Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 15/03/2019 | 00:27 uur
kan iemand nou bevestigen dat NL er maar vier afneemt. Dat zou erg mooi nieuws zijn.

Nee, wishful thinking. Anders hebben we een Franse mega claim aan de broek en de Belgen over de zeik.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 15/03/2019 | 00:27 uur
kan iemand nou bevestigen dat NL er maar vier afneemt. Dat zou erg mooi nieuws zijn.

Mij niks van bekend, ik zou het wel toejuichen.
Laten we dan wel zo slim zijn om het aantal toolboxen gelijk te houden en deze ''twee extra'' bijvoorbeeld in te zetten vanaf de LPD's en/of de nieuwe fregatten.

Huzaar1

kan iemand nou bevestigen dat NL er maar vier afneemt. Dat zou erg mooi nieuws zijn.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

De Belgische defensie commissie uit de kamer is op 13 Maart bij elkaar gekomen en hier zijn kamervragen gesteld rondom het project vMFF en vMCMV.

Uit de antwoorden blijkt dat het eerste (Belgische) vMCMV eind 2023 word opgeleverd en vanaf 2025 worden de overige 11 schepen opgeleverd om de beurt voor elk land 1, waarbij de laatste in 2030 word afgeleverd. Er staat ook info in rondom het vMFF project, dit zal ik in het juiste topic plaatsen.

De vragen rondom de vMCMV's staan geschreven bij punt 6.


Hier het hele document
https://www.lachambre.be/doc/CCRA/pdf/54/ac1053.pdf

Parera

#1272
Het is zoals het is daar gaan we niets aan veranderen. Nu had ik het ontwerp van Damen natuurlijk graag gezien maar helemaal ontevreden met deze uitkomst ben ik niet.

We weten dat Naval Group goede marineschepen bouwt, ECA is ook een bedrijf dat goed materiaal levert. En de cijfers die ze gepresenteerd hebben zijn veel belovend, ze hebben beloofd om nog 18 extra schepen te mogen bouwen binnen het consortium naast de 12 geplande schepen. Veel van deze beloftes moeten natuurlijk nog wel waargemaakt worden maar dat is een ander verhaal.

Dan hebben we nog het scheepsontwerp, er is zeer weinig bekend over het aanbod van Naval Group maar we weten dat het ''iets groter'' is dan de huidige tripartite klasse mijnenjagers terwijl de andere twee aangeboden ontwerpen vele malen groter waren. Daarmee krijgen we dus geen ''oversized'' schepen en iets wat meer in de buurt komt van echte mijn bestrijders.

Het voordeel dat we nu hebben bij de keuze voor Naval Group is dat de Nederlandse defensie Damen Schelde kan ''compenseren'' voor het verlies van deze aanbesteding door het direct gunnen van de vOZB, vMFF en bouw van het CSS. Is dit misschien ook de reden van het vertragen van de B-brief van de vOZB ? Men heeft afgewacht wat er met het vMCMV ging gebeuren?

Hieronder nog eens alle info die bekend is rondom het aanbod van Naval Group, in mijn ogen geen verkeerd MCM moederschip maar het blijft een Frans ontwerp.









Tevreden met de uitkomst ? Nee!
Opgelucht dat het niet naar het faalproject EDR gaat? Ja!

Huzaar1

Het worden er maar 4?????
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

Ik schijt ook balen van ons vertrouwen en onze passiviteit.

Ach ja, het zij zo. Facking hell.

MasterChief1971

Ik wist trouwens niet dat Slootdorp als een prachtwijk vol kansenparels werd gezien....
Zo leer ik nog eens wat.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

Zoals het gaat, gaat het. Waar ik balen van schijt is dat onze top en onze politiek, niet verder kijkt naar wat mogelijk is.
Du moment dat magnetisme niet meer uitmaakt want toolbox had men gelijk veel ambitieuzer moeten denken. En met vGodetia had je die Belgen wellicht meegekregen ook.
Nee, we laten het proces zijn werk doen. Een proces dat uitgevoerd wordt (ondergaan is een beter woord) door een conservatieve specialistenkliek die per definitie niets moet hebben van grote boten of grotere bemanningen.
En daardoor blijven we in een soort vergrote PELI/MERC/MCMV hangen.
Waarbij hún politiek ook nog eens de dikkoppen vergeet want 1830 en ónze politiek wederom vertrouwt op het proces.

