Nederland moet militairen sturen naar Nepal!

Gestart door bhfh, 01/02/2005 | 22:38 uur

demian

#46
In darfur is er sprake van gemoside dan moeten de VN in aktie komen.

Waarom hoor ik nix meer?

Ton de Zwart

Dat is een retorische vraag lenoir, omdat je zelf het antwoord weet, en dus naar de bekende weg vraagt.

Het ging er om wat Amerika in Vietnam te zoeken had, en daar heb ik antwoord op gegeven. De Amerikaanse agressie tegen Afganistan, en het optreden van de coalitiestrijdkrachen in Bosnië hebben daar niets mee te maken.....

KapiteinRob

Citaat van: Jefferson op 29/06/2005 | 23:01 uur
Omdat Tibet of Darfur niet bij de NAVO of de ZOAVO horen?

Afghanistan en recentelijk Bosnië horen wel bij de NAVO?

Ton de Zwart


Balic

Omdat Tibet of Darfur niet bij de NAVO of de ZOAVO horen?

demian

#41
Dat kan ik je rap uitleggen!

Zuid Vietnam werd belaagd door Noord Vietnam.  Eerst met rebellen, genaamd Vietkong, later met reguliere Noordelijke troepen. Zowel Zuid Vietnam als de USA waren lid van de ZOAVO, het Aziatische equivalent van onze NAVO.  
De Verenigde Staten waren verplicht krachtens de statuten van de ZOAVO, om Zuid Vietnam bij te staan. Er was dus geen sprake van een aanvalsoorlog die door de USA begonnen zou zijn. Noord Vietnam was de enige schuldige in deze oorlog en niet Amerika.....
------------------------------------------------------------------

je hebt me hiermee omgepraat nu weet ik waarom ze er waren ;)

je hebt het over taken van de navo maar waarom wel naar vietnam en niet naar tibet of nu darfur.

Demian.

Ton de Zwart

Citaat van: Ros op 29/06/2005 | 21:47 uur
Vraag me wel af of de VS betrokken was geraakt als er geen "communistische" dreiging was ?.

Dat is een acedemische vraag die alleen dito te beantwoorden is.
Ik zal het anders stellen:

België wordt op een kwade dag aangevallen door Frankrijk.  België kan het niet alleen af en vraagt de NAVO om in te grijpen volgens de statuten.
De USA komt België onmiddellijk te hulp.
Is er nu sprake van een Communistische dreiging?  Nee natuurlijk, en toch is Amerika in deze oorlog betrokken; wij ook trouwens.

Dit is natuurlijk een zot voorbeeld, maar in theorie is de situatie gelijkwaardig....

Dirites

Maar de Fransen waren er eerder dan de Amerikanen, die hadden daar een kolonie..

Dirites

#38
Citaat van: Ros op 29/06/2005 | 21:47 uur
Vraag me wel af of de VS betrokken was geraakt als er geen "communistische" dreiging was ?.



De strijd in Vietnam kwam voort uit een groote angst voor het Communisme en de Sovjet Unie, die herinnert aan de Tweede Wereldoorlog.

Ros

Vraag me wel af of de VS betrokken was geraakt als er geen "communistische" dreiging was ?.


Ton de Zwart

Citaat van: MC Demian op 29/06/2005 | 19:40 uur
wat deed de VS in vietnam???

Dat kan ik je rap uitleggen!

