Vrouwen bij het korps commandotroepen (?)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 26/09/2013 | 07:17 uur

Ros

Citaat van: Ace1 op 26/09/2013 | 17:42 uur
Het zou ook iets zijn voor onderofficier om de KCT opleiding te volgen? :angel:

Wedden dat zij het met vlag en wimpel haalt..

Ace1

Citaat van: Leovanw op 26/09/2013 | 12:30 uur
En die kans moet ze ook krijgen...  8)

Het zou ook iets zijn voor onderofficier om de KCT opleiding te volgen? :angel:

Ros

De toelatingseisen/ keurings criteria moeten m.i. afgestemd worden op de situaitie van nu en niet van tientallen jaren geleden. De commando, marinier van heden is niet meer de militair van toen. Niet meer met 150 kilo bagage op de rug 24 uur doormarsen en dan nog fit als een hoentje een peloton tegenstanders in de pan hakken met alleen het mes en harde knuisten.

Volgens mij zijn de adsurde training en selectie eisen meer bedoeld  om de veelvoud van kandidaten te verkleinen dan te zoregen voor geschikte mensen om dergelijke eenheden mee te vullen. De selectie op intelligentie, denkvermogen zou volgens mij zwaarder moeten wegen dan kracht en Rambo eigenschappen.

En nu schop ik tegen aan aantal gespierde schenen.............. :devil:

dudge

Citaat van: A.J. op 26/09/2013 | 13:58 uur
Uiteraard, echter ben ik een beetje huiverig voor de afloop. Als ze het fysiek niet haalt is dat vrij duidelijk en makkelijk hard te maken. Mocht het echter op persoonseigenschappen (zeker geen onbelangrijke factor bij het KCT) spaak lopen dan kon madame eea nog wel eens tot op het hoogste niveau gaan aanvechten met het vrouw zijn als troef/ excuus achter de hand.

Ik denk dit omdat ze nu al helemaal los gegaan is omdat ze in de eerste instantie de selectie niet mocht volgen.

Het KCT moet denk ik eea juridisch goed aftimmeren voordat ze aan de opleiding begint.

Waarbij het een het ander nog eens overlapt. Wat als haar groep te langzaam is, en daardoor nog een keer moet (niet goed is opnieuw), kan je dat weer benoemen als 'picking'. Maargoed, op een zeker moment wordt iedereen er uitgepikt.

Ik snap niet dat het KCT het niet officieel verbied, maar aangezien ze dat niet doen, moet ze gewoon mee kunnen doen en proberen die baret haar eigen te maken. Want "Commando zijn, dat is het ware leven....."

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Oorlogsvis op 26/09/2013 | 16:32 uur
Dat mens heeft de film GI-JANE 10 keer gezien denk ik ..haha

Jij toch ook  :angel:

Oorlogsvis

Dat mens heeft de film GI-JANE 10 keer gezien denk ik ..haha

A.J.

Citaat van: Leovanw op 26/09/2013 | 12:30 uur
En die kans moet ze ook krijgen...  8)

Uiteraard, echter ben ik een beetje huiverig voor de afloop. Als ze het fysiek niet haalt is dat vrij duidelijk en makkelijk hard te maken. Mocht het echter op persoonseigenschappen (zeker geen onbelangrijke factor bij het KCT) spaak lopen dan kon madame eea nog wel eens tot op het hoogste niveau gaan aanvechten met het vrouw zijn als troef/ excuus achter de hand.

Ik denk dit omdat ze nu al helemaal los gegaan is omdat ze in de eerste instantie de selectie niet mocht volgen.

Het KCT moet denk ik eea juridisch goed aftimmeren voordat ze aan de opleiding begint.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Leovanw op 26/09/2013 | 12:30 uur
En die kans moet ze ook krijgen...  8)

Mee eens, maar zonder uitzonderingspositie en/of aangepaste eisen.

