Weer voorzorgslanding defecte Apache

Gestart door Offenbach, 06/09/2006 | 14:25 uur

Northern_Darkness

Citaat van: Lex op 11/07/2009 | 22:44 uur
Citaat van: Northern_Darkness op 11/07/2009 | 22:31 uur
denk ook eens aan;
het autolak incident (Cougar)
Landen op een bevroren meer, maar dat zo hard doen dat je er door gaat (ook Cougar)
de slechte inzetbaarheid van de F-16 in 2007 (misschien nu nog?)
Knullige fout bij Apachenoodlandingen (ik dacht dat jij stuurde?!, vliegen waar dat niet mag)
Chinook die op zijn gat gaat
De JSF-fetish
Twee Lynxen in de lucht weten te houden op een totaal van 20

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het buitenland wat minder over de Nederlandse luchtmacht gaat denken.

Dat je op een 3 jaar oude posting reageert... okay, maar zou je meer kunnen uitweiden over je voorbeelden?

Je weet heus wel wat ik bedoel  ;)

KapiteinRob

Citaat van: HermanB op 12/07/2009 | 08:55 uur
Heb nog nooit een negatief woord over onze luchtmacht gehoord. We zijn een van de weinige Europese landen die daadwerkelijk het materiaal in oorlogsgebied in durft te zetten. Het merendeel van de Europese landen pronkt met het materiaal in parades en oefeningen maar kan niet wat helicopters of vliegtuigen afstaan voor de missie in Afghanistan. Laat me niet lachen.

Goh, wat hebben we sinds we in Uruzgan zitten een grote mond gekregen naar onze Europese bondgenoten. In de decennia daarvoor deden we alleen maar mee in rustige gebieden en/of kabbelende VN-missies. De ernstinzet van de KLu beperkte zich bij mijn weten tot wat vuurwerk (ver) boven Bosnië-Servië. Tot aan Uruzgan moest alles veilig en liepen we te zeuren om veiligheidsgaranties bij derden. Ik ben het met je eens dat we vandaag de dag voor ons doen stevig meedoen, maar piepen over anderen zouden we gezien onze eigen opstelling nog niet zo lang geleden m.i. beter kunnen laten.

HermanB

Citaat van: Northern_Darkness op 11/07/2009 | 22:31 uur
Citaat van: oud_zijde op 06/09/2006 | 23:02 uur

die mensen die Eagletje in het buitenland trekken de conclusie dat het er nogal onprofessioneel aan toe gaat oid omdat er zoveel toestellen naar beneden zouden komen.

die mensen lijken me niet al te geinformeerd nee want laten we wel wezen er is in de afgelopen 10 jaar welgeteld wat, 1 toestel neergestort in Nederland??
de rest in Afghanistan, onder gevechtscondities werk je nu eenmaal op het scherpst van de schede en dan gaat er wel is wat kapot.

denk ook eens aan;
het autolak incident (Cougar)
Landen op een bevroren meer, maar dat zo hard doen dat je er door gaat (ook Cougar)
de slechte inzetbaarheid van de F-16 in 2007 (misschien nu nog?)
Knullige fout bij Apachenoodlandingen (ik dacht dat jij stuurde?!, vliegen waar dat niet mag)
Chinook die op zijn gat gaat
De JSF-fetish
Twee Lynxen in de lucht weten te houden op een totaal van 20

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het buitenland wat minder over de Nederlandse luchtmacht gaat denken


Heb nog nooit een negatief woord over onze luchtmacht gehoord. We zijn een van de weinige Europese landen die daadwerkelijk het materiaal in oorlogsgebied in durft te zetten. Het merendeel van de Europese landen pronkt met het materiaal in parades en oefeningen maar kan niet wat helicopters of vliegtuigen afstaan voor de missie in Afghanistan. Laat me niet lachen.

Lex

Citaat van: Northern_Darkness op 11/07/2009 | 22:31 uur
denk ook eens aan;
het autolak incident (Cougar)
Landen op een bevroren meer, maar dat zo hard doen dat je er door gaat (ook Cougar)
de slechte inzetbaarheid van de F-16 in 2007 (misschien nu nog?)
Knullige fout bij Apachenoodlandingen (ik dacht dat jij stuurde?!, vliegen waar dat niet mag)
Chinook die op zijn gat gaat
De JSF-fetish
Twee Lynxen in de lucht weten te houden op een totaal van 20

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het buitenland wat minder over de Nederlandse luchtmacht gaat denken.

