Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Het stuk stond ook in het Brabantsdagblad... hier moest ik natuurlijk op reageren:

Stel een flat tax in... iedereen 25 tot 30% aan belasting laten betalen.

Iedereen gaat er dan op vooruit en het heeft ook zo zijn weerslag op de hypotheekrenteaftrek.

De gezondheidszorg is een groot goed en van de handen aan het bed moet men afblijven echter, een gezonde blik op het waterhoofd zal leren dat hier heel veel te bezuinigen is.

Voor alle zinvolle en onzinnige kwalen is er een poli in het ziekenhuis, simpele kwalen die door een bezoek aan een apotheek of drogist kunnen worden opgelost kosten nu opeens 300 euro+ per consult (waar er per polie, per arts, 12 per uur in de agenda staan)

De gezondheidszorg kost in Nederland elke dag 204.000.000 euro! (ruim 3 x zoveel als in 2000) (in de vergelijkng, de gezondgeidszorg kost grofweg wat defensie per maand kost, dus laten we defensie nu maar eens met rust laten)

Daarnaast zijn er interessante bezuinigingen te realiseren in de potten voor Eurpa, het publieke omroepbestel, ontwikkelingshulp en kunst en cultuur.

Europa: de bijdrage kan in vergelijking met de ons omringende landen aanzienlijk naar beneden
.
Publieke omroep: moet zich zelf kunnen bedruipen uit reklame inkomsten, de commerciële zenders kunnen dat tenslotte ook)

Ontwikkelings hulp:elk jaar 4 mjd in een bodemlozeput, geef alleen noothulp.

Kunst en cultuur: als kunst attractief genoeg is om het te bekijken en/of te beluisteren, dan heeft het publiek hier geld voor over, als dat niet het geval is, dan heeft het blijkbaar geen marktwaarde.

Jurriën Visser - 20-09-2011 | 10:40

Elzenga

Er is veel werk aan de winkel...want als veel burgers nog steeds het idee hebben dat er meer bezuinigd kan worden op Defensie dan is er overduidelijk een gebrek aan kennis en inzicht over nut en noodzaak ervan. Gisteren ook een discussie over gehad met een vriend van me...en dan blijkt ook dat er vaak nauwelijks weet is waarom een sterke defensie nodig is...zeker in deze tijden van economische onzekerheid en globale veranderingen.

Elzenga

'Zorg en politie heilig voor Nederlanders'
Laatste update:  20 september 2011 07:22 info
AMSTERDAM - De gezondsheidszorg is heilig voor de 'gemiddelde' Nederlander. Uit een onderzoek  blijkt dinsdag dat 'de Nederlander' geen cent op de zorg zou bezuinigingen.

Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van De Volkskrant.(http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/2918003/2011/09/20/Beperken-hypotheekrenteaftrek-kleiner-taboe-dan-gedacht.dhtml)

Ook voor de politie geldt dat. De hypotheekrenteaftrek is echter helemaal niet heilig. Ook kan er minder geld naar Ontwikkelingssamenwerking en Defensie.

De vraag aan de deelnemers was waarop ze zouden bezuinigingen als de begroting met respectievelijk 35 miljard, 18 miljard en 5 miljard euro minder moest.

Voor het huidige kabinet is de hypotheekrenteaftrek onaantastbaar en dat geldt ook voor de VVD-stemmers die aan het onderzoek mee deden. Van alle anderen mag de aftrek worden beperkt.

Mensen ontzien zichzelf niet. Zo mag de belasting omhoog, zowel de btw als de inkomstenbelasting, als er meer moet worden bezuinigd.

Als de nood echt aan de man komt, dan moet de AOW-leeftijd naar 67, gaan de ambtenarensalarissen omlaag en de huren flink omhoog.
© ANP

Elzenga

Citaat van: refdag op 20/09/2011 | 07:25 uurHet opstellen van gemeenschappelijke militair-tactische en technische eisen vormde echter regelmatig een struikelblok. Mede hierdoor werden projecten afgeblazen of slechts gerealiseerd na aanzienlijke vertragingen en kostenoverschrijdingen. Een actueel voorbeeld daarvan is de NH-90-helikopter. Met vele jaren vertraging en tegen aanzienlijk hogere kosten worden sinds kort de eerste toestellen afgeleverd.
Dat is eerder gangbaar bij elk groot project dan specifiek voor Europese samenwerkingsprojecten. Zie de grote vertragingen en kostenoverschrijdingen bij o.a. Amerikaanse projecten. Dit nadeel van samenwerking moet wat mij betreft dus niet worden overdreven. 