Zuid Vietnam werd belaagd door Noord Vietnam.  Eerst met rebellen, genaamd Vietkong, later met reguliere Noordelijke troepen. Zowel Zuid Vietnam als de USA waren lid van de ZOAVO, het Aziatische equivalent van onze NAVO.  
De Verenigde Staten waren verplicht krachtens de statuten van de ZOAVO, om Zuid Vietnam bij te staan. Er was dus geen sprake van een aanvalsoorlog die door de USA begonnen zou zijn. Noord Vietnam was de enige schuldige in deze oorlog en niet Amerika.....

demian

mwa 2 van die oorlogen zijn niet gerechtvaardigt.
wat deed de VS in vietnam???
ze hebben er op grootschalige wijze de mensen rechten geschonden en waarvoor?????? 1 ding  pleaze.
er zijn er duizende ongekomen omdat de VS met gifgassen en biowapens op steden en dorpen gingen gooien en schuilkuilders met burgers opblazen op grootschalige wijzen terwijl ze het wisten dat er burgers in zaten. voor wat dat kan je echt vergelijken met somige daden van hitler en stalin.

Demian.

oud_zijde

Citaat van: MC Demian op 28/06/2005 | 22:43 uur

ik vind dat ze veel oorlog hebben gevoerd meer niet u niet?

1.korea.
2.vietnam.
3.golfoorlog1.
4.golfoorlog2.
5.afganistan.
en nog div kleine conflikten.

toch finke conflikten in 50jaar gemiddeld 1 per 10 jaar.
van die oorlogen is eigenlijk alleen de Vietnam oorlog een Amerikaanse oorlog

Afghanistan is multinationaal, Desert Storm ook, Iraqi freedom is meer een voortvloeisel van Desert Storm en Korea was nota bene onder de VN vlag

en wat kleine conflicten kun je voor Nederland op deze manier ook een flink lijstje maken
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

BE_Maarten

Over de Koreaanse oorlog, de eerste golfoorlog en Afghanistan valt ni te discussieren. Zonder ons hadden ze't niet gered.
Over de 2e golf en vietnam... daar is mssn twijfel, maar zeker niet de eerste drie.

KapiteinRob

Citaat van: MC Demian op 28/06/2005 | 22:43 uur
ik vind dat ze veel oorlog hebben gevoerd meer niet u niet?

1.korea.
2.vietnam.
3.golfoorlog1.
4.golfoorlog2.
5.afganistan.
en nog div kleine conflikten.

toch finke conflikten in 50jaar gemiddeld 1 per 10 jaar.

Jij stelde dat de VS oorlogen hebben gevoerd die door de plaatselijke bevolking niet gewaardeerd werden, of woorden van die strekking.

1. Korea => Ik denk dat de Zuid-Koreanen erg blij waren met de VS-bemoeienis en dat de Noord-Koreanen nog steeds balen dat de uitkomst is zoals-ie is.
2. Vietnam => Werd na het vertrek (aftocht) van de VS een communistisch land. We weten allemaal wat het communisme voor volkeren inhoudt.....
3. GO 1 => De Koeweiti's waren natuurlijk niet blij dat hun land bevrijdt werd. Ze hadden natuurlijk liever dat ze een provincie van Saddam waren gebleven.
4. GO 2 => Je kunt denken over de gronden van de oorlog wat je wilt, maar feit is dat Saddam weg is en dat de Iraki's een eigen democratie aan het oprichten zijn. Zou de bevolking dat niet prettig vinden?
5. Afghanistan => Geen idee of de bevolking liever de Taliban had, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het nu niet prettiger hebben met vrije verkiezingen.

Kortom, ik ben het nog steeds niet met je eens!

demian

Citaat van: Lenoir op 27/06/2005 | 22:22 uur
Mwa, kan het niet met je eens zijn. Noem mij dan maar die vele oorlogen die de VS hebben gevoerd en waarbij de desbetreffende bevolking daar niet blij mee is geweest.

ik vind dat ze veel oorlog hebben gevoerd meer niet u niet?

1.korea.
2.vietnam.
3.golfoorlog1.
4.golfoorlog2.
5.afganistan.
en nog div kleine conflikten.

toch finke conflikten in 50jaar gemiddeld 1 per 10 jaar.

oud_zijde

It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

Mwa, kan het niet met je eens zijn. Noem mij dan maar die vele oorlogen die de VS hebben gevoerd en waarbij de desbetreffende bevolking daar niet blij mee is geweest.

demian

Citaat van: Lenoir op 26/06/2005 | 09:34 uur
Sorry hoor, maar ik kan je nog steeds niet volgen. En dat komt niet alleen doordat ik je taaltechnisch niet kan volgen........

