Het ''Nederlandse'' volkslied

Gestart door Balic, 05/05/2005 | 18:43 uur

Lex

Citaat van: max op 18/03/2008 | 22:57 uur
JIJ hebt je pm dicht gezet en net zoals iedereen zijn pm kan/mag dichtzetten mag ook iedereen op een andere manier iemand iets mededelen. Of is dit forum toch niet zo open als het zegt te zijn? 
max, het forum is hartstikke open, binnen de regels zoals vastgelegd in de Disclaimer van het Defensie Forum.
De functie PM is "persoonlijk", vandaar "Personal Message". Indien de leden aanpassingen doen in de ontvangst van berichten, dan is het hun goed recht; dit heeft niets te maken met de regels van het Defensie Forum.

Lex
Forumbeheerder

max

Doe niet zo raar, stop met dat rare gedrag en act volwassen. Je hebt het zelf gedaan, JIJ hebt je pm dicht gezet en net zoals iedereen zijn pm kan/mag dichtzetten mag ook iedereen op een andere manier iemand iets mededelen. Of is dit forum toch niet zo open als het zegt te zijn?  :o

paul1011

Citaat van: Kapitein Rob op 18/03/2008 | 22:50 uur
Het is toch wat moeilijk te geloven dat me aan zou moeten geven hoe men weet dat PW de Nederlandse nationaliteit heeft. Geboren in Utrecht? Moeder het Nederlandse staatshoofd? Iets met spijkers en laag water.......

... en het feit dat "ijzeren Rita" er nooit iets van gezegd heeft zegt al genoeg.  8)
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

max

#67
ZUCHT! Ben je werkelijk zo serieus? Hoe lang ben jij nu werkzaam bij Defensie om te weten dat je om sommige zaken gewoon moet lachen? Haal je schouders op, lach en open je pm, dit is niet normaal meer, of vindt jij van wel. A public zaken bespreken die eigenlijk via een pm moeten gaan.


KapiteinRob

Citaat van: max op 18/03/2008 | 22:34 uur
Hoe weet jij dat? MIVD, NSO, AIVD, TV?

Het is toch wat moeilijk te geloven dat me aan zou moeten geven hoe men weet dat PW de Nederlandse nationaliteit heeft. Geboren in Utrecht? Moeder het Nederlandse staatshoofd? Iets met spijkers en laag water.......

mikemans


max

Hoe weet jij dat? MIVD, NSO, AIVD, TV?

mikemans

Willem is voor 100% nederlander. Hij heeft tenslotte slechts 1 paspoort.  ;)

X-Sollic

Volgens mij heeft de hele Oranje familie meer dan 13 Nationaliteiten in zich. Er was een 2 tal weken terug een stukje over bij Jensen of bij 'De Nieuwste show'. Het was een komisch stukje over hoe Nederlands onze Prins Willem Alexander wel niet was; iets van 1 honderdste of..... ;D

Maar daar zat wel een kern van waarheid in.  ;)


(Dietsland; een eventuele samenvoeging van Nederland en België in rechtse kringen)

Jørgen

Citaat van: Kapitein Rob op 10/11/2006 | 13:13 uur
Citaat van: Jørgen op 10/11/2006 | 12:57 uur
Ik ben trouwens van mening dat we best trots mogen zijn of mogen houden van een koning of koningin met duits bloed.

Ik vraag me überhaupt af waarom we trots zouden mogen zijn op een koning of koningin, laat staan dat we ervan "mogen houden". Het "heb ik altijd geëerd" in het Wilhelmus is al iets waar ik mijn vraagtekens bij stel.....

Het is eigenlijk off topic maar je bent dus blijkbaar een republikein. Ik ben daar niet tegen. Ik bedoel eigenlijk het maakt niet uit dat iemand van duitse afkomst is, je kunt er toch wel van houden.

Ik ben ook van duitse afkomst (25%) mijn oma was een duitse, een hele lieve vrouw trouwens getrouwd (toen al) met een Nederlandse man en helemaal niet fout in de oorlog. Toch moest ze vluchten voor nederlanders  :(

KapiteinRob

Citaat van: Jørgen op 10/11/2006 | 12:57 uur
Ik ben trouwens van mening dat we best trots mogen zijn of mogen houden van een koning of koningin met duits bloed.

