Iraanse UAV bespioneert USS Ronald Reagan

Gestart door Leon34, 31/05/2006 | 17:01 uur

Lex

Citaat van: Grunt op 16/01/2007 | 10:55 uur
Omdat er hier gesproken werd over installaties op de Iraanse kust. Het is denkbaar dat de VS in een gewapend conflict met Iran de kustinstallaties aan zou vallen vanaf de zee met een luchtoffensief, kruisraketten en bijvoorbeeld mariniers. Als dat het geval is, si de naval intelligence erbij betrokken.
Mocht zo'n aanval er ooit komen(hetgeen ik betwijfel), dan is het een aanval gebaseerd op joint intel. De volgorde zal wellicht anders zijn. Kruisraketten - Luchtoffensief - evt gevolgd door grondtroepen.
Citaat van: Grunt op 16/01/2007 | 10:55 uur
De US Navy intelligence service is de oudste nog opererende inlichtingendienst van de VS, opgericht in 1882. het hoofdkantoor is het Office of Naval Intelligence(ONI) in Suitland ,Maryland.
Ze zijn mijn buren. :angel:

Grunt

Citaat van: Kapitein Rob op 16/01/2007 | 07:31 uur
Citaat van: Grunt op 16/01/2007 | 06:49 uur
via naval intelligence

Wat is dat dan precies in jouw ogen? En waarom specifiek naval intelligence?
Omdat er hier gesproken werd over installaties op de Iraanse kust. Het is denkbaar dat de VS in een gewapend conflict met Iran de kustinstallaties aan zou vallen vanaf de zee met een luchtoffensief, kruisraketten en bijvoorbeeld mariniers. Als dat het geval is, si de naval intelligence erbij betrokken.

de U.S. Navy intelligence service is de oudste nog opererende inlichtingendienst van de VS, opgericht in 1882. De taak van deze dienst is het opleiden, ondersteunen en uitrusten van gevechtseenheden die met de Navy verbonden zijn. Deze dienst houd zich uiteraard voornamelijk bezig met de maritieme aspecten van conflicten waarin de VS verwikkeld is. het hoofdkantoor is het Office of Naval Intelligence(ONI) in Suitland ,Maryland.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

KapiteinRob

Citaat van: Grunt op 16/01/2007 | 06:49 uur
via naval intelligence

Wat is dat dan precies in jouw ogen? En waarom specifiek naval intelligence?

Grunt

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 02/01/2007 | 15:29 uur
[Heerlijk gebied voor Surfes-Surfes Raketten als de Silkworm en Moskit..
Makkelijk te verbergen in het gebied en het geeft de vijand weinig reactie tijd.
Demian.

Ja maar de Silkworm en de Super Silkworm is al erg ouwe shit, makkelijk te counteren met een Goalkeeper en andere detectie- en afweer systemen. Bij een aanval zou de VS denk ik eerder een 'pre-emptive strike' uitvoeren en dergelijke instalaties gewoon uitschakelen met Tomahawk's omdat ze exacte de plekken van die dingen via naval intelligence toch al wel achterhalen.
When evil strives to overcome good, when the sword is mightier than the pen, then death rides a winged horse!

demian

Citaat van: Elzenga op 02/01/2007 | 16:54 uur
Citaat van: Demian 45 Painfbat op 02/01/2007 | 15:29 uur
Heerlijk gebied voor Surfes-Surfes Raketten als de Silkworm en Moskit..
Makkelijk te verbergen in het gebied en het geeft de vijand weinig reactie tijd.

Demian.
Ja en het zou me niets verbazen dat Iran net zoals Hezbollah in het geheim een grote voorraad van deze raketten heeft aangeschaft en die heeft geplaatst langs haar kust. Althans dat zou mijn strategie zijn als ik daar de baas was.

Iran harde klappen laten uitdelen als je de baas was?
Hehehe ik hoop het niet.
Iran is trouwens wel actief bezig met het aanschaffen en ontwikkelen van dergelije types..

Demian.

Demian.

Mourning

Alweer mee eens. Moet niet gekker worden :-[.


;) ;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ronjhe

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 02/01/2007 | 15:29 uur
Heerlijk gebied voor Surfes-Surfes Raketten als de Silkworm en Moskit..
Makkelijk te verbergen in het gebied en het geeft de vijand weinig reactie tijd.

