Opvolging M fregatten

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 20/02/2011 | 14:05 uur

MasterChief1971

Citaat van: Huzaar1 op 13/02/2015 | 16:38 uur
Als ik het zo lees is dit weer een typisch Nederlands tandenloos product en hopeloos slecht bewapend.
Maargoed, mijn maritieme kennis is bekend. Het lijkt me echter weer een bezuiniging om je schip te gaan verdedigen met een 67mm kanon in plaats van een goalkeeper achtig systeem.
Kaliber van GK is 30mm met een vuursnelheid van 4200 rpm. Otomelara Supercompact van 76mm heeft een vuursnelheid van 85 rpm en de Superrapid van 120-130 rpm.
Met Strales vuurleiding en DART-munitie schiet je een inkomende missile op 15-16klikken vol met wolfram hagel. Dat is iets wat een GK niet kan want het vuurbereik is een stuk kleiner. Bovendien gaat GK uit van hard kill munitie. Wel veel achter elkaar maar het heeft weinig spreiding.
Iets wat een hagelgeweer als DART wel heeft. Bovendien is het bestuurbaar. Ik zie wel voordelen.

Wat ik wel minder vind is dat het tegelijk de hoofdbewapening is. Zet er nou eens een 5in op. Daar schiet je schepen, vliegtuigen en landdoelen mee aan baklappen. 76mm op een landdoel of een groter scheepsdoel wordt een gebed zonder end.

En de ASM mag ook beter. Huidige Harpoon is vrij simpel uit de lucht te knallen. Het ding mist snelheid waardoor er oeverloos veel tijd is om te richten. Wat het dan wel moet worden, weet ik ook niet maar ik hoor veelbelovende verhalen over NSM (stealthy) en LRASM.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ook deze missiles niet supersoon zijn.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Huzaar1

Citaat van: Harald op 13/02/2015 | 16:06 uur
Veel nieuws op en rond nieuwe fregatten

http://marineschepen.nl/nieuws/Veel-nieuws-op-en-rond-nieuwe-fregatten-130215.html



Als ik het zo lees is dit weer een typisch Nederlands tandenloos product en hopeloos slecht bewapend.
Maargoed, mijn maritieme kennis is bekend. Het lijkt me echter weer een bezuiniging om je schip te gaan verdedigen met een 67mm kanon in plaats van een goalkeeper achtig systeem.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 19/11/2014 | 14:00 uur
Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Of zij verder zijn dan het Damen/DMO ontwerp is iets wat nog zal moeten blijken maar ik denk dat je gelijk hebt en dat Duitsland en Nederland iedere haar eigen ontwerp zal bouwen en dat het gezamenlijke idd gaat zitten de (deel)systemen. (dat is ook de grootste kostenpost van een nieuw schip, het schip zelf is immers niet veel meer dan lucht en staal))

Ace1

#1350
Citaat van: Harald op 19/11/2014 | 14:00 uur
Artikel over de huidige stand van zaken met de Duitse MKS180 :

http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2014/10/Seiten-aus-MF-11-2014-web-3.pdf

In het artikel, de nodige plaatjes met aanzichten van een 3D model van de MKS180
In het laatste gedeelte wordt benoemd dat er gestreefd wordt naar een bouwcontract voor de eerste schepen in 2017.

Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Het lijkt mij een gemodificeerde F125 Fregat?



Harald

Artikel over de huidige stand van zaken met de Duitse MKS180 :

http://www.dmkn.de/wp-content/uploads/2014/10/Seiten-aus-MF-11-2014-web-3.pdf

In het artikel, de nodige plaatjes met aanzichten van een 3D model van de MKS180
In het laatste gedeelte wordt benoemd dat er gestreefd wordt naar een bouwcontract voor de eerste schepen in 2017.

Ik zie zo 1,2,3 er nog geen samenwerking komen tussen Duitsland en NL met 1 ontwerp, de Oosterburen zijn al in een veel verder stadium dan NL, wel zou er in de uitrusting van systemen, radar, bewapening e.d. standaardisatie kunnen komen.

Poleme

Citaat van: Harald op 16/11/2014 | 14:32 uur
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.
Het Cross Over dek heeft inderdaad een portaal kraan die evenwijdig loopt aan de dwars as van het schip.
Deze dient o.a. om de RHIB's aan weerszijde van de slipway op de slipway zelf te zetten.  En speelt dus geen directe rol bij ontschepen en inschepen van bij-boten.

