Weer voorzorgslanding defecte Apache

Gestart door Offenbach, 06/09/2006 | 14:25 uur

EaGletje

#26
helemaal mee eens, defensie staat de laatste tijd met  een overdreven negatief beeld in het nieuws, zo staan de kleinste uitspraken van wat vliegers enz vinden meteen in de krant, als het maar wat negatief klinkt. dit heb ik vooral de laatste tijd gemerkt in de telegraaf. opdezelfde manier maakt de pvda de F-35 zwart in nederland, die heeft eigenlijk alleen maar in de krant gestaan als te duur, en niet de  moeite waard. iets wat in de werkelijkheid het tegenovergestelde is. maar ook elk incidentje wat er gebeurd in uruzgan komt meteen in het nieuws, iets wat vroeger nooit gebeurde.

Cobra4

Citaat van: sgt Rob op 06/09/2006 | 22:10 uur
Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 21:42 uur
Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?

je kan de vergelijking trekken met de ANWB die een paarhonderd man onderweg heeft om dagelijks duizenden stranders verder te helpen. shit happens.

Maarja, we zitten wel aan een SBS6-TV cultuur vast natuurlijk

De SBS6 cultuur hoeft geen probleem te zijn. Zo lang er maar geen mensen zijn die het geloven.( :-[)

Helaas is het in NL zo dat, zodra men op TV een heli ziet, men er van uit gaat dat het een NL heli is. Type maakt niets uit, een Chinook wordt gerust een gevechts heli genoemt.

Ik ben er heilig van overtuigd dat, indien de pers (Krant, Radio en TV) kennis van zaken zou hebben, de NL bevolking een veel positiever beeld zou hebben van Defensie.
Peloton 3 602 Sqn

sgt Rob

Citaat van: Cobra4 op 06/09/2006 | 21:42 uur
Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?

je kan de vergelijking trekken met de ANWB die een paarhonderd man onderweg heeft om dagelijks duizenden stranders verder te helpen. shit happens.

Maarja, we zitten wel aan een SBS6-TV cultuur vast natuurlijk

Cobra4

Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 21:24 uur
[En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

Volgens mij is de oorzaak van het geheel de pers.

Voor Defensie in Uruzgan aanwezig was werd er (haast) geen aandacht besteedt aan kisten met problemen.

Sinds de stationering van kisten in Uruzgan lijkt het wel dat elk los moertje of boutje "front page news" is. Een Apache met een voorzorgslanding haalt op eens het 8 uur journaal. Normaal haalt zo'n voorval niet eens het regionale nieuws.

Is het nog steeds komkommertijd bij het nieuws of probeert de pers defensie in een negatief daglicht te stellen!?
Peloton 3 602 Sqn

EaGletje

Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2006 | 19:50 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 19:28 uur
maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

Als je de kansberekening er op loslaat, hou je dan ook rekening met de naar verhouding grote inbreng die de KLu in de huidige en afgelopen missies heeft (gehad)? Vergeet niet dat we bovendien voor al die missies, met dank aan de defensieslagers aan Het Plein, uit een pool van steeds minder materieel hebben moeten putten....

de klu heeft inderdaad de laatste tijd een grote inbreng gehad in de missies, en ze moeten het inderdaad doen met steeds minder matrieel & personeel. ik weet niet hoe het percies zit met het personeel bij de apache's, maar zulke mankementen zijn niet echt handig in een uitzend gebied, nu was het in nederland maar als een apache in afghanistan hetzelfde krijgt dan heb je een stuk groter probleem, omdat je daar geen veilige omgeving hebt om het toestel te repareren.

januszz

Citaat van: oud_zijde op 06/09/2006 | 20:33 uur
wat ik vooral onprofessioneel vind is dat mensen met conclusies beginnen te smijten

Goed lezen maat!!

Vooralsnog gaat het niet om conclusies... het is een forum. Daar worden dingen bediscussieerd. Zaken besproken. Als iemand een bepaald idee heeft kan hij dat posten ter discussie...

Ik heb duidelijk gemaakt dat het niet om feiten of conclusies gaat. Het was een gevoel.

