opereren. Wat we op missie al min of meer doen omdat we dan onder de CDS vallen. Het is m.i. van de zotte dat we nog steeds 3 OPCO's hebben. Je kan de hele handel (of wat er van over is/blijft) gemakkelijk centraal aansturen. Laten daar maar eens mee beginnen, kijken we later of de 3 krijgsmachtpoten ook daadwerkelijk in elkaar geschoven kunnen worden. Wat natuurlijk ook kan!

De vraag is natuurlijk of het verschil in eisen en aansturing tussen KL, KLu en KM dat toelaat. Het kan m.i. alleen als ook de taken dichter naar elkaar toegroeien. Waar op uitzending geïntegreerd gewerkt wordt, betekend dat niet dat dit ook zo makkelijk gaat in onderliggende processen. Ik ben, met jou, zeker van mening dat het kan, maar alleen als de krijgsmacht ook een duidelijk visie, taak en doel krijgt. Niet het zwitserse zakmes farce, maar 'dit is doel, taak en daar gaan we als 1 team aan werken'.

KapiteinRob

Ik vind het gezien de huidige omvang van onze defensie wel een serieus te overwegen optie. Hef staven CLSK en CLAS op en maak van CZSK een over-all defensiecommando. Daar zit nog zat MLD-ervaring en door de mariniers weten ze ook nog wel wat van zandhappen...

Of, om politiek correct te blijven, hef alle staven op onder gelijktijdige uitbreiding staf CDS. Resultaat zou gewoon 1 OPCO moeten zijn.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/10/2013 | 13:53 uur
Welke ervaringen hebben wij daar dan mee? Ik heb zo links en rechts in paarse omgevingen wat gedaan en dat gaat n.m.m. (Los van wat grappen en grollen) prima. Zou niet weten waarom we niet als 1 OPCO kunnen opereren. Wat we op missie al min of meer doen omdat we dan onder de CDS vallen. Het is m.i. van de zotte dat we nog steeds 3 OPCO's hebben. Je kan de hele handel (of wat er van over is/blijft) gemakkelijk centraal aansturen. Laten daar maar eens mee beginnen, kijken we later of de 3 krijgsmachtpoten ook daadwerkelijk in elkaar geschoven kunnen worden. Wat natuurlijk ook kan!
Canadese ervaring en die in België...

Je kunt de OPCO's verder verkleinen en veel (meer) overbrengen naar een centraal commando. Maar om het helemaal door te zetten lijkt me niet wenselijk.

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 18/10/2013 | 13:46 uur
De ervaringen met zo'n opzet zijn niet onverdeeld succesvol.

Welke ervaringen hebben wij daar dan mee? Ik heb zo links en rechts in paarse omgevingen wat gedaan en dat gaat n.m.m. (Los van wat grappen en grollen) prima. Zou niet weten waarom we niet als 1 OPCO kunnen opereren. Wat we op missie al min of meer doen omdat we dan onder de CDS vallen. Het is m.i. van de zotte dat we nog steeds 3 OPCO's hebben. Je kan de hele handel (of wat er van over is/blijft) gemakkelijk centraal aansturen. Laten daar maar eens mee beginnen, kijken we later of de 3 krijgsmachtpoten ook daadwerkelijk in elkaar geschoven kunnen worden. Wat natuurlijk ook kan!

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 18/10/2013 | 13:16 uur
Nee, gewoon 1 krijgsmacht waar je gewoon 1 staf (OPCO) voor hebt en je zo breed mogelijk in kan functioneren. Weg met die 3 eilandjes met eigen "regeringen", dat is met onze huidige grootte absurd!
De ervaringen met zo'n opzet zijn niet onverdeeld succesvol.

...maar de huidige opzet kan allemaal nog wel wat strakker denk ik...

KapiteinRob

Citaat van: guest1400 op 18/10/2013 | 12:15 uur
pfff, gezien de huidige grote van de krijgsmacht vind ik het niet eens zo'n verkeerd idee meer...

mariniers naar de landmacht, MLD naar de luchtmacht en de vloot lekker bij de kustwacht.... dag dag marine  :crazy:

Nee, gewoon 1 krijgsmacht waar je gewoon 1 staf (OPCO) voor hebt en je zo breed mogelijk in kan functioneren. Weg met die 3 eilandjes met eigen "regeringen", dat is met onze huidige grootte absurd!

guest1400

Citaat van: Kapitein Rob op 18/10/2013 | 09:57 uur
Meteen deze gedachte doortrekken naar de huidige OPCO's. Dus opheffen en rechtstreeks onder de defensiestaf. Dus in de praktijk 1 OPCO. De NL-defensie behoeft m.i. helemaal niet 3 seperate OPCO's.

pfff, gezien de huidige grote van de krijgsmacht vind ik het niet eens zo'n verkeerd idee meer...

mariniers naar de landmacht, MLD naar de luchtmacht en de vloot lekker bij de kustwacht.... dag dag marine  :crazy:

yelloow

Dat gaat toch helemaal nergens over. Omdat de heren in Roozendaal het zelf een goed idee moeten ze een eigen organisatie krijgen, en daar moeten hun collega's van het korps zich maar bij aansluiten. Ik ken nog wat meer eigengereide clubjes binnen deze baas (ik denk zelf dat ik bij mss wel de ergste zit) maar dat lijkt me geen reden om de organisatie nog verder overhoop te gooien.

Elzenga

Citaat van: yelloow op 18/10/2013 | 01:29 uur
Eh waarom voor die paar 100 man een extra opco. Welk probleem hebben jullie met al jullie wijsheid en expertise ontdekt dat de creatie van een extra bureaucratische laag rechtvaardigt ?
deze wens uit kringen van de KCT zelf komt....en zo groot en bureaucratisch hoeft het allemaal niet te zijn. Zeker niet als je de andere OPCO's ook zo beperkt mogelijk maakt...

dudge

Citaat van: Jellington op 17/10/2013 | 22:06 uur
Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik begrijp dat het op het moment gewoon niet te doen is om een nieuwe OPCO te maken voor onze SF. Maar wanneer alles weer een beetje op gang komt met de economie en als iemand die na kan denken minister-president is dan moet het kunnen... Volgens mij vind de VVD het namelijk ook geen slecht idee...

http://www.vvd.nl/standpunten/84/defensie

"Defensie moet vooruitkijken en investeren in een krijgsmacht van de toekomst. Zeker op terreinen waar Nederland een verschil kan maken – zoals special forces en raketverdediging."

Ik begrijp dat je realistisch wilt blijven maar we kunnen toch wel fantaseren en denken over wat wij het beste idee vinden?

Een apart OPCO lijkt mij enorme overkill. Maar in dit geval heeft Yelloow het reeds prima verwoord:

Citaat van: yelloow op 18/10/2013 | 01:29 uur
Eh waarom voor die paar 100 man een extra opco. Welk probleem hebben jullie met al jullie wijsheid en expertise ontdekt dat de creatie van een extra bureaucratische laag rechtvaardigt ?

Wat is exact het probleem en hoe bepaal je dan wat de oplossing is? Gezien de huidige ontwikkelingen is er best iets te zeggen voor het plan van Guest1400, lijkt me de meest logische oplossing. Bedenk ook dat we in Nederland geen krijgsmachtdelen meer hebben zoals ze dat in de UK wel hebben, om van de VS nog maar niet te spreken.