Rijksbegroting & Politieke toekomst, deel 2

Gestart door Lex, 22/10/2011 | 21:56 uur

Lex


Lex

Geld zat!
 
Afgelopen week kreeg ik eindelijk goed nieuws over Defensie: er is blijkbaar weer geld zat! Na het bekendmaken van de € 1 miljard bezuinigingen, werd er een emailadres geopend door de minister van Defensie: denkmee@mindef.nl

Iedereen kon ideeën indienen, die mogelijk geld zouden besparen. Na alle andere stofkamoperaties kon er eigenlijk niet worden bezuinigd zonder grondstoffelijk te hakken in de krijgsmacht en de defensieorganisatie, maar wellicht zag u in uw omgeving nog een bezuiniging van enkele tienduizenden Euro's die sinds 1996 over het hoofd was gezien...
Maar aan al die rampspoed is nu een einde aan het komen, blijkt uit nieuws dat ik mocht ontvangen uit het Caribische Gebied. Geld speelt blijkbaar geen rol meer om ambtelijke loopgravenoorlogen te voeren. Wat is er gebeurd?
 
De landen Curaçao en Aruba hebben ooit besloten dat de voertaal in het openbaar onderwijs Papiaments is. Het diploma van een Curaçaose school geeft niet automatisch recht op aansluiting op Nederlands vervolgonderwijs. Daarom besluiten Nederlandse ouders (uitgezonden militairen en andere ambtenaren van diverse ministeries) hun kinderen op Curaçao naar het Vespucci College te sturen, de Stichting Nederlands Middelbaar Onderwijs Curaçao. Op Aruba gaan de kinderen naar De Schakel. De leerlingen sluiten hun middelbare school af met staatsexamens.
 
Door de staatkundige hervormingen van 10 oktober 2010, is het volgens ambtenaren van OCW en ambtenaren van het College voor de Examens niet meer mogelijk staatsexamens te doen op Curaçao en op Aruba – want volgens hun eigen regels kan het niet. Alsof we regels niet zelf verzinnen en bij gebleken absurditeit niet kunnen wijzigen. De dichtstbijzijnde mogelijkheid om staatsexamen te doen is de bijzondere Nederlandse gemeente Bonaire. Dat betekent met 30 examenkandidaten vliegen naar Bonaire, voor drie examenperiodes per jaar. Dus voor tonnen op jaarbasis reiskosten, verblijfskosten, etcetera, allemaal voor rekening van Defensie. Nog los van de extra stress voor de examenkandidaten.
 
Eén consequentie hiervan is dat het voor Nederlanders met kinderen op de middelbare school ongunstiger zal zijn om naar Curaçao of Aruba te gaan voor een periode van 3 of 4 jaar. Daardoor ontstaan er vullingsproblemen in de onderofficiers- en officiersrangen op Curaçao en Aruba. Ik heb al mensen gesproken die niet voor 3 jaar met gezin naar Aruba of Curaçao willen, juist vanwege de scholenproblematiek voor hun kinderen.
De organisatie gevuld houden met voldoende en gemotiveerd personeel is een defensiebelang én een afgeleide van de Koninkrijksafspraken in het kader van een geloofwaardige verdediging van het Koninkrijk.
Mutatis mutandis zal hetzelfde gelden voor de ambtenaren van andere Nederlandse ministeries, waardoor de kwaliteit van de Nederlandse ondersteuning aan het bestuur binnen het Koninkrijk zal afnemen.
 
De vicieuze cirkel ontstaat dat er minder militairen met kinderen naar de West willen, waardoor het Vespucci-college en De Schakel ten onder gaan, waardoor hoogwaardig Nederlandstalig middelbaar onderwijs van Curaçao en Aruba verdwijnt, waardoor de kinderen Papiamentstalig onderwijs moeten volgen dat in het geheel niet aansluit op het Nederlandse onderwijs, waardoor niet alleen eindexamenkinderen in de problemen raken maar alle Nederlandse kinderen die een middelbare schoolopleiding volgen, waarna de bereidheid om een publieke functie op Curaçao of Aruba te aanvaarden, verder afneemt.
 
