Amsterdam wil van marine af!!

Gestart door kleine ellen, 08/10/2003 | 17:14 uur

Oorlogsvis

Daarnaast....de hele oude SHELL toren op de IJ-oever staat ook leeg ..onverkoopbaar...duizenden meters aan kantoor ruimte..tsja..wat moeten ze dan in godsnaam met die 12 hectare van het Marine terrein zou je denken.


Flyguy

Citaat van: IPA NG op 15/05/2013 | 20:43 uur
Het de Marine nog wel eigen faciliteiten in Willemstad? Ik weet dat de mariniers daar weg zijn maar ik bedoel een steunpunt voor schepen.
Marinebasis Parera en Marinekazerne Suffisant. Al het personeel in de west, behalve de compagnie landmachters, is KM en Kmar. Marinebasis Parera is een basis met haar eigen KM commandant. Marinekazerne Suffisant is een kazerne voor de lokale dienstplichtigen die daar door de mariniers en ander marinepersoneel worden opgeleid.

http://www.defensie.nl/marine/operationeel/caribisch_gebied/marinebasis_parera/

http://www.defensie.nl/marine/operationeel/caribisch_gebied/marinekazerne_suffisant/

IPA NG

Doet de marine daar nog iets bijzonders?

De vloot zit in Den Helder, de Mariniers in Doorn (en Rotterdam, Texel en Aruba) en de MLD bestaat alleen nog in naam (ook Den Helder).
Dat heeft men dan in Amsterdam te zoeken precies? Het ziet er uit als een redelijk groot terrein.


Het de Marine nog wel eigen faciliteiten in Willemstad? Ik weet dat de mariniers daar weg zijn maar ik bedoel een steunpunt voor schepen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Marinekazerne Amsterdam dicht in 2018

Het Ministerie van Defensie heeft vandaag besloten het bijna 360 jaar oude Marine Etablissement Amsterdam (MEA) te sluiten in 2018. Tot die tijd zullen de eenheden die nu op het MEA werkzaam zijn door Defensie worden overgeplaatst. Alleen een gebouw voor de Koninklijke Marechaussee en de Nationale Reserve zullen blijven, de Koninklijke Marine verdwijnt uit de hoofdstad.

Dat het Ministerie zelf tot dit besluit komt is verrassend. De opbrengst is minimaal (in het gunstigste geval 4 miljoen euro per jaar) en het MEA is erg nuttig gebleken voor Defensie en voor Amsterdam (Sail, inhuldiging, etc). Bovendien heeft de Koninklijke Marine zelf altijd veel waarde gehecht aan de kazerne waar o.a. Michiel de Ruyter heeft gewerkt. Ook zal de druk van de gemeente Amsterdam minder zijn geweest gezien de enorme leegstand van kantoren naast de kazerne en de problematische situatie met de grond die de stad heeft aangekocht. De sluiting lijkt daardoor vooral symbolisch.


Kapitaalvernietiging van nieuw en oud.

Alle Hens
Vanochtend werd het personeel dat werkzaam is op de Marinekazerne medegedeeld dat de afdelingen die er nu gevestigd zijn (zoals de wervings- en keuringsafdelingen, audiovisuele dienst, etc.) de komende jaren worden verhuisd. Rond 2018 zal het MEA dan verlaten zijn. Voor een groot deel van het militair personeel zal er niet veel veranderen, omdat zij doorgaans om de 3 jaar van functie wisselen. In de 30 gebouwen op de kazerne is echter ook veel burgerpersoneel. Zij zullen in de toekomst mee moeten verhuizen of ander werk moeten zoeken.

Met het besluit gaat er ook een stuk geschiedenis verloren. De kazerne was tot 1913 een werf van de marine, waar sinds 1655 marineschepen werden gebouwd. Toen tijdens de Eerste Engelse Oorlog bleek dat de Hollandse schepen niet waren opgewassen tegen de Engelsen -omdat de Hollanders niet vochten met marineschepen maar met bewapende koopvaardijschepen- besloot men echte marineschepen te gaan bouwen.
In de jaren '60 stond de marine delen van de kazerne af aan de gemeente Amsterdam voor onder andere de IJtunnel en werd het magazijn overgedragen aan het Scheepvaartmuseum. In 1962 verscheen in de Alle Hens een mooie bloemlezing over (de route naar) de kazerne.

