De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Ace1

Citaat van: Parera op 17/04/2019 | 13:23 uur
De canadezen hebben er 16 besteld voor 150 miljoen dollar per toestel (inclusief 20 jaar support en een compleet trainingscentrum). Eind 2019 moet het eerste toestel geleverd worden, dus ruim binnen de tijd van onze tender en als dat goed verloopt is er voor ons weinig /minder risico dan een compleet nieuw te ontwikkelen toestel.

Misschien is dit toestel wel te ''veel'' voor onze tender, ik weet niet wat de eisen zijn. Opvallend is ook dat er staat ''een aantal MSA's'' en niet 2 stuks. Mogelijkheid tot uitbreiding van de capaciteit? Aansluiting van het vervangen van de Dash-8's voor de Carib?

https://www.airbus.com/defence/c295/C295FWSAR.html

150 miljoen dollar per toestel  is nogal veel. Misschien beter kijken naar een CN-235 MSA?

https://www.flightglobal.com/news/articles/indonesian-air-forces-new-cn235-mpa-unveiled-431395/

Parera

#771
Citaat van: StrataNL op 17/04/2019 | 18:52 uur
We vallen weer in herhaling...

MPA voor kustwacht (voornamelijk SAR en milieu) en MPA voor KM (ASW) zijn twee verschillende zaken.

Daarom vond ik de C-295 FWSAR een hele goede optie, de overige toestellen hebben te veel capaciteit en dus een te hoog prijskaartje. Nederland moet toch hier en daar nog wat sleutelen aan de Canadese FWSAR variant omdat wij iets meer met de toestellen doen (o.a.  die millieu handhaving) en het eventueel afwerpen van vlotten / markerings boeien.

Een grotere aankoop om direct de 2 Dash-8's in de West te vervangen is nog een optie die moeten ongeveer tegelijkertijd vervangen worden. Voor de echte MPA's kijk ik toch liever naar de P-8.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/04/2019 | 20:28 uur
Geen militairen meer in kleine antiterreurteams

https://www.at5.nl/artikelen/193330/geen-militairen-meer-in-kleine-antitereurteams

Hier het originele artikel van Dutch Defense Press, een site waarvan ik dacht dat die al lang gestopt was. Artikel met zoals gewend van DDP prachtige foto repo.

https://www.dutchdefencepress.com/dienst-speciale-interventies/?fbclid=IwAR1KKfcB0KNmHEe4dV8snM9_AKvgSwQpRjheHQmO_pQSineKJDZh6QhDJ6g

Ace1

Citaat van: Harald op 17/04/2019 | 14:55 uur
of naar onze Zweedse vrienden ..

Saab 2000 Swordfish (prop versie)
https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/mpa/s2000_swordfishmpa2015.pdf




een stapje kleiner is de Saab 340 MSA

of juist een stapje groter, de Saab 6000 MPA Swordfish (jet versie)




Wat meer info over de  Saab 340 MSA,

https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/saab-340-msa/saab-340-msa-datasheet.pdf

Ace1


jurrien visser (JuVi op Twitter)


bergd


StrataNL

We vallen weer in herhaling...

MPA voor kustwacht (voornamelijk SAR en milieu) en MPA voor KM (ASW) zijn twee verschillende zaken.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation


JdL

Citaat van: Harald op 17/04/2019 | 14:55 uur
of naar onze Zweedse vrienden ..

Saab 2000 Swordfish (prop versie)
https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/mpa/s2000_swordfishmpa2015.pdf




een stapje kleiner is de Saab 340 MSA

of juist een stapje groter, de Saab 6000 MPA Swordfish (jet versie)


Wishful thinking, overcapability voor een kustwacht.

Jammer dat er op dit moment geen geld en capaciteit(DMO en personeel) is om de wens voor MPA's van de KM in te vullen. Anders zou je tegelijkertijd de Doniers, Dash 8's in carib en Orions door een type kunnen laten vervangen.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Harald

of naar onze Zweedse vrienden ..

