Website toont video onthoofding Amerikaan

Gestart door Jeffrey, 12/05/2004 | 10:20 uur

Jeffrey

Verdachten onthoofding Berg opgepakt
UTRECHT - 21/05/04 - Iraakse politieagenten hebben vier mensen opgepakt die betrokken zouden zijn geweest bij de onthoofding van de Amerikaan Nicholas Berg. De verdachten waren aangesloten bij de paramilitaire Fedayeen-militie van Saddam Hussein, zei een zegsman bij de Iraakse veiligheidsdienst.

De vier werden een week geleden opgepakt in een woning in de provincie Salaheddin, ten noorden van Bagdad. De Iraakse veiligheidsdienst vermoedt dat de ontvoerders en moordenaars van Berg onder leiding stonden van een neef van Saddam, de nog voortvluchtige Yasser al-Sabawi. De Amerikanen vermoeden dat de Jordaniër Abu Musab al-Zarqawi erachter zat. De Amerikanen zouden de Iraakse politie om uitlevering van de vier arrestanten hebben gevraagd.

Het lichaam van Berg werd op 8 mei gevonden. Sinds 10 april werd hij vermist. Een video-opname van zijn onthoofding leidde wereldwijd tot verontwaardiging. De op de band zichtbare daders zeiden met de onthoofding wraak te willen nemen voor de mishandeling van Iraakse gevangenen door Amerikaanse militairen.


© Tiscali/Novum

HvV

#68
Citaat van: Reinaert op 18/05/2004 | 12:58 uur

Toen de mariniers kwamen, was iedereen al dood,
dat schoot dus niet erg op.


Misschien kun je met ons delen, waar jij zo allemaal al bent geweest, om iets in deze wereld te verbeteren. Of kun je alleen maar gal spugen en commentaar leveren op alles en iedereen.

RAnger87

Citaat van: civiel op 17/05/2004 | 10:47 uur
Als jij wordt uitgezonden en je maten worden berooft van het leven.

Vervolgens komt er een CIA/NSA/wat dan ook agent en die zegt dat ze wel de oplossing hebben. Ze hebben meer informatie nodig om de verschillende groeperingen in kaart te brengen. En of jij zou willen meewerken om "voorbeeld" foto's te maken om te laten zien aan de volgende gevangenen.

Tel daar nog eens bij op dat je meerdere het goedkeurt/zelf mee doet en de omstandigheden zijn geschapen om zelfs "redelijke" mensen om te toveren in martelaars.......

Nee ik keur het niet goed, maar ik kan me wel inleven in hun situatie en de moeilijke keuze die je dan moet maken.
Om dan te oordelen vanuit je luie stoel dat ze een "Dom wijf" is...nou ja, als je zelf denkt nooit in zo'n situatie te kunnen komen denk dan FF aan overste Karremans.....

begin daar maar niet over he? nee ik beweer ook niet dat het filmpje nep was maar er zit wel een punt van waarheid in.

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 18/05/2004 | 12:58 uur
Toen de mariniers kwamen, was iedereen al dood,
dat schoot dus niet erg op.

neemt niet weg dat Nederland er wel geweest is dus je hele '0w maar daar zit zeker geen olie b00h00, hint, hint, hint, of wel soms?????' gaat niet op
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

#65
Citaat van: Reinaert op 18/05/2004 | 13:06 uur

Is t'er iets?  :o ;D
neuh ::)
Citaat
Maar om op het punt terug te komen, rond 1860 of daaromtrent is er ook eens een Nederlandse kanonneerboot in Borneo geweest, waarvan de commandant de goede bedoelingen had om de plaatselijke hotemetoot feestelijk met zijn gevolg aan boord uit te nodigen. Feestelijk uitgedost stond de bemanning aangestreden, waarna de inlanders bliksemsnel hun messen trokken, en bijna de hele bemanning doodstaken.
Toen was er in Nederland ook een geval van massale roep om vergelding, waarbij het KNIL zich van zijn beste kant liet zien, en in een bliksemsnelle aktie een paar dorpen uitgemoord heeft.
Alleen de plaatselijke hotemetoot die het allemaal georganiseerd had, die hebben ze nooit gevonden..

