De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Parera

Citaat van: Zander op 14/03/2022 | 09:03 uur
Ligt helemaal aan hoe je ze wil inzetten. Luchtmobiel heeft geen incasseringsvermogen of middelen om tegen pantserformaties te vechten.
Puur het slaan van een bruggenhoofd zoals bijvoorbeeld een vliegveld, tot eigen troepen zijn bijgetrokken kan. Maar dan moeten de pathfinders wel de LZ hebben veiliggesteld van manpads. Anders krijg je taferelen zoals de Russen hebben ervaren in Oekraïne.

Daarom denk ik dat het verstandig is om juist nu met de lessen van het conflict in Oekraine te kijken naar hoe we in de toekomst 11 LMB en ook de overige eenheden willen gaan invullen.
Ik verwacht niet dat we 11 LMB uit gaan rusten met volwaardige wiel IFV's maar wel met middelen om een aanval af te kunnen slaan.

Daarnaast vind ik dat elke brigade weer haar eigen vuursteun eenheden moet krijgen zoals het jaren geleden was waarbij de Pzh2000 bij 43 mech hoort, 13 licht afhankelijk van de indeling wat ze moeten gaan krijgen en 11 lmb 120 mm mortieren al zijn M777's ook een krachtig wapen systeem.

Huzaar1

#1811
Citaat van: Zander op 14/03/2022 | 09:03 uur
Ligt helemaal aan hoe je ze wil inzetten. Luchtmobiel heeft geen incasseringsvermogen of middelen om tegen pantserformaties te vechten.
Puur het slaan van een bruggenhoofd zoals bijvoorbeeld een vliegveld, tot eigen troepen zijn bijgetrokken kan. Maar dan moeten de pathfinders wel de LZ hebben veiliggesteld van manpads. Anders krijg je taferelen zoals de Russen hebben ervaren in Oekraïne.

Hebben ze wel i.m.o. ATGM en Helicopters met anti tank capaciteiten zijn in die doctrine geschreven. Hoewel atgm systemen voornamelijk defensief zijn, zijn apache Ah-64's dat niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

#1810
Ligt helemaal aan hoe je ze wil inzetten. Luchtmobiel heeft geen incasseringsvermogen of middelen om tegen pantserformaties te vechten.
Puur het slaan van een bruggenhoofd zoals bijvoorbeeld een vliegveld, tot eigen troepen zijn bijgetrokken kan. Maar dan moeten de pathfinders wel de LZ hebben veiliggesteld van manpads. Anders krijg je taferelen zoals de Russen hebben ervaren in Oekraïne.
People are sheep

Parera

Citaat van: A.J. op 13/03/2022 | 21:40 uur
Hoeft van mij dan ook helemaal niet. Gewoon laten zoals het is.

Ik heb mijn twijfels bij deze eenheid en haar huidige capaciteiten. Een prima infanterie eenheid maar naar mijn idee ontbreekt het ook bij 11 LMB in (zware) slagkracht. Daarom ben ik voorstander van het aansluiten bij de aankoop van de vervangende capaciteit van de Wiesel en een gezamelijke 4x4 zoals nu in de planning staat. Met de vervangende capaciteit van de Wiesel (LuWa) kunnen we onze 11 LMB voorzien van een krachtig en flexibel platform dat ruimte bied aan verschillende systemen ; 27 / 30 mm kanon, ATGM, SHORAD & 120 mm mortier.

Citaat van: Lynxian op 14/03/2022 | 02:07 uur
Hoewel de Oekraïners zich (vermoedelijk?) niet per helikopter verplaatsen, zijn het type aanvallen die ze uitvoeren, die juist zo succesvol zijn, toch juist iets wat je heel goed met de luchtmobiele club kan uitvoeren? Snel troepen afzetten op een locatie nabij een vijandige eenheid en bevoorraadingslijn, aanvallen en snel weer weg zijn. Het verstorende en vertragende effect dat we in Oekraïne zien lijkt me enorm nuttig om de vijand te vertragen of zelfs vast te zetten op een plek waar je zwaardere eenheden ze vervolgens op hun voorwaarden kunnen aanvallen.

