NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

StrataNL

Citaat van: Umbert op 11/12/2021 | 00:27 uur
Nou ze zullen er wel niet de hoofdprijs voor willen hebben want de NH90 heeft nu eenmaal de naam van duur in gebruik te zijn, dus zullen er weinig landen bereid zijn om diep in de buidel te tasten voor 2d handsjes, en geld is uiteindelijk ook maar een pennenstreek als het er op aan komt.
Leuk en aardig maar dat is niet de huidige realiteit wat betreft de NL defensie.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Umbert

Citaat van: StrataNL op 10/12/2021 | 22:26 uur
Eeuh 40? Waar gaan we dat van betalen. Daarnaast hebben die NH90's een unieke configuratie.

Nou ze zullen er wel niet de hoofdprijs voor willen hebben want de NH90 heeft nu eenmaal de naam van duur in gebruik te zijn, dus zullen er weinig landen bereid zijn om diep in de buidel te tasten voor 2d handsjes, en geld is uiteindelijk ook maar een pennenstreek als het er op aan komt.

Ace1

Citaat van: Enforcer op 10/12/2021 | 13:28 uur
Met een beetje geluk voor een goedkoop prijsje bruikbare onderdelen overnemen die de industrie niet, of veel te laat, kan leveren.

Dat zijn toch de landversie 's van de NH90?  Dacht dat bij de maritieme versie  de onderdelen beter zijn bestand tegen corrosie, heeft men dan wel iets aan deze onderdelen?

StrataNL

Citaat van: Umbert op 10/12/2021 | 11:32 uur
Now misschien een optie voor Nederland als vervanging van de cougar met beetje geluk kun je de 40 allemaal overnemen hebben we gelijk een toestel dat min of meer van hetzelfde type als ingebruik bij de duitsers in het kader van de DSK, als de duitsers nu dan de Chinook nemen wordt het al weer een mooie toekomst qua procedures etc.
Eeuh 40? Waar gaan we dat van betalen. Daarnaast hebben die NH90's een unieke configuratie.

-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Enforcer

Citaat van: Umbert op 10/12/2021 | 11:32 uur
Now misschien een optie voor Nederland als vervanging van de cougar met beetje geluk kun je de 40 allemaal overnemen hebben we gelijk een toestel dat min of meer van hetzelfde type als ingebruik bij de duitsers in het kader van de DSK, als de duitsers nu dan de Chinook nemen wordt het al weer een mooie toekomst qua procedures etc.

Met een beetje geluk voor een goedkoop prijsje bruikbare onderdelen overnemen die de industrie niet, of veel te laat, kan leveren.

Harald

Citaat van: Umbert op 10/12/2021 | 11:32 uur
Now misschien een optie voor Nederland als vervanging van de cougar met beetje geluk kun je de 40 allemaal overnemen hebben we gelijk een toestel dat min of meer van hetzelfde type als ingebruik bij de duitsers in het kader van de DSK, als de duitsers nu dan de Chinook nemen wordt het al weer een mooie toekomst qua procedures etc.
:omg:  2de hands NH90 van AUS .... nee bedankt, laten we dat maar niet gaan doen.

Laten we dan eerder met AUS optrekken en bijvoorbeeld de (U)MH-60M of HH-60W aanschaffen, meer gericht op Special Forces inzet.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 10/12/2021 | 11:32 uur
Now misschien een optie voor Nederland als vervanging van de cougar met beetje geluk kun je de 40 allemaal overnemen hebben we gelijk een toestel dat min of meer van hetzelfde type als ingebruik bij de duitsers in het kader van de DSK, als de duitsers nu dan de Chinook nemen wordt het al weer een mooie toekomst qua procedures etc.

Waarom in hemelsnaam de probleem zooi van een ander overnemen? Jij wordt warm van trouble plagued' heli's?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Harald op 10/12/2021 | 08:37 uur
Australia to dump Taipan helicopters and buy Black Hawks from US

Peter Dutton says buying up to 40 Black Hawk helicopters from the US sends "a very clear message to our partners and to our adversaries" that the Australian Defence Force "can make a significant contribution when we're called on".

The Australian defence minister explicitly referenced the "growing threat" posed by China as he announced an intention to dump the trouble-plagued MRH90 Taipan helicopters, which were originally due to be withdrawn in 2037.

