Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

A.J.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/06/2016 | 15:24 uur
Heerlijk BS discussie... lang leve het geluid van de F104/J-79 over herrie gesproken en niemand piepte... in een paar decennia van 213 F16's naar enkele tientallen F35, noem het eens geen reductie van geluid.

Die enkele van de (straks) 32 gestationeerde F35's in dit land waarvan minimaal de helft in onderhoud is, dat betekend dat er welgeteld maximaal 16 operationeel kunnen zijn, hiervan 2 standby voor QRA blijven er 14 over als niemand op uitzending is.

Vlieguren zijn netjes verdeeld over de dag, vanaf 09.30 (1-1,5 uur later zijn ze weer terug) en vanaf 13.30, dit natuurlijk alleen tijdens werkdagen (uitzonderingen en QRA daargelaten).

Dus waar hebben we het over: een oase van rust met zo nu en dan een startend of landen vliegtuig, als we geluk hebben 2 maal een tweetje per (werk)dag.

Je kan je maar ergens druk om maken!

Men is gewoon niks meer gewend. Zie ook de ophef van vorige week mbt de QRA die supersonisch ging, het geklaag was niet van de lucht. Maar dat is tegenwoordig de norm, klagen over alles wat los en vast zit als het niet in de kraam te pas komt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/06/2016 | 18:32 uur
Dat was mij opgevallen, maar het gaat om het feit dat de dracht van het geluid 's avonds anders is en veel verder reikt.

Dat is waar, eens in de zoveel tijd hoor ik ook in mijn woonplaats het avondvliegen, het is nu niet een veel voorkomend evenement.

Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee.

A.J.

Citaat van: Poleme op 11/06/2016 | 13:31 uur
En ik heb in een ander topic op cryptische wijze een deel van haar vaardigheden genoemd.  Een coniferenbroeder (Landmachter) reageerde toen dat ik teveel films keek.    ;D  Helaas voor hem, ik heb afgelopen 1,5 jaar niet een film gezien, geen science fiction, dat waren feitelijke capaciteiten die er toe kunnen leiden dat een toekomstig (lucht)gevecht er heel anders uit kan gaan zien.

Ah, daar kan ik me iets van herinneren... Dat ging volgens mij om directed energy weapons. Toen deed jij voorkomen dat dat kastje (AESA radar) van een kilo of wat wel even mijn raket en daarbij mijn voertuig, radar en alles ging uitschakelen... Yeah right. Misschien dat die techniek over 75 jaar zover is maar nu nog lang niet.

Citaat
"AESA radars on fighter aircraft aren't particularly suited to create weapons effects on missiles because of limited antenna size, power and field of view...".

This observation is entirely correct, for a number of good technical reasons. These all have to do with how much microwave power is needed to disrupt or damage electronic components versus how much power can be delivered by a fighter carried radar into the target missile.



Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/06/2016 | 18:11 uur
(uitzonderingen en QRA daargelaten)
Dat was mij opgevallen, maar het gaat om het feit dat de dracht van het geluid 's avonds anders is en veel verder reikt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 11/06/2016 | 18:07 uur
Je vergeet het nachtvliegen.  :angel:

(uitzonderingen en QRA daargelaten)

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/06/2016 | 15:24 uur
Vlieguren zijn netjes verdeeld over de dag, vanaf 09.30 (1-1,5 uur later zijn ze weer terug) en vanaf 13.30, dit natuurlijk alleen tijdens werkdagen (uitzonderingen en QRA daargelaten).
Dus waar hebben we het over: een oase van rust met zo nu en dan een startend of landen vliegtuig, als we geluk hebben 2 maal een tweetje per (werk)dag.
Je vergeet het nachtvliegen.  :angel:

Elzenga

#1247
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 11/06/2016 | 15:24 uur
Heerlijk BS discussie... lang leve het geluid van de F104/J-79 over herrie gesproken en niemand piepte... in een paar decennia van 213 F16's naar enkele tientallen F35, noem het eens geen reductie van geluid.