Een eenheid als 11 LMB kan zeer succesvol zijn maar dan moet het wel goed uitgerust zijn. Naast voertuigen vraag ik me ook af of onze lucht vloot op de juiste sterkte is voor een goede inzet van deze eenheden en dat we daarnaast ook nog ruimte hebben voor de overige taken van heli en de transport vloot.

Lynxian

Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 17:51 uur
Ja nee, laten we op land gebied vooral samenwerken met de Duitsers en de BW de leiding geven. Dit zorgt ervoor dat Nederland makkelijker aansluit bij de goede kwaliteit van de Duitsers.
Wat mij betreft blijven we onder Duitse vlag opereren (in conflict) , maar kunnen we wel zelfstandig optreden bij een kleinschalig conflict of zelf verdediging.

Dan hebben we nog de 11 LMB;

De vraag is wat te doen met 11 LMB, dit is een eenheid die aan na van de koude oorlog opgericht is, is deze eenheid en haar docterine nog relevant?  Of moet dit anders ingevuld gaan worden (eventueel verzwarende factoren).
Hoewel de Oekraïners zich (vermoedelijk?) niet per helikopter verplaatsen, zijn het type aanvallen die ze uitvoeren, die juist zo succesvol zijn, toch juist iets wat je heel goed met de luchtmobiele club kan uitvoeren? Snel troepen afzetten op een locatie nabij een vijandige eenheid en bevoorraadingslijn, aanvallen en snel weer weg zijn. Het verstorende en vertragende effect dat we in Oekraïne zien lijkt me enorm nuttig om de vijand te vertragen of zelfs vast te zetten op een plek waar je zwaardere eenheden ze vervolgens op hun voorwaarden kunnen aanvallen.

A.J.

Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 21:07 uur
Dat klopt, maar wat we niet hebben overgenomen zijn de type voertuigen en middelen die de Duitsers gebruiken.

We staan op het punt  om samen met de Duitsers nieuwe voertuigen te kopen. Misschien moeten we juist nu volledig aanpassen aan de dsk.

Hoeft van mij dan ook helemaal niet. Gewoon laten zoals het is.

Parera

#1806
Citaat van: A.J. op 13/03/2022 | 21:00 uur
Lumbl valt al een jaar of 8 onder het Duitse DSK...

Dat klopt, maar wat we niet hebben overgenomen zijn de type voertuigen en middelen die de Duitsers gebruiken.

We staan op het punt  om samen met de Duitsers nieuwe voertuigen te kopen. Misschien moeten we juist nu volledig aanpassen aan de dsk.

Bijvoorbeeld het aankopen van enkele LuWa's naast de nieuwe 4x4's.




A.J.

Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 17:51 uur
Ja nee, laten we op land gebied vooral samenwerken met de Duitsers en de BW de leiding geven. Dit zorgt ervoor dat Nederland makkelijker aansluit bij de goede kwaliteit van de Duitsers.
Wat mij betreft blijven we onder Duitse vlag opereren (in conflict) , maar kunnen we wel zelfstandig optreden bij een kleinschalig conflict of zelf verdediging.

Dan hebben we nog de 11 LMB;

De vraag is wat te doen met 11 LMB, dit is een eenheid die aan na van de koude oorlog opgericht is, is deze eenheid en haar docterine nog relevant?  Of moet dit anders ingevuld gaan worden (eventueel verzwarende factoren).

Lumbl valt al een jaar of 8 onder het Duitse DSK...

Parera

Citaat van: Sparkplug op 13/03/2022 | 19:19 uur
Nederland was in verhouding met sommige landen wel laat met luchtmobiel. Waarom zou deze doctrine voor ons niet meer relevant zijn en voor andere landen wel?

Ik zeg niet dat we het moeten opheffen, maar de vraag is past het in zijn huidige vorm in het dreigings niveau? En de andere vraag is is onze helikopter / transport toestel vloot wel voldoende voor een air assault brigade?

Alles zal opnieuw afgewogen moeten worden en ook naast 43 en 13 gezet worden om te kijken wat er mogelijk is met het (extra) budget.

Sparkplug

Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 17:51 uur
Dan hebben we nog de 11 LMB;

De vraag is wat te doen met 11 LMB, dit is een eenheid die aan na van de koude oorlog opgericht is, is deze eenheid en haar docterine nog relevant?  Of moet dit anders ingevuld gaan worden (eventueel verzwarende factoren).