Demian.
Ja en het zou me niets verbazen dat Iran net zoals Hezbollah in het geheim een grote voorraad van deze raketten heeft aangeschaft en die heeft geplaatst langs haar kust. Althans dat zou mijn strategie zijn als ik daar de baas was.

demian

Citaat van: NeoBaathist op 01/01/2007 | 21:42 uur
Citaat van: tentara71 op 31/05/2006 | 21:58 uur
CitaatPrecies, de enige manier dat Iran aandacht kan krijgen is door te dreigen of op te scheppen. Zo kun je het hele kernenergieprogramma ook wel zien, anders hadden we nooit van ze geweten.


Overigens wordt er op UAV die een CBG binnendringt gewoon geschoten, hoor.
Wat denk je dan? Dat ze bang zijn voor een herhaling van Vincennes-incident? Iran is daar banger voor dan de Amerikanen, geloof mij nou!
Niet Vincennes. Maar eerder voor USS Stark incident. Overigens betwijfel ik dat de Amerikanen bij het dicht varen bij de Iraanse kust, al hun systemen aanschakelen. Dat kan tot een provocatie worden opgevat of tot ongelukken. CBG zal op z`n hoogst verdedigingsystemen aan hebben en door USAF of USNAVY, van andere schepen, gevechtsvliegtuigen worden beschermd. 

Ik heb ooit een eer gehad om door Hormuz te varen. Vanuit de noordelijkste punt van Oman, zie je de Iraanse kust aan de horizon en met een verrekijker kun je de Iraanse militaire vaartuigen en faciliteiten zien.

Heerlijk gebied voor Surfes-Surfes Raketten als de Silkworm en Moskit..
Makkelijk te verbergen in het gebied en het geeft de vijand weinig reactie tijd.

Demian.

Neo-Baathist

Citaat van: tentara71 op 31/05/2006 | 21:58 uur
CitaatPrecies, de enige manier dat Iran aandacht kan krijgen is door te dreigen of op te scheppen. Zo kun je het hele kernenergieprogramma ook wel zien, anders hadden we nooit van ze geweten.


Overigens wordt er op UAV die een CBG binnendringt gewoon geschoten, hoor.
Wat denk je dan? Dat ze bang zijn voor een herhaling van Vincennes-incident? Iran is daar banger voor dan de Amerikanen, geloof mij nou!
Niet Vincennes. Maar eerder voor USS Stark incident. Overigens betwijfel ik dat de Amerikanen bij het dicht varen bij de Iraanse kust, al hun systemen aanschakelen. Dat kan tot een provocatie worden opgevat of tot ongelukken. CBG zal op z`n hoogst verdedigingsystemen aan hebben en door USAF of USNAVY, van andere schepen, gevechtsvliegtuigen worden beschermd. 

Ik heb ooit een eer gehad om door Hormuz te varen. Vanuit de noordelijkste punt van Oman, zie je de Iraanse kust aan de horizon en met een verrekijker kun je de Iraanse militaire vaartuigen en faciliteiten zien.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

Neo-Baathist

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 17:50 uur
Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 17:14 uur

Nou, in die 25 minuten is het ding totaal niet opgevallen en kon dus ook niet uit de lucht worden geschoten. Stel je in plaats daarvan even het omgekeerde voor.
hoe weet Iran dit ... de Amerikanen hebben ze dat verteld?
Citaat
Je weet vast wel dat de Amerikaanse Predator UAV al enkele keren met succes een raket heeft afgeschoten. Lijkt mij al met al toch zeer verontrustend nieuws voor de technologisch superieure Amerikaanse vloot.
hellfires ja, maar lichte helikopters brengen als AS555 brengen er meer mee en het zou me verbazen als je er een korvet mee kunt laten zinken, laat staan een vliegdekschip

dan schieten ze een vliegtuig aan dek stuk, staan er nog 84 klaar om de dichtsbijzijnde Iraanse vliegbasis van de kaart te vegen
Nope!

Iraniers hebben een UAV gestuurd met het doel om ondekt te worden. Hiermee willen de Iraniers de Amerikaanse electronic warfare en luchtverdedigingsystemen peilen. Waarschijnlijk is het door Amerikanen juist niet neergeschoten, om hun verdediging niet prijs te geven.