Ik vind het op mijn beurt jouw reactie onproffesioneel.

Ik was niet van plan om mijn reactie op het artikel uit te stellen tot alle onderzoeken achter de rug zijn.

En laten we eerlijk  zijn het is opvallend dat veel vliegtuigen en heli's gebreken vertonen!

sgt Rob

Is dat op één vaste heli-voorzorgslandingsplaats gebeurd?

Lex

Apache RTB-GIRI

anp | Gepubliceerd op 06 september 2006, 20:37

MEEUWEN -  Technici van vliegbasis Gilze-Rijen hebben het probleem in het begin van de avond verholpen. Het toestel kon daarna naar de basis terugvliegen. Wat er precies aan mankeerde, is nog niet bekend.

Vorige maand maakte een Apache uit Gilze-Rijen in Dongen ook al een voorzorgslanding.

oud_zijde

wat ik vooral onprofessioneel vind is dat mensen met conclusies beginnen te smijten voordat de onderzoeken zijn afgerond (of in dit geval voor het uberhaupt begonnen is).
It is a corvette when you ask the Treasury for money, a frigate when it is launched, a destroyer when it enters service, a cruiser when it goes to war, but only a corvette if it gets sunk.

januszz

niet als feit. Ik beweer ook niet dat het daar aan ligt of alléén aan ligt. Ik kan me alleen voorstellen dat, door efficienter en meer onderhoud/inspectie ed. te plegen, er minder verliezen geleden zouden kunnen worden.
Aangezien er maar een beperkt aantal monteurs is zal dat het onderhoud niet ten goede komen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat in een gebied als afghanistan, met een ander klimaat en aanzienlijk meer stof, de heli's en vliegtuigen meer onderhoud nodig hebben.

KapiteinRob

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 19:28 uur
maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

Als je de kansberekening er op loslaat, hou je dan ook rekening met de naar verhouding grote inbreng die de KLu in de huidige en afgelopen missies heeft (gehad)? Vergeet niet dat we bovendien voor al die missies, met dank aan de defensieslagers aan Het Plein, uit een pool van steeds minder materieel hebben moeten putten....

HM

Citaat van: januszz op 06/09/2006 | 19:16 uur
Citaat van: HM op 06/09/2006 | 18:52 uur
"dus" wel, of "mischien" wel?? Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Zijn zat regels en voorschriften voor, zo'n heli stijgt niet op als ze het te druk hadden om de hydrauliek even te testen.

klopt helemaal, maar weet jij hoe goed precies ze alles gechecked hebben??
Wie weet staan de mannen daar wel onder tijdsdruk?!?

Das waar, maar ik heb nu eenmaal wel vertrouwen in dit soort zaken.  :)
Je bracht het als feit dat het aan onderhoud lag, maar dat is nog niet gebleken.
Kijken of we het nog te horen krijgen.
Alleen berusting kan ons verslaan

EaGletje

Citaat van: Kapitein Rob op 06/09/2006 | 19:21 uur
Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Hoe merk je dat dan?  ???

aan uitspraken van mensen in het buiteland die ik ken, maar als ik eerlijk ben zou ik het ook niet echt heel erg profesioneel achten als een kleine luchtmacht zoveel toestellen verliest/voorzorgslandingen in een korte tijd moet maken zoals de klu.

de usaf & raf lijden ook wel verliezen in afghanistan, maar ze zetten ook veel meer materieel in in verglijking verliezen ze veel minder matrieel.

KapiteinRob

Citaat van: EaGletje op 06/09/2006 | 16:12 uur
van wat ik merk is dat we onze professioneele status in de ogen van buitenlanders beginnen  te verliezen.

Hoe merk je dat dan?  ???

januszz

Citaat van: HM op 06/09/2006 | 18:52 uur
"dus" wel, of "mischien" wel?? Lijkt me sterk dat dit de oorzaak is. Zijn zat regels en voorschriften voor, zo'n heli stijgt niet op als ze het te druk hadden om de hydrauliek even te testen.

klopt helemaal, maar weet jij hoe goed precies ze alles gechecked hebben??
Wie weet staan de mannen daar wel onder tijdsdruk?!?