Een tweede consequentie zijn de totaal onnodige extra kosten. De kosten van het gesleep met examenkandidaten naar Bonaire, tenminste 3 examenperiodes per jaar,  lopen in de tonnen per jaar. Op het grote geheel van de Rijksbegroting is dat natuurlijk klein bier. Maar naar de menselijke maat genomen betekent elke € 50.000 die Defensie extra kwijt is aan het oplossen van de examenproblematiek op termijn een extra gedwongen ontslag, want daar is geen geld meer voor.
 
"Je kunt niet meer uitgeven dan er binnenkomt" is sinds enkele weken weer een valide argument in het politieke Haagse. Juist daarom is het belachelijk dat OCW Defensie op kosten jaagt. Totale nutteloze verspilling van belastinggeld, door eigenwijs gedrag van een Minister met wat ambtenaren.  Zelfs als Defensie de kosten op Onderwijs zou kunnen verhalen, verliest de Minister van Financiën – en dus de belastingbetaler- extra  en onnodig tonnen per jaar.
 
En, als kers op deze slagroomtaart van absurditeit: er zijn dit jaar en ook volgend jaar geen examenkandidaten op Bonaire zelf. Het is dus te stom voor woorden om dáár de examens af te laten leggen. Maar als er geld zat is...
 
Weblog Vzr KVMO,
7 mei 2012

noorman

Oké - had ik mij duidelijker moeten uitdrukken!
Wat ik 'had willen zeggen': 1 realistisch geluid = ben ik:)
Beter iets dan niets. Hoewel ik mij terdege bewust ben van mijn beperkingen op dat vlak.
Met al jouw punten ben ik het mee eens!

Ons stelsel wordt uitgehold om linkse hobby's te kunnen financieren.
Ten koste van een offensief NL.
Laten we ons in het defensief drukken.
Het wordt tijd dat wij onze invloed aanwenden.
Dat is mogelijk.
Daar ben ik van overtuigd.
Oké - om daar mee te eindigen...misschien ben ik dan toch te idealistisch maar ik wil mij niet neerleggen bij het onvermijdelijke!
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 20:43 uur
Ja Kapitein Rob...die VVD; geen keus is ook een keus; daarom ben ik overstag gegaan...
In ieder geval 1 realistisch geluid is beter dan geen geluid;)

Onder die realistische VVD is mijn departement geslacht en worden er 6000 man op straat geschopt. Onder die realistische VVD word ik zometeen gekort op mijn reiskosten, onder die realistische VVD wordt mijn besteedbaar inkomen omlaag gebracht, onder die realistische VVD moet ik vrezen voor werkeloosheid na 3 decennia hier en in den vreemde gediend te hebben, onder die realistische VVD kreeg ik er 11 jaar geleden 3 jaar extra dienen bij (terwijl de AOW-leeftijd gelijk bleef) waardoor ik nu geen ontslagbescherming heb waarbij ik toen "zo nodig was als ervaren militair" en nu "als ervaren militair te duur en dus overbodig ben", onder die realistische VVD blijven we geld naar Brussel en de rimboe brengen, onder die realistische VVD doen we mee aan een stupide missie in Afghanistan, onder die realistische VVD blijven we voor de JSF gaan terwijl er realistische alternatieven zijn die minder duur en afdoende capabel zijn.

De VVD is voor mij geen "fatsoenlijk rechtse partij", waar ik zo graag mijn stem op uit zou willen brengen. En daar ik zeer zeker niet links ben, heb ik voor 12 september weer eens een leuke uitdaging...... Maar ik stem nog liever niet dan stemmen op de VVD.

noorman

Citaat van: Kapitein Rob op 07/05/2012 | 20:36 uur
Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 20:27 uur
inmiddels m'n ziel verkocht aan de VVD;)
de VVD die geld over de buitenlandse balk gooien belangrijker vind dan het besteedbaar inkomen van de Nederlander dat zienderogen achteruit holt. Die VVD?