Verrassend
Voor veel mensen kwam het bericht toch onverwacht, ondanks dat de kazerne al jaren met sluiting wordt bedreigd. Dat had destijds vooral te maken met de wens van diverse politieke partijen in Amsterdam die de grond graag voor veel geld wilden verkopen. Zo zouden er luxe appartementen en mooie kantoren worden gebouwd, maar dat is met het instorten van beide markten niet erg waarschijnlijk meer. In 2011 is -nadat bekend werd dat Defensie moest bezuinigen- zelfs een kijkdag geweest voor belangstellenden om mee te denken over toekomstige projecten.

Aan de andere kant heeft de burgemeester van Amsterdam de afgelopen jaren gepleit voor het behoud van de kazerne als belangrijke ondersteuning voor de stad, en ook heeft de marine niet onder stoelen of banken gestoken de kazerne te willen houden. In het verleden woonde de Bevelhebber der Zeestrijdkrachten er zelfs om eventuele sluiting hoogstpersoonlijk tegen te kunnen houden.

Volgens Defensie kan met de sluiting 4 miljoen euro per jaar worden bespaard. Op een totaal budget van 7 miljard is dat weinig voor het verlies dat nu geleden wordt. Defensie is sinds enige tijd meer bezig om zichzelf zichtbaar te maken aan het publiek en mist hierdoor een kans dat in de hoofdstad te doen. Met het sluiten van het MEA, verdwijnt de laatste echte defensiekazerne in de grootste Nederlandse stad.


Het Parool van 13 mei over de leegstand aan de oever naast het MEA.

Waarde
Het Parool van gisteren, maandag 13 mei, opende met het bericht dat aan de Piet Heinkade, naast het Marine Etablissement, meer dan tienduizenden vierkante meters kantoren leeg staan. Er worden zelfs kantoren aan die kade gebouwd zonder dat er zicht is op een huurder.
Eerder werd bekend dat Amsterdam de grondprijzen sterk verlaagt omdat het "echt heel slecht gaat" op de huizenmarkt. Er worden nauwelijks nieuwe huizen gebouwd en de grond in bezit van de hoofdstad wordt steeds minder waard.

Of Amsterdam nu plots rijk wordt van de nieuwe grond is onwaarschijnlijk. Ook Defensie zal er op niet veel mee opschieten, want de afdelingen moeten worden verhuisd (terwijl sommige al jaren van reorganisatie naar reorganisatie gaan) en mocht er ooit weer uitbreiding nodig zijn kan het maar moeilijk terugkeren naar de hoofdstad.

Bij deze sluiting zijn er weinig winnaars. Zowel de stad, als de Koninklijke Marine, Defensie en een groot aantal andere gebruikers hebben veel baat bij de kazerne. Met grote regelmaat zijn er kleine en grote evenementen die namelijk vanuit het MEA worden ondersteund. Dankzij een helikopterplatform, een ziekenboeg, afgeschermde omgeving, voetbalveld, haven en een moderne congresruimte is de kazerne hier zeer geschikt voor. Nationale evenementen als Sail, de inhuldiging van Koning Willem-Alexander hadden veel duurder geweest zonder deze mogelijkheden. Kleinere evenementen als de Sinterklaasoptocht en sportdagen van scholen maken er ook dankbaar gebruik van.
Ook de politie gebruikt de kazerne dagelijks als uitvalsbasis van en het naastgelegen Scheepvaartmuseum heeft er een enorm depot.
Defensie zelf heeft er de afdeling die de keuringen verzorgt, waar dagelijks 100 jongeren worden gekeurd voor een baan bij de krijgsmacht. Uitstekend te bereiken, vlakbij het Centraal Station. De voorzieningen kunnen tevens ingezet worden bij rampen in de hoofdstad.

De sluiting van het MEA is volgens Defensie nodig in het kader van de bezuinigingen. Of dat echt zo is, is maar de vraag. Het verlies is in ieder geval enorm en -straks in 2018- definitief.

http://marineschepen.nl/dossiers/marine-kazerne-amsterdam-dicht.html

Ace1

Herfst of lente voor de marine op Kattenburg?

Het nieuws dat Defensie afstand doet van de Marinekazerne in Amsterdam sloeg in als een bom. Maar niet als een bom door een vers geverfde en blinkende scheepshuid, nee het trof een murw geschoten schip dat al 20 jaar wordt geteisterd door reorganisaties en "hetzelfde doen met minder". De reacties op Facebook en Twitter waren vol ongeloof, maar ook berusting: "het zat er aan te komen".