Sovjet heili`s vlogen ten tijde van Koude oorlog, regelmatig over Amerikaanse vliegdekschepen. Als een missie echt gaat om te kijken hoe een vliegdekschip eruit ziet, dan kan je beter Discovery Channel inschakelen.
Externe bemoeizucht staat gelijk aan agressie.
Geopolitiek deskundige.

KapiteinRob

Citaat van: Demian 45 Painfbat op 15/11/2006 | 13:25 uur
He heren ik heb gewoon het filmpje gevonden van de vlucht van de UAV.

http://www.defencetalk.com/military_videos/navy_videos/iranian_drone_sping_us_aircraft_carrier_in_persian_gulf_20061113.php

Demian

Beetje mostert na de maaltijd; Lex heeft volgens mij bij posting #31 al vermeld waar het filmpje te zien is...


demian

Iran Uses UAV To Watch US Aircraft Carrier On Gulf Patrol
Agence France-Presse
Nov 13, 2006 - 6:06:31 AM


Tehran: Iran's Arabic language television station on Saturday broadcast footage it claimed showed a US aircraft carrier cruising in Gulf waters it said was taken by an unmanned Iranian drone.

The brief minute-long film, which was shown on Al-Alam television's evening news bulletin, showed wobbly aerial footage of an aircraft carrier stacked with war planes as it sailed.

The television's anchor said the film, the property of Iran's elite Revolutionary Guard, showed a vessel from "the US fleet in the Persian Gulf".

"A source in the Revolutionary Guard said the drone carried out its mission without US fighter pilots reaching it," the television said.

It said there were 10 such films taken by the drone which showed "more precise information and details about military equipment, foreign forces, and their activities in the Persian Gulf."

The station did not name the vessel nor did it say when the footage was shot.

The broadcast comes near the end of Iran's latest 10-day war games, "Great Prophet II", which military chiefs have said were aimed at showing off Iran's defensive prowess and testing new military hardware.

The war games coincided with US-led naval manoeuvres in the Gulf off Iran aimed at halting arms-trafficking, the first time such an exercise has been held in the area

Demian.

Lex

Citaat van: Elzenga op 13/11/2006 | 13:54 uur
.... maar met een onderzeeboot is het toch wel iets anders. Ik denk dat de Amerikaanse marine not amused is dat dit kon gebeuren.
De grootste vrees van de Amerikaanse Marine is een D/E boot. Zijzelf hebben die niet in hun arsenaal en daarom wilen zij altijd graag als "oefen tegenstander" een D/E boot hebben.
De NL-OZD heeft in het verleden veelvuldig die taak op zich genomen, met zeer goede resultaten voor de boot.
Het is dus niet vreemd dat deze boot binnen een straal van 5 mijl kon komen.

ronjhe

Tja...zelf met een bewapende UAV (en die heeft Iran) kun je weinig uitrichten tegen een vliegdekschip, maar met een onderzeeboot is het toch wel iets anders. Ik denk dat de Amerikaanse marine not amused is dat dit kon gebeuren. Je ziet dus, en dat zag je ook bij de Falklandoorlog en recent weer in de wateren voor Libanon, dat marineschepen kwetsbaarder zijn dan gesuggereerd wordt. Een waterdichte bescherming is blijkbaar toch moeilijk te realiseren.

Offenbach

Goh, het lijken wel ouderwetse Koude oorlog kat en muis spelletjes..


China sub stalked U.S. carrier group -report

Mon Nov 13, 2006
WASHINGTON (Reuters) - A Chinese submarine stalked a U.S. Navy aircraft carrier battle group in the Pacific last month and was undetected until it surfaced within firing range, The Washington Times reported on Monday.

The Chinese Song-class diesel-powered attack submarine was seen within five miles of the carrier Kitty Hawk and its accompanying warships on October 26, the newspaper said, citing defence officials.

The surfaced submarine was spotted by a routine surveillance flight by one of the U.S. carrier group's planes, the report said.

A Navy spokeswoman in Washington had no comment on the report.

Disclosure of the surprise encounter comes as the commander of the U.S. Navy's Pacific Fleet, Adm. Gary Roughead, was making his first visit to China which began over the weekend, The Washington Times said.

The four-star admiral was scheduled to meet senior Chinese military leaders during the weeklong visit, the paper said.