Ook mis ik in het stuk een mijns inziens hele belangrijke reden/oorzaak. En dat is de "strijd" tussen de pro-Atlantische en pro-Europese koers. Europese samenwerking wordt volgens mij ook sterk gehinderd door deze richtingenstrijd en Amerikaanse pogingen via een verdeel-en-heers beleid de eigen strategische en ook economische belangen te dienen...waaronder het verkopen van zoveel mogelijk Amerikaans materiaal aan Europese landen...die daardoor vaak minder geneigd zijn mee te werken aan een Europees project...waardoor daarin geen echte structurele ontwikkelingen ontstaan maar projecten vaak ad hoc blijven.

Dat komt nog eens bij de Europese hindernissen zelf.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Samenwerking geen wondermiddel tegen bezuinigingen defensie

19-09-2011 20:14

Militaire samenwerking maakt de gevolgen van de huidige defensiebezuiniging op korte termijn niet ongedaan, betoogt drs. Wouter Hagemeijer.

Jaarlijks besteden de 27 EU-landen collectief 190 miljard euro aan hun defensie. Dit is de optelsom van de defensiebudgetten van de lidstaten. De Europese militaire effectiviteit is echter minder dan dit bedrag doet vermoeden omdat hiermee 27 defensieorganisaties van in stand worden gehouden. Dat zorgt voor duplicatie en versnippering van de militaire capaciteit.

Zeker nu de budgetten in Europa zwaar onder druk staan, raakt de Europese militaire effectiviteit verder in het gedrang. Dit draagt niet bij aan het wegwerken van de Europese tekorten op het gebied van technologisch hoogwaardige (precisie)wapen-, inlichtingen-, transport- en communicatiesystemen. Het langdurig en zelfstandig uitvoeren van Europese militaire operaties wordt moeilijker en de afhankelijkheid van de VS groter.

Deze versnipperring baart de NAVO- en EU-lidstaten al langer grote zorgen. Als oplossing voor dit probleem werd en wordt veel verwacht van Europese internationale militaire samenwerking. Zo is in 2010 na een informele bijeenkomst van de EU-ministers van Defensie in Gent een lijst met 300 potentiële samenwerkingsprojecten opgesteld. De Europese landen zien hierin een mogelijkheid om ten tijde van krimpende budgetten de nationale en de Europese militaire effectiviteit op pijl te houden of zelfs te vergroten.

Het idee van internationale militaire samenwerking is niet nieuw. Er wordt op dit gebied al veel gedaan, waarbij een breed palet aan bi- en multinationale, permanente en incidentele vormen van samenwerking zijn ontstaan. Zo beschikt de NAVO over twee multinationale operationele eenheden: de Awacs-radartoestellen en de Heavy Air Wing met C-17-transporttoestellen. En werkt de Nederlandse marine nauw samen met de Belgische navy. Daarnaast levert Nederland samen met Duitsland het merendeel van de mensen en middelen voor het permanent direct inzetbare hoofdkwartier van het legerkorps.

Er zijn regelmatig pogingen ondernomen om te komen tot meer samenwerking op het gebied van materieelverwerving, onderhoud en logistiek. Door het aantal Europese (wapen)systemen te beperken, zouden deelnemende landen onder meer kunnen profiteren van grote productieaantallen, lagere aanschafkosten en gezamenlijk onderhoud.

Het opstellen van gemeenschappelijke militair-tactische en technische eisen vormde echter regelmatig een struikelblok. Mede hierdoor werden projecten afgeblazen of slechts gerealiseerd na aanzienlijke vertragingen en kostenoverschrijdingen. Een actueel voorbeeld daarvan is de NH-90-helikopter. Met vele jaren vertraging en tegen aanzienlijk hogere kosten worden sinds kort de eerste toestellen afgeleverd.

Dat de resultaten van intensievere samenwerking achterblijven bij de verwachtingen heeft te maken met de politieke vrees om het 'laatste restje' nationale soevereiniteit op te geven. Meer permanente operationele samenwerking maakt de inzet van de krijgsmacht afhankelijk van de instemming van de partner(s). Landen moeten erop kunnen vertrouwen dat iedereen toezeggingen over de inzet van gemeenschappelijke eenheden nakomt.