Helaas, kan deze slipway niet dienen als Launch & Recovery faciliteit ten behoeve van onbemande of autonome onderwater voertuigen (Autonomous Underwater Vehicles) zoals de mijnenjagende 500 kg zware Saab DoubleEagle Mk III of toekomstige AUV's voor onderzeeboot en oppervlakte schip bestrijding.
Sommige van deze toekomstige AUV's zullen er uit zien als een torpedo vormig vaartuig.
En sommige AUV's hebben een zeer slanke 'sigaar' vorm met vleugels, lijkend op het ScanEagle UAV vliegtuigje.  En deze AUV's kunnen 'vliegend door het water' voor langere tijd, denk aan enkele weken of maanden, autonoom zoeken naar schepen of mijnen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

mandaje

Citaat van: Elzenga op 16/11/2014 | 16:42 uur
krijg uit de beelden ook het idee dat het geen "standaard" slipway is...zelfs verwijderbaar..zodat er ook voertuigen e.d. in en uitgeladen kunnen worden via de achterzijde. Meer info van Damen zal duidelijkheid moeten geven.

De slipway lijkt veel meer op een variant die ook in de Italiaanse FREMM fergatten te vinden is. Hiervoor o.a. onderzoek gedaan bij Marin. https://www.navalengineers.org/ProceedingsDocs/Launch_Recovery/LR2012/LR2012_Day2/Conti.pdf

Elzenga

Citaat van: Harald op 16/11/2014 | 14:32 uur
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.
krijg uit de beelden ook het idee dat het geen "standaard" slipway is...zelfs verwijderbaar..zodat er ook voertuigen e.d. in en uitgeladen kunnen worden via de achterzijde. Meer info van Damen zal duidelijkheid moeten geven.

Harald

Citaat van: Strata op 16/11/2014 | 13:46 uur
Met een telescoopkraan ben je flexibeler dan met een slipway, je kunt dan meerdere vaartuigen gebruiken en opslaan op het flexdek. I.t.t. tot een slipway.
Maar zoals je in het presentatiefilm kunt zien van Damen over het XO  Crossover  type met de slipway aan de achterkant, er is een kraanbaan (donker geel) gemaakt  welke te gebruiken is over een groot gedeelte van het flexdeck, mission Bay.
Volgens bij was het te zien op 1:48 van het filmpje.

Die kraanbaan zit boven de slipway en ook links en rechts ervan + verder het schip in.

StrataNL

Met een telescoopkraan ben je flexibeler dan met een slipway, je kunt dan meerdere vaartuigen gebruiken en opslaan op het flexdek. I.t.t. tot een slipway.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: ridivek op 15/11/2014 | 15:21 uur
Waarom werkt dat beter? Beargumenter deze stelling aub.
het was een vraag aan Poleme. Wacht zijn antwoord af.

ridivek

Citaat van: Elzenga op 13/11/2014 | 16:57 uur
Maar voor die Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels is zo'n telescoop kraan als op de Absalon beter?
Waarom werkt dat beter? Beargumenter deze stelling aub.

Elzenga

Citaat van: Poleme op 13/11/2014 | 02:00 uur
Een M-fregat vervanger gaat niet alleen RHIB's ontschepen en inschepen.
gaan in de toekomst op fregatten een (grote) rol spelen.

De SIGMA XO en Holland klasse hebben een slipway, omdat dat nu eenmaal de goedkoopste methode is voor ontschepen en inschepen van bij-boten.
Maar voor die Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels is zo'n telescoop kraan als op de Absalon beter?

Poleme

Citaat van: Jellington op 12/11/2014 | 20:55 uur
De vraag is natuurlijk of je bij extreem hondenweer uberhaubt een RHIB wil inzetten...
Een M-fregat vervanger gaat niet alleen RHIB's ontschepen en inschepen.
Autonomous Underwater Vessels en Unmanned / Autonomous Surface Vessels gaan in de toekomst op fregatten een (grote) rol spelen.

De SIGMA XO en Holland klasse hebben een slipway, omdat dat nu eenmaal de goedkoopste methode is voor ontschepen en inschepen van bij-boten.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.