Reiskostenvergoeding?

Gestart door -Peter-, 26/03/2003 | 16:37 uur

Marcel

OORLOG?????????????...., wie zou Nederland nu moeten aanvallen, Belgie??????

Kom ,kom niet zo naief. Nederland is niet nu of zal ooit in oorlog komen met deze of gene macht. Nederland zal zich enkel inzetten, liefst op de achtergrond, in deze of gene crisisgebied. Dit betekent dat vwb de marine het heus wel mogelijk is alles naar Den Helder te halen.

Denk aan de werkgelegenheid die het schept. De infrastructuur in Den Helder zou een geweldige burst krijgen. Defensiepersoneel moet huisvesting hebben, moet eten hebben, een auto et cetera. De middenstand zou er wel bij varen.

Overigens, vrijwillig kiezen voor een plaatsing in de West is natuurlijk niet helemaal waar. Ben er van overtuigd dat meniggeen marinier niet naar de West wil en toch moet. Overigens geloof ik ook dat dit voor meniggeen vlootman/vrouw geldt. Er staat nog steeds in een vacature dat bij geen of weinig animo er gewoon iemand aangewezen zal worden en...., dan denk ik wel dat extra centen heel welkom zijn.

Daarbij, ik geloof niet dat de essentie van dit geheel lijkt door te dringen. Een plaatsing in de West is duur. Een cola is duur, een ijsje is duur, een huis is duur, alles is duur in de West. Met ons reguliere salaris zal het niet fijn wonen zijn in de West.

Een vrije keuze om naar de West te gaan?..., soms ja. Vaak ook nee en het is natuurlijk niet fijn dat u nu voor al diegene die eigenlijk helemaal niet in de West willen zijn ook nog gaat bepalen dat zij hun geld maar in moeten leveren. Dat is overigens misschien wel zo bij de mannen en vrouwen van de KL, krijgen zij geen geld om te bellen met Nederland? Beetje vreemd dat zij dat wel krijgen en iemand van de marine die met zijn schip in weet-ik-veel waar ligt niet?

Nee, zo simpel ligt het allemaal niet.

Kijk verder, kijk naar oa reiskosten, kijk naar cetralisatie, kijk naar samenwerking, kijk naar efficientie, niet naar welverdiende extra centen voor een (vrijwillige) plaatsing in de West.

-Peter-

Citaat
1. Zouden de toelagen daar verdwijnen, gaat niemand meer naar de West.
Iemand die naar de west gaat, gaat er volgens mij ook heen om meer redenen dan alleen de extra toelagen. In dat geval hoeft de toelage dus niet hoger te zijn dan de extra gemaakte kosten, tenzij iemand er verplicht heen wordt gestuurd door defensie.

Citaat
2. Drie jaar buiten Nederland is heus wel meer geld waard. (werken voor Nederland, buiten Nederland levert ook meer op)

Tuurlijk hoort iemand die voor zijn baas naar het buitenland wordt gestuurd meer te verdienen, maar ik had het in mijn vorige bericht over mensen die er zelf voor kiezen dit te doen. Indien het vrijwillig is, hoeft van mij de toelage zoals ik net al zei niet groter te zijn dan de werkelijke kosten die gemaakt worden.

Citaat
3. Zal het eens tijd worden al het maritieme gebeuren (vwb KM) naar Den Helder te halen. Dat scheelt en een hoop reiskosten en levert Den Helder een hoop geld op.

Dit idee is leuk, maar hierbij komt een erg groot kostenplaatje om de hoek i.v.m. de extra infrastructuur die hiervoor moet worden gemaakt. Voordat dit rendabel is zijn we waarschijnlijk al 50 jaar verder. Tevens zal defensie er nooit voor kiezen alles op 1 lokatie te plaatsen omdat hierdoor in oorlogstijd een te groot risico ontstaat.
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Marcel

Zucht!..., Peter, verblijven in de West is ongelooflijk duur.
1. Zouden de toelagen daar verdwijnen, gaat niemand meer naar de West.
2. Drie jaar buiten Nederland is heus wel meer geld waard. (werken voor Nederland, buiten Nederland levert ook meer op)
3. Zal het eens tijd worden al het maritieme gebeuren (vwb KM) naar Den Helder te halen. Dat scheelt en een hoop reiskosten en levert Den Helder een hoop geld op.

Geef toe, het moet toch heerlijk zijn alles gecentraliseerd te hebben? Geen gedoe met dienstreizen van hot naar her, geen gedoe met reiskosten, geen gedoe met overplaatsingen buiten de stelling et cetera.

Scheelt de Staat een hoop geld.