Wat geeft het ook, als er maar wraak genomen is...  ;D ::)
Ja en den beginne maakten we vuur met stenen, woonden we in huizen op palen en aten we alleen maar vis!

moeten we dat ook maar weer gaan doen?
toen was er namelijk geen terreur en piraterij enzo
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

D819

Citaat van: oud_zijde op 18/05/2004 | 10:27 uur
auw!
:)

Is t'er iets?  :o ;D

Maar om op het punt terug te komen, rond 1860 of daaromtrent is er ook eens een Nederlandse kanonneerboot in Borneo geweest, waarvan de commandant de goede bedoelingen had om de plaatselijke hotemetoot feestelijk met zijn gevolg aan boord uit te nodigen. Feestelijk uitgedost stond de bemanning aangestreden, waarna de inlanders bliksemsnel hun messen trokken, en bijna de hele bemanning doodstaken.
Toen was er in Nederland ook een geval van massale roep om vergelding, waarbij het KNIL zich van zijn beste kant liet zien, en in een bliksemsnelle aktie een paar dorpen uitgemoord heeft.
Alleen de plaatselijke hotemetoot die het allemaal georganiseerd had, die hebben ze nooit gevonden..

Wat geeft het ook, als er maar wraak genomen is...  ;D ::)

D819

Citaat van: HvV op 17/05/2004 | 21:07 uur
Citaat van: Reinaert op 17/05/2004 | 16:48 uur
Waarom zijn er dan geen Nederlanders naar de Hutu's/Tutsi's gestuurd? O ja, daar zat geen olie...  :o

Beter je huiswerk doen. het was niet groots en het waren er niet zo veel, maar ook tussen de Hutu's en de Tutsi's heeft het Korps Mariniers haar bijdrage geleverd.



Toen de mariniers kwamen, was iedereen al dood,
dat schoot dus niet erg op.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

HvV

Citaat van: Reinaert op 17/05/2004 | 16:48 uur
Waarom zijn er dan geen Nederlanders naar de Hutu's/Tutsi's gestuurd? O ja, daar zat geen olie...  :o

Beter je huiswerk doen. het was niet groots en het waren er niet zo veel, maar ook tussen de Hutu's en de Tutsi's heeft het Korps Mariniers haar bijdrage geleverd.


civiel

Oud zijde:

Je hebt gelijk dat het van een andere orde grote is.

tevens ben ik het met je eens dat ieder gewoon mens onder normale omstandigheden weet dat dat fout is (de foto's +marteling)

Echter, ik weet niet onder welke druk de mensen daar waren, en ik welke geestes gesteldheid de dame in kwestie in der tijd was.

Dat neemt niet weg dat ze van mij ook een paar jaar in Ft Levenworth mag rotten en nou ook niet ECHT op mijn sympathy hoeft te wachten.
Maar helemaal zwart-wit is het niet

oud_zijde

#59
Citaat
Nee, ik gaf geen excuus.
Net als iedereen veroordeel ik de acties die door deze MP's zijn gedaan.
Maar, het is te gemakkelijk om zo'n zwart/wit oordeel te vellen en daar alle schuld neer te leggen.

De officieren, politici , ondervragers zijn in mijn ogen veel schuldiger.

Vraag je eens dit af:
Kan dit voorkomen in het Nederlandse leger.
Ja, ik mijn ogen wel, in de juiste omstandigeheden, met de juiste druk, gebrek aan supervisie en een genoeg vrijheden denk ik dat het mogelijk is.
(Oke, hierover kan je discussieren maar zo denk ik erover)
ja tuurlijk, superieuren en betere opleiding hadden dit kunnen voorkomen daar heb je gelijk in maar gezond verstand en een minimale kennis aangaande de manier dat je met krijgsgevangenen om kan gaan ook.

hoe je het ook went of keert, mevrouwtje staat gewoon te lachen op elke foto waar ze opstaat, als ze kan lachen, ze ziet dat de Irakezen in kwestie zich klote voelen (zacht gezegd) en ze staat er gewoon bij te lachen, befehl ist befehl gaat sinds WO2 niet meer op

Citaat
Karremans heeft op zicht geen oorlogsmisdaden begaan. Maar de perseptie in Nederland was toch wel dat hij had geholpen met de zuivering in S. Dat het NL'se commando gefaalt had en dat Dutchbat waardeloos was geweest.

