Het ''Nederlandse'' volkslied

Gestart door Balic, 05/05/2005 | 18:43 uur

KapiteinRob

Volgens mij hebben we het elders ook al uitgebreid gehad over het "nut" en de "verdiensten" van de Oranjes..... Ben het daarin wel met je eens!

Dirites

Citaat van: Lenoir op 22/08/2005 | 21:12 uur
Citaat van: Dirites op 22/08/2005 | 21:03 uur
En ze verdienen ongelooflijk veel >:(

Je bedoelt dat ze veel krijgen!

Ja, en kan iemand mij vertellen waarom ze zoveel moeten verdienen ? want ik heb geen idee wat voor belangrijk werk ze doen  :o

KapiteinRob

Citaat van: Dirites op 22/08/2005 | 21:03 uur
En ze verdienen ongelooflijk veel >:(

Je bedoelt dat ze veel krijgen!

Dirites

En ze verdienen ongelooflijk veel >:(

KapiteinRob

Citaat van: Sine Pari op 22/08/2005 | 19:03 uur
CitaatEen President zal véél goedkoper zijn en doet tenminste nuttig werk...
Dat hoeft hellemaal niet waar te zijn. Als men bv naar de Bundes Republiek Deutschland kijkt, daar heeft de President bijna de zelfde funktie als Koningin Beatrix (vormen van de Bundestag (kabinet), het tekenen van nieuwe wetten, enz) en kost meer als de Koningin. Het enigste wat goedkoper is dat de familie van een president geen portomonee heeft

Wat kost de Duitse president dan op jaarbasis?

Sine Pari

#35
CitaatEen President zal véél goedkoper zijn en doet tenminste nuttig werk...
Dat hoeft hellemaal niet waar te zijn. Als men bv naar de Bundes Republiek Deutschland kijkt, daar heeft de President bijna de zelfde funktie als Koningin Beatrix (vormen van de Bundestag (kabinet), het tekenen van nieuwe wetten, enz) en kost meer als de Koningin. Het enigste wat goedkoper is dat de familie van een president geen portomonee heeft.
Citaatnet als die overdreven beveiliging voor bush. Vind het ontzettend belachelijk dat wij daar als burger allemaal voor op moeten draaien.
MIschien ligt dit aan mij en heb ik even een blond moment, maar ik wist niet dat de nederlandse burger voor de veiligheid van President Bush moest op draaien.

Ros

Citaat van: Jefferson op 22/08/2005 | 10:49 uur
Wat was de ''koninkluku'' familie eigenlijk voor 1815?

Vind het koningshuis zo nutteloos als het maar kan zijn, voor mij zijn die mensen gewoon net als iedereen en de koninging gewoon de zoveelste ouwe taart  :P

Behandel de mensen dan als gewoon met respect.

Dirites

Ze kosten ons alleen maar een hoop geld :o

Balic

Wat was de ''koninkluku'' familie eigenlijk voor 1815?

Vind het koningshuis zo nutteloos als het maar kan zijn, voor mij zijn die mensen gewoon net als iedereen en de koninging gewoon de zoveelste ouwe taart  :P

Anubis

CitaatDus neem aan dat een republiek toch niet zo beviel dan he

Geld van de geschiedenisles is niet helemaal goed besteed, geloof ik.
De republiek die in 1815 vervangen werd door het huidige koningshuis, had meer te maken met het feit dat die republiek een marionettenregering was van de Fransen.
De regel 'ben ik van Duitsen bloed' heeft wel degelijk te maken met het feit de Wilhelm van Nassau nu eenmaal uit Duitsland kwam...Dat na WO2 niemand dat meer wilde weten heeft geleid tot broodjes aap om deze zinsnede goed te praten. Men wilde zeker niet dat het volkslied geassocieerd zou worden met de laatste vijand.
Het volkslied is wat mij betreft het volkslied, maar de tekst slaat gelukkig op Willem van Oranje. Alle zinsneden die met god te maken hebben kunnen er wat mij betreft namelijk uit.
Dat staat mij ook tegen aan het verplicht laten zingen van het NL volkslied door nieuwe Nederlanders. 'Het schild en de betrouwen, zijt gij o god mijn heer, etc.' is niet de tekst waar iedereen zich zo erg in kan vinden. Het kan zelfs aanstootgevend zijn.
De Nederlandse vlag was eerder oranje wit blauw. Dat had van mij zo mogen blijven. De oudste vlag is de Deense.

Dennis123

#30
Het wilhelmus is niet eens altijd ons volkslied geweest. Maar wel het oudste volkslied ter wereld. EN daar ben ik trots op  :), vraag me ook wel is af, of Nederland niet 1 van de oudste vlaggen heeft ook ???

En ja ik ben ook monarchist. En mag ik jullie er even aan herinneren dat wij heel lang een republiek zijn geweest, en zelfs als 1 van de laatste landen zijn begonnen met een koningshuis. Dus neem aan dat een republiek toch niet zo beviel dan he. En aangezien die mensen in die tijd beide systemen meegemaakt hebben neem ik aan dat die daar meer verstand van hadden dan de meeste hier  ;D LOL


Wat ik wel altijd vaag vindt is dat het Nederlandse koningshuis ooit het rijkste koningshuis ter wereld was, waar is al dat geld gebleven? ??? Ik zou wel trots zijn, konden we lekker die andere landen beetje aftroeven. Zeker die Engelsen die nu het rijkste koningshuis hebben volgens mij ???