Ja Kapitein Rob...die VVD; geen keus is ook een keus; daarom ben ik overstag gegaan...
In ieder geval 1 realistisch geluid is beter dan geen geluid;)
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 20:27 uur
inmiddels m'n ziel verkocht aan de VVD;)

De VVD......  :'( Triest dat een partij die het minst ver van mijn ideeen afstond zo kan bedriegen en mij als oplossing wil gebruiken voor het begrotingstekort. De VVD die de laatste decennia mede-verantwoordelijk is voor de kaalslag op defensie, de VVD waar het H-woord niet meer onbespreekbaar is, de VVD die geld over de buitenlandse balk gooien belangrijker vind dan het besteedbaar inkomen van de Nederlander dat zienderogen achteruit holt. Die VVD?

Elzenga

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 20:27 uur
Helemaal gelijk...inmiddels m'n ziel verkocht aan de VVD;)
je bedoelt die partij die Defensie zou sparen maar rustig instemde met een 600+400miljoen bezuinigingen....en zoiets onzinnigs als het afstoten van de Leopard2 tanks laat verdedigen door haar defensie-woordvoerder?! Of moet ik de emoticon serieuzer nemen ;)

noorman

Helemaal gelijk...inmiddels m'n ziel verkocht aan de VVD;)
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

KapiteinRob

Citaat van: noorman op 07/05/2012 | 20:00 uur
Conservatieven zijn uitgespeeld.

Echte conservatieve partijen hebben we helaas in ons land niet, hooguit "Christelijk conservatief". En de mensen die dat aanhangen zitten niet bij het CDA....

noorman

Wekt geen verbazing...sinds 2006 ben ik geen lid meer van deze partij!
Hopeloos verdeeld...
Links heeft veel te veel invloed binnen de partij.
Conservatieven zijn uitgespeeld.
"Where no counsel is, the people fall, but in the multitude of counselors there is safety" - Proverbs 11 verse 14

-KMA -back as soon as possible-

Ace1

CDA'ers weten niet waar partij voor staat

Merendeel van de CDA-stemmers vindt profiel van de partij onduidelijk.

Voor 64 procent van de kiezers is het onduidelijk waar het CDA voor staat. Ook 40 procent van de CDA-stemmers vindt dat niet helder. Dat blijkt uit de wekelijkse peiling van Maurice de Hond. Ook beschouwt 54 procent van de kiezers het als een foute keuze van het CDA om met gedoogsteun van de PVV te gaan regeren. Meer dan 60 procent van de stemmers ziet het somber in voor het CDA bij de volgende verkiezingen: zij verwachten niet dat de partij in september meer dan 15 zetels zal gaan halen. Het CDA moet bovendien duidelijk uitspreken dat ze in 2010 een foute keuze hebben gemaakt door met de PVV in zee te gaan, vindt 56 procent.

De PVV is niet afgestraft door de achterban. Meer dan 70 procent van de PVV-kiezers geeft aan dat ze opnieuw voor de partij zullen kiezen in september. De PVV wint twee zetels ten opzichte van vorige week en komt uit op 19 zetels. De VVD en de SP verliezen beide een zetel en houden er ieder 30 over. De PvdA wint een zetel en komt op 20 terecht, het CDA blijft op 13 staan. D66 en GroenLinks blijven staan op respectievelijk 17 en 8 zetels. De ChristenUnie verliest een zetel en houdt er 6 over.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/cda-ers-weten-niet-waar-partij-voor-staat/SrZleg!uxPYgaQMdzXN2/

KapiteinRob

De AWVN kan beter eens kritisch haar pijlen richten op de politiek, die een pakket lastenverzwaringen bij de burger neerlegt. Dan is het logisch dat de burger met looneisen komt!

A.J.

Citaat van: DFT op 07/05/2012 | 15:57 uur
Cao-lonen in april omhoog


De AWVN toont zich zeer bezorgd over deze ontwikkeling. Volgens haar strookt die niet met de grote economische onzekerheden van dit moment. ,,De Nederlands economie is kwetsbaar. Een loongolf kan desastreus zijn voor de concurrentiepositie van bedrijven.'' De AWVN wijst erop dat vakbonden op dit moment nog looneisen van 2,5 procent stellen.


