Het ''Nederlandse'' volkslied

Gestart door Balic, 05/05/2005 | 18:43 uur

Grunt

Op de manier waarop je je uitdrukte haalde ik toch een zekere anti-Duiste stelling, ik denk niet dat het misverstand geheel aan mij te wijten is, maar goed ik wil niet off-topic raken. ;)
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

#54
Citaat van: Grunt op 16/10/2006 | 12:33 uur
Maar die bekrompenheid ten opzichte van Duitsers vind ik tenenkrommend. Duitsland is niet slecht en Duitsers zijn niet per definitie militaristische hufters met een bloeddorstige expansiedrang. wat een crap!

Als je bedoelt dat mijn opmerking anti-Duits is, moet je m'n posting nog maar eens lezen. Ik "vel" hier een oordeel over het huis van Oranje (dat dus veel Duits bloed in zich heeft en dus zeker niet kan bogen op een puur Nederlands verleden en daardoor bij mij geen patriottisch gevoel opwekt), niet over de Duitsers.

Grunt

#53
Citaat van: Kapitein Rob op 05/05/2005 | 18:55 uur
En aangezien het huis van Oranje doordrengt is van DUITS bloed snap ik überhaupt die adoratie (nu maar vooral ook in het verleden) voor de Oranjes niet!

In het verleden was Spanje en alles wat spaans was een vies woord. Maar die bekrompenheid ten opzichte van Duitsers vind ik tenenkrommend. Duitsland is niet slecht en Duitsers zijn niet per definitie militaristische hufters met een bloeddorstige expansiedrang. wat een crap!

CitaatWat wel klopt is dat Willem v Oranje in Duitsland geboren is, maar dat heeft daar niets mee te maken.

Mis!,dat is juist wel wat het volkslied beschrijft,
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

Leopaard

#52
CitaatEn het duitse bloed in het Nederlandse Volkslied duid mijn menig veel meer op het begrip duits als regio (het gebied boven de Rijn/Keulen wat de noordelijkste romeinse nederzetting was)  in de tijd dat het Volkslied werd geschreven. En niks met het begrip duits in verbinding met Duitsland aangezien Duitsland als land toen nog niet bestond en het losen staaten waren (Saksen, Bayern, Hannover, etc.).
Met Duits (vroeger: Duytsch) bedoeld men Diets. Diets wil zeggen, het Nederlandse volk, dit heeft niets met Duitsland of het Duitse volk te maken, dit bestond toen nog helemaal niet. Wat wel klopt is dat Willem v Oranje in Duitsland geboren is, maar dat heeft daar niets mee te maken.

CitaatDe Luxenburgse vlag is per toeval dezelfde als de Nederlandse, alleen gebruikt men, om zich te onderscheiden, een lichter blauw. Die vlag dateert in ieder geval van na 1830.
Klopt, dit komt ook omdat Koning Willem III tot 1890 groothertog van Luxemburg was en dus nog verbonden was met Nederland. In tegenstelling tot de Nederlandse vlag, heeft de Luxemburgse een verhouding van 1:2 in plaats van 3:2 bij de Nederlandse vlag. De Luxemburgse vlag lijkt dus eigenlijk een stuk langer. Maar dit is in praktijk bijna nooit te zien.

CitaatDe Nederlandse Vlag was naar mijn menig niet altijd rood, wit, blauw, maar Oranje, wit, blauw.
Klopt, tot ongeveer 1630 was dit Oreangien, blanche, blue (oranje-blanje-blue) ofwel oranje-wit-blauw. Ook wel Prinsenvlag genoemd. Naar mijn mening past deze vlag veel beter bij Nederland omdat dit onze allereerste vlag was toen ons land ontstond en het Oranje een veel betere verbondenheid schept met het Oranjehuis dan het rood in onze vlag.
De reden dat de vlag nu rood is, is omdat het oranje op zeeschepen door de zon snel verkleurde naar rood.
13-12-2005: solicitatie gesprek
01-02-2006: Kennismakingsdag KMS
23-03-2006: Keuring  VFB&PO    
09-05-2006: Bezoek OTCMan      
24-05-2006: Bezoek 11tkbat     
12-06-2006: Bezoek AAC
10-08-2006: Keuring GO
06-11-2006: Opkomst!
30nat

Java

Citaat van: Kapitein Rob op 24/03/2006 | 19:20 uur
Maarruh, er zijn zat landen die rood-wit-blauw in hun vlag hebben, zelfs meerdere die deze in 3 horizontale banen hebben en zelfs een land (Luxemburg) dat precies dezelfde vlag heeft! Ik probeer te bedenken wat je nog meer zou kunnen bedoelen met nationale symbolen; de Nederlandse leeuw? Stoer, maar een typisch stoer beest uit de Lage Landen??