Dat je op een 3 jaar oude posting reageert... okay, maar zou je meer kunnen uitweiden over je voorbeelden?

Northern_Darkness

Citaat van: oud_zijde op 06/09/2006 | 23:02 uur

die mensen die Eagletje in het buitenland trekken de conclusie dat het er nogal onprofessioneel aan toe gaat oid omdat er zoveel toestellen naar beneden zouden komen.

die mensen lijken me niet al te geinformeerd nee want laten we wel wezen er is in de afgelopen 10 jaar welgeteld wat, 1 toestel neergestort in Nederland??
de rest in Afghanistan, onder gevechtscondities werk je nu eenmaal op het scherpst van de schede en dan gaat er wel is wat kapot.

denk ook eens aan;
het autolak incident (Cougar)
Landen op een bevroren meer, maar dat zo hard doen dat je er door gaat (ook Cougar)
de slechte inzetbaarheid van de F-16 in 2007 (misschien nu nog?)
Knullige fout bij Apachenoodlandingen (ik dacht dat jij stuurde?!, vliegen waar dat niet mag)
Chinook die op zijn gat gaat
De JSF-fetish
Twee Lynxen in de lucht weten te houden op een totaal van 20

Dan kan ik me heel goed voorstellen dat het buitenland wat minder over de Nederlandse luchtmacht gaat denken


Enforcer

Die foto is niet in Drente gemaakt....

Elzenga

Voorzorgslanding Apache-helikopter Gilze-Rijen
   


WEZUPERBRUG - Een Apache-helikopter van vliegbasis Gilze Rijen heeft woensdagmiddag in een Drents laagvlieggebied een voorzorgslanding moeten maken.

Het toestel staat sindsdien in een weiland in Wezuperbrug en wordt bewaakt door marechaussee en een bewakingseenheid van de luchtmacht.

De piloot zette het toestel aan de grond nadat er een noodlampje in de cockpit ging branden. Na een technische inspectie kan het toestel weer vliegen. Donderdagochtend zal de Apache helikopter terugvliegen naar  de basis Gilze-Rijen.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/120763812/Voorzorgslanding+Apache-helikopter+Gilze-Rijen.aspx

ronjhe

Dit is waarschijnlijk door de bekende zwakke plekken van de Apache op dit vlak. Die kwamen tijdens het debat rond de aanschaf van de bewapende helikopter al aan het licht maar werden vakkundig gebagataliseerd door Defensie en de Luchtmacht. Terwijl in een rapport van de GAO (zeg maar de Amerikaanse rekenkamer) over de (telleurstellende) prestaties van de Apache tijdens de Golfoorlog deze zwakke plekken al duidelijk naar voren kwamen en slechts met buitenproportioneel veel onderhoudsuren en snellere vervanging van onderdelen ondervangen konden worden om zo de prestatiecijfers op te poetsen (belangrijk voor buitenlandse verkoop).

Cobra4

Citaat van: lex op 06/09/2006 | 23:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 22:57 uur
Tja, ook hier maakt kleur het verschil. Een gele die neer ploft is een redder in nood, maar een groene is een lastpak!?  ???
Jammer, deze opmerking.
De AB 212 van de KLu (Sar Heli's) zijn inderdaad geel, maar de SAR heli's van de KM zijn gewoon groen.

Een groene heli die "neer ploft" in NL wordt zelden gezien daar zij de meeste taken op zee verrichten.