Pas vele jaren later hoorde we het werkelijke verhaal.
Je weet wel van de tactische/strategische situatie waarin hij verkeerde, het materieel en het aantal manschappen dat hij had + het gebrek aan luchtsteun door onze franse vrienden.

Op dit moment reageren wij ook alleen op de VS pers,foto's, en uitspraken. Wij weten de omstandigheden niet, de achtergrond niet en ook niet wie nou precies wat heeft gedaan.
Nogmaals, de vrouw en de man op de foto's waren fout. Maar oordeel niet te snel totdat je alle informatie hebt.

Werderom gegroet
nee ik reageer strikt op wat mevrouw en het Amerikaanse leger zelf zeggen.

Ik heb geen Dutchbatter horen zeggen dat hij massamoorden heeft gepleegd en de hele regio etnisch heeft gezuiverd en ik heb al helemaal geen lachende Dutchbatters naast vermoorde burgers zien staan met hun duimen omhoog ... totaal onvergelijkbare situatie als je het mij vraagt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

oud_zijde

Citaat van: Reinaert op 17/05/2004 | 15:39 uur
Iedereen blij...
ja dat was mijn punt eigenlijk ... jij bent 'blij' zolang iedereen het met je eens is en zodra dat niet het geval is begin je te schelden en te tieren.
Citaat
Als Nederland niet aan Irak had meegedaan, zou je hier ook niemand hebben gehoord dat het wel zou moeten.

als holbewoners het vuur niet hadden 'uitgevonden' zat nu ook niemand te klagen dat gebakken steak misschien lekkerder is.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

civiel

Aan reinaert:

[
Citaati]"Vergeet het maar! De "voorlopige regering" is zelf als de dood dat ze gelyncht worden, omdat ze als collaborateurs gezien worden.
Ondertussen sneuvelt trouwens al de ene na de andere..'[/i]
De ene naar de andere, NL heeft 1 dode.........

Tevens zei ik niet DAT ze het zouden vragen maar, WANNEER ze het zouden vragen moeten wij het land verlaten.


Citaat"Te gevaarlijk" is waanzin om dat als term te gebruiken.
Je weegt altijd de belangen af, en voor wat Nederland betreft staan er geen belangen op het spel.
Daarom hadden we er ook nooit moeten zijn!

Voor de internationale gemeenschap (waar NL deel van uit maakt) maakt het wel uit of Iraq een democraties (stabiel) land wordt of een  theocratie o.i.d. wordt.
Een stabiel midden oosten is wel degelijk van groot economisch belang (olie, terrorisme, evt oorlogsdreiging)

Als NL mag/moet je je daarvoor inzetten. Werderom als deel van de internationale gemeenschap heeft Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid voor het stabiel en vredig zijn van deze aardkloot. Waneer je denkt dat dat niet zo is, vraag je dan eens af waarom we dan uberhaupt nog een leger nodig zouden hebben....om ons te beschemen tegen de russen ?


CitaatIrak blijft de komende jaren onveilig, net zo lang als de Amerikanen en Britten daar aanwezig zijn. En neem nou maar van mij aan, dat de Amerikanen daar in een paar grote bases zullen blijven!
Net zoals in Guantanamo Bay. Daar zijn ze ook al een eeuwigheid[/i

Dus jij denkt dat als de Amerkanen/engelsen er niet zouden zijn dat ere dan vrede zou heersen in Iraq?
Mwah, eerder een soort Taliban achtig iets of een somalie..

De VS blijft in Cuba omdat ze geen Communistische staat voor de deur willen hebben. Guantanamo zorgt voor wat extra druk.

[quote]De stomste dooddoener van allemaal.
Ik ben nu al een hele tijd op defensieforum, maar ik heb nog geen enkel argument gelezen, waarom Nederland zich met Irak zou moeten bemoeien!