Zat landen, zeker, maar "wij" waren de eerste. De Russische vlag is naar verluidt direct geinspireerd op de Nederlandse (via Tsaar peter de Grote), en die gezellige Serviers bijvoorbeeld hebben weer naar de Russische vlag gekeken. De Franse vlag is met zijn horizontale banen blijkbaar zo onhandig dat men het ding telkens moet verbouwen (baanbreedten varieren); kijk maar eens als Chirac op tv de goegemeente toespreekt. Ook op schepen heeft de Franse vlag, als ik goed geinformeerd ben, andere verhoudingen, omdat-ie anders niet herkenbaar is ;D

De Luxenburgse vlag is per toeval dezelfde als de Nederlandse, alleen gebruikt men, om zich te onderscheiden, een lichter blauw. Die vlag dateert in ieder geval van na 1830.

Met nationale symbolen waarmee wij boffen bedoelde ik alleen die ik noemde: vlag, de kleur oranje, volkslied.

Citaat van: Kapitein Rob op 24/03/2006 | 19:20 uur
Tja, dat is een kwestie van smaak. Ik vind de Nederlandse vlag in zijn vanzelfsprekende eenvoud vreselijk saai. Het zal de diehards op het forum niet verbazen dat ik de VS-vlag + volkslied geweldig vind, evenals het Engelse volkslied en hun Union Jack! Dichterbij huis vind ik bijvoorbeeld de Belgische marinevlag (vooral op het water) een mooie vlag, dit in tegenstelling tot de normale Belgische vlag; misschien wel juist omdat-ie afwijkt.

Zeker, de stars and stripes en de union jack zijn zeer sterke ontwerpen. De Belgische marinevlag is zeker ook fraai, al kan ik de Belgische kleuren niet maritiem vinden. En dan: een kroon, kanonnen, en een anker? 't Lijkt wel een uitdragerij! ;D

Citaat van: Kapitein Rob op 24/03/2006 | 19:20 uur
Ja, wij zijn met onze 15 coupletten maar behept met een kort volkswijsje.... ;)

Inderdaad, het "wijsje" van het Wilhelmus is kort, en dat bedoelde ik. Alle coupletten van het Wilhelmus moeten aanhoren lijkt me ook heel erg ;)

Wat vlaggen betreft, is dit overigens een dikke aanrader: http://www.crwflags.com/fotw/flags/index.html

Sine Pari

De Nederlandse Vlag was naar mijn menig niet altijd rood, wit, blauw, maar Oranje, wit, blauw. En al hoewel de Nedelandse Vlag en die van Luxembourg spreekend op elkaar lijken is er wel zeker een verschil. Het blauw in de Nederlandse Vlag is namelijk Nassau blauw, en in die van Luxembourg een azur blauw. En het duitse bloed in het Nederlandse Volkslied duid mijn menig veel meer op het begrip duits als regio (het gebied boven de Rijn/Keulen wat de noordelijkste romeinse nederzetting was)  in de tijd dat het Volkslied werd geschreven. En niks met het begrip duits in verbinding met Duitsland aangezien Duitsland als land toen nog niet bestond en het losen staaten waren (Saksen, Bayern, Hannover, etc.).

KapiteinRob

Citaat van: Sophietje op 24/03/2006 | 19:31 uur
Ja en die komen niet eens uit Nederland, maar uit Turkije ;)

Er komt ook van alles uit dat land..... Past een beetje bij ons volkslied waar we ook van alles van over de grenzen bewieroken!

Sophietje

Citaat van: Kapitein Rob op 24/03/2006 | 19:20 uur


Zeker, de tulpen zijn wereldwijd bekend.... :D


Ja en die komen niet eens uit Nederland, maar uit Turkije ;)

KapiteinRob

Citaat van: Java op 24/03/2006 | 18:37 uur
Waar we het aan verdiend hebben weet ik niet, maar wij Nederlanders hebben enorm geboft met onze nationale symbolen.

Zeker, de molens, klompen en tulpen zijn wereldwijd bekend.... :D

Maarruh, er zijn zat landen die rood-wit-blauw in hun vlag hebben, zelfs meerdere die deze in 3 horizontale banen hebben en zelfs een land (Luxemburg) dat precies dezelfde vlag heeft! Ik probeer te bedenken wat je nog meer zou kunnen bedoelen met nationale symbolen; de Nederlandse leeuw? Stoer, maar een typisch stoer beest uit de Lage Landen??