Sorry ik het erg last van dislektie maar ik zal het u nog een keer uitleggen.

Ik vind dat de VS in vergelijking van andere landen heel veel oorlog heeft gevoert.Vooral als je kijkt dat het goed gaat tussen hun buurlanden en met de bevolking van het land.Aleen landen die een burgeroorlog hebben met tig verschillende groepen rebellen en veel burger oorlogen kennen komen in de buurt van de VS.En dat aantal wat hoofdzakelijk komt door het landen binnen vallen.Aleen indonesie kan zich ermee meten.Die er overgens niet veel aan kunnen doen.dan zie je gelijk wie de agressor is kan niet anders of wel?

KapiteinRob

Sorry hoor, maar ik kan je nog steeds niet volgen. En dat komt niet alleen doordat ik je taaltechnisch niet kan volgen........

demian

#26
ik vind het erg veel voor een land wat een goede band heeft met buurlanden en die geen burgeroorlog heeft.
er zijn maar een paar landen die in zoveel oorlog zijn betrokken en het zijn aleen landen met een burger oorlogen op meerdere fronten hebben op de VS na dus.

KapiteinRob

Citaat van: MC Demian manpower op 24/06/2005 | 22:01 uur
De VS heeft al met heel veel van deze temaken :o.

En wat wil je daar nu precies mee zeggen?

demian

Er zijn talloze conflikten zoals deze nederland help al bij tal van conflikten niet alles kan tegelijk.
De VS heeft al met heel veel van deze temaken :o.

Current Conflicts
Algeria Insurgency 1992 -->
Angola Cabinda 1975 -->
Burma Insurgency 1950 -->
Burundi Civil Conflict 1993 -->
China Senkaku Islands  1968 -->
China Spratly Islands  1988 -->
Colombia Insurgencies 1970s-->
Congo (Zaire)  Congo War 1998-->
Georgia  Civil War 1991-->
India Assam 1985 -->
India Kashmir 1970s-->
India Naxalite Uprising 1967 -->
Indonesia  Aceh 1986 -->  
Indonesia  Kalimantan 1983 -->  
Indonesia Maluku 1999 -  
Indonesia  Papua / West Irian 1963 -->
Israel Al-Aqsa Intifada 2000 -->
Ivory Coast Civil War 2002 -->
Korea Korean War 1953 -->
Laos Hmong Insurgency 2000 -->
Liberia Civil War 1999 -->
Moldova Transdniester 1991-->
Namibia Caprivi Strip 1966-->
Nepal Maoists 1996 -->
Nigeria Civil Disturbances 1997 -
Pakistan Baluchistan 2004 -
Peru Shining Path 1970s-->
Philippines Moro Uprising 1970s-->
Russia Chechen Uprising 1992 -->  
Somalia Civil War 1991-->
Spain Basque Uprising 1970s-->
Sudan Darfur  1983 -->  
Thailand Islamic Rebels 2001 -->
Turkey Kurdistan 1984 -->
Uganda Civil Conflict 1980 -->
United States Afghanistan 1980 -->
United States Djibouti 2001 -->
United States Iraq 1990 -->
United States Philippines 1898 -->
Uzbekistan Civil Disturbances 2005 -->
Yemen Sheik al-Houti 2004 -->

KapiteinRob

Citaat van: bhfh op 05/02/2005 | 11:25 uur
Ik ben de eerste om toe te geven dat andere opvattingen mijn kennis kunnen verrijken en wellicht mijn mening kunnen bijstellen.

Dan ben je op dit forum zeer zeker aan het goede adres!