Die enkele van de (straks) 32 gestationeerde F35's in dit land waarvan minimaal de helft in onderhoud is, dat betekend dat er welgeteld maximaal 16 operationeel kunnen zijn, hiervan 2 standby voor QRA blijven er 14 over als niemand op uitzending is.

Vlieguren zijn netjes verdeeld over de dag, vanaf 09.30 (1-1,5 uur later zijn ze weer terug) en vanaf 13.30, dit natuurlijk alleen tijdens werkdagen (uitzonderingen en QRA daargelaten).

Dus waar hebben we het over: een oase van rust met zo nu en dan een startend of landen vliegtuig, als we geluk hebben 2 maal een tweetje per (werk)dag.

Je kan je maar ergens druk om maken!
Eens! Maar het gaat al lang niet iedereen meer om het geluid an sich. Maar om het feit of er eerlijk over wordt gecommuniceerd of dat er via allerlei trucjes en manipulatie een ander beeld wordt geschapen dan de werkelijkheid. Aangezien dat nogal vaak gebeurd binnen onze overheid en in de politiek blijft een gezond wantrouwen op zijn plaats. Maar het blijft inderdaad peanuts bij wat er was in het verleden en het is voor mij ook nooit een argument geweest in de discussie over de opvolging van de F16. 

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1246
Citaat van: Ros op 11/06/2016 | 15:03 uur
En laat geen F-16 meevliegen..

Heerlijk BS discussie... lang leve het geluid van de F104/J-79 over herrie gesproken en niemand piepte... in een paar decennia van 213 F16's naar enkele tientallen F35, noem het eens geen reductie van geluid.

Die enkele van de (straks) 32 gestationeerde F35's in dit land waarvan minimaal de helft in onderhoud is, dat betekend dat er welgeteld maximaal 16 operationeel kunnen zijn, hiervan 2 standby voor QRA blijven er 14 over als niemand op uitzending is.

Vlieguren zijn netjes verdeeld over de dag, vanaf 09.30 (1-1,5 uur later zijn ze weer terug) en vanaf 13.30, dit natuurlijk alleen tijdens werkdagen (uitzonderingen en QRA daargelaten).

Dus waar hebben we het over: een oase van rust met zo nu en dan een startend of landen vliegtuig, als we geluk hebben 2 maal een tweetje per (werk)dag.

Je kan je maar ergens druk om maken!


Ros

Citaat van: Poleme op 11/06/2016 | 13:34 uur
Inderdaad, qua geluid hebben ze zich ingehouden. 
Bunker het maximum aantal ponden / gallons peut, stouw 2 2000 ponders en 2 AIM-120's in de wapenruimen en vul de munitie trommel volledig en het wordt een heel ander verhaal.

En laat geen F-16 meevliegen..

Poleme

Citaat van: Thomasen op 07/06/2016 | 21:07 uur
Gezien, niet heel bijzonder, ook qua geluid hebben ze zich wel ingehouden. Maarja, ik ben opgegroeid onder een aanvliegroute, dus misschien wat te tolerant. Wel geinig, na zoveel jaren alleen plaatjes te hebben gezien.
Inderdaad, qua geluid hebben ze zich ingehouden. 
Bunker het maximum aantal ponden / gallons peut, stouw 2 2000 ponders en 2 AIM-120's in de wapenruimen en vul de munitie trommel volledig en het wordt een heel ander verhaal.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