Wij van WC-eend... :cute-smile:

Lex

Politici krijgen tien maanden korter wachtgeld

De strengere wachtgeldregeling voor politici die in het Kunduz-akkoord is afgesproken, geldt ook voor huidige Kamerleden. Zij krijgen als gevolg van de nieuwe afspraken tot tien maanden korter wachtgeld uitbetaald. Dat melden bronnen aan RTL Nieuws.

De nieuwe maatregel gaat in per 1 september 2012, dat betekent dat de huidige Kamerleden er ook last van hebben. De nieuwe verkiezingen zijn immers pas op 12 september. De maximale duur van de wachtgeldregeling wordt dan net zo lang als de maximale WW-duur, namelijk 38 maanden. De maximale duur was 4 jaar. Het is dus een verkorting van 10 maanden.

Nog steeds langer wachtgeld
De maatregel betekent overigens niet dat politici nu net zo lang wachtgeld krijgen als gewone werknemers die zijn ontslagen een WW-uitkering ontvangen. Het minimum voor politici die langer dan 3 maanden in functie zijn geweest, is 2 jaar wachtgeld. Een WW-uitkering van 2 jaar krijg je pas als je al 24 jaar in dienst bent geweest.

Korter wachtgeld Van Gent
Een van de Kamerleden die nu korter recht heeft op wachtgeld is Ineke van Gent van GroenLinks. Zij was een van de onderhandelaars die tot de maatregel besloten. Van Gent, die al bijna veertien jaar in de Kamer zit, zou eigenlijk vier jaar wachtgeld krijgen. Dat wordt nu 38 maanden.

Besloten in Kunduz-akkoord
De maatregel is een van de gevolgen uit het akkoord tussen VVD, CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks. In 2010 werd de wachtgeldregeling al versoberd. De maximale duur werd toen verkort van zes jaar naar vier jaar.

RTL Nieuws
7 mei 2012, 17:00

Lex

Cao-lonen in april omhoog

DEN HAAG (AFN) - De cao's die in april zijn afgesloten kennen een loonstijging van 1,8 procent. Dat is een stuk hoger dan het gemiddelde (1,6 procent) van alle cao's die voor dit jaar zijn afgesproken. Werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van het Nederlandse bedrijfsleven, heeft dat maandag bekendgemaakt.

De AWVN toont zich zeer bezorgd over deze ontwikkeling. Volgens haar strookt die niet met de grote economische onzekerheden van dit moment. ,,De Nederlands economie is kwetsbaar. Een loongolf kan desastreus zijn voor de concurrentiepositie van bedrijven.'' De AWVN wijst erop dat vakbonden op dit moment nog looneisen van 2,5 procent stellen.

De AWVN onderkent dat het bezuinigingspakket dat VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie zijn overeengekomen, ten koste gaat van de koopkracht van veel mensen, maar roept de vakbonden op mee te doen aan het aanpakken van de economische problemen. ,,Voor iedereen zit er wel iets vervelends in, maar het grote plaatje is goed voor Nederland.''

Lichtpuntje

De werkgeversvereniging ziet als lichtpuntje dat in zeven van de tien nieuwe cao's afspraken zijn gemaakt die moeten helpen werknemers langer aan de slag te houden, onder meer via scholing. Er zijn overigens nog relatief weinig cao's afgesloten: 23 procent van het totaal. Vorig jaar was dat na 4 maanden 31 procent.

Bij de FNV leiden ze uit de loonstijging af dat de vakbonden hun werk goed doen. Cao-coördinator Catelene Passchier wijst er op dat wel degelijk rekening wordt gehouden met een verantwoorde loonontwikkeling en dat de FNV elk jaar een maximale looneis vaststelt. Passchier:,,Wij zijn verbaasd over de opmerking van AWVN dat onze looneis te hoog is, want in april bleek uit CBS-cijfers dat de cao-loonstijging al meer dan anderhalf jaar onder inflatieniveau ligt.''

DFT,
ma 07 mei 2012, 14:48