Daarnaast spelen economische belangen en het 'beschermen' van de eigen defensie-industrie een belangrijke rol bij internationale materieelprojecten. Ongeveer 80 procent van de defensie-investeringen komt bij nationale bedrijven terecht.

Een volgende hindernis is de nationale benadering van de militaire samenwerking. Niet alleen worden de bezuinigingen vanuit nationaal perspectief doorgevoerd, ook de gewenste internationale partners worden vanuit de eigen belangen gezocht: welke voordelen kunnen we behalen door samen te werken met land X of Y. Daarbij worden de volgende twee vragen onvoldoende gesteld: Ziet land X of Y ons wel zitten als mogelijke partner en welk voordeel levert de samenwerking deze potentiële partner op?

Een laatste struikelblok om tot meer internationale samenwerking te komen is de terughoudendheid binnen de krijgsmacht zelf. Het uitbesteden of afstoten van taken aan een andere krijgsmacht wordt gezien als verlies van autonomie, dat het eigen optreden gecompliceerder maakt.

Ondanks de tegenvallende resultaten tot nu toe biedt internationale samenwerking nog steeds de beste kans op het vergroten van de Europese militaire effectiviteit. Wellicht zorgen krimpende budgetten eindelijk voor voldoende politieke wil om maatregelen te nemen die inhoud geven aan Europese militaire samenwerking. Dan zal er echter eerst geïnvesteerd moeten worden in mensen en middelen. Resultaten worden pas op middellange termijn zichtbaar. Europese militaire samenwerking is dan ook geen kortetermijnoplossing of wondermiddel voor het beperken van de gevolgen van de huidige bezuinigingen.

De auteur is defensiespecialist bij instituut Clingendael. Samen met dr. Margriet Drent en mr. drs. Kees Homan publiceerde hij deze maand een zogeheten "policybrief" over internationale militaire samenwerking.

http://www.refdag.nl/opinie/samenwerking_geen_wondermiddel_tegen_bezuinigingen_defensie_1_589465

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Tanker op 19/09/2011 | 21:46 uur
Citaat van: jurrien visser op 19/09/2011 | 19:44 uur
Citaat van: A.J. op 19/09/2011 | 19:32 uur
Ik ben benieuwd. Vooralsnog houd ik rekening met de 0 (minus) lijn.

Nul is helaas al een verslechtering gezien de inflatie van 2 á 2,5%

Dat zou een behoorlijk gat slaan in menig huishoudelijk potje........

Dit gecombineerd met diverse andere bezuinigingsmaatregelen (ziektekosten, bijdrag huurtoeslag, bijdrage kinderdagopvang etc etc) gaat in menig huihoudpotje een krater slaan.

Tanker

Citaat van: jurrien visser op 19/09/2011 | 19:44 uur
Citaat van: A.J. op 19/09/2011 | 19:32 uur
Ik ben benieuwd. Vooralsnog houd ik rekening met de 0 (minus) lijn.

Nul is helaas al een verslechtering gezien de inflatie van 2 á 2,5%

Dat zou een behoorlijk gat slaan in menig huishoudelijk potje........

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1259
Citaat van: A.J. op 19/09/2011 | 19:32 uur
Ik ben benieuwd. Vooralsnog houd ik rekening met de 0 (minus) lijn.

Nul is helaas al een verslechtering gezien de inflatie van 2 á 2,5%

A.J.

Ik ben benieuwd. Vooralsnog houd ik rekening met de 0 (minus) lijn.

Lex

#1257
FNV komt met looneis van 2,5 procent

Dat heeft de vakcentrale maandag in Den Haag bekendgemaakt.

Bovendien wil de vakcentrale bij de cao-onderhandelingen voor iedereen een koopkrachttoeslag van 300 euro vragen.

De koopkrachttoeslag dient ter compensatie van het koopkrachtverlies door de bezuinigingen van het kabinet. De regering wil onder meer bezuinigen op de zorgtoeslag en de kinderopvang. Daardoor hebben mensen volgend jaar minder te besteden.

