Marco Kroon wordt compagniecommandant in Oirschot

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/01/2012 | 12:53 uur

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 29/10/2013 | 04:01 uur
Zijn er momenteel geen capabele officieren bij het KCT geplaatst? Ik vermoed daarom dat PR en/of "herstel reputatieschade" hier iets mee te maken heeft. Zoiets...

Jij kent hem?
JA

KapiteinRob

Citaat van: Oorlogsvis op 28/10/2013 | 15:16 uur
Gaat hij daar dan de compangies bar runnen ? ;D........

Zijn er momenteel geen capabele officieren bij het KCT geplaatst? Ik vermoed daarom dat PR en/of "herstel reputatieschade" hier iets mee te maken heeft. Zoiets...

Citaat van: Oorlogsvis op 28/10/2013 | 15:16 uur
prima kerel trouwens die Kroon .

Jij kent hem?

SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

Elzenga

Citaat van: Poleme op 28/10/2013 | 21:24 uur
Verenigde Staten van Amerika
Ok, want je ziet op foto's op Marco Kroon zijn site vaak SOF voertuigen van Australië. Maar niet verkeerd dit....

Poleme

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Jellington

Citaat van: Poleme op 28/10/2013 | 20:59 uur
Het zat al een tijdje in de pen, dat Marco Kroon weer terug naar het KCT ging.  En daar zijn ze bij het KCT heel blij mee.   Commando's die onder Marco dienden, gingen voor hem door het vuur.  En er is zelfs een grote bondgenoot van Nederland die Marco zeer hoog heeft staan.  En naar het schijnt zelfs een rol heeft gespeeld bij het toekennen van de Militaire Willems-Orde aan Kroon. 

Australië?

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 28/10/2013 | 20:59 uur
Het zat al een tijdje in de pen, dat Marco Kroon weer terug naar het KCT ging.  En daar zijn ze bij het KCT heel blij mee.   Commando's die onder Marco dienden, gingen voor hem door het vuur.  En er is zelfs een grote bondgenoot van Nederland die Marco zeer hoog heeft staan.  En naar het schijnt zelfs een rol heeft gespeeld bij het toekennen van de Militaire Willems-Orde aan Kroon. 

Niets om aan de MWO af te doen hoor, maar het stond vast dat er in ieder geval voor 1 iemand een MWO zou komen na Afghanistan. Dat was een onderdeel van de PR machine, helden creëren. Waren vooral nodig na het van Gelder debacle.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Huzaar1 op 27/10/2013 | 12:05 uur
Op het eerste oog vind ik dit echt een slechte move. Hij had namelijk een functie als CC. En dat is een functie die je met verantwoordelijkheid uitoefent. Niet enkel ten opzichte van het leger, het bataljon en de CC, maar vooral voor zijn mannen in die Compagnie. Nu weten die ook gelijk wat ze voor hem waard waren, want die denken allemaal dat hij al die tijd eigelijk liever ergens anders wilde werken. En dat is iets wat anderen altijd mogen blijven denken, maar niet iets wat je moet verzilveren met daadwerkelijk je compagnie in de "steek" laten en naar kct verkassen omdat die wel op vakantie gaan.
Het zat al een tijdje in de pen, dat Marco Kroon weer terug naar het KCT ging.  En daar zijn ze bij het KCT heel blij mee.   Commando's die onder Marco dienden, gingen voor hem door het vuur.  En er is zelfs een grote bondgenoot van Nederland die Marco zeer hoog heeft staan.  En naar het schijnt zelfs een rol heeft gespeeld bij het toekennen van de Militaire Willems-Orde aan Kroon. 
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Oorlogsvis

Citaat van: Kapitein Rob op 28/10/2013 | 13:19 uur
Ik vermoed een andere dan operationele reden.....
Gaat hij daar dan de compangies bar runnen ? ;D........prima kerel trouwens die Kroon .

KapiteinRob

Ik vermoed een andere dan operationele reden.....