Saab 2000 Swordfish (prop versie)
https://saab.com/globalassets/publications-pdfs/support-and-services/mpa/s2000_swordfishmpa2015.pdf




een stapje kleiner is de Saab 340 MSA

of juist een stapje groter, de Saab 6000 MPA Swordfish (jet versie)



Parera

#762
 :angel:
Kant-en-klare oplossing van Europese bodem.





C-295 FWSAR
- Multi-mission search radar met 200 nm bereik, meer dan 100 targets tegelijk en 35 nm bereik voor het opsporen van reddingsvlotten/rubber bootjes.
- Dag + nacht zicht e/o sensor (FLIR)
- AIS voor de identificatie van schepen op zee.

De canadezen hebben er 16 besteld voor 150 miljoen dollar per toestel (inclusief 20 jaar support en een compleet trainingscentrum). Eind 2019 moet het eerste toestel geleverd worden, dus ruim binnen de tijd van onze tender en als dat goed verloopt is er voor ons weinig /minder risico dan een compleet nieuw te ontwikkelen toestel.

Misschien is dit toestel wel te ''veel'' voor onze tender, ik weet niet wat de eisen zijn. Opvallend is ook dat er staat ''een aantal MSA's'' en niet 2 stuks. Mogelijkheid tot uitbreiding van de capaciteit? Aansluiting van het vervangen van de Dash-8's voor de Carib?

https://www.airbus.com/defence/c295/C295FWSAR.html

Parera

#761
Netherlands Coastguard Looking For New Maritime Surveillance Aircraft



The Netherlands Coastguard (Nederlandse Kustwacht) is looking for new Maritime Surveillance Aircraft (MSA) according to a contract notice published on the European public procurement platform TED.

According to the notice:

The Ministry of Defense of the Netherlands on behalf of the NLCG intends to procure the provision of a number of fixed wing aircraft for the air reconnaissance capacity of the Netherlands Coastguard, based on a performance based agreement. Intended duration of the future contract is 10 years, starting preferably from 1.11.2021.

The value of the contract is not disclosed.

The Netherlands Coastguard is a branch of the Royal Netherlands Navy and its operational command falls under the Ministry of Defence. They currently operate two Dornier 228-212,  which are managed by the Royal Netherlands Airforce. The pilots are from the Royal Netherlands Navy and Royal Netherlands Airforce and the observers are from various ministries. These aircraft have navigation, communication, tracking, photo and video equipment onboard.

According to the Netherlands Coastguard website, the missions for these MSA are:
    – Support during SAR actions
    – Tracking and Identifying pollution (oil/chemicals) and the source of the pollution.
    – Upholding the law regarding nautical traffic.
    – Maritime traffic research, (Name, ship type, nationality, loaded or empty, port of destination and so on) to get an overview of the volume of traffic on the Northsea.

[Source : Navalnews.com ]

Link naar TED
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:178628-2019:TEXT:EN:HTML&src=0

Parera

#760
Citaat van: Huzaar1 op 11/04/2019 | 01:18 uur
We hebben met de verkeerde marine samenwerking opgezocht. Ik denk dat de Duitsers wel naar Blauw te lokken waren als ze met ons in zee gingen. Maargoed, hun dominante scheepsindustrie is lastig en inmiddels minderwaardig kwalitatief.

Er is nog hoop, de Britten hebben ook recent veel capaciteit ingeleverd met het afstoten van de LHP HMS Ocean in 2018. Daarnaast hebben ze 2 LPD's uit de Albion klasse deze twee zijn van het formaat Johan de Witt. En de schepen vallen qua leeftijd net tussen onze Rotterdam en Johan de Witt in, daar zit nog een mogelijke samenwerking (shared design).

Dit zijn allemaal wel LPD ontwerpen en geen LHD's. Bij de Britten twijfel ik of er nog behoefte is aan een LHD want ze hebben de 2 QE's al voor helikopter operaties, maar er is ook iets van te zeggen dat ze de F-35B al hebben en die prima past op een 25 a 30k ton's LHD.

