Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Jellington

Citaat van: Thomasen op 21/10/2013 | 10:08 uur
Hoezo beide taken maar half?
Hoewel het JSS een duur prestige project lijkt, is het ding er nu (bijna), en zal uit operationele testen moeten blijken hoe goed het functioneert. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het schip slecht is in het bevoorraden van andere schepen, danwel dat het moeite heeft met transport van materieel.

Nouja het bevoorraden kan die dan waarschijnlijk wel goed, maar qua helikoptercapaciteit lijkt die niet echt een uitblinker

dudge

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:13 uur
Ik ben het met je eens dat je liever één boot hebt dan geen boot. Maar was het niet veel slimmer geweest om nu een gewone bevoorrader te maken, en dan over een tijdje (wanneer de crsis voorbij is) een LHD te maken ipv de Rotterdam, want als we nu de JSS maken en over een paar jaar gaat het weer goed met de economie en we besluiten weer wat meer geld uit te geven aan defensie(zeer onwaarschijnlijk maar alsnog) zitten we met zon ding dat allebei ze taken maar half doet....

Hoezo beide taken maar half?
Hoewel het JSS een duur prestige project lijkt, is het ding er nu (bijna), en zal uit operationele testen moeten blijken hoe goed het functioneert. Ik heb geen reden om aan te nemen dat het schip slecht is in het bevoorraden van andere schepen, danwel dat het moeite heeft met transport van materieel.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:37 uur
Nee, alleen aan de in Nederland afgedragen belasting. De Fransen bezitten bijna alle technieken om een multi-purpose fregat te bouwen, bezijden het Italiaanse Melara dat het geschut levert. Ze bezitten de kennis om snelle schepen te bouwen, dat is een kunst op zich. En de Franse staat helpt wel met staatssteun om de arbeidskosten laag te houden. Zo laag dat anderen in de tender die het "eerlijk" spelen het verliezen. En de Fransen houden van militaire invloed over de wereld. Dat heb je wanneer je alle kennis (denk aan sonar en radar) bezit over de vloten van andere naties.


Mmmm, slimme Franzen.... goed voorbeeld voor NL?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:23 uur
Nog een vraagje,

verdient de Nederlandse staat geld als Damen een bestelling binnen krijgt (vanuit het buitenland natuurlijk)? En wat maakt de Franse schepen zo goed?
Nee, alleen aan de in Nederland afgedragen belasting. De Fransen bezitten bijna alle technieken om een multi-purpose fregat te bouwen, bezijden het Italiaanse Melara dat het geschut levert. Ze bezitten de kennis om snelle schepen te bouwen, dat is een kunst op zich. En de Franse staat helpt wel met staatssteun om de arbeidskosten laag te houden. Zo laag dat anderen in de tender die het "eerlijk" spelen het verliezen. En de Fransen houden van militaire invloed over de wereld. Dat heb je wanneer je alle kennis (denk aan sonar en radar) bezit over de vloten van andere naties.

Jellington

Nog een vraagje,

verdient de Nederlandse staat geld als Damen een bestelling binnen krijgt (vanuit het buitenland natuurlijk)? En wat maakt de Franse schepen zo goed?

Zeewier

Citaat van: Jellington op 21/10/2013 | 00:06 uur
Volgens mij heeft Australië die LHD's ook gekocht omdat alle landen in dat gebied hun marine aan het uitbreiden zijn, en ze willen niet soort van achterlopen met de rest(zoals NL nu eigenlijk wel doet D:).
Van alle landen in Zuid-Oost Azië heeft Australië het meeste economische groei meegemaakt door de gigantische vraag aan kool en ijzerertsen van uit China (ik zeg meegemaakt omdat het economisch al op zijn retour is in Australië, China, Indonesië en India). Het zal er zeker mee te maken hebben dat de meeste verantwoordelijke van het stel liefst meer kwaliteit en capaciteit bezit.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:09 uur
Van twee schepen één maken is een noodmaatregel & innovatief denken. Het vergt minder bemanning, minder officieren en toch behoudt van bepaalde capaciteiten. Dat ziet men met de bezuinigingen door heel Europa; men schrapt liever op het aantal koppen aan boord dan dat ze van een wapenplatform af ziet. Liever één boot dan geen boot.

