Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Zeewier

#1270
Citaat van: Poleme op 12/06/2016 | 11:26 uur
Watjes en 'gutmenschen' zullen aan onze ondergang een hele grote bijdrage bijdragen.

On topic: doordat de F-35A 4 keer meer geluid produceert dan de F-16C block 50/52 moeten in de buurt van Amerikaanse vliegbases hele huizenblokken worden afgebroken.
Huizen in de buurt van Leeuwarden hebben al aanzienlijke geluidsisolatie, zoals bijvoorbeeld 20mm dik glas in de ramen in Marsum, tegen de F-16AM/BM die overigens op zijn beurt weer minder lawaaierig is dan een F-16C block 50/52.
Kan de F-16 met gemak van een 8.000 voet / ca. 2.400 m.startbaan gebruik maken.  De F-35A heeft toch echt een 10.000 voet / 3.050 m. lange runway nodig.
Vlb. Leeuwarden beschikt nu over een 2.957 meter lange (en 50 meter brede) hoofdbaan, die vanwege de wind het meeste gebruikt wordt en een secundaire baan van 2 kilometer lengte.    In 2013 werd de hoofdbaan voorzien van een 10 cm dikke asfalt toplaag en een 1 cm dikke kunststof anti skid deklaag, plus een gedeelte van de tweede baan werd ook geasfalteerd en dat koste al in totaal EUR 10 miljoen.   Een extra 1.000 meter baan erbij gaat veel meer kosten, als men ook daarvan af met de LightningII wil opereren.
En wat gaat die veel lawaaierige F-35A betekenen voor de geluidscontouren rondom Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht?
Valt die er buiten, dan moet net als in de VS ook hier de buidel flink getrokken worden.
Op een totaal begroting van 4,5 miljard Euro zal het natuurlijk niet zoveel zijn.  Maar in het vervanging F-16 traject hebben we veel van dit soort tegenvallers.
Runway length en thrust to weight ratio verhouden zich tot elkaar. Echter alle openbare bronnen zijn berekent zonder* wapens, targetingpods en pylons.
*Conformal fuel tanks!

En een land gaat eerder ten onder aan een gebrek aan grandstrategy. Wat wilt Nederland zelfstandig bereiken bezijden onze deelnames in Europees, NAVO & VN-verband?

Elzenga

Citaat van: Lex op 12/06/2016 | 18:16 uur
En dat kan enkel en alleen als je in bezit bent van het daarvoor vereiste personeel.
Inderdaad...een nog veel belangrijkere factor. Ik ben benieuwd hoeveel piloten en grondpersoneel ze kunnen vasthouden als de luchtmacht "inzakt" van 60+ naar 30+ gevechtsvliegtuigen. Je zou zeggen genoeg dan...maar dat wil ik nog wel eens zien. Al heeft de F35 wel weer een stemming opgewekt die voor de werving goed uitpakt. Ik hoop het!

Lex

Citaat van: Elzenga op 12/06/2016 | 18:06 uur
....want bij als het meezit 32 toestellen in NL..wil je die wel maximaal kunnen inzetten.
En dat kan enkel en alleen als je in bezit bent van het daarvoor vereiste personeel.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 12/06/2016 | 11:26 uur
Watjes en 'gutmenschen' zullen aan onze ondergang een hele grote bijdrage bijdragen.

On topic: doordat de F-35A 4 keer meer geluid produceert dan de F-16C block 50/52 moeten in de buurt van Amerikaanse vliegbases hele huizenblokken worden afgebroken.
Huizen in de buurt van Leeuwarden hebben al aanzienlijke geluidsisolatie, zoals bijvoorbeeld 20mm dik glas in de ramen in Marsum, tegen de F-16AM/BM die overigens op zijn beurt weer minder lawaaierig is dan een F-16C block 50/52.
Kan de F-16 met gemak van een 8.000 voet / ca. 2.400 m.startbaan gebruik maken.  De F-35A heeft toch echt een 10.000 voet / 3.050 m. lange runway nodig.
Vlb. Leeuwarden beschikt nu over een 2.957 meter lange (en 50 meter brede) hoofdbaan, die vanwege de wind het meeste gebruikt wordt en een secundaire baan van 2 kilometer lengte.    In 2013 werd de hoofdbaan voorzien van een 10 cm dikke asfalt toplaag en een 1 cm dikke kunststof anti skid deklaag, plus een gedeelte van de tweede baan werd ook geasfalteerd en dat koste al in totaal EUR 10 miljoen.   Een extra 1.000 meter baan erbij gaat veel meer kosten, als men ook daarvan af met de LightningII wil opereren.
En wat gaat die veel lawaaierige F-35A betekenen voor de geluidscontouren rondom Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht?
Valt die er buiten, dan moet net als in de VS ook hier de buidel flink getrokken worden.
Op een totaal begroting van 4,5 miljard Euro zal het natuurlijk niet zoveel zijn.  Maar in het vervanging F-16 traject hebben we veel van dit soort tegenvallers.
Laat ik nu de door mij bepleitte F35Bs STOVL op Leeuwarden geplaatst hebben en F35As op Volkel ;)