Investeren

''Voor Nederland is het van groot belang om de economie niet kapot te bezuinigen", aldus cao-coördinator Catelene Passchier. ''We moeten juist nu investeren in koopkracht, werkgelegenheid en stabiliteit".

De rest van de loonruimte wil de FNV onder meer bestemmen voor afspraken over werkgelegenheid.

© ANP
19 september 2011, 18:56

Lex

Werving:

F-16 piloot

De luchtvaart beroepenmarkt is bedoeld voor studenten en schoolverlaters die een opleiding willen volgen tot of een baan ambiëren binnen de luchtvaart- of reisindustrie. Veel studenten vragen zich af of in deze tijden van crisis de luchtvaartindustrie voor voldoende werkgelegenheid kan zorgen. Deze en vele andere vragen worden door enthousiaste standhouders beantwoord. Daarnaast presenteren de Koninklijke Nederlandse Luchtmacht en de Koninklijke Marine zich als werkgever. De Koninklijke Luchtmacht (KLu) is op zoek naar 27 piloten die in februari en augustus 2012 kunnen starten met de opleiding tot helikopter- of F-16 piloot. Hoewel bij Defensie bezuinigd moet worden en mogelijk zelfs personeel gedwongen ontslagen wordt, voorziet de KLu dat er vanaf 2015 weer nieuwe vliegers nodig zijn.


Bron.

Lex

#1255
Kamer eist info over bezuinigingen Defensie

DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft maandag meer informatie geëist van minister Hans Hillen (Defensie) over bezuinigingen op kazernes, panden en terreinen.

De bewindsman zegde in een overleg toe de komende tijd wat meer details te sturen ,,zodat u eind november voldoende informatie heeft om een gedegen beslissing te nemen''.

Hillen maakte eind augustus zijn plannen voor het vastgoed van de organisatie bekend, waarmee ruim 50 miljoen euro moet worden bespaard. Zeker 3 kazernes gaan dicht, enkele panden en terreinen worden afgestoten en sommige instellingen worden verplaatst. In totaal moet Defensie 1 miljard euro bezuinigen.

Tweede Kamerlid Andre Bosman van regeringspartij VVD zei ,,helaas veel vragen" te hebben bij de brief van Hillen over het vastgoed. CDA-collega Raymond Knops noemde het ,,onmogelijk" om het stuk zoals het er nu lag te beoordelen. Hij wilde een 'spoorboekje' van de minister, waarin duidelijk wordt gemaakt welke informatie wanneer te verwachten is en wanneer de besluiten moeten worden genomen.

Telegraaf,
19 september 2011 15:13

Elzenga

19 september 2011, 12:25
Robuuste economie belangrijker dan staatsschuld
door Steven de Jong
Economie

Een 10 procent hogere staatsschuld leidt tot 0,15 procent lagere groei, schrijft het kabinet in de Miljoenennota 2012. Dat is nogal een eendimensionale benadering, luiden de commentaren. Belangrijker is het creëren van een robuuste economie.

De gezondheid van de Nederlandse economie valt of staat bij de exportprestaties binnen de EU, schrijven de economen Marten van den Bossche en Marcel Canoy op debatsite Mejudice.nl. "Zo'n 75 procent van de Nederlandse export blijft binnen de Europese grenzen, vooral onze buren zijn onze belangrijkste handelspartners. Ook de uitvoer naar Spanje, Italië, Griekenland en Portugal is ruimschoots groter dan die naar Brazilië, India en China. "

Liever pragmatische handelsgeest
Het Nederlandse EU-beleid staat volgens de auteurs haaks op deze werkelijkheid. "Nederland bruuskeert, polemiseert en zondert zich af. Daarmee handelt Nederland politiek niet in het eigenbelang van een structureel sterk exporterende economie." Oorlogstaal over Griekse belastingontduikers zien Van den Bossche en Canoy liever ingeruild voor een pragmatische handelsgeest.

In de paragraaf 'Grenzen aan de schuld' geeft de regering toe dat de economische literatuur geen optimale hoogte geeft voor de staatsschuld. Wel is er in het Europese verdrag een politieke afspraak gemaakt: niet meer dan 60 procent van het BBP. Het binnen de perken houden van de schuld motiveert de regering als volgt: "Bij een hogere schuld moet de overheid over een groter bedrag aan rente betalen. Bovendien kunnen de financiële markten een hoger rentepercentage vragen. De hogere rentelasten kunnen de financierbaarheid van de overheidsschuld bemoeilijken en private investeringen ontmoedigen."