Ik ben het met je eens dat je liever één boot hebt dan geen boot. Maar was het niet veel slimmer geweest om nu een gewone bevoorrader te maken, en dan over een tijdje (wanneer de crsis voorbij is) een LHD te maken ipv de Rotterdam, want als we nu de JSS maken en over een paar jaar gaat het weer goed met de economie en we besluiten weer wat meer geld uit te geven aan defensie(zeer onwaarschijnlijk maar alsnog) zitten we met zon ding dat allebei ze taken maar half doet....

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:46 uur
Maar is het niet veel efficienter om 1 losse (gewone) bevoorrader te maken, en daarnaast een LHD maken voor die transportcapaciteit (die nodigis binnen de NAVO). Ik ben totaal niet van eigen bouw afkraken, ik zie alleen het nut van JSS niet.... wie weet breng jij me wel op andere gedachtes ;)
Van twee schepen één maken is een noodmaatregel & innovatief denken. Het vergt minder bemanning, minder officieren en toch behoudt van bepaalde capaciteiten. Dat ziet men met de bezuinigingen door heel Europa; men schrapt liever op het aantal koppen aan boord dan dat ze van een wapenplatform af ziet. Liever één boot dan geen boot.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 21/10/2013 | 00:03 uur
Het is niet toevallig dat Frankrijk en Spanje eerst voor hun eigen marine bouwden en daarna pas exporteerden. Er wordt zelden van enkel een blueprint gekocht. Frankrijk heeft 1 vliegdekschip en 3 Mistral klasse LHD's omdat ze het protectoraat hebben over een gigantisch stuk zee van Nieuw-Caledonië tot aan Frans Polynesië. Het gebied is vulkanisch actief waardoor capaciteit nodig is voor evacuatie of humanitaire hulp bij tsunami's.

Waarom Australië twee LHD's van de Juan Carlos klasse aangekocht heeft weet ik eigenlijk niet. Australië voelt zich een soort van USA van het zuidelijk halfrond. De politie agent die de buren in het gareel houdt. Ze hadden al eens twee vliegdekschepen van de Majestic klasse (Karel Doorman was Colossus klasse) om Maleisië en Indonesië uit elkaar te houden.

Volgens mij heeft Australië die LHD's ook gekocht omdat alle landen in dat gebied hun marine aan het uitbreiden zijn, en ze willen niet soort van achterlopen met de rest(zoals NL nu eigenlijk wel doet D:).

Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:15 uur
En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van af weet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?
Het is niet toevallig dat Frankrijk en Spanje eerst voor hun eigen marine bouwden en daarna pas exporteerden. Er wordt zelden van enkel een blueprint gekocht. Frankrijk heeft 1 vliegdekschip en 3 Mistral klasse LHD's omdat ze het protectoraat hebben over een gigantisch stuk zee van Nieuw-Caledonië tot aan Frans Polynesië. Het gebied is vulkanisch actief waardoor capaciteit nodig is voor evacuatie of humanitaire hulp bij tsunami's.

Waarom Australië twee LHD's van de Juan Carlos klasse aangekocht heeft weet ik eigenlijk niet. Australië voelt zich een soort van USA van het zuidelijk halfrond. De politie agent die de buren in het gareel houdt. Ze hadden al eens twee vliegdekschepen van de Majestic klasse (Karel Doorman was Colossus klasse) om Maleisië en Indonesië uit elkaar te houden.

Jellington

Citaat van: Zeewier op 20/10/2013 | 23:42 uur
Daar hebben ze hier op het forum snel een handje van, de eigen bouw afkraken. De JSS moet een bevoorrader vervangen plus transportcapaciteit leveren waar behoefte aan is binnen de NAVO. Het nieuwe concept heet seabasing.

