Aanschaf 6 gebruikte Super Cobra gevechtshelicopters voor maritiem optreden

Gestart door Ace1, 08/10/2013 | 22:16 uur

StrataNL

Aanpassen van (een aantal) Apache's zal waarschijnlijk altijd nog goedkoper zijn dan aanschaf van gebruikte SuperCobra's (denk aan bijbehorende logiestieke lijn etc.).

Poleme heeft de "kanonkwestie" al eens bestookt wat betreft AH64 Tigre en SC/Viper. Misschien Fokker Landinggear een nieuw landingsgestel met bredere wielbasis voor de Apache laten ontwerpen? Erosie probleem blijft natuurlijk spelen, geldt voor alles, maar daar zijn ook steeds betere technieken voor.

Maargoed, alles kost geld, en dat hebben we niet
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Mourning

Heb ik iets gemist? We leven toch nog steeds in het Nederland van oktober 2013? Defensie en de KLU hoeft na de aanschaf van de F35 voorlopig niet op dergelijke investeringen te rekenen. Hooguit wat moderniseringen en instandhoudingsprojectjes hier en daar en als het echt niet anders kan vervangen (en dan de minimale benodigdheden/aantallen), maar dergelijke aankopen kun je wel vergeten, tenzij we meteen alle Apaches gaan verkopen voor een habbekrats en dan deze toestellen ervoor terugkopen.

Dat zou overigens de zoveelste massale kapitaalsvernietiging betekenen bij Defensie.

En onze Apaches geschikt maken voor maritiem optreden gaat, uiteraard, ook weer BAKKEN met geld kosten die we niet hebben, tenzij we weer het een en ander wegsnijden. Aangezien ook aan dat laatste langzaam aan een eind begint te komen is de conclusie dat we het geld er niet voor hebben, tenzij we echt een Madurodam min-variant van de krijgsmacht willen hebben (hebben we ondertussen eigenlijk al).

Slecht plan m.i., sorry.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Elzenga

Citaat van: Harald op 09/10/2013 | 11:39 uurTiger/ Tigre e.d. .... is deze wel goed maritiem te gebruiken ?, zo niet ... en wij passen ze weer aan. dan moeten wij niet een uniek type creeren.
Ja daar is rekening mee gehouden..betere balans, breder landingsgestel...en vele gebruik kunststof maakt hem minder gevoelig voor erosie...
Citaat van: Harald op 09/10/2013 | 11:39 uurNee, ... misschien moet je het wel helemaal anders doen .. maar dat heeft ook met een andere visie te maken (weer die visie ..  ;)) en alle Apache's omruilen voor Super Cobra's , dan kun en heb je gelijk een type welke 100% geschikt is voor maritiem als land optreden .... :big-smile:.
zou zeggen..doe eens een poging ;)
Citaat van: Harald op 09/10/2013 | 11:39 uur
Maar aan de andere kant verkoop van Apache's zal ook een verlies geven. De Tigre is ook getest door de Fransen/Eurocopter op hun schepen en Australie gaat ze ook gebruiken op hun Canberra's. De Britten met hun WAH-64 willen ze straks ook gebruiken van hun carrier QE..... Tja

Misschien goed, en waarschijnlijk toch financieel beter om dan nog een keer te kijken en te praten met de Britten over hun aanpassen en werkwijze omtrent inzet van de Apache vanaf schepen. .. (al heb ik zelf gevoelsmatig een andere keuze en visie ...  ;))
Lijkt me op dit moment de beste en ook best betaalbare optie. Nu nog lobbyen om het te realiseren. Want er is juist besloten dat de Apache en Chinook niet meer zo nodig maritiem omgerust hoeven te worden...als ook exit van hun varende basis, de JSS. Heel onverstandig mijns inziens..maar goed..zo liggen de zaken nu.

Harald

Citaat van: Elzenga op 09/10/2013 | 10:10 uur
Dat stap ik liever over op de Tiger...en geschikt en moderne helikopter en standaardisatie met andere EU-landen. Maar we hebben de Apache...en die gaat voorlopig nog wel even mee. En laten we wel wezen...wat zijn precies de missies en taken in deze. Pas als die duidelijk zijn kun je bekijken wat je nodig hebt. Not the way around. En ik denk dat het aanpassen van een aantal Apache goedkoper is dan aanschaf en onderhoud van slechts 6 AH-1s...

Tiger/ Tigre e.d. .... is deze wel goed maritiem te gebruiken ?, zo niet ... en wij passen ze weer aan. dan moeten wij niet een uniek type creeren.