KapiteinRob

#22
Dat zouden de Chinezen toch nooit doen? Ik heb ergens op dit forum gelezen dat die Chinezen de beroerdsten niet zijn.............. ;)

DRDRAGO

laten we eerst maar eens afwachten wat er zich daar met de joden en de palestijnen gaat afspelen... hoop dat dat nu een keer goed gaat komen...  

en nepal.. ach .. als de rest va nde wereld zich e niet mee bemoeid zal het men iet verbazen dat china op een dag eens komt koekeloeren ....
I'm the good, the bad and you're just ugly

DvdW

#20
Citaat van: CPrime op 04/02/2005 | 17:52 uur
CitaatEn waarom wij? De amerikanen vinden zichzelf er hele erg goed in dus laat hun het maar lekker doen.

Ik dacht dat wij democratie, vrede, en veiligheid ook zo belangrijk vonden? Ik heb mij zeker vergist.
En waarom Nepal? Dr zijn nog tal van andere landen waar helemaal geen democratie is. En daar heb ik jou en je vriendjes ook nooit gezien.
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

bhfh

#19
ik val niemand persoonlijk aan en pretendeer geen deskundige te zijn noch de ultieme waarheid te prediken.  Ik geef mijn mening naar aanleiding van wat ik weet en geef toe soms ook niet vies te zijn van enige provocatie (zie het vrouwen bij defensie topic)  Ik ben de eerste om toe te geven dat andere opvattingen mijn kennis kunnen verrijken en wellicht mijn mening kunnen bijstellen.

en op een forum moet nu eenmaal je wat scherper discussieren dan IRL om het interessant te houden, daarom lijkt het soms wat zwart-wit wat is zeg, dit is echter zeker niet het geval en waardeer de inbreng van anderen zeker. Leuke foto overigens, TdZ :)

bhfh

Wat ik nu hoor via via, is overigens dat hoewel alle internet en telefoonverbindingen nog steeds zijn afgesneden (vliegverkeer is wel weer mogelijk met Kathmandu) dat de bevolking toch niet eens zo heel rouwig is dat de huidige corrupte regering naar huis is gestuurd omdat het vertrouwen indeze (overigens door de koning zelf aangestelde) figuren tot het nulpunt was gedaald..

Wellicht dat de mensen toch denken dat deze optie de minst slechte is van de 3 kwaden...(dictatuur onder de koning, communistische staat olv maoisten, of doormodderen met corrupte en incompetente regering)

Het blijft echter spannend, ook omdat de maoisten hebben aangegeven nu ook niet met de koning willen te praten, waar ze eerst niet met de regering wilden praten en alleen met de koning..  De grote vraag zal zijn wat het meerendeel van de bevolking doet op termijn, want hoewel de bevolking nu lijkt te berusten kan deze situatie van isolement niet lang voortduren gezien de belabberde economische situatie van het land en het totaal isolement waar het land nu in dreigt te komen..

. , er schijnen met name grote troepenconcentraties te zijn op de universiteiten (altijd een broeinest van eventuele opstanden) om hier oppositie tegen de koning snel in de kiem te kunnen smoren...

KapiteinRob

Het feit dat iemand tijdens zijn of haar vakantie met lokale bevolking heeft gesproken maakt hem/haar m.i. nog geen deskundige. Heb ik in Cuba ook gedaan tijdens een vakantie en ik voel me absoluut nog geen Cuba-deskundige! Ik neem aan, bhfh, dat je uitgebreid gesproken met een respectabel aantal mensen van verschillende ideologie, met daaruit voortvloeiende politeke kleur en je uitvoerig verdiept hebt in de geschiedenis van het land en de relatie daarvan met de buurlanden en de positie in de wereld?

Ja? Bewonderenswaardig, maar verwonder je niet dat mensen hier dan wat meer van willen weten om te staven dat je inderdaad deskundig bent.