KapiteinRob

Citaat van: Dirites op 16/05/2005 | 17:41 uur
Ben benieuwt wat zij ervan vinden als ze máár 1 keer in de week mochten douchen.

Het is toch schandalig dat er in ons land bejaarden in hokken worden gepropt met niet-dagelijkse douchebeurten terwijl in Soestdijk jarenlang 2 bejaarde royalties vele (bad)kamers tot hun beschikking hadden.......

Wat zou er mis geweest zijn met een Koninklijke aanleunwoning gevolgd door een Koninklijke kamer in Huize Avondrood?

KapiteinRob

Citaat van: Dirites op 16/05/2005 | 17:41 uur
de uitkeringen die de Oranjes ontvangen: Beatrix  € 3.797.687 per jaar . Willem Alexander  € 907.561 per jaar.  Maxima  €733.762 per jaar.


Ben benieuwt wat zij ervan vinden als ze máár 1 keer in de week mochten douchen.

Normaliter zouden ze dus in ieder geval nog een respectabel bedrag betalen aan de belastingen. Edoch, daar zijn ze van vrijgesteld.....

In de Grondwet is een aantal belastingvrijstellingen vastgelegd: -  over de uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis hoeven geen persoonlijke belastingen betaald te worden. Met andere woorden over de uitkeringen wordt geen loon- en inkomstenbelasting betaald;
-  de leden van het Koninklijk Huis die een uitkering genieten hoeven geen persoonlijke belastingen te betalen over de vermogensbestanddelen die dienstbaar zijn aan de uitoefening van hun functie;
-  wat de koning(in) of vermoedelijke troonopvolger erft of krijgt van een lid van het Koninklijk Huis is vrij van de rechten van successie, overgang en schenking. Koningin Beatrix en prins Willem-Alexander hoeven dus geen successierechten te betalen over hun erfenissen of schenkingen van andere leden van het Koninklijk Huis;
-  er bestaat een mogelijkheid om via de wet verdere belastingvrijstellingen toe te kennen.

Bron: http://www.parlement.com/9291000/modulesf/gqiep84t


Zoals je ziet, het is gewoon een kwestie van je salaris een uitkering noemen!  >:(

Dirites

de uitkeringen die de Oranjes ontvangen: Beatrix  € 3.797.687 per jaar . Willem Alexander  € 907.561 per jaar.  Maxima  €733.762 per jaar.


Ben benieuwt wat zij ervan vinden als ze máár 1 keer in de week mochten douchen.

KapiteinRob

Bandbox,

Hoewel Jefferson in antwoord 23 al wat gras voor mijn voeten heeft weggemaaid (krijg je ervan als je een weekend bent wezen dobberen) hier toch even mijn reacties:

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
ik vind die traditie geweldig en ik vind dat echt Hollands. Vandaar ook dat ik 'De Republiek Holland' helemaal nix vind.

Het bovenstaande lezende appeleer je aan de Nederlandse traditie en dus onze geschiedenis. Dat je dan "De republiek Holland" niets vindt, bevreemdt mij. Wel eens van de Republiek der Nederlanden" gehoord? Deze werd al in 1477 gesticht. Nederland werd pas een eigen koninkrijk in 1815, met Koning Willem I als eerste koning! Dus de geschiedenis als grondslag voor de monarchie door het huis van Oranje gebruikenis m.i. onjuist; juist een republiek zou recht doen aan onze geschiedenis!

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
Dure folklore ? Tja, met een staatshoofd komt er wel weer iets anders. En ik vind pretparken wel iets anders dan een koninkrijk. Die vergelijking zie ik ook niet.

Ik maakte deze vergelijking omdat een koning(in) n.m.m. geen daadwerkelijk nut voor de samenleving heeft. Ik denk dat mensen de monarchie in Nederland wensen vanwege de pracht en praal die eraan hangt. Niet voor niets scoren de roddelbladen met de outfit van Maxima en de hoedjes van Beatrix. Blijkbaar wil men zich graag vereenzelvigen met dit soort boven de maatschappij levende mensen. Waarom woont men in paleizen? Ga naar een pretpark als je een paleis/kasteel wil zien, want voor ons bestel is het absoluut niet nodig! Net zoals kroontjes op hoofden. Waarom is iemand die geboren is met een kroontje op z'n hoofd meer waard als jij of ik? Het moet er nog bijkomen dat je achteruit buigend jezelf dient te verwijderen..... Ga naar een sprookjesbos als je zoiets wilt ervaren, maar laat het in niet in de grote mensenwereld bestaan van ons aller belastinggeld. En als het dan nog een doel diende........

