Rijksbegroting & Politieke toekomst, deel 2

Gestart door Lex, 22/10/2011 | 21:56 uur

Lex

Onbelaste km-vergoeding verdwijnt

De Kunduz-coalitie heeft u en de Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV – en alle andere Nederlanders –verrast door de afspraak dat de onbelaste kilometervergoeding gaat verdwijnen. Dit om geld vrij te spelen om de overdrachtsbelasting op 2 % te houden. Er bestaat erg weinig draagvlak voor deze ondoordachte maatregel.
Wat houdt dit in voor militairen? Zonder iets af te doen aan de terechte constatering dat militairen vanwege het functieroulatiestelsel wel erg vaak van standplaats kunnen veranderen, is het goed om op te merken dat deze maatregel, als die doorgaat, voor alle defensiemedewerkers gaat gelden. Ook de burgers. Sterker nog, voor iedereen die in Nederland werkt en hier zijn belasting betaalt.

Wat deze maatregel precies inhoudt, is niet bekend. Er is alleen een afspraak in het zogenaamde stabilisatieakkoord en -programma dat de onbelaste vergoeding vervalt. Of dat voor alle reizen geldt, of alleen voor woon-werkverkeer is nog redelijk vaag. De afspraak luidt:

"Om de doorstroming op de woningmarkt te verbeteren, wordt de overdrachtsbelasting op woningen permanent verlaagd tot 2%. Dat draagt bij aan langdurige zekerheid op de woningmarkt en lagere financiële risico's.
De maatregel wordt gefinancierd uit de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding, inclusief het onbelaste privégebruik van lease-auto's.
Dit bevordert dat mensen dichterbij hun werk gaan wonen en vermindert de milieu- en filedruk."

In beginsel zijn er drie (grote) mogelijkheden.

In de rechtspositie staat de afspraak dat defensiemedewerkers recht hebben op een bepaalde reiskostenvergoeding. Het vervallen van de fiscale vrijstelling verandert deze afspraak niet. De fiscale consequentie daarvan komt voor rekening van Defensie.
Defensie komt met het voorstel om de reiskostenvergoeding af te schaffen. Daarmee valt arbeidsvoorwaardengeld vrij, dat voor iets anders gebruikt kan worden.
De reiskostenvergoeding wordt verlaagd naar een zodanig niveau dat samen met de belasting die daarover betaald moet worden hetzelfde uitgavenniveau gerealiseerd wordt als thans aan reiskosten wordt uitgegeven.
Los daarvan staat de vraag of de redenen die er toch al waren om de functieduur te verlengen door de nu aangekondigde maatregel niet versterkt worden.

Er bestaat erg weinig draagvlak voor deze ondoordachte maatregel. De Vakbond voor Defensiepersoneel VBM|NOV gaat ervan uit dat de bonden zullen proberen om de fiscale consequenties bij de werkgever in rekening te brengen.

De discussie daarover bij Defensie zal beginnen bij de start van het overleg over een arbeidsvoorwaardenakkoord 2013.

VBM|NOV,
maandag, 07 mei 2012 11:56

Mourning

Citaat van: Kapitein Rob op 05/05/2012 | 12:21 uur
Als je doelt op het concept Catshuisakkoord ga ik verder niet discussieren wat erger is, ik vind ze beiden onacceptabel omdat de rekening bij de burger gelegd wordt, de overheid nog steeds met geld blijft smijten en het eigen huishoudboekje structureel niet kloppend maakt. En dan nog blij is met "maar 3% tekort". Alsof ik verdorie moet juichen!

Ik ben zo eigenwijs te denken dat ik er wel uit zou komen, maar dan kom je inderdaad aan het heilige "koop je eigen geweten af en bescherm de baantjes van je viendjes" oftewel OSW. Dan gaat de JSF niet door, dan gaat de publieke omroep commercieel, gaat het mes in de bureaucratie van de gezondheidszorg, gaan allerlei idiote subsidies eraan, gaat er minder geld naar Brussel, en zo kan ik nog heel wat zaken bedenken waar men minder of zelfs geen geld aan uit kan geven zonder meteen jou en mijn portemonnaie aan te slaan.

Nee,ik doel op wat er zou gebeuren ALS er uberhaupt geen akkoord zou zijn geweest wat bijna het geval was...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Tanker

Citaat van: Kapitein Rob op 05/05/2012 | 12:57 uur
Citaat van: Tanker op 05/05/2012 | 12:46 uur
Amerikaanse toestanden binnen enkele jaren ?

Benzine voor circa 60 cent per liter? Graag!

Dat zeker Rob, maar die zorgkosten niet AUB.
Kan ik dadelijk een krantenwijkje nemen om langs de dokter te kunnen gaan..... :'(

KapiteinRob

Citaat van: Tanker op 05/05/2012 | 12:46 uur
Amerikaanse toestanden binnen enkele jaren ?

