De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Citaat van: Master Mack op 09/06/2024 | 15:12 uurLandsbelang gaat boven gemeente belang niet lullen maar poetsen. Zet de munitiefabriek maar in mijn achtertuin

Dat is niet de taak van een gemeentebestuur. Maar blijf vooral in je defensie bubbel.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Citaat van: Huzaar1 op 09/06/2024 | 13:40 uurDat zou ik als gemeente ook doen om belangen van mijn burgers te beschermen, dat is hun rol. Vind het wel begrijpelijk dat ze zich iet direct de belangen van de natie verplaatsen. Het spel volgt daarna wel want het is niet misschien, maar ergens...en de vraag is waar. Maar het gaat toch plaatsvinden.
Landsbelang gaat boven gemeente belang niet lullen maar poetsen. Zet de munitiefabriek maar in mijn achtertuin

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 09/06/2024 | 13:34 uurNee, je merkt nu al dat iedere gemeente met een grasveld dat aanduidt als 'uniek ecologisch gebied' om zo geen defensieterrein in de buurt te krijgen, vaak ook met de natuur als argument. Nou, vroeger waren er anders heel veel  defensieterreinen met heel veel groen. Is sinds de afbraak van defensie veelal omgetoverd tot business park of woonwijk en vervolgens mag er écht niet meer defensie bij! Onzin; we hebben een klein land, we moeten delen. Deal with it.

Dat zou ik als gemeente ook doen om belangen van mijn burgers te beschermen, dat is hun rol. Vind het wel begrijpelijk dat ze zich iet direct de belangen van de natie verplaatsen. Het spel volgt daarna wel want het is niet misschien, maar ergens...en de vraag is waar. Maar het gaat toch plaatsvinden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Nee, je merkt nu al dat iedere gemeente met een grasveld dat aanduidt als 'uniek ecologisch gebied' om zo geen defensieterrein in de buurt te krijgen, vaak ook met de natuur als argument. Nou, vroeger waren er anders heel veel  defensieterreinen met heel veel groen. Is sinds de afbraak van defensie veelal omgetoverd tot business park of woonwijk en vervolgens mag er écht niet meer defensie bij! Onzin; we hebben een klein land, we moeten delen. Deal with it.

Huzaar1

Volgens mij prima dialoog, dat Texel wat ontzien moet worden snap ik wel, net als natuurgebied. Daarom is al aangegeven dat er een keus zal worden gemaakt door defensie, maad ze krijgen wel alternatieven. Komt goed daar.

Lynxian

Kut voor ze. Als ze hun mooie unieke eiland willen behouden moet defensie oefenen. NIMBY gezeik.

Lex

Drones met munitie over het eiland. Dat zien ze op Texel niet zitten

DEN BURG-
Onbemande helikopters en drones met bewapening die in de toekomst over het eiland vliegen. Dat zien de gemeente Texel, het Texels Ondernemers Platform (TOP) en Texel Airport niet zitten.
Defensie zal in de toekomst steeds vaker onbemande helikopters en drones gaan inzetten. Daarbij gaat het om het onbemande helikoptertje UMS Skeldar, dat vanuit de lucht drijvende mijnen of andere obstakels in het water detecteert. Ook worden onbemande systemen ingezet voor maritieme verkenning (informatie, surveillance en opsporing).

De beoogde onbemande helikopters en de reeds aangeschafte Skeldars zijn hoofdzakelijk bedoeld voor optreden in het maritieme domein in combinatie met de op maritiem vliegkamp De Kooy gestationeerde NH-90 maritieme gevechtshelikopters en schepen van de Koninklijke Marine. Om die reden is De Kooy in Den Helder de enige logische locatie voor onbemande helikopters.

Oefengebieden
Om met onbemande helikopters te kunnen oefenen en trainen gaat Defensie gebruik maken van drie oefengebieden boven de Noordzee, waar ook met munitie geoefend mag worden. In de huidige situatie zou hetzelfde luchtruim gebruikt moeten worden dat het overige vliegverkeer ook gebruikt. Het luchtruim met de daarbij horende regelgeving geeft onvoldoende mogelijkheden om onbemand en bemand vliegverkeer te scheiden. Daarom zijn zogeheten corridors nodig van De Kooy naar de oefengebieden.

Om De Kooy te kunnen verlaten en naar deze oefengebieden heen en terug te vliegen, stelt Defensie drie alternatieven voor. Optie één is de directe route, die deels over en deels langs de oostkant van Texel voert. Het tweede alternatief gaat vanaf De Kooy direct naar de vaarroutes in de Noordzee. Bij de derde mogelijkheid worden kwetsbare gebieden ontzien en moet er met een grote omweg over land worden gevlogen om ongeveer ter hoogte van IJmuiden boven zee te gaan vliegen.

