Nederlandse special forces

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/07/2011 | 07:17 uur

KapiteinRob

Citaat van: guest1400 op 18/10/2013 | 09:29 uur
daarom opper ik ook aan om ze onder de defensiestaf te plaatsen, dat zodra de beslissing tot inzet is genomen er gelijk over kan worden gegaan tot actie.

Meteen deze gedachte doortrekken naar de huidige OPCO's. Dus opheffen en rechtstreeks onder de defensiestaf. Dus in de praktijk 1 OPCO. De NL-defensie behoeft m.i. helemaal niet 3 seperate OPCO's.

guest1400

Citaat van: yelloow op 18/10/2013 | 01:29 uur
Eh waarom voor die paar 100 man een extra opco. Welk probleem hebben jullie met al jullie wijsheid en expertise ontdekt dat de creatie van een extra bureaucratische laag rechtvaardigt ?

daarom opper ik ook aan om ze onder de defensiestaf te plaatsen, dat zodra de beslissing tot inzet is genomen er gelijk over kan worden gegaan tot actie.

yelloow

Eh waarom voor die paar 100 man een extra opco. Welk probleem hebben jullie met al jullie wijsheid en expertise ontdekt dat de creatie van een extra bureaucratische laag rechtvaardigt ?

Jellington

Citaat van: guest1400 op 17/10/2013 | 22:50 uur
klopt, in de golf hebben die 2 eenheden ook intensief samengewerkt maar vergeet niet dat UIM en het KCT met viper en 55 ook best wel nauw hebben samengewerkt.

Ze hebben idd nauw samengewerkt, maar extreem veel is hier ook niet over bekend. Ik had trouwens ergens op een ander forum gelezen dat het af en toe niet helemaal lekker liep omdat de mariniers(UIM) dachten het klusje wel "ff snel te klaren" terwijl dat uiteindelijk toch een groot probleem was, is waarschijnlijk onzin want het kwam namelijk uit de mond van een diehard KCT-fan (ben ik ook, maar alsnog). Maar heeft iemand toevallig een idee hoe het zit met de nieuwe voertuigen voor het KCT? En hoeveel zou zon OPCO voor SF gaan kosten dan?(alles bij ingegrepen zoals uitbreidingen bij Klu)

guest1400

Citaat van: Jellington op 17/10/2013 | 22:33 uur
Engeland doet dit ook al aardig lang. Bijv. in De Falklands hadden ze gewoon gemixde groepen van SBS en SAS..

klopt, in de golf hebben die 2 eenheden ook intensief samengewerkt maar vergeet niet dat UIM en het KCT met viper en 55 ook best wel nauw hebben samengewerkt.

Citaat van: Jellington op 17/10/2013 | 22:33 uur
En ja eigenlijk moet je nooit in de goedkope praatjes van elke politicus trappen, maar hopen mag toch wel :3?

die hoop heb ik allang opgegeven

Jellington

Citaat van: guest1400 op 17/10/2013 | 22:23 uur
Dat beidde eenheden niet met elkaar kunnen omdat ze te verschillend zijn is natuurlijk onzin want zowel de MARSOF als het KCT kunnen een hoop van mekaar leren op het gebied van trainingen, opleidingen, tactieken, inzetten etc. etc. Dat niet alleen maar als beidde eenheden het beste van het beste mogen kiezen uit de complete krijgsmacht zou alleen maar ten goede komen van het niveau van deze eenheden.


Engeland doet dit ook al aardig lang. Bijv. in De Falklands hadden ze gewoon gemixde groepen van SBS en SAS..

En ja eigenlijk moet je nooit in de goedkope praatjes van elke politicus trappen, maar hopen mag toch wel :3?


guest1400

Citaat van: Flyguy op 16/10/2013 | 21:56 uur
Lekker duur, 5 opco's.