..../....

The Australian government has now formally requested advice from the US on the acquisition of up to 40 UH-60 Black Hawk helicopters for the Australian army "as an alternative platform to the MRH90 Taipan".

Dutton said the Taipans had been found to be "unreliable" and the government would buy up to 40 Black Hawk helicopters.

He hoped the new ones would be in service "over the next couple of years", adding they would not be built or designed in Australia because it was important to "achieve capability sooner than later".

....../.....

https://www.theguardian.com/australia-news/2021/dec/10/australia-to-dump-taipan-helicopters-and-buy-black-hawks-from-us-amid-china-fears

Now misschien een optie voor Nederland als vervanging van de cougar met beetje geluk kun je de 40 allemaal overnemen hebben we gelijk een toestel dat min of meer van hetzelfde type als ingebruik bij de duitsers in het kader van de DSK, als de duitsers nu dan de Chinook nemen wordt het al weer een mooie toekomst qua procedures etc.

Sparkplug

De ironie als blijkt dat de MRH-90 alsnog door de UH-60M wordt vervangen. In 2003 kregen zij het aanbod van 12 stuks UH-60M nieuw en de upgrading van hun vloot S-70A-9 naar UH-60M standaard (wat nu UH-60V heet).

https://www.flightglobal.com/australia-offered-uh-60m-centre-/52216.article

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Australia to dump Taipan helicopters and buy Black Hawks from US

Peter Dutton says buying up to 40 Black Hawk helicopters from the US sends "a very clear message to our partners and to our adversaries" that the Australian Defence Force "can make a significant contribution when we're called on".

The Australian defence minister explicitly referenced the "growing threat" posed by China as he announced an intention to dump the trouble-plagued MRH90 Taipan helicopters, which were originally due to be withdrawn in 2037.

..../....

The Australian government has now formally requested advice from the US on the acquisition of up to 40 UH-60 Black Hawk helicopters for the Australian army "as an alternative platform to the MRH90 Taipan".

Dutton said the Taipans had been found to be "unreliable" and the government would buy up to 40 Black Hawk helicopters.

He hoped the new ones would be in service "over the next couple of years", adding they would not be built or designed in Australia because it was important to "achieve capability sooner than later".

....../.....

https://www.theguardian.com/australia-news/2021/dec/10/australia-to-dump-taipan-helicopters-and-buy-black-hawks-from-us-amid-china-fears

Harald

Voor Noorwegen is NH90 niet goed genoeg, voldoet niet aan de gestelde eisen !!

Norway launches coast guard helicopter market survey

Question marks around NH90 capabilities are behind a move by the Norwegian Defence Materiel Agency to open dialogue with industry on potential supply of new coast guard helicopters.

The Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) has released a new RfI to explore market interest from commercial vendors for supply of new coast guard helicopters as a potential way to overcome NH Industries NH90 aircraft being unable to fulfil the country's frigate and coast guard requirements.

'The Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) is exploring opportunities to procure leased aircraft services in support of Coast Guard operations within the Norwegian maritime area of responsibility focusing on the high north (the northern Atlantic, the Barents Sea, Svalbard, Jan Mayen),' the RfI states.

'The leased aircraft service will need to provide reliable and ...

https://www.shephardmedia.com/news/defence-helicopter/norway-launches-coastguard-helicopter-market-surve/

Lex

Inspectie Veiligheid Defensie: oorzaak NH90-crash niet sluitend vast te stellen

Nieuwsbericht | 02-12-2021 | 16:04

Het is niet mogelijk sluitend vast te stellen wat de oorzaak is geweest van het noodlottige ongeval met een NH90 helikopter op 19 juli vorig jaar. Dat concludeert de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD). Luitenant-ter-zee der tweede klasse oudste categorie Christine Martens en luitenant-ter-zee der tweede klasse oudste categorie Erwin Warnies kwamen bij de crash in het Caribisch gebied om het leven. Minister Henk Kamp stuurde het inspectierapport 'Luchtvaartongeval NH90 Aruba' van de IVD vandaag naar de Tweede Kamer.

Het toestel van het Defensie Helikopter Commando (DHC) stortte bij Aruba in zee. Dat gebeurde tijdens een vlucht vanaf het Ocean Going Patrol Vessel Zr.Ms. Groningen. De cockpitbemanning overleefde het ongeval niet, beide bemanningsleden achterin de helikopter wel. Zij wisten uit de NH90 te ontsnappen.