Nee? Hou dan op met je als deskundige voor te doen die na een vakantie alles weet over wat de mensen in de straat willen. Je hebt recht op je mening, geweldig dat je die hier kunt uiten zodat we kunnen reageren, maar je vakantie maakt (hoe ook ingevuld) niet dat je plotsklaps als vertolker van de gevoelens van de Nepalese bevolking beschouwd mag/kan worden!

En dan nog dit: in je reactie op de gestelde vraag je verhaal te staven kun je m.i. niet de invulling van iemands vakantie bekritiseren. Een ieder heeft daar een persoonlijk recht toe. Een vraag is een vraag; sinds wanneer dient iemand bij het stellen van een vraag terzake kundig te zijn? En dan laat ik de toonzetting van je reactie zoals die op mij overkomt maar buiten beschouwing......

Ton de Zwart

Citaat van: bhfh op 05/02/2005 | 10:27 uur
wat heb jij in Godsnaam gedaan in Nepal dat je niet met de lokale bevolking gesproken hebt. Wat maak je dan van de essentie van het land mee, ik vind het nogal stuitend dat je mij vraagt foto's te plaatsen ter staving van mijn, voor jou blijkbaar ongeloofwaardige, verhaal terwijl je zelf blijkbaar met oogkleppen op, ieder contact vermijdend de toeristische attracties hebt afgewerkt.

Wat ik daar gedaan heb?  Met de gewone bevolking gecontacteerd i.pv. met hotelfunctionnarissen en Nederlandse vrouwen.

bhfh

wat heb jij in Godsnaam gedaan in Nepal dat je niet met de lokale bevolking gesproken hebt. Wat maak je dan van de essentie van het land mee, ik vind het nogal stuitend dat je mij vraagt foto's te plaatsen ter staving van mijn, voor jou blijkbaar ongeloofwaardige, verhaal terwijl je zelf blijkbaar met oogkleppen op, ieder contact vermijdend de toeristische attracties hebt afgewerkt.

Ton de Zwart

#14
Tja, bhfh, dat is allemaal heel interessant die contacten van jou met Nepalezen en met de hotelstaf.  Als het niet teveel moeite is, doe ons dan eens een fotootje hier in een posting, van jou met die Nederlandse mevrouw die met die Nepalees getrouwd is.  Kunnen we eens wat kleurrijke indrukken opdoen.....

bhfh

dit speelt de maoisten juist in de kaart, omdt het de aversie tegen de koning die toch al groot was nog groter maakt en de maoisten de gelegenheid kan geven een opstand te organiseren, die wel eens kan leiden tot een bloedbad.

KapiteinRob

Citaat van: bhfh op 04/02/2005 | 19:45 uur
Ik heb geen enkele Nepalees positief over de huidige koning horen praten,

De laatste tijd heb ik ook niemand positief over Bush en Balkenende horen praten. Dus is dat denk ik geen criterium.......

DRDRAGO

ja k*t voor ze.. maar ik haat de maositen ...
I'm the good, the bad and you're just ugly

bhfh

als ik ergens op vakantie ga, zorg ik er altijd voor dat ik in gesprek raak met de lokale bevolking. Dit is mij in mijn recente reizen naar marokko, india, nepal, ethiopie en brazilie uitstekend gelukt. In nepal had ik onder meer contact met een Nederlandse die met een Nepalees getrouwd was en er woont die zo kwam ik veel te weten en ben ik in contact gekomen met andere nepalezen. Verder via de hotel staff die mij veel vertelden over het hoe en wat.

Als je natuurlijk in een groep alleen in 5 sterren hotels gaat en alleen georganiseerde excursies maakt kom je ook niks te weten.  Als je individueel reist doe je vanzelf veel contacten op. Ik heb geen enkele Nepalees positief over de huidige koning horen praten, meestal kwam dit pas ter sprake als het contact wat beter was, maar dat deze koning gehaat wordt door bijna elke nepalees was me zo duidelijk als wat.

KapiteinRob

Citaat van: bhfh op 04/02/2005 | 17:28 uur
Laten we nu niet appels en peren vergelijken.