Citaat van: Java op 24/03/2006 | 18:37 uur
Onze vlag is, naar ik meen, van alle rood-wit-blauwe vlaggen de oudste (ouder dan UK, USA en Fra in ieder geval) en ook het fraaist in z'n vanzelfsprekende eenvoud. Vooral op het water is het de mooiste vlag die er is, wat mij betreft.

Tja, dat is een kwestie van smaak. Ik vind de Nederlandse vlag in zijn vanzelfsprekende eenvoud vreselijk saai. Het zal de diehards op het forum niet verbazen dat ik de VS-vlag + volkslied geweldig vind, evenals het Engelse volkslied en hun Union Jack! Dichterbij huis vind ik bijvoorbeeld de Belgische marinevlag (vooral op het water) een mooie vlag, dit in tegenstelling tot de normale Belgische vlag; misschien wel juist omdat-ie afwijkt. Hoe die marinevlag eruit ziet?


Citaat van: Java op 24/03/2006 | 18:37 uur
en het volkslied van de VS is niet lelijk, maar wel lichtelijk bizar en, als zovele volksliederen, veel te lang. 

Ja, wij zijn met onze 15 coupletten maar behept met een kort volkswijsje.... ;)

Java

Waar we het aan verdiend hebben weet ik niet, maar wij Nederlanders hebben enorm geboft met onze nationale symbolen.

Onze vlag is, naar ik meen, van alle rood-wit-blauwe vlaggen de oudste (ouder dan UK, USA en Fra in ieder geval) en ook het fraaist in z'n vanzelfsprekende eenvoud. Vooral op het water is het de mooiste vlag die er is, wat mij betreft.

Dan hebben we nog, als gratix bonus, een nationale kleur, die nota bene niet in onze vlag te vinden is! Oranje inderdaad, een flamboyante en vrij zeldzame kleur in vlaggen en heraldiek, die er bijvoorbeeld voor zorgt dat Nederlandse sporters er altijd "uitspringen", visueel dan toch.

En het Wilhelmus,als ik even mag, is niet alleen het oudste maar ook, in muzikaal opzicht, het mooiste volkslied dat er is. Dat komt omdat het niet geschreven is als nationale hymne, maar als een vrome heldendicht over de leider van de opstand tegen de Spanjaarden in de zestiende eeuw: Willem van Oranje. Het dateert uit de tijd dat er van een Nederlandse natie nog geheel geen sprake was. Doordat het niet als volkslied is bedoeld ontbreekt de potsierlijke opschepperij en het algehele geretteketet dzingg boem dat andere volksliederen zo pompeus en lachwekkend maakt. De volksliederen van Frankrijk en Italie bijvoorbeeld zijn niet serieus te nemen, en om ze aan te moeten horen, bijvoorbeeld bij een voetbalwedstrijd, is een ware bezoeking. De volksliederen van Engeland en Duitsland zijn wel goed aan te horen, en het volkslied van de VS is niet lelijk, maar wel lichtelijk bizar en, als zovele volksliederen, veel te lang. 
  De melodie van het Wilhelmus is bescheiden, ingetogen, vastberaden. Helaas zijn de uitvoeringen meestal horkerig; juist bij sportwedstrijden (bijv. olympische spelen) wil men wel eens een mooie uitvoering horen: instrumentaal, en niet te traag.

Wat de tekst betreft verbaas ik me er vaak over dat het de onderwijzers kennlijk niet lukt deze uit te leggen, terwijl dat toch redelijk eenvoudig is. Daarom, hieronder, voor iedereen die er geen chocola van kan maken, het eerste couplet in hedendaags Nederlands.

Ik ben Willem van Nassau
en ik kom uit Duitsland.
Ik blijf het vaderland trouw
tot in de dood.
Ik ben een prins van Oranje,
en dus vrij, en niet bang.
De koning van Spanje heb ik altijd geeerd.*

[*dit wil zoveel zeggen als: Niet ik, maar de koning van Spanje is uit op oorlog; aan mij ligt het niet]

Eenvoudig, niet? De hoofdpersoon, Willem van Oranje, stelt zich voor. Ik ben die en die, daar kom ik vandaan, en luister eens, ik heb dit conflict niet gewild, maar als het komt ga ik het ook niet uit de weg. Da's toch een mooi steetment, of niet?

Mokum Casual

dus dan zou mijn vader het moeten kennen, hmmz, even vragen. ;D    maar ja, "die andere bevolkingsgroepen" moeten niet zo zeiken.