Lex

Heden zijn (summiere) beelden vrijgegeven door de strijdkrachten van Iran.
Zie: http://www.foxnews.com/world/index.html

en klik door bij: Fox News video

Leo2

Misschien hebben ze gedacht dat het de USS Reagan was, maar is het stiekem toch de Clemenceau. ;)

Gr.Ton :)
Voor sommige mensen is morgen altijd de drukste dag.

oud_zijde

ik heb het niet over een aanval op Iran maar de andere kant op, een aanval vanuit Iran

maar je hebt natuurlijk gelijk, Armenie en Azerbejan zul het ook wel wat moeilijk krijgen maar de rest ... Als Iran als eerste op de knop drukt en raketten richting bv Turkije schiet dan krijgt Iran de hele NAVO op zijn nek ... is ook snel afgelopen en in Pakistan beginnen ze gewoon zelf knoppen in te drukken
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Ros

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 21:40 uur

De macht van Iran bewerkt zich vooralsnog tot de eigen grenzen, ze kunnen een beetje vervelend lopen doen maar als welk buurland dan ook behalve Turkmenistan er genoeg van krijgt worden ze in de pan gehakt

Iran grenst aan Irak, Turkije, Armenië, Azerbeidzjan, Turkmenistan, Afghanistan en Pakistan. Door welk buurland, behalve Turkije (NAVO), kunnen zij in de pan gehakt worden ?.

Irak en Afghanistan hoef ik denk ik niet over uit te weiden.
Armenië, Azerbeidzjan en Turkmenistan. Op defensiegebied "zero".
Pakistan denkt er volgens mij niet aan.

Daarnaast zal een eenzijdige aanval door Turkije niet door de VN en/of de NAVO gesteund worden dus zullen de Turken het ook niet doen.

Iran kan zelf een aanval uitlokken door als eerste op de knop te drukken, hetgeen ze ook niet zullen doen ondanks dat zij stoere taal uitslaan.

Het bericht met de UAV.........ongeloofwaardig maar beslist niet onmogelijk.

MasterChief1971

CitaatPrecies, de enige manier dat Iran aandacht kan krijgen is door te dreigen of op te scheppen. Zo kun je het hele kernenergieprogramma ook wel zien, anders hadden we nooit van ze geweten.

Echter. Een kernwapen maken is niet zo moeilijk. Die (Pakistaanse) kennis hebben ze al. Alleen nog geen (weapons grade) fissiemateriaal.

Maar ik zie de enigen die dit zouden kunnen doen: De Russen. Die hebben al met twee Su-24's laag over een CBG gevlogen, ergens in de Bering Straat.
Niet zozeet technisch alswel tactisch verhaal.
De enige manier waarop Iran in de buurt kan komen is óf openlijk, óf sneaky met duikers of een sub. Verders hebben ze geen kans.

Overigens wordt er op UAV die een CBG binnendringt gewoon geschoten, hoor.
Wat denk je dan? Dat ze bang zijn voor een herhaling van Vincennes-incident? Iran is daar banger voor dan de Amerikanen, geloof mij nou!
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

oud_zijde

ik lees helemaal nix verkeerd, jij claimt dat Amerika toch niet zo superieur is omdat Iran claimt in staat te zijn een onbemand vliegtuigje rondjes om een vliegdekschip te kunnen laten vliegen en dat is natuurlijk grootse onzin

De macht van Iran bewerkt zich vooralsnog tot de eigen grenzen, ze kunnen een beetje vervelend lopen doen maar als welk buurland dan ook behalve Turkmenistan er genoeg van krijgt worden ze in de pan gehakt
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 21:26 uur
ze zijn helemaal nix in de regio, feitelijk zijn de enigen die bang moeten zijn van het Iraanse militaire apparaat de Iraanse burgers

dan kun je mieren gaan lopen neuken wat je wil maar het veranderd helemaal nix aan de feiten

Mierenneuken? Man, je leest twee keer een bericht verkeerd en interpreteert het zoals je zelf wilt. Hey, da's niet nix.  :police:

oud_zijde

ze zijn helemaal nix in de regio, feitelijk zijn de enigen die bang moeten zijn van het Iraanse militaire apparaat de Iraanse burgers

dan kun je mieren gaan lopen neuken wat je wil maar het veranderd helemaal nix aan de feiten
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 20:23 uur
nee dat was ik niet vergeten nee, met Pakistan als buurand, India ernaast en landen als Saoudi Arabie en de regio zijn ze van hun lang zal ze leven geen regionale supermacht