-Peter-

Tot slot wil ik dit graag nog even kwijt:

Marcel, het is een feit dat er in jou ogen, aan jou mening niet valt te tornen. Tuurlijk ben ik niet bij de marine gaan werken omdat ik dan toevallig reiskosten zou gaan krijgen. Maar op het moment dat ik bij de marine ging werken woonde ik ook al niet in de buurt. De marine heeft momenteel zijn reiskosten prima voor elkaar, en om nou te zeggen dat we er zoveel profijt van hebben?? Voor de meeste mensen die veraf wonen is het een feit dat de reiskosten vaak niet eens de daadwerkelijke kosten dekken. Dus in dat opzicht vind ik dit hele verhaal zowieso een beetje raar.

Tuurlijk is het iemands eigen keus als hij veraf wil blijven wonen. Maar ja het is ook iemands eigen keus als hij beslist om voor 3 jaar naar de west te gaan. (En ook dan weet je vantevoren dat het daar niet goedkoop is) Dus waarom zouden er dan toelages aan mensen moeten worden gegeven als zij vrijwillig voor 3 jaar naar de west gaan? Dat is dan toch ook hun eigen keus??

Toch denk ik dat dit een eindeloze discussie zal worden daar de meningen gewoon teveel verschillen in dit geval......

Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

klaas

Ik begrijp dat jij je gelijk wilt? Als dat je een goed gevoel geeft dat kan dat. Jij haalt er hele andere dingen bij. Nee natuurlijk beseft niemand zich voor hij in dienst komt ....
Daar gaat het hele verhaal toch ook niet om en begrijp daarom jou verhaal niet zo. Kijk nou eens naar de eerste vraag, in mijn ogen een terechte vraag. Ik blijf bij mijn mening dat we de reiskosten niet af moeten schaffen maar eerder beter moeten regelen. Jij bent daar en tegen voor afschaffing, walt valt er dan gelijk te hebben??? Ik vind jou argumentatie niet geheel terecht want ik heb bijvoorbeeld plaatsingen gehad buiten Den Helder, ik blijf zeker verhuizen. En ik accepteer een langere reistijd maar ik heb wel recht net als iedere andere nederlander om een vergoeding voor mijn reiskosten. Marcel ik zou niet weten hoe we moeten bepalen wie de winnaar is maar als jij dat belangrijk vind!

Marcel

Klaas, heb ik het goed dat omdat jij niet meer reageert ik "gelijk" heb in deze discussie?

Marcel

Klaas, dan had die vader ook bij de marine moeten gaan..., zucht!
Ik begrijp niot wat je probleem is. Echt, is het niet je eigen keuze om bij de marine te gaan en dus hoogstwaarschijnlijk naar Den Helder "moet" verhuizen?
Of zijn er mensen die bij de marine gaan en denken: wow!..., nu krijg ik vast reiskosten? Ik weet het niet maar dat was niet mijn motivatie. Sterker nog, ik heb er geen moment bij stil gestaan dat ik wel of geen reiskosten zou krijgen.

Overigens, wil je echt zo graag (meer) reiskosten, moet je naar Den Helder verhuizen, eigen huishouding gaan voeren krijg ook jij reiskosten. Probleem over toch?

Nog even vwb die matroos. Die jongen verteld toch enkel de leuke dingen? Ik kan mij ook alleen de leuke dingen nog herinneren omdat vertellen over een brandoefening, een BOZ, een averijrol of wat dan ook voor een buitenstaander:
a. niet interressant is
b. hem/haar toch niets zegt
c. niet aanspoort ook bij de marine te gaan
Toch?

klaas

Ok Marcel, wij komen er niet uit. We zijn het eens dat je in de west meer geld nodig hebt om je te onderhouden. Ook ben ik het met je eens dat je je geld zoveel mogelijk moet opmaken want het is er geweldig. Wat ik probeer te zeggen maar dat wil jij niet erkennen is dat als die matroos 3 tegen zijn vader zegt dat hij 2,5 a 3 duizend euro verdient met BBQ'n zijn vader blij voor hem is maar wel bij zich zelf denk, tjee dat verdien ik niet eens op mijn 50ste. Heel goed hoor hoe meer hoe beter. Maar als je die toelage heel normaal vind snap ik niet dat jij reiskosten voor iemand die in bv Amsterdam woont af wilt schaffen omdat hij maar in Den Helder moet gaan wonen. VWB de KLM die verwacht zijn personeel binnen 1,5 uur op Schiphol, reken jij maar eens uit tot hoever je dan kunt komen, tot zelfs in Breda en zelfs Leeuwarden. Maar goed wij verschillen van mening. Mijn stelling blijft dus dat de reiskosten voor iedereen moeten gelden zowel matr3 die bij zijn moeder woont als de ltz1 die een eigenhouding heeft. Ook moet natuurlijk de west toelage blijven.

Marcel

Helaas Klaas ik ben al wel in de West geweest, meerdere malen zelfs en een plaatsing of trip daarheen kost je gewoon geld. De West is gewoon duur en dus als de matroos 3 uit-de-ketting thuis komt met weet ik hoeveel geld dan is dat alleen maar mooi. Hij had er slimmer aan gedaan het uit te geven, dat is veel leuker.