Nee, ... misschien moet je het wel helemaal anders doen .. maar dat heeft ook met een andere visie te maken (weer die visie ..  ;)) en alle Apache's omruilen voor Super Cobra's , dan kun en heb je gelijk een type welke 100% geschikt is voor maritiem als land optreden .... :big-smile:.

Maar aan de andere kant verkoop van Apache's zal ook een verlies geven. De Tigre is ook getest door de Fransen/Eurocopter op hun schepen en Australie gaat ze ook gebruiken op hun Canberra's. De Britten met hun WAH-64 willen ze straks ook gebruiken van hun carrier QE..... Tja

Misschien goed, en waarschijnlijk toch financieel beter om dan nog een keer te kijken en te praten met de Britten over hun aanpassen en werkwijze omtrent inzet van de Apache vanaf schepen. .. (al heb ik zelf gevoelsmatig een andere keuze en visie ...  ;))

dudge


dudge

Citaat van: Flyguy op 08/10/2013 | 22:22 uur
En weer dacht ik "jeetje, eindelijk een goede beslissing". Volgens mij moet ik beter nadenken.  :crazy:

Een dergelijk radicale stap ruikt naar visie. Erg ongeloofwaardig op dit moment.

Elzenga

Citaat van: Harald op 08/10/2013 | 22:58 uur
Dat is half werk, de Britten zijn (naar mijn weten) niet geheel tevreden over het optreden van hun WAH-64 bij het Libie-optreden. Tevens heeft een Apache veel onderhoud nodig en zijn de vlieg-uurkosten vrij hoog. Apache is niet gemaakt voor gebruik op zee.

Nee, dan lijkt me de aanschaf van Super Cobra's een veel betere optie, kunnen ook veel beter gebruikt worden als de zee wat ruwer is. Inzetbaarheid hoger ..... is 6 stuks wel genoeg ??
..
Dat stap ik liever over op de Tiger...en geschikt en moderne helikopter en standaardisatie met andere EU-landen. Maar we hebben de Apache...en die gaat voorlopig nog wel even mee. En laten we wel wezen...wat zijn precies de missies en taken in deze. Pas als die duidelijk zijn kun je bekijken wat je nodig hebt. Not the way around. En ik denk dat het aanpassen van een aantal Apache goedkoper is dan aanschaf en onderhoud van slechts 6 AH-1s...

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 08/10/2013 | 22:58 uur
Dat is half werk, de Britten zijn (naar mijn weten) niet geheel tevreden over het optreden van hun WAH-64 bij het Libie-optreden. Tevens heeft een Apache veel onderhoud nodig en zijn de vlieg-uurkosten vrij hoog. Apache is niet gemaakt voor gebruik op zee.

Nee, dan lijkt me de aanschaf van Super Cobra's een veel betere optie, kunnen ook veel beter gebruikt worden als de zee wat ruwer is. Inzetbaarheid hoger ..... is 6 stuks wel genoeg ??


Ik vind het geen verkeerde uitbreiding van de capaciteiten en wellicht een stuk attractiever dan het aanpassen van de Apache. Zes lijkt mij in het kader van voortzettend vermogen onvoldoende maar met een 12 tal komen we denk ik een heel end. De occasions kunnen mooi in de package deal met de F35A

Harald

Citaat van: Elzenga op 08/10/2013 | 22:29 uur
Ik denk dat de Apaches voldoende geschikt kunnen worden gemaakt...zoals Britten hebben gedaan..zie ook hun inzet vanaf zee bij Libië. Dat lijkt me wel een verstandige stap om bij de Nederlandse Apaches door te voeren.

Dat is half werk, de Britten zijn (naar mijn weten) niet geheel tevreden over het optreden van hun WAH-64 bij het Libie-optreden. Tevens heeft een Apache veel onderhoud nodig en zijn de vlieg-uurkosten vrij hoog. Apache is niet gemaakt voor gebruik op zee.

Nee, dan lijkt me de aanschaf van Super Cobra's een veel betere optie, kunnen ook veel beter gebruikt worden als de zee wat ruwer is. Inzetbaarheid hoger ..... is 6 stuks wel genoeg ??


Elzenga

Ik denk dat de Apaches voldoende geschikt kunnen worden gemaakt...zoals Britten hebben gedaan..zie ook hun inzet vanaf zee bij Libië. Dat lijkt me wel een verstandige stap om bij de Nederlandse Apaches door te voeren.

Flyguy

En weer dacht ik "jeetje, eindelijk een goede beslissing". Volgens mij moet ik beter nadenken.  :crazy:

Ace1

Ik zit te denken aan 6 gebruikteSuper Cobra gevechtshelicopters voor maritiem optreden omdat de Apache gevechtshelicopters daar niet geschikt voor zijn. Indien mogelijk wordt de M197 Gatling gun vervangen door de M230 chain gun