Áls dit waar is (nog geen bevestiging gezien) is dit gewoonweg walgelijk.
Wat erger is, is dat het niet ophoudt. Niet vanzelf....
Elke keer weer. En niemand leert ervan.

BTW. Ik ken de MD, heb er op drie bootjes rondgevaren maar ik ben niet blind voor fouten en nadelen.

Sterker nog: als er 2 gecanceld worden blijft er wellicht geld over voor iets wat breder inzetbaar is. XO's of zo.
Bijkomend voordeel: die Belgen willen amfibisch meetellen. Dat kan met een XO!
Kunnen ze er ook 2 cancelen!

Nja. Wellicht te logisch....
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Kevon

Echt... dit is zeer triest ja... niet jou opmerking flyguy, die is perfect omschreven

Citaat van: Flyguy op 14/03/2019 | 21:22 uur
Nou gents, klaar voor?



Zr.Ms. Slootdorp
Zr.Ms. Lelystad
Zr.Ms. Schilderswijk
Zr.Ms. Julianadorp
5 en 6 cancelled

;D
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Flyguy

Nou gents, klaar voor?



Zr.Ms. Slootdorp
Zr.Ms. Lelystad
Zr.Ms. Schilderswijk
Zr.Ms. Julianadorp
5 en 6 cancelled

;D

Kevon

DEN HAAG - De Nederlandse scheepsbouwer Damen grijpt naast de lucratieve order voor nieuwe mijnenjagers. De opdracht gaat naar een Frans-Belgisch consortium, zo zal de ministerraad binnenkort bekendmaken.

Het is een dubbel verlies voor Nederlandse bedrijven. Immers: ook Thales, dat met z'n radarsysteem meedeed in een concurrerend consortium, valt buiten de boot.

Het gaat om de ontwikkeling en bouw van mijnenbestrijdingsvaartuigen voor de Nederlandse en Belgische marine. Beider zeemachten nemen elk zes systemen af, bestaande uit een moederschip van tachtig meter lang met onbemande onderzeeërtjes en vliegende drones om de zeemijnen op te sporen.

Zure uitkomst

De keuze voor een Frans-Belgische bouwer is niet geheel verrassend, aangezien België de leiding heeft over het project. Toch is de uitkomst zuur, vanzelfsprekend voor Thales en Damen die 2 miljard euro mislopen, maar ook voor het kabinet. Dat zette immers in november nog plechtig uiteen hoe voortaan de Nederlandse industrie voorrang zou krijgen bij grote defensie-orders. ,,En wat zien we? De eerste smak geld gaat naar het buitenland", zegt een betrokkene. Extra zuur is dat de Frans-Belgische bouwer amper Nederlandse bedrijven bij het project betrekt.

België wil al in 2023 met de nieuwe mijnenbestrijders varen. Bij onze Koninklijke Marine komen ze een jaar later in de vaart. De Belgische en Nederlandse krijgsmachten werken bij de aanschaf van nieuwe schepen vergaand samen. Behalve de mijnenjagers kopen ze ook gezamenlijk vier nieuwe multipurpose-fregatten. Bij project, onder Nederlandse leiding, drijft de gezamenlijke 4 miljard euro waarschijnlijk wel naar Damen. Dat voert momenteel nog een felle strijd met het Franse Naval voor de bouw van vier nieuwe onderzeeboten voor de Nederlandse marine. Naval maakt deel uit van het winnende consortium voor de nieuwe mijnenjagers.

De Nederlandse marine heeft nu zes klassieke mijnenjagers in de vaart. Die zoeken met sonarapparatuur en mini-onderzeeërs de zee af naar mijnen en andere explosieven en maken die onschadelijk. Ook worden ze ingezet bij het zoeken naar scheepswrakken en vermisten containers. De schepen stammen uit de jaren tachtig en zijn verouderd.
Wie in angst leeft, zal in angst sterven

Kevon

Wie in angst leeft, zal in angst sterven

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Eindelijk witte rook voor miljardendossier rond mijnenvegers?

https://www.knack.be/s/r/c/1440861 via @knack

Parera

#1262
Alles beter dan SNS  :silent: Naval Group heeft in elk geval kennis van nieuwbouw en ECA van de mcm middelen.
En nog een voordeel hun boot was de kleinste van alle 3, dus geen oversized MCMV's.