Apaches vanaf Marine Schepen

Gestart door andré herc, 05/02/2012 | 15:45 uur

Wel of geen Apaches vanaf Marine Schepen

ja
13 (61.9%)
nee
8 (38.1%)

Totaal aantal stemmen: 0

Poll gesloten: 20/02/2012 | 17:11 uur

andré herc

Gevechtsheli geland op marineschip

door Ruud Mikkers

DEN HAAG, vrijdag


Voor het eerst in de geschiedenis is een Nederlandse Apachehelikopter geland op een marineschip. Defensie test of de befaamde gevechtsheli kan opereren vanaf zee. Als de proef slaagt, dan kan de Apache in de toekomst ingezet worden bij bijvoorbeeld antipiraterijoperaties.

Groot-Brittannië en Frankrijk experimenteerden vorig jaar succesvol met de inzet van gevechtshelikopters voor de kust van Libië, toen een opstand werd ondersteund tegen dictator Kaddafi. Op verzoek van de VVD is minister Hillen (Defensie) een onderzoek gestart of Nederlandse Apaches ook op deze manier kunnen worden ingezet. De partij hoopt dat de helikopters in de nabije toekomst gebruikt kunnen worden bij de jacht op Somalische zeerovers. De marine levert in internationaal verband al jarenlang een bijdrage aan dergelijke missies, maar zou met de Apache aan boord over veel zwaardere wapens beschikken.

Vuurkracht

,,Een bemoedigende eerste stap", noemt VVD-Kamerlid Ten Broeke de eerste test. De liberaal ziet veel voordelen bij de inzet van de Apache. ,,De helikopter heeft veel vuurkracht op grote afstand en een buitengewoon groot afschrikwekkend effect. De Britten en Fransen hebben laten zien dat het kan", aldus de liberaal.

Volgens een defensiewoordvoerder gaat het nog zeker een jaar duren voordat er conclusies worden getrokken. Waarschijnlijk pas medio 2013 wordt op volle zee een landing gemaakt.

De Britten hebben een rapport over hun ervaringen met het vliegen met de helikopter vanaf marineschepen beschikbaar gesteld. ,,Maar we hebben iets andere schepen en ook een ander type Apache", aldus de zegsman van de luchtmacht.

telegraaf.nl
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

LucS

Hoe lang zou het ongeveer kunnen gaan duren voordat apaches werkelijk op die schepen kunnen landen? Spreken we dan over 2 jaar, 5 jaar, 10 jaar?

Elzenga

Citaat van: Nikehercules op 09/05/2012 | 13:02 uur
Citaat van: Elzenga op 09/05/2012 | 12:56 uur
hè hè...eindelijk!!.
Idd, ik blijf er alleen wel van balen dat er niet voor LHD's gekozen is als ik dit zo zie.

Zie trouwens dat Lex me net voor was in een ander topic.
Ja, dat blijft jammer...LPDs en JSS weg en twee LHDs (met bevoorradingscapaciteiten..zoals MHD-200 model) had ik ook liever gezien. Veel meer landingsplaatsen en veel effectiever inzetbaar. Maar ja...da's droomdenken inmiddels. Ik zet mijn kaarten nu in op 1 LPD en 2 JSS'en in de toekomst...dan hebben we toch enige capaciteit om helikopters in te zetten, waaronder...hoop ik.... straks ook de gevechtshelikopters.

En Lex heeft wat samen te voegen ;)

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 09/05/2012 | 12:56 uur
hè hè...eindelijk!!.

Idd, ik blijf er alleen wel van balen dat er niet voor LHD's gekozen is als ik dit zo zie.

Zie trouwens dat Lex me net voor was in een ander topic.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 09/05/2012 | 12:56 uur
hè hè...eindelijk!!.

Een lichtpuntje is ook wel eens welkom!

Elzenga


Nikehercules

Apache neemt 'kijkje' op Hr. Ms. Rotterdam

Een Apache-gevechtshelikopter heeft gisteren voor het eerst een deklanding gemaakt op een Nederlands marineschip. Hr. Ms. Rotterdam ontving de bijzondere 'opstapper' voor een oriënterend onderzoek naar een mogelijke bredere inzetbaarheid van de toestellen.

Het onderzoek vloeit voort uit de maritieme inzet van Britse en Franse gevechtshelikopters bij de NAVO-acties boven Libië. De Koninklijke Luchtmacht onderzoekt samen met de Koninklijke Marine in hoeverre de Apaches geschikt zijn voor het opereren vanaf schepen. "Onze zware bewapening en hightech sensoren kunnen een duidelijke meerwaarde hebben bij maritieme operaties", vertelt kapitein Harm, testvlieger op de Apache.