Welvaartsmachine voor het nageslacht
In 2008 ving de overheid de grootste klappen van de crisis op, memoreert het vrijdagcommentaar van NRC Handelsblad. De keuze om niet meteen flink te bezuinigen heeft volgens het Centraal Planbureau 100.000 banen gered. "Het is raadzaam om dat beleid te herhalen", aldus de krant. "Daarmee wordt dan wel een extra financiële last op de schouders van toekomstige generaties gelegd. Daar tegenover staat dat beleid er op moet worden gericht de Nederlandse economie dynamischer te maken. Grotere arbeidsparticipatie, betere kinderopvang, beter onderwijs en een gunstiger ondernemingsklimaat. Dat strookt met het adagium van het Internationale Monetaire Fonds, waarvan hoofdeconoom Blanchard letterlijk door het CPB wordt aangehaald. Niet alleen de huidige maar ook de toekomstige generaties hebben recht op een samenleving die zich beter staande kan houden en zo welvaart genereren kan."

De aangekondigde bezuinigingen worden in de Miljoenennota gekoppeld aan het ideaal van een slankere overheid. Maar garanties dat een kleinere overheid beter aan de verwachtingen van de burger voldoet zijn er niet, schrijft NRC-columnist Marc Chavannes. "Met name in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië wordt al decennia gesneden in de staat. Met zeer gemengd resultaat: hier en daar efficiëntiewinst maar ook een grotere onderklasse – zie Londen."

Bestemming Nederland ligt in Europa
'Koersvast in onzekere tijden', het motto van de Miljoenennota, miskent volgens Trouw-columnist Hans Goslinga de complexe internationale werkelijkheid. Wel ziet hij, net als Van den Bossche en Canoy, dat de regering nu meer aandacht aan Europa besteedt dan bij haar aantreden. "Met zijn open economie en zijn enorme afzetmogelijkheden in een achterland met meer dan 500 miljoen mensen, ligt de bestemming van Nederland in Europa", benadrukt Goslinga.

Dat moet volgens hem gepaard gaan met wat meer realiteitszin. "Een kapitein heeft controle over zijn schip, maar niet over de zeeën die hij bevaart, noch over de winden", zo citeert hij de katholieke minister Van Maarseveen van eind jaren veertig.
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/19/robuuste-economie-belangrijker-dan-staatsschuld/

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Commentaren

vrijdag 16 september 2011 09:37 /44 reacties

Kabinet: geen 18 maar 30 miljard euro bezuinigen

Als het kabinet zich aan zijn woord wil houden, moet 12 miljard extra worden bezuinigd, bovenop de met Geert Wilders afgesproken 18 miljard. Als Griekenland failliet gaat - zoals Wilders bepleit - wordt dat nog iets meer

Door Syp Wynia

De Jager voorziet voor in 2015 een begrotingstekort van 1,8 procent

Het kabinet-Rutte moet volgens zijn eerste eigen Miljoenennota bovenop de al geplande 18 miljard euro nog eens 12 miljard bezuinigen om aan het eigen Regeerakkoord te voldoen.

Minister van Financiën Jan Kees de Jager (CDA) voorziet voor het jaar 2015 namelijk een begrotingstekort van 1,8 procent, terwijl in het Regeerakkoord is overeengekomen dat er in 2015 begrotingsevenwicht moet zijn.

Die 1,8 procent komt in 2015 volgens de verwachting van het kabinet overeen met 12,3 miljard euro (1,8 procent van het voor 2015 verwachte bruto binnenlands product van 682,4 miljard).

Ruimere uitleg
Het kabinet moet dus niet, zoals voorzien, 18 miljard aan bezuinigingen dan wel lastenverzwaringen doorvoeren om aan de doelstelling van 'begrotingsevenwicht' te voldoen, maar 30 miljard.

Zelfs als het kabinet een wat ruimere uitleg geeft aan het begrip 'begrotingsevenwicht' - bijvoorbeeld dat een half procentje tekort in 2015 ook al mooi is - dan gaat het nog altijd om een extra ingreep van 9 miljard euro.

Verwateren
Nu kan het kabinet er natuurlijk voor kiezen om de tekort-doelstelling uit het Regeerakkoord te laten verwateren, bijvoorbeeld omdat het gegeven de verslechterde economische vooruitzichten de teugels wil laten vieren.