Terug naar hier en nu. Die extra kosten zijn er inderdaad en worden vaak slim buiten het budget gehouden in allerlei zij-projectjes. Maar goed..het moet wel gebeuren..want bij als het meezit 32 toestellen in NL..wil je die wel maximaal kunnen inzetten.

Harald

Citaat van: Zeewier op 12/06/2016 | 17:04 uur
Je bedoelt dat de F-35 ogenschijnlijk door een hogere acceleratie eerder rotationspeed bereikt. Ogenschijnlijk.
Nee, eigenlijk wat ik bedoelde is dat de F35 voor mijn gevoel slecht langzaam kan vliegen en door zijn neus omhoog te doel creert de F35 meet opwaartse druk onder zijn romp en vleugels, waardoor hij weer meer stuwkracht moet opwekken om de voorwaartse snelheid te behouden.
Het hogere gewicht van de F35 zal mede de oorzaak zijn in ver gelijking met de F16.
Voor mijn gevoel hoeft de F16 minder snel zijn neus omhoog doen dan de F35 om de zelfde voorwaartse snelheid te behouden.
Handelbaarheid van de toestellen zullen wel gelijk zijn ivm de computer gestuurde vliegbewegingen.
Maar het zicht naar voren zal minder zijn bij de F35, omdat de neus meer naar boven gericht is.

Zeewier

Je bedoelt dat de F-35 ogenschijnlijk door een hogere acceleratie eerder rotationspeed bereikt. Ogenschijnlijk.

Harald

Het was mij alwel vaker opgevallen bij de F35, en kun je ook wel in het filmpje zien in de flyby van de Spitfire, F16 en F35 dat de neus van de F35 bij lowspeed veel sneller omhoog gaat dan bij een F16. (Begin van het fragment op 3:25 in het filmpje)

dudge

Citaat van: Sparkplug op 12/06/2016 | 13:03 uur
Er wordt gewoon van alles aan gedaan om de F-35 in het zonnetje te zetten. Elk verkoopargument zal worden gebruikt. Dat hadden ze waarschijnlijk bij elk andere F-16 opvolger ook gedaan. Die laatste opmerking van de speaker (Leo van der Goot toch?) over het Spitfire geluid vond ik een beetje suf  ;D

Edit. Een Spitfire klinkt gewoon goed (dankzij de Rolls-Royce Merlin of de Griffon). Period.

Is ook logisch natuurlijk! En denk dat ze er ook behoorlijk in geslaagd zijn.
Zal ook vooral iemand met een kritische blik zijn opgevallen. Er zijn wel wat pareltjes van uitspraken gedaan, en ook dat was wel te verwachten, en natuurlijk zullen een hoop mensen het niet allemaal gehoord hebben.

Geluid van een spitfire is ook zeker mooi! Maar moet zeggen dat wmb de P51 er gisteren vandoor ging met de prijs voor mooiste 'muziek' ;).

Sparkplug

#1262
Citaat van: Thomasen op 12/06/2016 | 12:48 uur
Heb er ook wel van genoten ja!
Maar het was wel duidelijk een verkoopmoment voor de 'onzichtbare' F35. Logisch ook natuurlijk, maar jammer dat dit af en toe overdreven werd. Veel aandacht voor het geluid ook, zelfs de claim dat de spitfire meer geluid maakte.