Regionale supermacht? Supermacht? Er wordt hier wel erg slecht gelezen. Ik zei: regionale macht van betekenis. Niet meer, niet minder.

oud_zijde

nee dat was ik niet vergeten nee, met Pakistan als buurand, India ernaast en landen als Saoudi Arabie en de regio zijn ze van hun lang zal ze leven geen regionale supermacht
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Bij mijn citaat over technologische superioriteit ben je het woord "misschien" vergeten.  :)

oud_zijde

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 18:50 uur
Iedereen gelooft CNN e.d. blindelings, maar dit is opeens niet waar. En de redenen waarom niet zijn op z'n zachtst gezegd nogal mager. Een beetje in de trant van "kill the messenger".
nu ja echt echt een heel sterk verhaal is het nu ook weer niet natuurlijk

ik bedoel, waarom zouden ze in godsnaam 2 helikopters op een UAV afsturen ... bestoken met de MAG?
of 4 USAF toestellen vanaf het land laten op stijgen om een vliegtuigje dat boven een vliegdekschip propvol vliegtuigen te onderscheppen

hoe zit dat met supporting vessels?, die hebben ook gewoon luchtdoelraketten bij zich, dan hoef je zowieso al geen vliegtuigen meer die kant uit te dirigeren

als het al gebeurt is dan heeft de Amerikaanse commandant gewoon zijn schouders opgehaald en geklaagd over vervelende vliegjes ofzo
Citaat
Misschien zijn de reacties mede nogal overspannen, omdat het bericht (wederom: als het waar is) nogal verontrustend is. Misschien zijn de Amerikanen technologisch wel helemaal niet zo superieur. Misschien hebben ze plaatselijk wel te maken met een regionale macht van betekenis. Wie het echt weet, mag het zeggen.
Iran vliegt een onbemand vliegtuigje over een schip met 6000 man en 55+ jachtvliegtuigen aan boord dat bij hun voor de kust ligt en je conclusie daarvan is dat de Amerikanen niet zo superieur zijn?

lol, that's one way of looking at it ;)
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Citaat van: Mikemans op 31/05/2006 | 19:31 uur
niet om het een of ander, maar de amerikaantjes en zeker de RR hebben net zoals de Nederlandse fregatten een 3d radar die een tennisbal op 500km afstand onderscheid en achter het beeldscherm daarvan een zeer goed team van air controllers/ luchtbeeld opbouwers.

Een tennisbal komt niet onopgemerkt door de 400km grens en ook een uav niet. Stealth betekend in deze tijd voor de meest technolochisch geavanceerde landen nog steeds niet onzichtbaar maar verminderd zichtbaar. Voor een land dat net een prototype ontwikkeld zou hebben is dit dus ook het geval.

Daarbuiten zijn er een truc of twee om ook stealth toestellen gewoon zichtbaar te krijgen op radar, niks technologisch advanced mar gewoon een klein beetje buiten het doosje denken.

Wat natuurlijk wel onopgemerkt boven een aircraftcarrier kan hangen voor 25 minuten is iets dat verzonnen is.

Groeten, de WD.

Ach, maak je niet zo druk, we zullen het vanzelf wel gaan zien. Misschien popt er nog een filmpje op van de USS Reagan, terwijl de Amerikanen op het vliegdek liggen te zonnen.  ;D

Mikemans

niet om het een of ander, maar de amerikaantjes en zeker de RR hebben net zoals de Nederlandse fregatten een 3d radar die een tennisbal op 500km afstand onderscheid en achter het beeldscherm daarvan een zeer goed team van air controllers/ luchtbeeld opbouwers.

Een tennisbal komt niet onopgemerkt door de 400km grens en ook een uav niet. Stealth betekend in deze tijd voor de meest technolochisch geavanceerde landen nog steeds niet onzichtbaar maar verminderd zichtbaar. Voor een land dat net een prototype ontwikkeld zou hebben is dit dus ook het geval.

Daarbuiten zijn er een truc of twee om ook stealth toestellen gewoon zichtbaar te krijgen op radar, niks technologisch advanced mar gewoon een klein beetje buiten het doosje denken.

Wat natuurlijk wel onopgemerkt boven een aircraftcarrier kan hangen voor 25 minuten is iets dat verzonnen is.

Groeten, de WD.