Het zal inderdaad wennen worden voor de NL bevolking dat, in de toekomst, ook op het land groene heli's ter redding komen.
Peloton 3 602 Sqn

sgt Rob

Citaat van: lex op 06/09/2006 | 23:03 uur
Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 22:57 uur
Tja, ook hier maakt kleur het verschil. Een gele die neer ploft is een redder in nood, maar een groene is een lastpak!?  ???
Jammer, deze opmerking.
De AB 212 van de KLu (Sar Heli's) zijn inderdaad geel, maar de SAR heli's van de KM zijn gewoon groen.
Ik had ze geloof ik traumahelicopter moeten noemen

Lex

Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 22:57 uur
Tja, ook hier maakt kleur het verschil. Een gele die neer ploft is een redder in nood, maar een groene is een lastpak!?  ???
Jammer, deze opmerking.
De AB 212 van de KLu (Sar Heli's) zijn inderdaad geel, maar de SAR heli's van de KM zijn gewoon groen.

oud_zijde

Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur

Goed lezen maat!!

Vooralsnog gaat het niet om conclusies... het is een forum. Daar worden dingen bediscussieerd. Zaken besproken. Als iemand een bepaald idee heeft kan hij dat posten ter discussie...
je moet zelf is goed lezen 'maat'

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 19:28 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2006 | 19:21 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Hoe merk je dat dan?  ???

aan uitspraken van mensen in het buiteland die ik ken, maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

de usaf & raf lijden ook wel verliezen in afghanistan, maar ze zetten ook veel meer materieel in in verglijking verliezen ze veel minder matrieel.

die mensen die Eagletje in het buitenland trekken de conclusie dat het er nogal onprofessioneel aan toe gaat oid omdat er zoveel toestellen naar beneden zouden komen.

die mensen lijken me niet al te geinformeerd nee want laten we wel wezen er is in de afgelopen 10 jaar welgeteld wat, 1 toestel neergestort in Nederland??
de rest in Afghanistan, onder gevechtscondities werk je nu eenmaal op het scherpst van de schede en dan gaat er wel is wat kapot.
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

Cobra4

Citaat van: sgt Rob op 06/09/2006 | 22:54 uur
Zoal bijvoorbeeld een SAR die hier en daar weleens neergezet wordt. Of hoe die burgerdingen ook mogen heten, die gele.

Tja, ook hier maakt kleur het verschil. Een gele die neer ploft is een redder in nood, maar een groene is een lastpak!?  ???
Peloton 3 602 Sqn

sgt Rob

Zoal bijvoorbeeld een SAR die hier en daar weleens neergezet wordt. Of hoe die burgerdingen ook mogen heten, die gele.

Cobra4

#27
De NL pers schrijft wat de NL bevolking belangrijk vindt....

.......alleen is het erg jammer dat de NL pers bepaald wat de NL bevolking belangrijk vindt.

De pers legt zich zelf dus een vorm van censuur op, en is dus niet in staat om onpartijdige verslaggeving te verrichten.

Helaas is het, in mijn ogen, zo dat de pers de lijnen volgt van de meeste aandacht.

Een heli,onbedoeld,in een grasveld levert meer aandacht op dan een heli op een veld ter bescherming van landgenoten.
Peloton 3 602 Sqn

EaGletje

#26
helemaal mee eens, defensie staat de laatste tijd met  een overdreven negatief beeld in het nieuws, zo staan de kleinste uitspraken van wat vliegers enz vinden meteen in de krant, als het maar wat negatief klinkt. dit heb ik vooral de laatste tijd gemerkt in de telegraaf. opdezelfde manier maakt de pvda de F-35 zwart in nederland, die heeft eigenlijk alleen maar in de krant gestaan als te duur, en niet de  moeite waard. iets wat in de werkelijkheid het tegenovergestelde is. maar ook elk incidentje wat er gebeurd in uruzgan komt meteen in het nieuws, iets wat vroeger nooit gebeurde.

Cobra4

Citaat van: sgt Rob op 06/09/2006 | 22:10 uur
Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 21:42 uur
Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?

je kan de vergelijking trekken met de ANWB die een paarhonderd man onderweg heeft om dagelijks duizenden stranders verder te helpen. shit happens.

Maarja, we zitten wel aan een SBS6-TV cultuur vast natuurlijk

De SBS6 cultuur hoeft geen probleem te zijn. Zo lang er maar geen mensen zijn die het geloven.( :-[)

Helaas is het in NL zo dat, zodra men op TV een heli ziet, men er van uit gaat dat het een NL heli is. Type maakt niets uit, een Chinook wordt gerust een gevechts heli genoemt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat, indien de pers (Krant, Radio en TV) kennis van zaken zou hebben, de NL bevolking een veel positiever beeld zou hebben van Defensie.
Peloton 3 602 Sqn

sgt Rob

Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 21:42 uur
Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?

je kan de vergelijking trekken met de ANWB die een paarhonderd man onderweg heeft om dagelijks duizenden stranders verder te helpen. shit happens.