Ik vraag me überhaupt af waarom we trots zouden mogen zijn op een koning of koningin, laat staan dat we ervan "mogen houden". Het "heb ik altijd geëerd" in het Wilhelmus is al iets waar ik mijn vraagtekens bij stel.....

Jørgen

Duits, Diets of Dutch ik denk toch dat het allemaal verwijst naar het duitse volk (de germanen) waarvan de nederlanders afstammen. Dus inderdaad voordat duitsland en nederland bestonden. Onze taal heeft ook diezelfde oorsprong. Dus of we nu willen of niet we hebben een band met de duitsers.

Ik ben trouwens van mening dat we best trots mogen zijn of mogen houden van een koning of koningin met duits bloed. er waren maar een paar ##$$%%&& !!! (relatief gezien) die verantwoordelijk zijn/waren voor de beide wereld oorlogen.

Gabriël

Citaat van: Ron van Ezel op 16/10/2006 | 17:16 uur
Ik zou, moet u weten, zo graag weer eens héél even met enkel en alleen Nederlanders-onder-elkaar zijn, met op radio en televisie en in de kranten één dag lang geen énkele verwijzing naar moslims, allochtonen, terroristen en noem maar op.
Zouden de kranten niet heel erg dun worden en de omroepen niet griezelig stil?
dit is echt onzin, natuurlijk is staat er veel over die dingen in de krant maar dat komt ook omdat er vraag naar is. Als het niemand wat interesseerde dan werd er ook niet over gepraat. Verder klinkt dit alsof een wereld met alleen 'echte' Nederlanders de perfecte wereld zou zijn, wat natuurlijk nergens op slaat.

Citaat van: Ron van Ezel op 16/10/2006 | 17:16 uur
Wie had kunnen bevroeden dat zelfs het op je tas dragen van een Nederlandse vlag een soort extremist van je zou maken in de ogen van velen?
Soms wordt het bedoeld als provocatie, maar meestal niet en dan maakt niemand zich er druk om en is er niets aan de hand.

Ron van Ezel

Aangezien zowat álle Europese vorstenhuizen van Duitschen bloede zijn - het is in feite één grote familie, al die gekroonde hoofden en hun nazaten - is het ook niet zo gek dat dit bloed ook door de aderen van Willem van Oranje én van onze H.M. de K. vloeit.

Overigens vind ik het Wilhelmus heel mooi!
Op school ( christelijk-nationaal onderwijs..) moesten we indertijd alle 15 coupletten uit het hoofd leren en nog steeds knallen de coupletten er zó bij mij uit.

Wij kunnen ons echter afvragen of het volkslied dat hiervóór in zwang was, in de huidige situatie niet passender zou zijn:  "Wien Neêrlands bloed door d'aad'ren vloeit, van vreemden smetten vrij....".
Hoewel ik niets tegen mensen uit andere landen heb, krijg ik nog steeds een gevoel van verbijstering over me als ik een 'Nederlands' elftal over een veld zie rondrennen dat voor 90% uit pikzwarte Afrikanen bestaat en als ik in Rotterdam in lijn 1 stap en ik ben in die tram, mét de conducteur voorin, de enige Europese aanwezige .. ( je gaat elkaar als de twee enige Nederlanders extra warm toeknikken).., dan zie ik dat "Neêrlands Bloed" toch best een beetje zitten, ondanks het feit dat ik die 'vreemde smetten' echt niet als iets minderwaardigs zie.
Waarom dan toch deze nostalgie?
Ik zou, moet u weten, zo graag weer eens héél even met enkel en alleen Nederlanders-onder-elkaar zijn, met op radio en televisie en in de kranten één dag lang geen énkele verwijzing naar moslims, allochtonen, terroristen en noem maar op.
Zouden de kranten niet heel erg dun worden en de omroepen niet griezelig stil?

Wie had deze situatie van nu 40 of 50 jaar geleden kunnen voorspellen?

Wie had kunnen bevroeden dat zelfs het op je tas dragen van een Nederlandse vlag een soort extremist van je zou maken in de ogen van velen?
Terwijl we vroeger op school nog zongen: "Op de zee en aan de wal.. Holland's vlag gaat boven al.."?

Tja... 't kan verkeren...

KapiteinRob

Citaat van: Grunt op 16/10/2006 | 14:38 uur
Op de manier waarop je je uitdrukte haalde ik toch een zekere anti-Duiste stelling,

Dat zie je wat mij betreft dan verkeerd; in ieder geval is het nu zeker duidelijk.