EaGletje

zowiezo het is een feit dat westerse technologie veruit superieur is aan  de rest, de russen beloven veel op papier, maar in de praktijk blijkt alles ver onder de specificaties te presteren

HM

De argumenten waarom ik het bericht niet geloof hebben niks te maken met kill the messenger!
Alleen berusting kan ons verslaan

Leon34

Iedereen gelooft CNN e.d. blindelings, maar dit is opeens niet waar. En de redenen waarom niet zijn op z'n zachtst gezegd nogal mager. Een beetje in de trant van "kill the messenger".

Misschien zijn de reacties mede nogal overspannen, omdat het bericht (wederom: als het waar is) nogal verontrustend is. Misschien zijn de Amerikanen technologisch wel helemaal niet zo superieur. Misschien hebben ze plaatselijk wel te maken met een regionale macht van betekenis. Wie het echt weet, mag het zeggen.

HM

Citaat van: EaGletje op 31/05/2006 | 18:32 uur
das waaar  ;) maar het gaat iran erom om iedereen te laten geloven hoe geweldig hun strijdkracht is, net als irak iedere keer liet weten dat de amerikanen vast zaten bij basra  :D terwijl je de abram's op de achtergrond over een brug zag rijden.

dat iran een stealth uav maakt lijkt mij ook verre van waar, Europa & de Vs hebben er jaren onderzoek aan besteed en hebbeb al veel meer ervaring. stealth is gewoon niet iets wat je zomaar ineens kunt hebben. je moet er jaren onderzoek naar doen, als je de kennis niet hebt. en iran heeft die kennis niet

Precies, de enige manier dat Iran aandacht kan krijgen is door te drijgen of op te scheppen. Zo kun je het hele kern energieprogramma ook wel zien, anders hadden we nooit van ze geweten.
Alleen berusting kan ons verslaan

EaGletje

das waaar  ;) maar het gaat iran erom om iedereen te laten geloven hoe geweldig hun strijdkracht is, net als irak iedere keer liet weten dat de amerikanen vast zaten bij basra  :D terwijl je de abram's op de achtergrond over een brug zag rijden.

dat iran een stealth uav maakt lijkt mij ook verre van waar, Europa & de Vs hebben er jaren onderzoek aan besteed en hebbeb al veel meer ervaring. stealth is gewoon niet iets wat je zomaar ineens kunt hebben. je moet er jaren onderzoek naar doen, als je de kennis niet hebt. en iran heeft die kennis niet

HM

Lijkt me ook een onzin verhaal.

De US laat echt niet zonder zijn toestemming iets in de buurt van hun carrier of schepen komen! Het risico lijkt me te groot, hoe weten zijn of het ongewapend is?

En als het waar is, lijkt het me wel interessant alleen al om de ontwikkeling van een uav door Iran.
Alleen berusting kan ons verslaan

oud_zijde

och ik geloof best dat het echt gebeurt is het zal ze gewoon niet geinteresseerd hebben, je kunt scherpere foto's van zo'n schip van het internet halen!
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

EaGletje

"and that four USAF fighters and two helicopters were scrambled to intercept it. However, the Iranian plane had already crossed the border back into Iran and landed at its base."

usaf, intercept? de enige toestellen in die regio zijn toestellen met een minimale air to air load,en bijna helemaal vol geladen met air to ground munitie. En  waarom zou je ook usaf jager sturen, iedere carrier battle groep heeft of CAP vliegtuigen in de lucht of op Qra, deze toestellen konden binnen een paar minuten ter plekken zijn of airborn. lijkt erop dat dit artikel gewoon vals is.

oud_zijde

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 17:55 uur
Ik heb over dit voorval van Amerikaanse zijde nog niets gelezen. Lijkt mij ook niet dat het dan nog komt, gezien de nogal beschamende vertoning van de US Navy als het bericht inderdaad klopt. Even afwachten maar.
natuurlijk komt er geen reactie ... het is totaal niet interessant, nothing happened!

en het komt wel van Iran
Citaat
a senior Iranian official said Tuesday.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Lezen is ook een vak. Dit bericht komt helemaal niet uit Iran.