De Holland klasse OPV is met zijn 22 knopen traag maar was ook ontworpen als zuinig. Het schip kan in een ruk de Atlantische Oceaan oversteken. Het gehuil op het forum komt in mijn ogen vooral door het verlies van de zwaarder bewapende voorgangers waarmee een oneigenlijk vergelijk wordt getrokken.

Taakomschrijving gaat voor het schip uit. Een LHD draagt (dure) helikopters, vaak voor Anti-Submarine Warfare. Momenteel is er binnen Nederland geen discussie om een groot stuk zee te patrouilleren. En ons dreigingsniveau ligt lager dan dat van bijvoorbeeld Zuid-Korea en Japan.

Maar is het niet veel efficienter om 1 losse (gewone) bevoorrader te maken, en daarnaast een LHD maken voor die transportcapaciteit (die nodigis binnen de NAVO). Ik ben totaal niet van eigen bouw afkraken, ik zie alleen het nut van JSS niet.... wie weet breng jij me wel op andere gedachtes ;)


Zeewier

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:03 uur
bah ik vind de JSS eigenlijk maar een ***ding ik was eerlijk gezegd blij toen ze zeiden dat die doorverkocht zou worden... ik heb veel liever dat NL
ff een paar jaar wacht tot de crisis voorbij is en dan gewoon een normale bevoorrader maakt en dan als ze nog perse helikoptercapaciteit nodig hebben een LPD vervangen met een LHD..   

En met Singapore bedoelde ik dat ze misschien een nieuwe Johan de Witt konden bestellen bij Damen, maar was de naam van de klasse kwijt dus noemde ik het voor mijn gemak maar Johan de Witt... en waarom zou Singapore geen nieuwe korvetten van ons willen kopen? ik zelf vind de Sigma die bijv ook naar Indonesië gaat wel een mooi ding..
Daar hebben ze hier op het forum snel een handje van, de eigen bouw afkraken. De JSS moet een bevoorrader vervangen plus transportcapaciteit leveren waar behoefte aan is binnen de NAVO. Het nieuwe concept heet seabasing.

De Holland klasse OPV is met zijn 22 knopen traag maar was ook ontworpen als zuinig. Het schip kan in een ruk de Atlantische Oceaan oversteken. Het gehuil op het forum komt in mijn ogen vooral door het verlies van de zwaarder bewapende voorgangers waarmee een oneigenlijk vergelijk wordt getrokken.

Taakomschrijving gaat voor het schip uit. Een LHD draagt (dure) helikopters, vaak voor Anti-Submarine Warfare. Momenteel is er binnen Nederland geen discussie om een groot stuk zee te patrouilleren. En ons dreigingsniveau ligt lager dan dat van bijvoorbeeld Zuid-Korea en Japan.

Jellington

Citaat van: Ace1 op 20/10/2013 | 23:22 uur
Het rijke Singapore  heeft zelf een marinebouw en die gaan dat echt niet doen.

http://www.stengg.com/products-solutions/products/endurance-160-multi-role-support-ship

http://www.stengg.com/products-solutions/products/fearless-series-patrol-vessels

Aah, vandaar...

Maar waarom hebben ze dan Franse fregatten en Duitse korvetten? Nouja wieweet klopt het niet wat ik zeg, ik vertrouw wikipedia voor geen meter....

Ace1

Citaat van: Jellington op 20/10/2013 | 23:15 uur
En volgens mij doen de Spanjaarden het ook wel aardig goed, maar wat maakt deze Fransen schepen nou zo goed? Ik heb er niet al te veel verstand van dus als je het misschien in Jip en Janneke taal zou willen uitleggen zou ik dat waarderen, tenzij jij er natuurlijk ook niet zo veel van afweet.... Maar weet iemand waarom die Enforcer 30000 niet verkoopt en bijv. de Mistral en de Juan Carlos wel?

heel simpel er is er geen gebouwd voor de KM dan is het veel makkelijker om ze dan te verkopen.

Ace1