Nederland was in verhouding met sommige landen wel laat met luchtmobiel. Waarom zou deze doctrine voor ons niet meer relevant zijn en voor andere landen wel?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Parera

Citaat van: Zander op 13/03/2022 | 18:01 uur
Ik zie nog wel een rol voor luchtmobiel, maar meer in de rol van SOF support. De omvang van de eenheid lijkt me aardig aan de grote kant.

Dat is een optie, misschien moeten we ook voor deze eenheid naar onze Oosterburen gaan kijken en invullen naar Duits model met o.a. voertuigen zoals de Weisel wapendrager en/of Mungo.
Een deel van de brigade verkleinen is een optie en dat kan ruimte bieden voor 43 MECH en 13 LICHT om daar meer mensen te vullen.

Zander

Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 17:51 uur
Ja nee, laten we op land gebied vooral samenwerken met de Duitsers en de BW de leiding geven. Dit zorgt ervoor dat Nederland makkelijker aansluit bij de goede kwaliteit van de Duitsers.
Wat mij betreft blijven we onder Duitse vlag opereren (in conflict) , maar kunnen we wel zelfstandig optreden bij een kleinschalig conflict of zelf verdediging.

Dan hebben we nog de 11 LMB;

De vraag is wat te doen met 11 LMB, dit is een eenheid die aan na van de koude oorlog opgericht is, is deze eenheid en haar docterine nog relevant?  Of moet dit anders ingevuld gaan worden (eventueel verzwarende factoren).
Ik zie nog wel een rol voor luchtmobiel, maar meer in de rol van SOF support. De omvang van de eenheid lijkt me aardig aan de grote kant.
People are sheep

Parera

Citaat van: Zander op 13/03/2022 | 17:47 uur
Of een Hollandse pantser divisie met een Duitse pantser brigade en 2 Nederlandse.... :angel:
Dan kunnen we vooral op de politiek veel druk zetten dat de CS en CSS ook maximaal opgetopt moeten worden.
Ja nee, laten we op land gebied vooral samenwerken met de Duitsers en de BW de leiding geven. Dit zorgt ervoor dat Nederland makkelijker aansluit bij de goede kwaliteit van de Duitsers.
Wat mij betreft blijven we onder Duitse vlag opereren (in conflict) , maar kunnen we wel zelfstandig optreden bij een kleinschalig conflict of zelf verdediging.

Dan hebben we nog de 11 LMB;

De vraag is wat te doen met 11 LMB, dit is een eenheid die aan na van de koude oorlog opgericht is, is deze eenheid en haar docterine nog relevant?  Of moet dit anders ingevuld gaan worden (eventueel verzwarende factoren).

Zander

#1799
Citaat van: Parera op 13/03/2022 | 17:44 uur
Ik hoop dat de 13 licht ook zo snel mogelijk terug kan naar een zware eenheid of minimaal een medium eenheid. 43 MECH uiteraard zo snel mogelijk weer uitbouwen tot zware eenheid binnen de Duitse panzer division.
Of een Hollandse pantser divisie met een Duitse pantser brigade en 2 Nederlandse.... :angel:
Dan kunnen we vooral op de politiek veel druk zetten dat de CS en CSS ook maximaal opgetopt moeten worden.

Ik zie vooral wel iets in gemechaniseerde bataljons.
Met 2 gemechaniseerde(CV90) compagnies, 1 Wiel(Boxer IFV) compagnie, een tank eskadrons en een heavy weapons compagnie(mortieren, MRAT, SLA, Verkenners, UAV's etc)
People are sheep

Parera

#1798
Citaat van: Zander op 13/03/2022 | 17:40 uur
Daarnaast ben ik erg benieuwd naar hoe de gemechaniseerde elementen vannde KL in de toekomst moeten worden opgebouwd.

Ik hoop dat de 13 licht ook zo snel mogelijk terug kan naar een zware eenheid of minimaal een medium eenheid. 43 MECH uiteraard zo snel mogelijk weer uitbouwen tot zware eenheid binnen de Duitse panzer division.

Citaat van: Zander op 13/03/2022 | 17:35 uur
Ja, naar eigen behoefte gevuld met heli's en mogelijk UCAV's.

+1

Naar eigen behoefte en eigen formaat want de US Army is gewoon bizar groot vergeleken met onze landmacht.