EaGletje

iran, lkker bertrouwbaar. de vorige keer: wij hebben een stealth toestel ontwikkeld: dat toestel was verre van stealth met z'n enorme stalen buizenframe en motor gewoon aan de buitenkant gemonteerd. ik zou niet teveel aandacht besteden aan iran en z'n militaire pers uitgaven, bijna alles is totale onzin waar weinig van klopt. lijkt mij ook verre van waar als dat toestel totaal ongemerkt is gebleven, sterker nog ik betwijfel of die vlucht wel echt heeft plaats gevonden.

Leon34

Ik heb over dit voorval van Amerikaanse zijde nog niets gelezen. Lijkt mij ook niet dat het dan nog komt, gezien de nogal beschamende vertoning van de US Navy als het bericht inderdaad klopt. Even afwachten maar.

oud_zijde

Citaat van: Leon34 op 31/05/2006 | 17:14 uur

Nou, in die 25 minuten is het ding totaal niet opgevallen en kon dus ook niet uit de lucht worden geschoten. Stel je in plaats daarvan even het omgekeerde voor.
hoe weet Iran dit ... de Amerikanen hebben ze dat verteld?
Citaat
Je weet vast wel dat de Amerikaanse Predator UAV al enkele keren met succes een raket heeft afgeschoten. Lijkt mij al met al toch zeer verontrustend nieuws voor de technologisch superieure Amerikaanse vloot.
hellfires ja, maar lichte helikopters brengen als AS555 brengen er meer mee en het zou me verbazen als je er een korvet mee kunt laten zinken, laat staan een vliegdekschip

dan schieten ze een vliegtuig aan dek stuk, staan er nog 84 klaar om de dichtsbijzijnde Iraanse vliegbasis van de kaart te vegen
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

KapiteinRob

En dat 25-minutengeneuzel wordt alleen door Iraanse bronnen vermeld. Lekker betrouwbaar.....

Lex

Ik denk niet dat het toestel ongemerkt is gebleven; behalve een heel scala aan radars etc., gebruikt men ook nog steeds de "eye ball Mk1" (oftewel het blote oog) om de omgeving in de gaten te houden.
Er is slechts een kant van het verhaal.
Overigens moet het wel enige tijd geleden hebben plaatsgevonden, omdat de USS Ronald Reagan Battlegroup op 29 mei het bevelsgebied van de US 5th Fleet heeft verlaten. Dit gebied is erg groot (grofweg Suez kanaal -Zuid Afrika - Zuid Korea). Voordat je daar dus bent ben je wel een aantal dagen onderweg.

Leon34

Citaat van: oud_zijde op 31/05/2006 | 17:09 uur
dus een onbemand, onbewapend vliegtuigje heeftin internationale wateren een half uur rondjes gedraaid boven een vliegdekschip  ... so what?

Als de Amerikanen het ding uit de lucht hadden geschoten was het nu oorlog en waren de Amerikanen weer de grote boze slechterikken

Nou, in die 25 minuten is het ding totaal niet opgevallen en kon dus ook niet uit de lucht worden geschoten. Stel je in plaats daarvan even het omgekeerde voor. Je weet vast wel dat de Amerikaanse Predator UAV al enkele keren met succes een raket heeft afgeschoten. Lijkt mij al met al toch zeer verontrustend nieuws voor de technologisch superieure Amerikaanse vloot.

oud_zijde

dus een onbemand, onbewapend vliegtuigje heeftin internationale wateren een half uur rondjes gedraaid boven een vliegdekschip  ... so what?

Als de Amerikanen het ding uit de lucht hadden geschoten was het nu oorlog en waren de Amerikanen weer de grote boze slechterikken
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Leon34

Iranian drone plane buzzes U.S. aircraft carrier in Persian Gulf

TEHRAN, May 30 (RIA Novosti) - A pilotless Iranian reconnaissance plane circled for 25 minutes over a U.S. aircraft carrier in the Persian Gulf before returning safely to its base, a senior Iranian official said Tuesday.

"Our pilotless reconnaissance plane flew over the USS Ronald Reagan in the Persian Gulf unnoticed to the Americans for 25 minutes," the official said, according to Iran's Fars agency.

He did not say when the flight took place, but added that U.S. radars picked up the unmanned aerial vehicle after 25 minutes, and that four USAF fighters and two helicopters were scrambled to intercept it. However, the Iranian plane had already crossed the border back into Iran and landed at its base.

"This points to holes in the U.S. military reconnaissance systems deployed in the Persian Gulf," the Iranian official said.


Bron: http://en.rian.ru/onlinenews/20060530/48833304.html