Hoewel appels en peren niet precies hetzelfde smaken, behoort het beiden tot fruit. Je kan niet de "leiding" in Nepal afkraken en tegelijkertijd China ophemelen in een ander topic! Ik bespeur inconsequentie in je uitlatingen....

Ton de Zwart

Citaat van: bhfh op 04/02/2005 | 17:28 uur
... maar niemand in Nepal gelooft dat, ik weet dat, want ik ben er recentelijk nog geweest!!...

Zo Zo bhfh.  jij hebt die mensen daar gesproken en gevraagd naar hun mening over de koning.  Spreek je al lang Nepalees? En heb je daar een beetje gesprekspartners gehad?

Ik ben ook wel eens in Nepal geweest maar heb er geen woord kunnen wisselen met de Nepalezen, behalve met hen die je iets wilde verkopen.....

CPrime

CitaatEn waarom wij? De amerikanen vinden zichzelf er hele erg goed in dus laat hun het maar lekker doen.

Ik dacht dat wij democratie, vrede, en veiligheid ook zo belangrijk vonden? Ik heb mij zeker vergist.

bhfh

Citaat van: Lenoir op 03/02/2005 | 19:16 uur
Als we ergens niets te zoeken hebben is het wel in Nepal met zijn "bergen werk"! Trouwens, ik snap niet dat bhfh deze Nepalese koning een machtswellusteling pur sang vind terwijl zijn Chinese vrienden, die mij van hetzelfde slag lijken, helemaal "je van het" zijn....

Laten we nu niet appels en peren vergelijken. Het gaat hier om deze man, die ten eerste de zware verdenking op zich heeft door het bloedig uitmoorden van zijn familie de troon opgeëist te hebben . (de officiele lezing is dat zijn broer dat heeft gedaan en dat die daarna zelfmoord heeft gepleegd , maar niemand in Nepal gelooft dat, ik weet dat, want ik ben er recentelijk nog geweest!!

Ten tweede wordt hij gehaat door zijn bevolking en dit optreden ondermijnt de toeristenindustrie (de belangrijkste peiler onder de nepalese economie) en versterkt de maoisten. (doordat veel mensen hierdoor juist hun kant zullen kiezen) Zijn autoristaire optreden is volslagen contraproductief!!  Ik zeg absoluut niet dat die maoisten fris zijn, maar het land wordt door dit optreden van de koning zo een burgeroorlog in gejaagd, of op zijn minst een bloedige revolutie.

Het o zo mooie en vriendelijke Nepal moet gered worden en een EU troepenmacht zou hier prima voor een onpartijdige stabiele factor kunnen zorgen.


DRDRAGO

dat zeg ik.. die maoisten zijn helemaal niet okselfris...
I'm the good, the bad and you're just ugly

KapiteinRob

Als we ergens niets te zoeken hebben is het wel in Nepal met zijn "bergen werk"! Trouwens, ik snap niet dat bhfh deze Nepalese koning een machtswellusteling pur sang vind terwijl zijn Chinese vrienden, die mij van hetzelfde slag lijken, helemaal "je van het" zijn....

DvdW

En waarom wij? De amerikanen vinden zichzelf er hele erg goed in dus laat hun het maar lekker doen. Wij hebben ook een sgeporbeert om een democratie te vestigen in Nederlands Indië, en kijk hoe dat afliep....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

DRDRAGO

er is toch al een burgeroorlog aan de gang? de rebellen (maoisten)   zijn ook niet al te fris... 10 000 doden of zo al?
I'm the good, the bad and you're just ugly

bhfh

Zoals een ieder wel gelezen heeft heeft de Nepalese koning de macht gegrepen.  Deze niet al te frisse persoon is een machtswellusteling pur sang.