Maarja, we zitten wel aan een SBS6-TV cultuur vast natuurlijk

Cobra4

Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?
Peloton 3 602 Sqn

EaGletje

Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2006 | 19:50 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 19:28 uur
maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

Als je de kansberekening er op loslaat, hou je dan ook rekening met de naar verhouding grote inbreng die de KLu in de huidige en afgelopen missies heeft (gehad)? Vergeet niet dat we bovendien voor al die missies, met dank aan de defensieslagers aan Het Plein, uit een pool van steeds minder materieel hebben moeten putten....

de klu heeft inderdaad de laatste tijd een grote inbreng gehad in de missies, en ze moeten het inderdaad doen met steeds minder matrieel & personeel. ik weet niet hoe het percies zit met het personeel bij de apache's, maar zulke mankementen zijn niet echt handig in een uitzend gebied, nu was het in nederland maar als een apache in afghanistan hetzelfde krijgt dan heb je een stuk groter probleem, omdat je daar geen veilige omgeving hebt om het toestel te repareren.

januszz

Citaat van: oud_zijde op 06/09/2006 | 20:33 uur
wat ik vooral onprofessioneel vind is dat mensen met conclusies beginnen te smijten

Goed lezen maat!!

Vooralsnog gaat het niet om conclusies... het is een forum. Daar worden dingen bediscussieerd. Zaken besproken. Als iemand een bepaald idee heeft kan hij dat posten ter discussie...

Ik heb duidelijk gemaakt dat het niet om feiten of conclusies gaat. Het was een gevoel.

Ik vind het op mijn beurt jouw reactie onproffesioneel.

Ik was niet van plan om mijn reactie op het artikel uit te stellen tot alle onderzoeken achter de rug zijn.

En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

sgt Rob

Is dat op één vaste heli-voorzorgslandingsplaats gebeurd?

Lex

Apache RTB-GIRI

anp | Gepubliceerd op 06 september 2006, 20:37

MEEUWEN -  Technici van vliegbasis Gilze-Rijen hebben het probleem in het begin van de avond verholpen. Het toestel kon daarna naar de basis terugvliegen. Wat er precies aan mankeerde, is nog niet bekend.

Vorige maand maakte een Apache uit Gilze-Rijen in Dongen ook al een voorzorgslanding.

oud_zijde

wat ik vooral onprofessioneel vind is dat mensen met conclusies beginnen te smijten voordat de onderzoeken zijn afgerond (of in dit geval voor het uberhaupt begonnen is).
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

januszz

niet als feit. Ik beweer ook niet dat het daar aan ligt of alléén aan ligt. Ik kan me alleen voorstellen dat, door efficienter en meer onderhoud/inspectie ed. te plegen, er minder verliezen geleden zouden kunnen worden.
Aangezien er maar een beperkt aantal monteurs is zal dat het onderhoud niet ten goede komen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in een gebied als afghanistan, met een ander klimaat en aanzienlijk meer stof, de heli's en vliegtuigen meer onderhoud nodig hebben.

KapiteinRob

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 19:28 uur
maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

Als je de kansberekening er op loslaat, hou je dan ook rekening met de naar verhouding grote inbreng die de KLu in de huidige en afgelopen missies heeft (gehad)? Vergeet niet dat we bovendien voor al die missies, met dank aan de defensieslagers aan Het Plein, uit een pool van steeds minder materieel hebben moeten putten....

HM

Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 19:16 uur
Citaat van: HM op 06/09/2006 | 18:52 uur
"dus" wel, of "mischien" wel?? Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Zijn zat regels en voorschriften voor, zo'n heli stijgt niet op als ze het te druk hadden om de hydrauliek even te testen.

klopt helemaal, maar weet jij hoe goed precies ze alles gechecked hebben??
Wie weet staan de mannen daar wel onder tijdsdruk?!?