Leovanw

http://www.dutchdefencepress.com.  "There is no 'I' in TEAM"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

'Ik wil de eerste vrouwelijke commando worden'

Door: Casper Naber / 26-9-13

Larissa Bieringa (20) uit Duiven heeft maar één droom: commando worden. Ze kan de eerste vrouw ooit met een groene baret worden. Bieringa kreeg een startbewijs voor de selectietraining. Tot het korps besefte dat ze een vrouw is en haar om die reden afwees. Dat besluit wordt tot haar vreugde nu teruggedraaid.

Als kind droomde de Zevenaarse al van een carrière bij de commando's. 'Ik beschik over een ijzersterke conditie waar ik sinds mijn jeugd al iets mee wil doen en vind afzien heerlijk. Hoe moeilijker de omstandigheden hoe beter. Tegelijkertijd wil ik me graag inzetten voor de veiligheid van anderen en draag ik rechtvaardigheid hoog in het vaandel.'

Droom
Beroepsmilitairen en oudgedienden uit de kennissenkring van haar ouders motiveerden Bieringa om haar droom te realiseren, zegt ze terugblikkend. 'Als één vrouw is opgewassen tegen de zware eisen van het korps commandotroepen dan ben jij het wel, zeiden ze altijd.'

Met die uitspraak in het achterhoofd werkte Bieringa de afgelopen jaren gestaag aan haar doel. Zo speelde ze hockey op hoog niveau, bekwaamde zich in allerhande vechtsporten en volgde na de middelbare school een opleiding aan het Nijmeegse Johan Cruyff College. Momenteel is ze bezig met een opleiding tot fitnesstrainer A.

Selectieprogramma
Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, begon Bieringa 2 maanden geleden met het trainen in alle onderdelen van het selectieprogramma van de commando's. Alleen deelnemers die slagen voor de loodzware lichamelijke testen, mogen solliciteren bij het elitekorps van de landmacht.

Touwklimmen, optrekken aan een stang met de kin erboven, opdrukken, sit-ups, hardlopen, zwemmen met alle mogelijke technieken inclusief een nepwapen. Bieringa werkte het rijtje dagelijks af sinds ze zich in juli aanmeldde bij het korps commandotroepen en na invulling van een stapel documenten werd ingeschreven voor de 3 dagen durende selectietraining in november.

Woedend
Een droom die Bieringa begin deze week in duigen zag vallen toen ze te horen kreeg dat de testweek van het KCT alleen openstaat voor mannen. Woedend vroeg ze telefonisch om uitleg. 'Volgens het commandocentrum had ik nooit ingeschreven mogen worden.'

Terwijl bij de toelatingseisen op de website nergens staat dat alleen mannen mogen deelnemen. Bieringa: 'Een foutje, beweert het korps. Vrijwel geen enkele vrouw zou kunnen voldoen aan de zware fysieke eisen.'

Belazerd
De Duivense voelde zich flink belazerd, om het netjes te zeggen. Het KCT scheert alle vrouwen in haar ogen over een kam. 'Het kan wel beweren dat de kans vrijwel nihil is dat vrouwen slagen voor de selectiekeuring, maar ik wil mezelf kunnen bewijzen. Temeer omdat in de algemene wervingsinformatie op de site staat dat vrouwelijke militairen vrij zijn 'te opteren' voor de commando-opleiding,' zegt Bieringa boos.

Haar droom opgeven wilde ze niet. 'Al moet ik ervoor naar de hoogste instanties, ik wil een eerlijke kans,' verzuchtte de vrouwelijke 'bikkel' gistermiddag nog.

Als we haar enkele uren later bellen met het nieuws dat het korps commandotroepen op de vingers is getikt door het ministerie van Defensie en dat ze alsnog mee mag doen aan de selectiekeuring, kent haar blijdschap geen grenzen. 'Super. Nu ga ik helemaal tot het uiterste want ik wil de eerste vrouw met een groene baret worden,' klinkt het dolenthousiast.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3516437/2013/09/26/Ik-wil-de-eerste-vrouwelijke-commando-worden.dhtml