Benzine voor circa 60 cent per liter? Graag!

Tanker

GVD volgend jaar eigen risico zorg naar  Euro 400,- per jaar, stijging van de zorgpremie komt daar nog eens bovenop en uiteraard zal daar tegenover staan dat er steeds minder vergoed word.
De verschraling in de zorg neemt toe, Amerikaanse toestanden binnen enkele jaren ?

Voor diegenen die hem nog niet gezien hebben, ik adviseer de film "Sicko" te kijken geregisseerd door Michael Moore.
Dan kan men zien waar we naar toe gaan....

KapiteinRob

Citaat van: Mourning op 05/05/2012 | 11:40 uur
Met die OSW paragraaf ben ik het ook niet eens, maar doe nou niet alsof die 700-800mln alle nu genomen maatregelen had kunnen voorkomen, want zo klinkt het wel onderhand.

M.i. zeg ik dat ook niet, en geef ik tevens aan waar er nog meer geld BEZUINIGD kan worden. Daarbij vind ik dat OSW helemaal afgeschaft moet worden onder instandhouding van een stevige pot voor noodhulp. En dat levert wat mij betreft meteen jaarlijks 4 miljard euro op; wel een stevig bedrag!

Citaat van: Mourning op 05/05/2012 | 11:40 uur
Bovendien moest er een bepaalt bedrag bezuinigd of binnengehaald worden in 2013 en bezuinigingen duren meestal langer dan het invoeren van lastenverzwaringen,

Ik kies voor andere manieren en niet voor het nog verder verzwaren van de persoonlijke lasten. De genomen AOW-maatregel levert m.i. ook niet in 2013 meteen smakken met geld op, dat gaat ook geleidelijk.

Citaat van: Mourning op 05/05/2012 | 11:40 uur
ik had het ook liever anders gezien maar het alternatief zou nog steeds veel erger zijn geweest.

Als je doelt op het concept Catshuisakkoord ga ik verder niet discussieren wat erger is, ik vind ze beiden onacceptabel omdat de rekening bij de burger gelegd wordt, de overheid nog steeds met geld blijft smijten en het eigen huishoudboekje structureel niet kloppend maakt. En dan nog blij is met "maar 3% tekort". Alsof ik verdorie moet juichen!

Ik ben zo eigenwijs te denken dat ik er wel uit zou komen, maar dan kom je inderdaad aan het heilige "koop je eigen geweten af en bescherm de baantjes van je viendjes" oftewel OSW. Dan gaat de JSF niet door, dan gaat de publieke omroep commercieel, gaat het mes in de bureaucratie van de gezondheidszorg, gaan allerlei idiote subsidies eraan, gaat er minder geld naar Brussel, en zo kan ik nog heel wat zaken bedenken waar men minder of zelfs geen geld aan uit kan geven zonder meteen jou en mijn portemonnaie aan te slaan.

Mourning

Met die OSW paragraaf ben ik het ook niet eens, maar doe nou niet alsof die 700-800mln alle nu genomen maatregelen had kunnen voorkomen, want zo klinkt het wel onderhand. Bovendien moest er een bepaalt bedrag bezuinigd of binnengehaald worden in 2013 en bezuinigingen duren meestal langer dan het invoeren van lastenverzwaringen, ik had het ook liever anders gezien maar het alternatief zou nog steeds veel erger zijn geweest.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

blijft jammer dat NL zich niet bij het Europese project heeft aangesloten...maar niet verrassend en tekenend ergens.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 05/05/2012 | 11:27 uur
Hoort dit niet thuis in defensienieuws?
Alle voorgaande berichten over MILSATCOM staan ook in dit topic.  :angel:

KapiteinRob

Hoort dit niet thuis in defensienieuws?

Lex

Succesvolle lancering communicatiesatelliet

De lancering van een satelliet gisteren vanaf Cape Canaveral brengt Defensie een stap dichter bij satellietcommunicatie onafhankelijkheid van commerciële aanbieders. De toekomstige capaciteit levert de meest veilige en robuuste verbinding op voor vitale informatie.
De lancering in Florida is de tweede in een reeks van 4. Vanwege de positionering is deze tweede satelliet van groot belang voor Nederland en partner Groot-Brittannië. De lancering van de derde satelliet is gepland in het najaar van 2013. De lanceerdatum van de vierde satelliet moet nog worden vastgesteld. De 4 satellieten worden vanuit de Verenigde Staten gelanceerd, beheerd en bestuurd.
Gegarandeerd

De lanceringen maken deel uit van het project Militaire Satelliet Communicatie, waarmee € 135,9 miljoen is gemoeid. Doel is het verkrijgen van gegarandeerde satellietcapaciteit voor militair gebruik. Het project heeft betrekking op satellietcapaciteit in verschillende frequentiebanden, te weten militaire Super High Frequency (SHF), commerciële SHF en militaire Advanced Extreme High Frequency (AEHF). Het AEHF-deel van het project betreft een samenwerkingsverband van de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Canada en Nederland.
Wereldwijd