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
Waarom zijn wij beter af ? ja, dat is een persoonlijke mening, maar zowel Alexander als Maxima zijn mensen die stralen maar ook voor zichzelf opkomen. En dat mag ik nu eenmaal. Mensen die altijd vrolijk zijn en pit hebben spreken mij nou eenmaal aan. (Omdat ik zelf ook zo ben misschien ??)

Jefferson merkte het al op: hoe weet jij dat dan? Natuurlijk zijn die twee ook wel eens chagrijnig, dat lijkt me normaal. En jij stelde dat we dan beter met hen af zijn dat met andere koningshuizen. Maar je hebt niet gereageerd op mijn vraag waarom dan de Oranjes zoveel beter zouden zijn dan de koningshuizen van bijvoorbeeld de Scandinavische landen en België.....

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
V.w.b. dat een staatshoofd goedkoper zou zijn dan het Koninkshuis zal dan wel waar zijn, maar een staatshoofd is veel meer politiek gericht en zal daardoor ook weer een grote risico lopen en dus overal weer meer beveiliging nodig hebben.  Wij hebben er pas nog een gezien in Margraten. En dan maar niet te spreken over alle kosten die gemaakt gaan worden bij verkiezingen enzo. Het geld moet ergens vandaan komen en uiteindelijk komt het toch uit onze eigen zak (Wat voor omwegen het ook volgt, wij betalen het toch allemaal zelf uiteindelijk).

Wat een onzin! De minister-president wordt in ons land ook beveiligd en ik zou niet weten waarom een president die tevens regeringsleider is beter bewaakt moet worden dan de koningin of minister-president op dit ogenblik. Waarom zou dat dan moeten zijn? En de kosten voor verkiezingen? Die zijn er toch al. En als je de president gewoon regeringsleider maakt, kost dat dus geen stuiver extra aan verkiezingsgeld.....

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
V.w.b. de goede dingen, je kan het niet altijd eens zijn met wat iemand doet, de een vindt het goede zaken de ander vindt het nou eenmaal nix. Ze werken wel hard. V.w.b. de salarissen, er zijn erg veel mensen die vet betaald krijgen en er veel minder goede dingen voor doen. Als voorbeeld noem ik dan b.v. een voetballer, ik houd helemaal niet van voetbal en snap niet waarom die gasten millioenen moeten verdienen.

Hoezo werken ze hard? Vertel mij wat ze in vredesnaam uitvoeren voor die miljoenen en tonnen? En kom dan niet met lintjesknippen en lezingen geven over water. Nee, vertel mij waar ze zich daadwerkelijk nuttig mee maken, en zeker hoe dat dan in verhouding ligt met die grote bedragen die ze per jaar daarvoor incasseren!

En over die voetballers; ik vind het ook absurd dat die zoveel verdienen, maar in ieder geval is dat marktwerking. Daar komt geen belastinggeld aan te pas, maar is "gewoon" een relatie werkgever-werknemer. Het is maar waar je je geld aan uit wil geven, maar dat zijn keuzes.....

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
Die paleizen kosten veel geld, maar om ons erfgoed nou plat te gooien of te verkopen om geld te besparen....... (Niet dat is suggereer dat jij dat zou willen mar het zou wel een logisch gevolg zijn.)

Ik zou die paleizen stantepede verkopen of er musea van maken. Maar nu gebruikt Beatrix één paleis om te "werken" en één om in te wonen. Verder nog eentje om mensen in te ontvangen en 1 keer per jaar vanuit te vertrekken naar de Dam. En dan staan er ook nog een paar leeg. Weet je wel hoeveel huizen je voor woningzoekenden zou kunnen bouwen op die uitgebreide landgoeden? Op het landgoed van Soestdijk (waar dus jaren maar twee bejaarde Oranjes hebben gewoond) kun je waarschijnlijk net zoveel huizen kwijt als op het terrein van het marinevliegkamp Valkenburg.........

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
Dat het allemaal geld kost ben ik helemaal met je eens. Maar er wordt in Nederland op zoveel plaatsen geld over de balk gegooid dat dit er wel bij kan.
Ik zie het koningshuis als een luxe die wij in Nederland kunnen permiteren. Net zoals wanneer de buurman een vermogen aan een duur schilderij uitgeeft.
Nodig heeft hij het niet, en de een vindt het mooi de ander niet.

Wij kunnen ons die luxe absoluut niet permiteren! Kijk eens naar de oma's en opa's van dit land die met z'n zessen op kamers liggen, die douche- en pyamadagen hebben? Moet ik nog even doorgaan? En als de buurman uit je voorbeeld geld uitgeeft aan een duur schilderij of een auto, doet-ie dat van zijn eigen geld, niet van gemeensschapsgeld!

Citaat van: Bandbox op 13/05/2005 | 11:11 uur
Maar, stel dat wij het koninkrijk volledig zouden opdoeken, dan ben ik er 100% van overtuigd dat wij allemaal geen cent minder belasting gaan betalen en er op wat voor manier dan ook geen cent van naar ons terug zal komen.

Helaas zal dat waar zijn. Maar het kan ook zijn dat we dan misschien net eens wat minder hard uitgeknepen worden door de Haagsche regenten!