Das waar, maar ik heb nu eenmaal wel vertrouwen in dit soort zaken.  :)
Je bracht het als feit dat het aan onderhoud lag, maar dat is nog niet gebleken.
Kijken of we het nog te horen krijgen.
Alleen berusting kan ons verslaan

EaGletje

Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2006 | 19:21 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Hoe merk je dat dan?  ???

aan uitspraken van mensen in het buiteland die ik ken, maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

de usaf & raf lijden ook wel verliezen in afghanistan, maar ze zetten ook veel meer materieel in in verglijking verliezen ze veel minder matrieel.

KapiteinRob

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Hoe merk je dat dan?  ???

januszz

Citaat van: HM op 06/09/2006 | 18:52 uur
"dus" wel, of "mischien" wel?? Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Zijn zat regels en voorschriften voor, zo'n heli stijgt niet op als ze het te druk hadden om de hydrauliek even te testen.

klopt helemaal, maar weet jij hoe goed precies ze alles gechecked hebben??
Wie weet staan de mannen daar wel onder tijdsdruk?!?

HM

"dus" wel, of "mischien" wel?? Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Zijn zat regels en voorschriften voor, zo'n heli stijgt niet op als ze het te druk hadden om de hydrauliek even te testen.
Alleen berusting kan ons verslaan

januszz

ja dat weet je niet. Ik ben zelf monteur en heb veel met hydrauliek gewerkt. In principe is het niet erg kwetsbaar. En gaat meestal niet zomaar kapot (omdat dit systeem met behoorlijke krachten kan werken ( soms tot een paar honderd bar druk)).

Wel lijkt het me erg belangrijk om het goed te inspecteren en te testen!! (dit heeft dus wel met het tekort aan monteurs te maken)

Leopaard

lijkt me sterk dat dit komt door het tekort aan Helikopter monteurs ?...... of niet ?
13-12-2005: solicitatie gesprek
01-02-2006: Kennismakingsdag KMS
23-03-2006: Keuring  VFB&PO    
09-05-2006: Bezoek OTCMan      
24-05-2006: Bezoek 11tkbat     
12-06-2006: Bezoek AAC
10-08-2006: Keuring GO
06-11-2006: Opkomst!
30nat

januszz

in afghanistan is het toch ook al een keer voorgekomen ivm de hydrauliek?!?!

HM

Inderdaad een voorzorgslanding is JUIST professioneel lijkt me.  Maar is ook wel opmerkelijk dat dit voor 2e keer gebeurd.
Is er al bekend wat vorige keer de reden voor de voorzorgslanding was?
Alleen berusting kan ons verslaan

oud_zijde

want???

dit gebeurt niet in de rest van de wereld?????
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

januszz

idd je hebt gelijk, het komt niet erg profesioneel over

EaGletje

Citaat van: lex op 06/09/2006 | 16:20 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
nu al de 2de keer dat een apache een noodlanding moet maken
Voorzorgslanding????? ;)

sorry mijn fout  :-[

Lex

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
nu al de 2de keer dat een apache een noodlanding moet maken
Voorzorgslanding????? ;)

EaGletje

we zijn weer lkker bezig met ons materieel  ::), eerst 2 F-16's snel achter elkaar verliezen, nu al de 2de keer dat een apache een noodlanding moet maken vanwegen een mankement, en we zijn in afghanistan al heli's verloren door slechte opleiding/ slechte communicatie. van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Offenbach

MEEUWEN - Een Apache-gevechtshelikopter van vliegbasis Gilze-Rijen heeft woensdag een voorzorgslanding gemaakt in een weiland tussen Dussen en Meeuwen (Noord-Brabant). Dat heeft een woordvoerder van de vliegbasis bekendgemaakt.

De twee piloten ontdekten rond kwart voor elf een technische storing, waarna ze het toestel direct aan de grond zetten. De vliegers bleven ongedeerd.

Technici van vliegbasis Gilze-Rijen zijn in Meeuwen om het probleem te verhelpen. Wat het mankement is, is nog niet bekend.

Vorige maand maakte een Apache uit Gilze-Rijen in Dongen ook al een voorzorgslanding.

(www.telegraaf.nl)