Het enige wat ik nog zou kunnen begrijpen is als met de SF eenheden buiten de opco's plaatst, direct onder het MinDef. Ik denk dat het gewoon het beste is om het te houden als het nu is. De MARSOF verschillen behoorlijk van het KCT, beide zeer goed in verschillende dingen, dat is het mooie.

Het liefst zie ik ze onder direct bevel van de Defensie-staf, dat zou enorm kunnen schelen in reactietijd en het plaatst de SF direct in de kijker van het ministerie. Dat beidde eenheden niet met elkaar kunnen omdat ze te verschillend zijn is natuurlijk onzin want zowel de MARSOF als het KCT kunnen een hoop van mekaar leren op het gebied van trainingen, opleidingen, tactieken, inzetten etc. etc. Dat niet alleen maar als beidde eenheden het beste van het beste mogen kiezen uit de complete krijgsmacht zou alleen maar ten goede komen van het niveau van deze eenheden.

BTW jellington: goedkope verkiezingspraatjes van de VVD trap ik allang niet meer in ;)

Jellington

Citaat van: Elzenga op 17/10/2013 | 22:10 uur
ik ga uit van een gewenste situatie in 2025. Ik mag hopen dat men dan inmiddels de nut en noodzaak van een sterkere krijgsmacht inziet. Als ook de creatie van een 5e OPCO...SOC.

+1, en als ze het nut van een sterkere krijgsmacht dan niet inzien dan is de kans groot dat ze zich meer gaan richten op de kleinere dingen (zoals Special Operation Forces), want hoe duur kan dat nou zijn? Heeft iemand een schatting?

Elzenga

Citaat van: Flyguy op 16/10/2013 | 21:56 uur
Lekker duur, 5 opco's.

Het enige wat ik nog zou kunnen begrijpen is als met de SF eenheden buiten de opco's plaatst, direct onder het MinDef. Ik denk dat het gewoon het beste is om het te houden als het nu is. De MARSOF verschillen behoorlijk van het KCT, beide zeer goed in verschillende dingen, dat is het mooie.
ik ga uit van een gewenste situatie in 2025. Ik mag hopen dat men dan inmiddels de nut en noodzaak van een sterkere krijgsmacht inziet. Als ook de creatie van een 5e OPCO...SOC.

Jellington

Citaat van: Flyguy op 16/10/2013 | 21:56 uur
Lekker duur, 5 opco's.



Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Ik begrijp dat het op het moment gewoon niet te doen is om een nieuwe OPCO te maken voor onze SF. Maar wanneer alles weer een beetje op gang komt met de economie en als iemand die na kan denken minister-president is dan moet het kunnen... Volgens mij vind de VVD het namelijk ook geen slecht idee...

http://www.vvd.nl/standpunten/84/defensie

"Defensie moet vooruitkijken en investeren in een krijgsmacht van de toekomst. Zeker op terreinen waar Nederland een verschil kan maken – zoals special forces en raketverdediging."

Ik begrijp dat je realistisch wilt blijven maar we kunnen toch wel fantaseren en denken over wat wij het beste idee vinden?

Flyguy

Lekker duur, 5 opco's.

Het enige wat ik nog zou kunnen begrijpen is als met de SF eenheden buiten de opco's plaatst, direct onder het MinDef. Ik denk dat het gewoon het beste is om het te houden als het nu is. De MARSOF verschillen behoorlijk van het KCT, beide zeer goed in verschillende dingen, dat is het mooie.

Jellington


Elzenga

Citaat van: guest1400 op 16/10/2013 | 17:29 uur
een soort van USASOC ofzo?
ja...maar dan Nederlandse variant.

Jellington

Weet iemand hoe het trouwens zit met de vervanging van de Mercedes voertuigen bij het KCT?

Jellington

Maar ik zie het zelf nog niet zo snel gebeuren ivm bezuinigingen en de JSF. En over een paar jaar hebben ze ook niet al te veel geld meer over want dan moeten de M-fregatten worden vervangen...