De IVD heeft niet sluitend de oorzaak van het ongeval kunnen vaststellen. Wel doet zij enkele aanbevelingen om de veiligheid bij Defensie te vergroten. Hoewel de bemanning voldeed aan de gestelde normen, beveelt de IVD aan om de ervaringsopbouw van de vliegers tegen het licht te houden.

Verbeteringen
Er zijn al verbeteringen doorgevoerd om de ervaring van gezagvoerders meer inzichtelijk te maken. Zo begeleidt een coach hen in hun ontwikkeling. De coach is een vlieger met een achtergrond als instructeur of trainer. Deze richt zijn aandacht op de besluitvorming van de aankomend gezagvoerder in complexe situaties. Het inzicht in ervaring komt van pas bij onder meer het samenstellen van helikopterbemanningen.

De IVD vindt het aannemelijk dat tijdens het ontsnappen uit de helikopter de veiligheidslijn tussen de vlieger en het reddingsvlot achter een verstelhendel is blijven haken. In de pogingen van de vlieger om te ontsnappen, is deze veiligheidslijn strakgetrokken. Daardoor werd het reddingsvlot geactiveerd. Het reddingsvlot steeg hierdoor in het water en zo werd de vlieger naar beneden getrokken en kon niet meer boven water komen.

Maatregelen
Defensie heeft verschillende maatregelen genomen die de kans op een succesvolle ontsnapping onder water zo groot mogelijk maken. Nu wordt de juiste positionering van de veiligheidslijn benadrukt in trainingen en handleidingen. Ook wordt de veiligheidslijn op 2 punten aangepast, zodat deze korter is en het reddingsvlot alleen nog is te activeren met het daarvoor bestemde activatiekoord, niet meer met de veiligheidslijn. Deze aanpassingen zijn uiterlijk in het eerste kwartaal van 2022 uitgevoerd.

Verder is de zichtbaarheid onder water van ontsnappingsluiken verbeterd en is de frequentie van de overlevingstraining verhoogd. Voorts gebeurt het 'droog oefenen' van de ontsnappingshandelingen nu weer in een echte helikopter. Daarnaast is de uitrusting waarmee wordt geoefend, gelijk getrokken met de stukken die worden gebruikt tijdens een operatie. Denk aan helmen en vesten. Het aantal praktische trainingen in het water is eveneens verhoogd.

Operationele ontwikkelingen
Om ook in de toekomst te garanderen dat de overlevingstrainingen van de Survival, Evasion, Resistance & Extraction (SERE) school aangesloten blijven bij de operationele ontwikkelingen, wisselen de operationele eenheden en de school voortaan periodiek hun ervaringen uit. Doel hiervan is deze trainingen zo realistisch mogelijk te kunnen blijven geven.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) en de IVD begonnen meteen na het NH90-ongeval met een verkennend onderzoek. Op 7 augustus 2020 volgde de eerste voorlopige conclusie. Dat was dat het zeer onwaarschijnlijk was dat een technisch mankement het ongeluk heeft veroorzaakt. De IVD heeft daarna nog een verdiepend onderzoek uitgevoerd.

Mindef

Lex

Gaarne de discussie verplaatsen naar het topic over de Cougar.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/07/2021 | 18:45 uur
Dat neem ik ook aan maar.... aannames zijn dodelijk. Ik heb nergens gelezen dat er gesproken wordt over een vervanger (ook niet in de bijlage van de defensiebegroting 2021)

Een quote uit Onze Luchtmacht nummer 3, juni 2021.

CitaatMeer over het huidige 300 Squadron, zijn taken en toekomstplannen en het obsolescence prevention-programma voor de Cougar is te lezen in een artikel dat later dit jaar in Onze Luchtmacht verschijnt.

Verwacht dat tegen die tijd meerdere media hebben bericht over 300 Squadron en de Cougar vervanging.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Kaaskop2 op 06/07/2021 | 12:34 uur
Dit wijst erop dat ze na 2030 zullen worden vervangen.

Dat neem ik ook aan maar.... aannames zijn dodelijk. Ik heb nergens gelezen dat er gesproken wordt over een vervanger (ook niet in de bijlage van de defensiebegroting 2021)