CitaatVooral de zinsnede van vreemde smetten vrij in het lied stuit tegenwoordig (2005) op veel weerstand. Ze dient echter niet raciaal geïnterpreteerd te worden, zoals een moderne lezer zou doen: In dit lied, geschreven onder de Franse bezetting, wordt daarmee gedoeld op iedereen die zich echt als Nederlander gedraagt en niet met de vijand heult.

bron: Wikipedia.nl

Ton de Zwart

Citaat van: Mokum Casual op 28/09/2005 | 21:32 uur
Waarom deze niet meer

Dit lied, "Wien Neerlands bloed"... is inderdaad ons vorige volkslied geweest. Om een of andere reden is dat destijds vervangen door het Wilhelmus.  Afgezien van de oubolligheid van de tekst en het niet in deze tijd passen van beide liederen is het zo, dat "Neerlands bloed" vroeger een veel gezongen lied was. Ik heb het zelf nog klassikaal gezongen op de basisschool (ja, dat is lang geleden!)
Maar het is in de jaren '70 in de ban gedaan en mag niet meer op scholen gezongen worden.  Ik meen zelfs dat er helemaal niet meer gezongen wordt op scholen, noch bij de scouts of andere jeugdgroeperingen. De reden dat het in onmin is geraakt is de regel "van vreemde smetten vrij".  Dat werd door zekere groeperingen aangemerkt als discriminatie van alles wat niet Europeesch Nederlander is.  Daar Nederland een fobie heeft voor alles wat als discriminatie uitgelegd zou kunnen worden, zul je dit lied nergens meer horen. 
Tijd om het tevoorschijn te halen op de vierdaagse i.p.v. de gebruikelijke schunnige liederen die wel mogen in Nederland.....

Balic

Daar komt god weer in voor, niet iedereen is gelovig... :angel:

Mokum Casual

CitaatWien Neerlands bloed in d' aders vloeit
    Van vreemde smetten vrij
    Wiens hart voor land en koning gloeit
    Verheff' de zang als wij:
    Hij zett' met ons, vereend van zin
    Met onbeklemde borst
    Het godgevallig feestlied in
    Voor vaderland en vorst (2x)

    De Godheid, op haar hemeltroon
    Bezongen en vereerd
    Houdt gunstig ook naar onze toon
    Het heilig oor gekeerd:
    Zij geeft het eerst, na 't zalig koor
    Dat hoger snaren spant
    Het rond en hartig lied gehoor
    Voor vorst en vaderland (2x)

    Dring' luid, van uit ons feestgedruis
    die beé uw hemel in:
    Bewaar de vorst, bewaar zijn huis
    En ons, zijn huisgezin
    Doe nog ons laatst, ons jongst gezang
    Die eigen wens gestand:
    Bewaar, o God! de koning lang
    En 't lieve vaderland (2x)

Waarom deze niet meer :(

Leopaard

CitaatHet wilhelmus is niet eens altijd ons volkslied geweest. Maar wel het oudste volkslied ter wereld. EN daar ben ik trots op  , vraag me ook wel is af, of Nederland niet 1 van de oudste vlaggen heeft ook
Het wilhelmus is idd het oudste volkslied ter wereld, maar men betwijfeld of dit het eerste volkslied van nederlands was. En nee, Nederlands heeft niet de oudste vlag ter wereld, dit is de Deense, die rond 1100 (meen ik) al gebruikt werd. De eerste nederlandse vlag was: "van de couleuren oraenge, blanche, bleu, in dry velden" ( zie mijn avatar). Rond 1630 is dit (om een of andere vage rede) vervangen door de rood-wit-blauwe vlag. Naar mijn mening is het oranje-wit-blauw (prinsenvlag) de enige ECHTE nederlandse vlag en vind daarom dat deze als nationale vlag moet worden beschouwd.

CitaatWat was de ''koninkluku'' familie eigenlijk voor 1815?
Voor 1815 was Nederland een Republiek !
De staat der Nederlanden:
Habsburgse Nederlanden (1477-1555)
Unie van Utrecht (1579-1581)
Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (1581-1795)
Bataafse Republiek (1795-1806)
Koninkrijk Holland (1806-1810)
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1830)
Koninkrijk der Nederlanden (1830-heden)
13-12-2005: solicitatie gesprek
01-02-2006: Kennismakingsdag KMS
23-03-2006: Keuring  VFB&PO    
09-05-2006: Bezoek OTCMan      
24-05-2006: Bezoek 11tkbat     
12-06-2006: Bezoek AAC
10-08-2006: Keuring GO
06-11-2006: Opkomst!
30nat