Citaat van: Nikehercules op 06/06/2016 | 21:23 uur
Welke prestaties? Want in zijn algemeenheid slaat deze vergelijking nergens op. De F-5E heeft een dish-type mechanisch gestuurde radar, de F-35 een AESA. Slechts een van het grote aantal enorme verschillen die maakt dat vrijwel iedere vergelijking mank gaat.
Met prestaties bedoel ik de fysieke eigenschappen zoals acceleratie, klimvermogen, vliegbereik, wendbaarheid.
En die van de F-35A zijn toch echt vergelijkbaar met die van de F-5E Tiger en F-4E Phantom.
Onder capaciteiten / vaardigheden versta ik de niet fysieke eigenschappen van de diverse sensoren en avionica.
Het JSF project was hierin tijdens de kandidaten evaluatie van 2001 - 2002 de winnaar.   Maar er heeft net als bij het Advanced Tactical Fighter (ATF) project, welke de F-22A Raptor voortbracht, aardig wat 'inflatie' plaatsgevonden.
De AESA radar van de F-35 doet het overigens wel goed.  En ik heb in een ander topic op cryptische wijze een deel van haar vaardigheden genoemd.  Een coniferenbroeder (Landmachter) reageerde toen dat ik teveel films keek.    ;D  Helaas voor hem, ik heb afgelopen 1,5 jaar niet een film gezien, geen science fiction, dat waren feitelijke capaciteiten die er toe kunnen leiden dat een toekomstig (lucht)gevecht er heel anders uit kan gaan zien.

De OODA loop,  Observe, Orientate, Decide, Act.
Er zijn nog problemen met het Electro Optic Targetting System (EOTS) en het 360 graden rondom kijkende Thales Gatekeeper achtige Digital Aperture System (DAS) infrarood camera systeem.
Die zijn niet overkomelijk en dan heeft de F-35 vlieger een heel goede set sensoren om te observeren en vooral om te oriënteren.  Het beslissen wordt hem gemakkelijker gemaakt in een zeer goed opgezette stuurhut.
MAAR ... als ik de gemiddelde F-16AM/BM vlieger vertel dat hij met zijn APG-66 radar bij wijze van spreken het hek van Vlb Leeuwarden op zij scope kan 'toveren' en zo zijn eigen 'Ground Controlled Approach' (GCA) kan doen.  Dan kijken de meeste verbaast, want die mogelijkheid weten ze gewoonweg niet.
De KLu vliegers slagen er nu al niet in om alle vaardigheden van de F-16AM te benutten.  Hoe gaan ze dat dan doen bij de veel capabeler F-35A?
Dan kan je wel het (waarschijnlijk) meest capabele jachtvliegtuig aanschaffen, maar oorlogservaringen tonen keer op keer aan dat de "pilot factor" van doorslaggevender belang is dan wat de kist kan.

Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

walter leever

Citaat van: Harald op 09/06/2016 | 22:24 uur
Het soort dreiging en dreigingniveau is wat ik hiermee bedoel

Idd,bijvoorbeeld als we uitgaan(ik zeg niet dat 't gebeurd,maar beter voorbereiden op als weer te laat zijn of niet 't geschikte materiaal hebben)
Laten we Irak en Syrie buiten beschouwing houden dan is en blijft Rusland met z'n tankhordes een gevaarlijke,als je daar dan iets geschikt tegenover wilt zetten(gaan we met onze 18 niet echt zoden mee aan de dijk zetten,als internationale troepenmacht)dan zou dus een stuk of 20 A-10 al een stuk helpen,bijv.
Trouwens ik weet niet of ik erover begonnen ben(denk 't wel  ;)),maar als we hierover doorgaan beter een A-10 topic en de wens om er als Nederland te willen aan maken. :P

Maar zoals al gezegd we zullen 't met de F-35 (moeten)gaan doen,simpel uitbreiding naar extra types zie ik voorlopig niet gebeuren(ik zou 't wel willen) :big-smile:

Lex

Dit topic gaat over de instroom en laten we het daar bij houden. Er zijn genoeg andere topics om daar een reactie te plaatsen.

Lex,
Algeheel beheerder

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 09/06/2016 | 22:16 uur
Niet meer uitgaan van afghanistan of irak avonturen helpt ook. Gewoon einde van die achterlijke onzin missies.
Het soort dreiging en dreigingniveau is wat ik hiermee bedoel

Huzaar1

Niet meer uitgaan van afghanistan of irak avonturen helpt ook. Gewoon einde van die achterlijke onzin missies.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"