Drones met bewapening
Op Texel leeft de angst voor het eerste alternatief, zo blijkt uit de reacties op de plannen van Defensie. Zowel de gemeente als TOP heeft 'omwille van externe veiligheid bezwaar tegen drones met bewapening die over Texel kunnen vliegen'. Zij vragen de krijgsmacht dan ook om een van de andere corridors, ten westen van Texel, te kiezen.

Vanwege de bedrijfsvoering maakt Texel Airport eveneens bezwaar tegen de corridor voor onbemande vliegtuigen aan de oostzijde van Texel. Ook wijst een onbekend gebleven particulier Defensie op de impact die alternatief één heeft op de activiteiten van Paracentrum Texel. Daarnaast adviseert de indiener eventuele vliegroutes langs bestaande vaarroutes te leggen om daarmee de impact op luchtsporten te minimaliseren.

In het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie zoekt de krijgsmacht onder meer naar ruimte om te kunnen oefenen en trainen. Een van de onderdelen daarvan is de zoektocht naar uitbreiding van het amfibisch oefengebied, op een redelijk bevaarbare afstand vanaf de marinebasis in Den Helder. Hier wordt onder meer het duingebied van Petten als alternatief genoemd. Defensie kent op dit moment slechts één amfibische trainings- en oefenlocatie, de Mokbaai op Texel. Daar is echter sprake van kusterosie en zijn er geen grote oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad mogelijk. Defensie blijft wel gebruik maken van de oefenlocatie op Texel.

Leerfaciliteit op KIM
Een ander onderdeel van het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie is de behoefte aan meer milieuruimte in het lesgebouw Medemblik van het Koninklijk Instituut voor de Marine in Den Helder. Die ruimte is nodig voor onderwijs aan technische officieren en onderofficieren in het kader van de leerfaciliteit alternatieve brandstoffen. Tegen dit plan zijn geen reacties ingediend van burgers of organisaties.

NHD, 08-06-2024, 07:00

Parera

De Amerikanen zijn inmiddels druk met de ontwikkeling van maritieme VTOL drones

DARPA Shows Concepts For ANCILLARY VTOL Uncrewed Aerial Systems

DARPA's AdvaNced airCraft Infrastructure-Less Launch And RecoverY program, known as ANCILLARY, shows six
design concepts for a low-weight, large-payload, long-endurance VTOL uncrewed X-plane.

https://www.navalnews.com/naval-news/2024/05/darpa-shows-concepts-for-ancillary-vtol-uncrewed-aerial-systems/#prettyPhoto

Parera

Een interessant artikel rondom de kosten van Amerikaanse maritieme raketten en de kosten ervan.
Het geeft een beeld van de te verwachte kosten om onze voorraden aan te vullen maar ook wat het kost om onze schepen volledig uit te rusten.

https://www.twz.com/sea/what-the-navys-ship-launched-missiles-actually-cost

- RIM-116 Rolling Airframe Missile $950,000
- RIM-162 Block II $1,490,000
- SM-2 Block IIIC $2,530,000
- SM-6 $4,270,000
- SM-3 Block IB $12,510,000
- SM-3 Block IIA $28,700,000
- Tomahawk Block V $1,890,000
- Naval Strike Missile $1,900,000
- Harpoon $1,410,000

Nu ik die prijzen van de SM-3 zie begrijp ik volledig waarom NL de keuze heeft gemaakt om deze niet te verwerven. Voor het bedrag van 8 SM-3 block IB's koop je 23 SM-6's. Ga je dat met de Block IIA's doen zijn dat er al 53.

Kornet43

Citaat van: StrataNL op 17/05/2024 | 09:42 uurNee, wel op de FLATM-BV (Bandvagn). De Polaris-achtige is de andere FLATM variant.
Oké, dat klinkt logisch

Sparkplug

Is de Polaris MRZR dezelfde als die van de Royal Marines (MRZR D4) of anders?

MRZR D4

https://military.polaris.com/en-us/mrzr/

MRZR Alpha 4

https://military.polaris.com/en-us/mrzr-alpha/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: Kornet43 op 17/05/2024 | 00:14 uurDus jij denkt dat ze op een polaris-achtig voertuig worden geschroefd? Daar zijn die dingen niet sterk genoeg voor.
Nee, wel op de FLATM-BV (Bandvagn). De Polaris-achtige is de andere FLATM variant.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Master Mack

Citaat van: Harald op 17/05/2024 | 07:17 uurIk gok ook op een Vector of Mammoth
Daar hoop ik ook op. Standaardiseren binnen SOCOM op Vector en Mammoth.

Harald

Ik gok ook op een Vector of Mammoth