Elzenga

Citaat van: michielnr op 28/10/2013 | 08:06 uur
Bijzonder dat dit zo open en bloot wordt gemeld.
ja dat vind ik ook opvallend en lijkt me niet zo verstandig. Überhaupt had ik weinig ruchtbaarheid gegeven aan de mogelijke inzet van commando's in Mali.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marco Kroon terug naar commando's; mogelijk rol in Mali

"Het ministerie van Defensie bevestigt zijn terugkeer naar de commando's, maar noemt de relatie met Mali 'vergezocht', aangezien er nog geen beslissing is genomen over die missie"

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws/2013/10/Kroon-keert-terug-naar-commandotroepen-mogelijk-rol-in-Mali-1397587W/

michielnr

Bijzonder dat dit zo open en bloot wordt gemeld.
NR

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Marco Kroon met commando's naar Malinese woestijn

Door: Raymond Broere /  28-10-13

Nederland stuurt zeer waarschijnlijk Marco Kroon mee op missie naar Mali. De oorlogsheld keert vanaf volgende week terug naar zijn oude kameraden bij de commando's, bevestigt Defensie. Die eenheid is nadrukkelijk in beeld voor de gevaarlijke operatie in de woestijn. Vrijdag neemt het kabinet daarover officieel een besluit.

Op missie, dat is wat de drager van de Militaire Willems-Orde, Marco Kroon, het allerliefste wil. Maar dat hij waarschijnlijk zeer binnenkort op pad kan en ook nog eens met zijn voormalige kameraden bij het Korps Commandotroepen, komt ook voor hem als een verrassing, laat zijn manager weten.

Kroon is nog 1,5 jaar compagniecommandant van het 17de pantserinfanterie bataljon in Oirschot. Die functie kreeg hij nadat er een eind was gekomen aan een 2 jaar durende rechtszaak over zijn vermeende drugsbezit. Kroon werd daarvan uiteindelijk vrijgesproken.

Uitzending
De militair zei bij zijn benoeming tot commandant dat hij vurig hoopte weer op uitzending te kunnen. 'Ik mag weer met mensen werken en wil voor hen heel graag de verantwoordelijkheid dragen. Ik hoop dat ik met ze op pad kan en ga er alles aan doen dat ze met zijn allen weer terugkomen,' sprak hij toen.

Van een missie met deze eenheid kwam het niet. Maar dat gaat zeer waarschijnlijk wel gebeuren als hij volgende week zijn overstap maakt naar de commando's. Welke functie kapitein Kroon bij het Korps Commandotroepen precies gaat bekleden is, volgens Defensie nog niet duidelijk. Maar dat zijn kennis en ervaring zeer welkom is in Mali, staat buiten kijf. Ook voor het moraal van de commando's is het een opsteker.

Kroon verdiende de hoogste militaire onderscheiding met zijn dappere optreden tijdens missies in Afghanistan. In Uruzgan was hij commandant van de Nederlandse militairen die buiten de poorten van Kamp Holland opereerden om inlichtingen te vergaren. In een van de 36 meerdaagse patrouilles leidde hij zijn peloton al vechtend uit een zeer goed voorbereide hinderlaag van de taliban terwijl zijn eigen boordschutter gewond was.

Ook stuitte hij tijdens een van die meerdaagse patrouilles op een overmacht aan talibanstrijders. Na een lang en heftig vuurgevecht zat er niets anders op dan luchtsteun aan te vragen. Terwijl zijn manschappen in dekking bleven loodste Kroon samen met zijn Forward Air Controller de Amerikaanse gevechtsvliegtuigen naar de vijand.

In 2009 werd Kroon voor zijn daden onderscheiden met de Militaire Willems-Orde, maar nog geen jaar later raakte hij in opspraak toen hij werd beschuldigd van cocaïnebezit. De oorlogsheld heette ineens Marco K. 'De afgelopen jaren voelde ik me als een mechanische teddybeer die steeds verder wordt opgedraaid. Het had niet veel verder moeten gaan of de veer was gesprongen,' zei Kroon. Zijn vrijspraak voelde als eerherstel.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3534350/2013/10/28/Marco-Kroon-met-commando-s-naar-Malinese-woestijn.dhtml

Huzaar1

Citaat van: Ros op 27/10/2013 | 17:23 uur
Klaarblijkelijk is de site van Kroon ook onder de aandacht van Defensie en is hij teruggefloten.........

Welke aandacht van defensie?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"