Maar daarvoor voelt het kabinet, zo blijkt uit de Miljoenennota, juist helemaal niets. 'De huidige situatie vraagt om duidelijkheid en standvastigheid', staat in de Miljoenennota. 'Daarom zal het kabinet het Regeerakkoord onverkort uitvoeren.'

Dan zit er dus niets anders op dan bovenop de overeengekomen 18 miljard met nog eens 12 miljard aan bezuinigingen dan wel lastenverzwaringen te komen.

Griekenland
Het kan nog lastiger worden voor het kabinet. Dat is zeker het geval als het geld niet terugkomt dat direct of indirect aan vooral Griekenland is gegeven. De steun aan problematische eurolanden is vooral verstrekt in de vorm van garanties. Maar, zegt het kabinet in de Miljoenennota, 'deze garanties vormen een risico voor de overheidsfinanciën'.

Nu worden die risico's nog naar de verre toekomst verschoven, maar bij een snel faillissement van Griekenland komen die risico's niet op het bordje van volgende kabinetten, maar meteen al op het bordje van het kabinet-Rutte.

Dan loopt de nu al te hoge staatsschuld verder op, moet er 10 of 20 miljard extra worden geleend, loopt het begrotingstekort al gauw met een extra half miljard per jaar op en zou nog eens een extra bezuiniging nodig zijn - die al is afgewezen door Geert Wilders.

Gedoger
Of Wilders dat als gedoger van het kabinet allemaal wil meemaken, is niet te voorzien. Vast staat wel dat hij de 18 miljard al op het randje vond. Vast staat ook dat hij heeft aangekondigd dat het kabinet een probleem heeft als niet alle in Griekenland gestoken geld terugkomt.

En dat laatste zou, paradoxaal genoeg, wel eens snel het geval kunnen zijn als gebeurt wat Wilders al langere tijd bepleit: het faillissement van Griekenland.

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/316704/Kabinet-geen-18-maar-30-miljard-euro-bezuinigen.htm

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1252
Nederlanders hebben vertrouwen in stabiliteit kabinet

vrijdag 16 september 2011 16:52

Een groeiend aantal Nederlanders denkt dat het kabinet-Rutte zijn regeerperiode zal uitdienen. Begin dit jaar rekende nog 46 procent van de bevolking daarop, nu is dat gestegen tot 60 procent.

De bevolking heeft vertrouwen in de stabiliteit van het kabinet

'Als het kabinet zich aan zijn woord wil houden, moet 12 miljard extra worden bezuinigd, bovenop de met Geert Wilders afgesproken 18 miljard. Als Griekenland failliet gaat - zoals Wilders bepleit - wordt dat nog iets meer.'

Kabinet: geen 18 maar 30 miljard euro bezuinigen

Dat blijkt uit onderzoek (pdf) van Synovate.

Ondanks dat een ruime meerderheid van de Nederlanders denkt dat het kabinet niet voortijdig zal vallen, haalt het maar krap een voldoende: de regering krijgt als rapportcijfer van de bevolking een 5,6.

Populairst
Uit het onderzoek blijkt andermaal dat minister Jan Kees de Jager (CDA, Financiën) het populairste kabinetslid is. Hij krijgt als cijfer een 6,3, overigens wel lager dan de 7,2 die hij een jaar geleden kreeg.

Ook premier Mark Rutte (VVD) en minister Ivo Opstelten (Justitie) worden bovengemiddeld gewaardeerd door de bevolking. Het slechtst scoren Hans Hillen (CDA, Defensie) met een 4,7 en Uri Rosenthal (VVD, Buitenlandse Zaken) met een 5,2.
Roemer

Van de fractievoorzitters in de Tweede Kamer wordt Emile Roemer (SP) het hoogst gewaardeerd. De socialist krijgt een 6,5. Alexander Pechtold (D66) volgt met een 6,0 en Jolande Sap (GroenLinks) krijgt een 5,8.

De rest van de fractieleiders scoort een onvoldoende. Het minst populair zijn Geert Wilders (PVV, 4,8) en Job Cohen (PvdA, 5,0).


http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/316767/Nederlanders-hebben-vertrouwen-in-stabiliteit-kabinet.htm