Ik denk dat Nederland tzt moet overwegen militair in te grijpen en de Nepalese koning af te zetten en de democratie herstellen. Dit wellicht in NAVO verband. Het gaat mij namelijk aan het hart. Ik ben er nog niet al te lang geleden nog geweest en Nepal koerst af op een burgeroorlog op deze manier. Ik meld mij in ieder geval al vrijwllig aan!

de nepalese koning

CitaatNepal's king declares emergency
Nepal's King Gyanendra has sacked the country's government and declared a state of emergency.
Phone lines have been cut, flights to the capital are cancelled and the press is being censored.

The king says the cabinet has failed to bring peace to Nepal, which has faced a Maoist rebellion for years.

Some 10,000 people have been killed in the nine-year insurgency, which has seen the rebels gain control of vast stretches of the countryside.

In the first international reaction, India said the development constituted a serious setback to the cause of democracy in Nepal.

The developments "bring the monarchy and the mainstream political parties in direct confrontation with each other," a foreign ministry spokesman said.

The UK government criticised the king's action and appealed for "calm and restraint".

House arrests

Prime Minister Sher Bahadur Deuba and members of his government have been placed under house arrest and have had their homes surrounded by soldiers.


If the king is really acting in the interest of the people and the nation, he could have talked to us... So looking at all these things, actually this is a coup, a coup d'etat
Madhav Nepal
Communist Party


International flights were turned back from Kathmandu airport, and Nepali news websites went down, Reuters reported.
Some people have already been on the streets, protesting at the removal at the last vestiges of democracy, says the BBC's Charles Haviland in Kathmandu.

He says that by nightfall, the capital's streets felt normal - the armoured vehicles that had been visible earlier were nowhere to be seen.

But, our correspondent adds, just below the surface, things are highly abnormal.

All telephone lines, both terrestrial and mobile, were cut off as soon as the king announced he was taking over power, and just before that, the palace summoned newspaper editors to tell them their publications would be vetted from now on, he says.

'Anti-democratic'

In his announcement, King Gyanendra said he was dismissing the government "because it has failed to make necessary arrangements to hold elections by April and protect democracy, the sovereignty of the people and life and property".


Mr Deuba was quoted by the Associated Press news agency as saying the dismissed government would oppose the king's decision.
"The move directly violates the constitution and is against democracy," he was quoted as saying.

The leader of one of the main parties in Mr Deuba's coalition, Madhav Nepal of the Communist Party, said the king "has not talked to any of the people. He has sacked the present government and he is blaming all the political parties," he said.

"So looking at all these things, actually this is a coup, a coup d'etat."

It is the second time Prime Minister Deuba has been sacked by King Gyanendra.

Mr Deuba and his government were dismissed in 2002 for failing to contain the Maoist insurgency.

Early in 2004, political parties began a sustained campaign of street protests demanding the restoration of a democratically elected government.

King Gyanendra reappointed Mr Deuba prime minister last June.

New cabinet

The king said a new cabinet would be formed under his leadership, which would "restore peace and effective democracy in this country within the next three years".


NEPAL IN CRISIS
June 2001 - Gyanendra is crowned king following royal massacre
July 2001 - Sher Bahadur Deuba becomes prime minister following Maoist violence
Oct 2002 - King Gyanendra sacks Deuba and assumes executive power
June 2004 - Deuba reappointed prime minister in place of Surya Bahadur Thapa
Feb 2005 - Deuba sacked, king assumes direct power

He accused the country's fractious political parties of behaving selfishly and of giving no thought to the Nepali people and the welfare of the country.

Our correspondent says many Nepalis will be furious at this complete removal of democratic structures and will fear the consequences of granting more power to the army, which already stands accused of grave human rights abuses.

But, he says, others may give the king a chance. One shop owner told the BBC that something had to be done in the face of political paralysis and corruption.

Story from BBC NEWS:
http://news.bbc.co.uk/go/(...)uth_asia/4224855.stm

Published: 2005/02/01 16:00:36 GMT

© BBC MMV