Het is alleen zo bedacht door een paar koekwouzen van de regering,
en dus staan er een stel dienstkloppers achter omdat ze niet diep genoeg in de reet van politici kunnen wroeten om maar hoger op te komen.
Citaat
[/i]

Dus onze hele volkvertegenwoordiging zijn incapabel en niet geschikt, de cariere miltairen (die ons land al lang gedient hebben) hebben geen karakter/ruggegraad en zijn alleen uit op eigenbelang zonder het manschappen in het oog het hebben.....

Neeee, jij alleen REIN weet het .......

En mijn opmerking over het "vak" is in mijn mening valide.  
De daaropvolgende regels gaven weer dat ik niet denk dat soldaten "rambo's" zijn maar mannen die een moeilijke taak hebben te verrichten. Maar aan het einde van de dag is het hun keuze geweest om bij het leger te gaan.

CitaatBij defensie weten ze heus wel diegenen er uit te pikken die geen nee kunnen zeggen!

Wederom denegreer je de manschappen/officieren door de af te schilderen als watjes die "geen nee"  kunnen zeggen.
Heel stijlvol

Aan oud_zijde:


Citaatdat is een zwak rotexcuus ... ook als je maten worden berooft van het leven dan dien je als militair proffesioneel te blijven en de regels in acht te blijven nemen anders krijg je net zoiets als het civiele recht hier in Nederland.

10 mensen omgelegd met een schop en er met de grasmaaier overheen gereden?
slechte jeugd gehad?
5 uur dienstverlening.

dode maten zijn nooit een excuus om oorlogsmisdaden uit te halen en roepen dat het moest van de baas is ook veel te simpel.
komt nog bij dat mevrouw als reservist net als de rest van de bende rechtstreeks uit de VS naar die gevangenis zijn overgevlogen, ze hebben geen maten zien sterven.

Nee, ik gaf geen excuus.
Net als iedereen veroordeel ik de acties die door deze MP's zijn gedaan.
Maar, het is te gemakkelijk om zo'n zwart/wit oordeel te vellen en daar alle schuld neer te leggen.

De officieren, politici , ondervragers zijn in mijn ogen veel schuldiger.

Vraag je eens dit af:
Kan dit voorkomen in het Nederlandse leger.
Ja, ik mijn ogen wel, in de juiste omstandigeheden, met de juiste druk, gebrek aan supervisie en een genoeg vrijheden denk ik dat het mogelijk is.
(Oke, hierover kan je discussieren maar zo denk ik erover)

Citaatwaar heeft overste Karremans oorlogsmisdaden uitgehaald dan?
[/i]


Karremans heeft op zicht geen oorlogsmisdaden begaan. Maar de perseptie in Nederland was toch wel dat hij had geholpen met de zuivering in S. Dat het NL'se commando gefaalt had en dat Dutchbat waardeloos was geweest.

Pas vele jaren later hoorde we het werkelijke verhaal.
Je weet wel van de tactische/strategische situatie waarin hij verkeerde, het materieel en het aantal manschappen dat hij had + het gebrek aan luchtsteun door onze franse vrienden.

Op dit moment reageren wij ook alleen op de VS pers,foto's, en uitspraken. Wij weten de omstandigheden niet, de achtergrond niet en ook niet wie nou precies wat heeft gedaan.
Nogmaals, de vrouw en de man op de foto's waren fout. Maar oordeel niet te snel totdat je alle informatie hebt.

Werderom gegroet

D819

Waarom zijn er dan geen Nederlanders naar de Hutu's/Tutsi's gestuurd? O ja, daar zat geen olie...  :o

Waar ik wel lol in heb, dat het menigeen niet lukt om militair optreden en politiek met elkaar in een zinnig verband te krijgen.

Laten we het er dan maar op houden, dat er Nederlanders naar Irak moesten, om Jaap de Hoop Scheffer een baantje bij de Navo te bezorgen. Bilderberg rulez!


Robert

Nee dan zitten de voor en tegenstanders aan elkaar uit te leggen waarom we wel hadden//Moeten gaan. Een discussie hou je altijd ;D
Pain is temporary, glory lasts forever!