De 4 satellieten zijn voor AEHF-ruimtecapaciteit, de laatste fase van het project. De AEHF-satellieten geven samen wereldwijde dekking. Nederland maakt voornamelijk gebruik van de boven de Evenaar geplaatste, tweede satelliet. Die verzorgt de dekking boven Europa, het Midden-Oosten en de Atlantische Oceaan.
Scheepsterminals

Naast de lancering van 4 satellieten zijn er vaste grondstations gerealiseerd in Nederland en Curaçao en mobiele land- en scheepsterminals aangekocht. De AEHF-capaciteit komt voor Nederland naar verwachting in 2013 beschikbaar. De landterminals worden begin 2013 geleverd. Het project wordt voor Nederland afgerond met de inbouw van de scheepsterminals op de 4 luchtverdedigings- en commandofregatten. Dit gebeurt tijdens geplande onderhoudsperiodes, die zijn voorzien voor 2016.

MINDEF,
5 mei 2012, 10.53 uur

KapiteinRob

#1409
Citaat van: Mourning op 05/05/2012 | 10:09 uur
Ja, inderdaad want het alternatief was/is nog veel erger.

Bezuinigen op ontwikkelingshulp was inderdaad nog veel erger? Al die stupide cultuursubsidies de nek omdraaien was vreselijk? De publieke omroep aanpakken een verlies voor ons? De stupide JSF-onzin cancellen en voor een goedkoper alternatief gaan een aanslag op onze geweldsmiddelen? Die absurde managerslaag in de zorg aanpakken i.p.v. het eigen risico bijna verdubbelen een slecht idee?

Hou me ten goede, ik vond het concept Catshuisakkoord ook onacceptabel. Mede omdat ik vind dat je de bezuinigingsdoelstellingen ook kan halen zonder louter met lastenverzwaringen het overheidsfalen in de begrotingen op de burger te verhalen. Hoewel ik het slap van Wilders vind dat hij op het laatste moment een streep heeft gezet door plannen waar hij zelf over meeonderhandeld had, is het natuurlijk wel zo dat hij volkomen in zijn recht staat een eindresultaat na beoordeling met (een vertegenwoordiging van) zijn fractie af te ketsen. Waarbij de eerste problemen voor de ouderen al te lezen waren in de media. Waar de EU plotsklaps toch de 3%-norm bespreekbaar lijkt te maken. Verdorie, het gaat toch niet zo zijn dat die blonde haarspoeling ook maar voor een deel gelijk krijgt? We zullen het zien, 12 september, of de kiezer definitief met hem afrekent en de "Kunduzcoalitie" beloont voor hun moedige besluit alle benodigde bezuinigingen te vertalen in schandalige lastenverzwaringen. Want de bezuinigingen had ik dus denken te kunnen halen zonder dat het de hardwerkende, zich scheel betalende burger persoonlijk geld had gekost. Althans lang niet in de mate waarin er nu (nog meer) in onze portemonnaie gegraaid gaat worden.

Mourning

Ja, inderdaad want het alternatief was/is nog veel erger.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

KapiteinRob

Citaat van: Telegraafsite op 05/05/2012 | 09:59 uur
De btw-verhoging die per 1 oktober ingaat, komt tienduizenden kopers van nieuwbouwwoningen duur te staan. Zij moeten duizenden euro's extra betalen voor hun nieuwe stulpje. Omdat de meeste mensen dat geld niet hebben en ook niet kunnen bijlenen, is de paniek groot.

Blijven jubelen (voor/met) VVD-CDA-D66-GL-CU over het bezuinigingslastenverzwaringsakkoord..... En blijf vooral die slappe Wilders verguizen voor het uiteindelijk afwijzen van het concept Catshuisakkoord waar ook deze BTW-maatregel deel van uitmaakte.

KapiteinRob

AMSTERDAM -  De btw-verhoging die per 1 oktober ingaat, komt tienduizenden kopers van nieuwbouwwoningen duur te staan. Zij moeten duizenden euro's extra betalen voor hun nieuwe stulpje. Omdat de meeste mensen dat geld niet hebben en ook niet kunnen bijlenen, is de paniek groot.

Zowel consumentenorganisaties als belangenverenigingen voor de bouwsector luiden de noodklok. ,,Nieuwbouwkopers dreigen door de verhoging van het btw-tarief van 19 naar 21 procent in financiële nood te komen", zeggen zij. ,,Bij de hypotheekverstrekking is natuurlijk geen rekening gehouden met een stijging van de btw. En even naar de bank rennen om de hypotheek te verhogen is door de strengere eisen ook al geen optie."

Bron: telegraafsite dd. 050512