Practische vragen
Deze eerste deklanding op de Rotterdam, in de marinehaven in Den Helder, is pas het begin van een lang testtraject. In tegenstelling tot maritieme helikopters als de Lynx en de NH90 moet de praktijk van het werken met de Apache op en vanaf een schip nog voor een belangrijk deel worden ontwikkeld.

In deze beginfase gaat de aandacht vooral uit naar de technische en logistieke ondersteuning. Hoe land en transporteer je de heli op het helikopterdek? Werken de scheepsaansluitingen voor stroom en brandstof wel op de Apache? En waar sla je bijvoorbeeld munitie op? Dergelijke praktische vragen moeten beantwoord zijn voordat de gevechtshelikopters beproefd kunnen worden op zee.

Pionieren
Ook daarna is het nog geruime tijd pionieren. Zo moeten windlimieten worden bepaald en onder verschillende omstandigheden getoetst om veilig te kunnen opereren. Pas daarna kan worden gedacht aan inzet van Apaches vanaf de beide amfibische transportschepen en het toekomstige ondersteuningsschip, de Karel Doorman. "Dit is pas het eerste stapje", zegt Harm. "Maar wel verrekte interessant."




Bron: MINDEF

Lex

Citaat van: Ace1 op 19/03/2012 | 23:47 uur
Lex een blade folding system is leverbaar door Boeing en hoe zijn de Klu apaches dan in Afganistan terecht gekomen zijn de rotorbladen verwijderd voor transport in een An124?
Ja, blade folding system is mij bekend ..... en vwb het transport naar Afghanistan, deze discussie is reeds eerder gevoerd en het lijkt mij niet verstandig dit hier weer te gaan doen.

Ace1

#33
Citaat van: Lex op 19/03/2012 | 23:34 uur
Het grootste probleem is het feit dat een Apache geen blade folding system heeft. Wil je een Apache in de hangaar plaatsen, dan dienen de rotorbladen verwijderd te worden, met alle gevolgen van dien.

Lex een blade folding system is leverbaar door Boeing en hoe zijn de Klu apaches dan in Afganistan terecht gekomen zijn de rotorbladen verwijderd voor transport in een An124?

http://www.boeing.com/news/releases/2003/q2/nr_030619m.html

http://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/2011/06/apache-ah1.html


Lex

Citaat van: Ace1 op 19/03/2012 | 23:40 uur
Citaat van: Lex op 19/03/2012 | 23:30 uur
Lex iedereen weet dat een LPD een hangaar heeft.
Deze reactie klopt volgens mij niet.

Lynxian

Citaat van: Lex op 19/03/2012 | 23:34 uur
Citaat van: Lynxian op 19/03/2012 | 22:59 uur
Was de helihangar van een LPD niet te klein om een Apache in te kunnen plaatsen?
Het grootste probleem is het feit dat een Apache geen blade folding system heeft. Wil je een Apache in de hangaar plaatsen, dan dienen de rotorbladen verwijderd te worden, met alle gevolgen van dien.
Ah, dat was 't.
"We hebben onmiddelijke luchtsteun nodig!"
"Geef ons een uurtje..."

Ace1

#30
Citaat van: Lex op 19/03/2012 | 23:30 uur
Gaarne goed lezen en quoten, want het woord "hangaar" staat er niet.

Lex iedereen weet dat een LPD een hangaar heeft.

Lex

Citaat van: Lynxian op 19/03/2012 | 22:59 uur
Was de helihangar van een LPD niet te klein om een Apache in te kunnen plaatsen?
Het grootste probleem is het feit dat een Apache geen blade folding system heeft. Wil je een Apache in de hangaar plaatsen, dan dienen de rotorbladen verwijderd te worden, met alle gevolgen van dien.

Lynxian

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de hangaars van LPDs te klein waren, maar je hebt gelijk.

Bij de Britten had ik 't niet over de HMS Ocean maar over de recent wegbezuinigde carriers Invincible, Ark Royal en de nog-in-dienst-zijnde-maar-zonder-vliegtuigen Illustrious.  :crazy:

Lex

Citaat van: Ace1 op 19/03/2012 | 23:17 uur
Volgens de website van de Defensie kan een LPD 6 NH90´s in de hangaar meenemen en de NH90 is groter dan een Apache.
Gaarne goed lezen en quoten, want het woord "hangaar" staat er niet.  ;)