Reiskosten zijn, zoals het woord het al aangeeft, kosten en die moet je drukken. Ergo, kies je voor een baan in, bijv. Limburg, tja dan is het aan jou of je daar gaat wonen of niet. Doe je het niet dan moet je vind ik niet verwachten van je baas dat hij jouw reiskosten gaat vergoeden. Wonen binnen een bepaalde straal van je werk is bij de KLM heel gewoon. Wil je daar komen werken dan verwacht de KLM dat jij binnen een bepaalde tijdsduur op je werkplek kunt zijn.

klaas

Peter ik ben het met je eens dat de maximale reiskosten vergoeding een goede maatregel is en dat er inderdaad aan reiskosten een maximum wordt gesteld is dus terecht.
Marcel ik denk dat jij zelf nooit in de West bent geweest, ik toevallig zeer recentelijk nog. De toelage in de West is natuurlijk niet in verhouding als een eskader reis naar Noorwegen of een Nost of verzin iets. Dat ben je hopelijk wel met mij eens. In de west is het leven inderdaad duurder en daar moet de baas dus ook in voorzien. Waarschijnlijk woon jij in Den Helder en bent daar altijd geplaatst, weleens gedetacheerd geweest in Den Haag of Amsterdam en dan geen reiskosten krijgen, dan wil ik jouw nog weleens horen. Ik denk dat wij het niet eens gaan worden maar je moet niet alleen in je eigen straatje kijken!

-Peter-

Citaat
Nee, niet hier willen wonen en toch reiskosten willen vind ik dus niet fair.  Het is toch uw keuze om niet hier in de buurt te willen wonen?

Helemaal mee eens, mensen kiezen er zelf voor om ver weg te gaan wonen, en daarvoor is er ook een maximale reiskostenvergoeding ingesteld. Zodra jij verder woont dan het maximale aantal kilometers, dan is dat je eigen keus.. En dien je zelf ook voor die kosten op te draaien.. En dat gebeurt dus nu ook al.. Maar toch is er dan nog steeds een reiskostenvergoeding, net zoals bij elk normaal bedrijf in de burgermaatschappij..
Dat een baas van zijn personeel verwacht dat zij binnen een bepaalde afstand van hun werk gaan wonen is heel normaal, maar de baas kan niet verwachten dat een ieder gedwongen wordt om te gaan wonen binnen een straal van bv 25 km. Vandaar dat  de baas een maximale reiskostenvergoeding heeft a.h.v. het aantal kilometers.
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Marcel

In Den Helder wonen is misschien net zo vervelend als in Limburg wonen.
Waar het om gaat is dat hier (Den Helder) nu eenmaal de marine is en als je daar werkt je er misschien beter aan doet dichter bij te komen wonen.
Dat scheelt en een hoop auto's op de weg, dus files en drukte bij de Moorman-brug en tijd (je bent veel sneller thuis dan eerst drie uren te rijden).  En, als je in de buurt woont, neem je lang niet zo veel en snel vrij, althans niet weekenden van donderdag tot dinsdag, dus dat is weer goed voor het productieniveau.

Nee, niet hier willen wonen en toch reiskosten willen vind ik dus niet fair.  Het is toch uw keuze om niet hier in de buurt te willen wonen?



-Peter-

Ik denk dat als ze de reiskosten afschaffen, de helft van het personeel vertrekt, want in Den Helder wonen????/?
Een land is niet sterk als zij oorlog kan voeren, zij is pas sterk wanneer zij oorlog kan voorkomen...

Marcel

Klaas,

Ik begrijp dat jij nog nooit in de West bent geweest en dus geen idee lijkt te hebben wat alles daar kost. Een trip naar de West, of zoals het heet als stationschip in de West dienen KOST je geld. Daarbij, lijkt het je niet een prettig idee dat er voor ZEVEN maanden van huis zijn niet iets van geld tegenover mag staan? En, dat ook de matroos 3 uit-de-ketting zijn vrouw/vriendin wel even wil zien in zo'n periode?

Een burger krijgt meer hoor als hij voor enige tijd naar het buitenland wordt gestuurd. Geld om een auto te huren, om te kunnen eten, om te bellen et cetera.

Nee, toelagen mogen er ABSOLUUT niet af.

Klaas

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat voor iedereen de reiskosten afgeschaft moet worden. Daar ben ik niet voor. Ik ben het met je eens dat ze een toelage of weet ik wat waar je geen recht op hebt af mogen schaffen, de reiskosten dus niet. Ik vind de toelage in de West bv heel erg hoog. Dat je daar wat meer nodig hebt is duidelijk maar elke matr3 verdient daar al dik 2500 Euro dat is wel erg veel, dat kan dus minder. Maar waarom moet de reiskosten voor een walplaatser/boordplaatser nou afgeschaft worden en nu niet zo simpel dat millitairen niet te vergelijken zijn met burgers?
Ik ben benieuwd!