De Britten hebben ook nog 3 LSD's van de Bay klasse van dezelfde leeftijd als onze Johan de Witt, er vaart nog een vierde rond bij Australie dit zijn ook schepen uit de Damen Enforcer serie.

Ook bij de Spanjaarden is nog kans op samenwerking, die hebben ook twee LPD's te vervangen. Dit ontwerp is gelijk aan dat van onze Rotterdam.

Van de Spaanse werf Navantia is bekend dat ze ook verder ontwikkeld hebben op basis van de Galicia (Rotterdam) klasse LPD's, ook het LHD Juan Carlos is hieruit voort gekomen.
Waar de Galicia en zusterschip Castilla onder de naam Athlas 13000 bekend staan, is de Juan Carlos bekend onder de  naam Athlas 26000. Eigenlijk kunnen we dus stellen dat de Juan Carlos een stiefzus is van de Enforcer LHD's.

Ik verwacht dan ook dat we of zelfstandig dit project gaan uitvoeren of dat we aansluiten bij een van deze twee partners.
Als je alles bij elkaar telt dan kan je daar potentieel een mooie klasse LPD's van maken van misschien wel 8 schepen (2x NLD, 2x SPA, 2x RFA + 2x RN). Persoonlijk zie ik meer in samenwerken met de Britten dan met de Spanjaarden, die trekken meer op met de Italianen op amfibisch gebied. Wij werken wel veel samen met de Britten en we kunnen op dat gebied het goed vinden.

Met het oog op de toekomst en de aanwezigheid van drones / UAV's ook op maritiem gebied steeds belangrijker word is in mijn ogen een 2-tal LHD's van 25.000 a 30.000 ton goed haalbaar voor de KM. Er zal dan ook geinvesteerd moeten worden in extra (geschikte) maritieme heli's en/of UAV's.

Huzaar1

We hebben met de verkeerde marine samenwerking opgezocht. Ik denk dat de Duitsers wel naar Blauw te lokken waren als ze met ons in zee gingen. Maargoed, hun dominante scheepsindustrie is lastig en inmiddels minderwaardig kwalitatief.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#758
Opvallende tweets van het Duitse Freundeskreis Seebataillon e.V. (@Seebataillon) over de toekomst plannen als reactie op onderstaande post;

Citaat
@WarshipPorn
Latest and most up-to-date renders of LHD L9890 Trieste, Italian Navy. She will be launched May 25th, 2019, while the official delivery to the MMI is expected around 2022. The 33,000 tons vessel is going to replace both ASW Carrier Giuseppe Garibaldi and  LPD San Giusto.


Citaat
@Seebataillon
Die @ItalianNavy modernisiert mit einem neuen Hubschrauberträger (#LHD) ihre amphibische Flotte. Das Projekt reiht sich damit in die Vorhaben anderer 🇪🇺Nationen, die ebenfalls solche Schiffe besitzen oder beschaffen wollen. Für 🇩🇪 ist dies aus unserer Sicht derzeit keine Option.

2 tweets later o.a. van Jurrien
Citaat
@Seebataillon
As we wrote: From our perspective, a LHD isn't an option for German Navy. Nevertheless, a lot of people demand ships like that.

Citaat
@Seebataillon
No problem; we just wanted to inform what other European navies are doing. We also think these new vessels could be a good opportunity to cooperate - provided that Germany Navy gets amphibious equipment like combat boats.
Het complete verhaal ; https://twitter.com/Seebataillon/status/1115908407578497024

De droom om met de Nederlandse marine samen te werken aan ''full deck'' amfibische schepen bij de vervanging van onze LPD's hebben ze dus los gelaten. Wel zijn ze opzoek naar nieuwe combat boats, toevallig word er vanuit onze marine een begin gemaakt aan de nieuwe hydrografie vaartuigen die verdacht veel lijken op CB90's.  :angel: Misschien willen de Duitsers daar wel een paar exemplaren van kopen als wij ze ook aankopen.

De Duitse wens spreekt van boten tot 17 meter lengte en ruimte voor 15 troepen (exact het aantal uit de Damen Fast Assault Craft 1604) en de lengte komt ook in die buurt.