Er wordt gewoon van alles aan gedaan om de F-35 in het zonnetje te zetten. Elk verkoopargument zal worden gebruikt. Dat hadden ze waarschijnlijk bij elk andere F-16 opvolger ook gedaan. Die laatste opmerking van de speaker (Leo van der Goot toch?) over het Spitfire geluid vond ik een beetje suf  ;D

Edit. Een Spitfire klinkt gewoon goed (dankzij de Rolls-Royce Merlin of de Griffon). Period.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Zeewier

De volgende keer vragen of de binnenzijde van de weaponbay & weaponbaydoors ook in oranje geleverd kunnen worden.  :angel:

dudge

Citaat van: Sparkplug op 12/06/2016 | 12:30 uur
Als intermezzo in de discussie (was gisteren zelf op de Open dagen en vond het leuk om de F-35A te zien en te horen).

Heb er ook wel van genoten ja!
Maar het was wel duidelijk een verkoopmoment voor de 'onzichtbare' F35. Logisch ook natuurlijk, maar jammer dat dit af en toe overdreven werd. Veel aandacht voor het geluid ook, zelfs de claim dat de spitfire meer geluid maakte.

Sparkplug

Als intermezzo in de discussie (was gisteren zelf op de Open dagen en vond het leuk om de F-35A te zien en te horen).

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Ros

Ik zie het nog gebeuren dat in de nabije toekomst men genoodzaakt is om afscheid te nemen van andere bases. En dat allemaal tot doel om een vloot toestellen aan te schaffen met een duurzame inzetbaarheid van 0,0. Als we de 37 stuks überhaupt halen. Ik hoop dat de volgende regering snel beslissingen gaat nemen en keuzes gaat maken over de toekomst van de krijgsmacht. Wat vinden zij dat wij moeten kunnen, willen/kunnen we dat betalen en dan de beuk er in. Zetten zij het huidig beleid voort........... :dead:

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/06/2016 | 20:00 uur

Het is die huidige "watjescultuur" die ons samen met de "gutmenschen" op het randje van de afgrond zullen brengen.

De playstation generatie heeft inmiddels kroost wat nog minder gewend is, we kunnen onze borst nat maken.
Watjes en 'gutmenschen' zullen aan onze ondergang een hele grote bijdrage bijdragen.

On topic: doordat de F-35A 4 keer meer geluid produceert dan de F-16C block 50/52 moeten in de buurt van Amerikaanse vliegbases hele huizenblokken worden afgebroken.
Huizen in de buurt van Leeuwarden hebben al aanzienlijke geluidsisolatie, zoals bijvoorbeeld 20mm dik glas in de ramen in Marsum, tegen de F-16AM/BM die overigens op zijn beurt weer minder lawaaierig is dan een F-16C block 50/52.
Kan de F-16 met gemak van een 8.000 voet / ca. 2.400 m.startbaan gebruik maken.  De F-35A heeft toch echt een 10.000 voet / 3.050 m. lange runway nodig.
Vlb. Leeuwarden beschikt nu over een 2.957 meter lange (en 50 meter brede) hoofdbaan, die vanwege de wind het meeste gebruikt wordt en een secundaire baan van 2 kilometer lengte.    In 2013 werd de hoofdbaan voorzien van een 10 cm dikke asfalt toplaag en een 1 cm dikke kunststof anti skid deklaag, plus een gedeelte van de tweede baan werd ook geasfalteerd en dat koste al in totaal EUR 10 miljoen.   Een extra 1.000 meter baan erbij gaat veel meer kosten, als men ook daarvan af met de LightningII wil opereren.
En wat gaat die veel lawaaierige F-35A betekenen voor de geluidscontouren rondom Leeuwarden, Volkel en Woensdrecht?
Valt die er buiten, dan moet net als in de VS ook hier de buidel flink getrokken worden.
Op een totaal begroting van 4,5 miljard Euro zal het natuurlijk niet zoveel zijn.  Maar in het vervanging F-16 traject hebben we veel van dit soort tegenvallers.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

StrataNL

Bij elk knalletje gaat men in de paniek-modus en meteen op social media klagen. Men kan het ook niet waarderen dat er af en toe een straaljager overvliegt, idem politiehelikopter.

Complimenten voor de KLu overigens, was een mooi weekend en de F-35 heeft zich mooi kunnen laten zien. Vanaf de meeste hoeken op de grond is het een lelijk ding, maar in het Nederlandse luchtruim is het een prachtig gezicht. Ben erg benieuwd naar de resultaten van deze "safari" ;D
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation