Aanpassingen Boxer ala Marine Personnel Carrier (MPC)

Gestart door Harald, 08/10/2013 | 16:34 uur

Lex

Citaat van: Thomasen op 23/10/2013 | 11:51 uur
De kamerbrief kan ik zo niet vinden, daar zal wel eea in staan, .....
Probeer de zoekfunctie op de site van MINDEF. Als je daar "Boxer" intikt, dan verschijnen de brieven. Wellicht zit daar de brief die je zoekt ook tussen.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 23/10/2013 | 10:59 uur
Denk dat het eerder te maken had met tegen prestaties en contracten.

Daar zijn de Zweden ook heel sterk in ja.

De kamerbrief kan ik zo niet vinden, daar zal wel eea in staan, maar op Wiki staat:

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/CV90De eindoffertes werden ingediend in februari 2004. De Zweden stelden in 2004 op eigen initiatief en gratis — dit maakte grote indruk — een geheel nieuw testtype ter beschikking: het CV9035 VV (Verification Vehicle). Bij de testen bleek de CV90 het best te voldoen aan het Nederlandse "PVE" (Programma van Eisen), wat niet verwonderlijk was: de Zweden waren bereid geweest een speciaal voor Nederland ontworpen versie te gaan produceren, ontwikkeld vanaf 2001, met een 35 mm kanon dat Nederland nodig achtte om de Russische BMP-3 te kunnen verslaan. Zweden garandeerde daarbij compensatieorders voor de volle tegenwaarde van het contract. De ASCOD en de Puma daarentegen zouden duurder zijn in aanschaf, pas in 2010 geleverd kunnen worden, nog een langdurig ontwikkelingstraject vereisen zonder garantie op resultaat en daarbij te klein zijn om nog groeipotentieel te hebben qua sterkere bewapening en bepantsering; de Puma kon nu al geen normale Nederlandse infanteriegroep vervoeren. De Nederlandse regering berichtte de Tweede Kamer in oktober 2004 dat de superieure geschiktheid van de CV90 zo evident was dat het evaluatietraject met een jaar bekort kon worden. Dit leverde meteen een bezuiniging op die hard nodig was omdat het budget overschreden dreigde te worden.

Een beetje van beide dus.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 23/10/2013 | 00:30 uur
De PUMA is destijds toch te duur bevonden t.o.v. de CV90.

Denk dat het eerder te maken had met tegen prestaties en contracten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Thomasen op 23/10/2013 | 00:30 uur
De PUMA is destijds toch te duur bevonden t.o.v. de CV90.
en de CV90 hebben we nu. Maar ben nog niets tegen gekomen van serieuze poging/aanbieding van een amfibische Boxer. Waar het topic over gaat. De vraag dus of zoiets nodig is...als ook of Nederland dan launching customer zou moeten willen zijn...

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2013 | 20:46 uur
Ik vind het zoiezo ook veel meer een voertuig voor een Korps Mariniers dan voor de Pantserinfanterie.
Die hadden beter afgekund met een Marder of nieuwere Puma. Liever wat goedkopers dan de Puma. De CV90 heeft diepwaad capaciteit en is een best sterk beestje mits goed gebruikt en uit zijn kinderziektes. Maar geen goed voertuig in deze aantallen, veel te veel. Veel te duur en het vervangt de tank toch niet.

De PUMA is destijds toch te duur bevonden t.o.v. de CV90.

Jellington

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2013 | 20:46 uur
Ik vind het zoiezo ook veel meer een voertuig voor een Korps Mariniers dan voor de Pantserinfanterie.
Die hadden beter afgekund met een Marder of nieuwere Puma. Liever wat goedkopers dan de Puma. De CV90 heeft diepwaad capaciteit en is een best sterk beestje mits goed gebruikt en uit zijn kinderziektes. Maar geen goed voertuig in deze aantallen, veel te veel. Veel te duur en het vervangt de tank toch niet.

Doe mij maar de Puma, mooi ding en ik ben sowieso voor meer samenwerking met Duitsland en dat kan dan mooi als je dezelfde voertuigen hebt :)

Huzaar1

Citaat van: Jellington op 22/10/2013 | 20:37 uur
Is dat zo ernstig dan? Ik zou het zelf helemaal niet erg vinden als er een aantal CV90's bij het Korps terecht komen....

Ik vind het zoiezo ook veel meer een voertuig voor een Korps Mariniers dan voor de Pantserinfanterie.
Die hadden beter afgekund met een Marder of nieuwere Puma. Liever wat goedkopers dan de Puma. De CV90 heeft diepwaad capaciteit en is een best sterk beestje mits goed gebruikt en uit zijn kinderziektes. Maar geen goed voertuig in deze aantallen, veel te veel. Veel te duur en het vervangt de tank toch niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

yelloow

Ik denk dat ze er totaal niet op zitten te wachten. Er bestaat toch al panterinfanterie ? Laat die gasten lekker hun ding doen, en daarmee hun bestaansrecht.

Jellington

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2013 | 20:35 uur
ook goed natuurlijk, maar iets aankopen wat enkel is bedoeld voor een taak die zelfs Amerika "invasieland" minder belangrijk gaat vinden lijkt me niet verstandig :P. Iets dat wat kan incasseren tot en met 20mm frontaal en tot met .50 aan de zijkanten met wat vuurkracht is prima.

Oh, shit.. ik heb net een cv90 beschreven.

Is dat zo ernstig dan? Ik zou het zelf helemaal niet erg vinden als er een aantal CV90's bij het Korps terecht komen....

Huzaar1

ook goed natuurlijk, maar iets aankopen wat enkel is bedoeld voor een taak die zelfs Amerika "invasieland" minder belangrijk gaat vinden lijkt me niet verstandig :P. Iets dat wat kan incasseren tot en met 20mm frontaal en tot met .50 aan de zijkanten met wat vuurkracht is prima.

Oh, shit.. ik heb net een cv90 beschreven.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2013 | 14:46 uur
Amerika laat juist alles varen omdat het strand op varen onder vuur minder belangrijk wordt en wij discussiëren hier juist over een amfibisch apparaat speciaal daarvoor ontwikkeld? Is het niet veel verstandiger wat vuurkracht op wieltjes bij de Mariniers onder te brengen.
doet maar op rupsbanden....kunnen ze tenminste meekomen met de BvS10...het belangrijkste voertuig van de mariniers op dit moment.

Jellington

Citaat van: Huzaar1 op 22/10/2013 | 14:46 uur
Amerika laat juist alles varen omdat het strand op varen onder vuur minder belangrijk wordt en wij discussiëren hier juist over een amfibisch apparaat speciaal daarvoor ontwikkeld? Is het niet veel verstandiger wat vuurkracht op wieltjes bij de Mariniers onder te brengen.

Of beide :)

Huzaar1

Amerika laat juist alles varen omdat het strand op varen onder vuur minder belangrijk wordt en wij discussiëren hier juist over een amfibisch apparaat speciaal daarvoor ontwikkeld? Is het niet veel verstandiger wat vuurkracht op wieltjes bij de Mariniers onder te brengen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Elzenga op 21/10/2013 | 16:30 uur
Het blijft me te groot en niet echt nodig....of het nu een maritieme versie van de Boxer betreft..of onderstaand voertuig.

Jouw menig .. prima, alleen deel ik deze niet met jou.

Ik zie de nut er wel van in, net zo als dat er een gemis is aan luchtondersteuning voor Mariniers of andere eenheden.
Anders gezegd ; het kunnen opereren vanaf een LPD, JSS (?)
Een voertuig, welke manschappen (zonder gebruik van LCU's) aan land kunnen brengen en bescherming kunnen geven, in de vorm van bepanzering en vuursteun. Met als uitgangspunt : eigen drijfvermogen.

Jellington

#64
http://defense-update.com/20110915_a-new-image-of-gcv-emerges.html

Dat is ook wel een mooi ding, mooie .50 erbovenop zorgt toch wel voor wat extra vuurkracht voor je amfibische landing.
En natuurlijk zorgt de transport capaciteit van 8 troepen(mariniers in dit geval) er toch voor dat je al je mannetjes wat sneller het strand op hebt dan met alleen een LCU wat natuurlijk altijd handig is..