Aan de andere kant biedt deze beslissing juist een kans om met deze kazerne echt iets nuttigs te doen voor de marine. In plaats te berusten in deze nieuwe tegenslag, zou de zeemacht sluiting moeten voorkomen of juist met beide handen moeten aangrijpen.

Can do
Gisterochtend vlak na de bekendmaking, verspreidde het nieuws zich al vrij snel via personeelsleden die aanwezig waren geweest bij de toespraak van de kazernecommandant. Direct daarop werd via social media gereageerd. Mensen die reageerden vonden het "triest" en "zonde" of "echt ontzettend jammer". Anderen vonden het "belachelijk" en ook verwacht een deel van de mensen dat men "spijt zal krijgen".

Aan de andere kant was er de commandant, die natuurlijk de rug recht moest houden tegenover zijn personeel. Hij verklaarde in zijn toespraak dat de marinekazerne slachtoffer is geworden van de crisis en eindigde met een quote van Michiel de Ruyter voor zijn laatste opdracht: "De heeren hebben mij niet te verzoeken, doch te gebieden".

De reacties zijn typerend voor Defensie in tijden van bezuinigingen. Nadat 20 jaar is gekort, afgeslankt, omgebogen en gereorganiseerd, is de weerstand verdwenen. De commandant legt netjes uit dat het door de crisis komt. Maar in tijden van economische voorspoed werd ook flink bezuinigd. Eerdere commandanten van op te heffen eenheden moesten vertellen dat de oorzaak was dat Defensie doelmatiger moest worden, of omdat er minder dreiging was, etc. Eerlijker was geweest te vertellen dat de oorzaak ligt bij afnemende interesse voor Defensie bij publiek en politiek.
Er was in ieder geval geen "over mijn lijk"-reactie. Alleen de voormalig commandant van Zr.Ms. Luymes reageerde op Twitter met: "Dit mag nooit gebeuren!".

Zo´n laatste reactie druist echter in tegen de "can do" mentaliteit waar Defensie trots op is. Can do is natuurlijk heel sterk in oorlogstijd, wanneer "ja, maar" dodelijk is.

Dezelfde "can do" komt ook van pas als Defensie steeds meer moet doen met minder geld, mensen en minder materieel. Maar dit keer is de politiek die er baat bij heeft. Zet een streep door een bedrag in de Defensiebegroting en men springt in de houding om het uit te voeren.

In plaats te berusten in deze nieuwe tegenslag, zou de zeemacht sluiting moeten voorkomen of deze juist met beide handen moeten aangrijpen om er echt iets van te maken.



Gaat de kazerne verloren (blauw), zou de marine een (deel) van de Voorwerf moeten behouden (rood) als informatiecentrum om er de lokale marinegeschiedenis te kunnen laten zien en te vertellen over de marine van nu. (Bron: Google)

Kansen
Eerder op deze website is al uitvoerig stilgestaan bij de waarde die het terrein heeft voor Defensie, de stad en derden. Het verlies van deze kazerne is enorm. Aan de andere kant, biedt deze wending juist kansen voor de marine. Want -hoe gek het misschien ook klinkt- de marine laat die al decennia liggen.

Het Marine Etablissement Amsterdam (MEA) ligt in het centrum van Amsterdam, met aan de ene kant Nemo, de IJ-tunnel en aan de andere kant woonwijken. Toch voelt als een eiland in de stad. Het ligt veilig verscholen achter muren en de Dijksgracht. Een band met Amsterdammers en dagjesmensen is er echter niet. Hermetisch afgesloten is het in de praktijk ook niet, want dagelijks komen vele sollicitanten en mensen die zaken doen met afdelingen op het MEA op bezoek. De gemiddelde Amsterdammer is echter nooit binnen de kazernepoorten geweest en velen weten niet eens dat er een Marinekazerne is. Alleen treinreizigers zien de blauwe borden met Koninklijke Marine langs het spoor.

Stel dat de marine toch de kazerne weet te behouden, dan zal het op een andere manier verder moeten. De marine kan zich niet meer verschuilen achter de poorten van een kazerne in het centrum van de hoofdstad. Want de zeemacht was er wel, maar onzichtbaar. Defensie werkt er hard, maar achter de schermen.

Nu het Rijk en de gemeente aan het onderhandelen zijn en aan het nadenken zijn over de toekomst, doen zich kansen voor. Want de insteek is dat de rijke historie behouden moet blijven. Maar welke historie precies is niet bekend. Immers, het Scheepvaartmuseum behoudt ook de historie van het gebied, maar zwijgt over de geschiedenis van het eigen gebouw en de kazerne. Het woord "Marine" op de gevels van het gebouw gaan schuil achter "Scheepvaartmuseum". Bezoekers zouden zelfs kunnen denken dat ze zich op oud VOC-terrein begeven.
Hotel The Grand (Oudezijds Voorburgwal) meldt op de website dat in het gebouw ooit de Admiraliteit huivestte. Maar verder is deze marinehistorie in het gebouw onzichtbaar, waar wel veelvuldig aan de functie als stadhuis wordt gerefereerd.


De Royal Navy heeft het in Portsmouth groots aangepakt. Dit gaat veel verder, maar het idee is hetzelfde. Een filmpje ter inspiratie.

In plaats van af te wachten wat er gaat gebeuren met de kazerne, doet de marine er goed aan om het eigen erfgoed te redden en open te stellen voor het publiek. De marine kan een klein deel behouden, bijvoorbeeld de Voorwerf (de voormalige woonhuizen van werfpersoneel) aan de Kattenburgerstraat en daar een permante expositie plaatsen waar bezoekers de historie van het marineterrein kunnen bekijken als bakermat van de Hollandse welvaart én waar de marine de huidige activiteiten en organisatie kan tonen. Er is zelfs nog een haventje, waar een museumschip kan liggen (en dan niet een VOC schip). De unieke locatie biedt kansen om rechtstreeks met de belastingbetaler in contact te komen en te kunnen vertellen waar de marine voor staat. Een dergelijk klein stukje van het marineterrein behouden kost vele malen minder dan het totale MEA, en levert meer op dan anoniem hard werken achter kazernemuren.

Laat de marine deze kans glippen, kan het best zijn dat anderen er een mooi maritiem monument van maken. Maar of de marinegeschiedenis daar dan in terugkomt is de vraag.

http://marineschepen.nl/dossiers/nieuwe-bestemming-kattenburg.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: www.eigenhuis.nl Vandaag om 07:11
Zo variëren de prijzen in het centrum van € 900 tot € 2.400 per vierkante meter.

1 hectare = 10 000 m2 x 12,5Ha = 125.000 m2 x   €900 = € 112.5 mjn
1 hectare = 10 000 m2 x 12,5Ha = 125.000 m2 x €2400 = € 300.0 mjn

onderofficier

Citaat van: Thomasen op 15/05/2013 | 18:41 uurEr staat ook al dat er een klein detachement Natres en Marechaussee achterblijft. Betekend wederom een fikse verbouwing.


Misschien een verbouwing voor de Natres, maar de Kmar zit in vrij nieuw gebouw (rechts in de hoek vanaf de hoofdpoort)  daar hoeft alleen een hek om heen.

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/05/2013 | 18:41 uur
En 12,5 hectare in centrum Amsterdam is wel mooi, maar is de grondprijs niet ook een beetje gedaald de afgelopen jaren? Als over een jaar de contracten getekend worden....


Amsterdam verlaagt grondprijzen

Geplaatst op 22 mrt 2013 , bijgewerkt 22 mrt 2013, 11:19  reacties

Amsterdam verlaagt de gemiddelde kosten voor bouwgrond met 10% tot 15%. De gemeente hoopt hiermee de stilgevallen markt voor nieuwbouwwoningen in de hoofdstad weer op gang te brengen.

Kopers zullen de prijsdaling van grond niet meteen merken. De kale grondprijs maakt in de regel zo'n 10% van de totale kosten voor een nieuwbouwwoning uit. Wel ligt de grondprijs in Amsterdam boven het landelijk gemiddelde.

De opbrengst van bouwgrond is al jarenlang een belangrijke inkomstenbron voor gemeenten. In Amsterdam lopen de grondprijzen per stadsdeel sterk uiteen. Zo variëren de prijzen in het centrum van € 900 tot € 2.400 per vierkante meter. In Amsterdam-Zuidoost liggen de prijzen tussen € 177 en € 250.

De hoofdstad weet nog niet in hoeverre de inkomsten uit grondverkoop zullen dalen na de prijsverlaging. Dit hangt af van de vraag. In 2012 gaf Amsterdam zo'n 273.000 vierkante meter grond uit. 

http://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws/2013/389467-amsterdam-verlaagt-grondprijzen/

dudge

Citaat van: jurrien visser op 15/05/2013 | 18:17 uur
12,5 hectare in centrum Amsterdam op een zeer gewilde locatie.... het lijkt me sterk dat dat niets oplevert.

Oh, de grond levert vast wat op. Maar ga vervolgens eens uitrekenen wat de verhuizing in zichzelf kost en oplevert? Er staat ook al dat er een klein detachement Natres en Marechaussee achterblijft. Betekend wederom een fikse verbouwing. Het door mij eerder gegeven voorbeeld, waar flink wat grond in Bergen werd verkocht, bleek er wat misrekend te zijn, de aansluitingen gas-water-licht bleken bij de achterpoord binnen te komen, dat moet dus allemaal verlegd gaan worden naar het overgebleven terrein. Deze verbouwing kostte meer dan de grond opleverde.

Wat te denken van de verkoop van de Alexander kazerne, wat heeft dat nu precies opgeleverd? Bedenk dat er dus een enorme herinrichting op de naastgelegen Frederick kazerne plaats moest vinden. Reken eens uit wat dat allemaal gekost heeft, en hoeveel het dus netto heeft opgeleverd? Zelfde geld voor het sluiten van Doorn, niet alleen levert die grond wat op, maar er komt ook een dure verhuizing bij kijken. En dat geld voor echt heel wat meer locaties. Ik ben wel benieuwd, ik heb de gegevens niet, maar wat het afstoten van terreinen in totaal heeft opgeleverd, afgezet tegen de kosten.

En dat is ook inclusief het argument van Elzenga, want ja, die grond moet natuurlijk schoon.

En 12,5 hectare in centrum Amsterdam is wel mooi, maar is de grondprijs niet ook een beetje gedaald de afgelopen jaren? Als over een jaar de contracten getekend worden....


Oorlogsvis

Citaat van: jurrien visser op 15/05/2013 | 18:17 uur
12,5 hectare in centrum Amsterdam op een zeer gewilde locatie.... het lijkt me sterk dat dat niets oplevert.
waarschijnlijk kunnen ze daar nog geen halve JSF van kopen..degene die eraan gaan verdienen zijn natuurlijk de project ontwikkelaar en hun corrupte vrienden in de Gemeente Amsterdam !

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 15/05/2013 | 18:13 uur
Er is een reden dat Defensie doorgaans niets tot weinig heeft aan de verkoop van grond, en er in sommige gevallen zelfs op moet toeleggen.



12,5 hectare in centrum Amsterdam op een zeer gewilde locatie.... het lijkt me sterk dat dat niets oplevert.

dudge

Citaat van: Elzenga op 15/05/2013 | 17:35 uur
en....je zult het zien...moeten ze zo meteen ook nog betalen voor het weg halen van de...vast aanwezige.... verontreinigde grond. Dat hopelijk contractueel goed regelen...

Er is een reden dat Defensie doorgaans niets tot weinig heeft aan de verkoop van grond, en er in sommige gevallen zelfs op moet toeleggen.


Elzenga

Citaat van: Thomasen op 15/05/2013 | 12:01 uur
En vervolgens met een enorme strop zitten omdat het toch allemaal niet zo wilde lukken.
Laat Defensie eerst maar eens voor zichzelf zorgen. Het afstoten van grond heeft in het verleden nauwelijks wat opgeleverd, en ik geloof niet dat het dat nu opeens wel gaat doen. Het enige effect is dat Defensie wederom flexibiliteit kwijt gaat raken, en dat er veel geld betaald zal moeten worden om dit op de lange termijn terug te kunnen krijgen.
en....je zult het zien...moeten ze zo meteen ook nog betalen voor het weg halen van de...vast aanwezige.... verontreinigde grond. Dat hopelijk contractueel goed regelen...

dudge

Citaat van: Elzenga op 15/05/2013 | 09:00 uur
Men kan ook het Chinese voorbeeld volgen en het gebied zelf ontwikkelen en er aan verdienen vervolgens ;)

En vervolgens met een enorme strop zitten omdat het toch allemaal niet zo wilde lukken.
Laat Defensie eerst maar eens voor zichzelf zorgen. Het afstoten van grond heeft in het verleden nauwelijks wat opgeleverd, en ik geloof niet dat het dat nu opeens wel gaat doen. Het enige effect is dat Defensie wederom flexibiliteit kwijt gaat raken, en dat er veel geld betaald zal moeten worden om dit op de lange termijn terug te kunnen krijgen.