Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 23/04/2015 | 00:40 uur
Ik heb er in geen enkele manier vertrouwen in. Ik heb, op pasta en pizza na, nog nooit goede producten uit Italië gezien. Noem me cynisch of een zuurpruim, maar ik heb geen enkel vertrouwen in de JSF en al helemaal niet als deze in Italië wordt gebouwd. Dat Lockheed dan garantie verleent is leuk en aardig, maar wanneer we die nodig hebben dan heb je ondertussen niet vliegende straaljagers, waarvan we er sowieso al veel te weinig hebben, dus er eigenlijk al geen een kunnen missen. Verder betwijfel ik dat met de huidige ontwikkel- en bouwsnelheid die garantie op tijd een nieuw product zal leveren. Met al die fors verminderde bestellingen wereldwijd is het nou ook niet alsof er een dusdanige schaalvergroting gaat plaatsvinden dat LM straks even een toestel of twee zomaar kan vervangen.
Gewoon vooroordelen. Er komen inderdaad uit Italië een aantal slechte dingen, maar dat geldt net zo goed voor andere landen.

De FACO in Italië moet aan dezelfde eisen voldoen als de FACO in de VS en Japan.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:42 uur
We nemen ze af van LM, dus daar zou ook de verantwoordelijkheid moeten liggen, wat het artikel ook vermeld. Italiaanse treinen hebben er dan ook weinig mee te maken.
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 22/04/2015 | 22:40 uur
:angel: het is ook maar een vooroordeel, ik ga er vanuit dat de kisten met alle kwaliteitscontroles worden geleverd.
Ik heb er in geen enkele manier vertrouwen in. Ik heb, op pasta en pizza na, nog nooit goede producten uit Italië gezien. Noem me cynisch of een zuurpruim, maar ik heb geen enkel vertrouwen in de JSF en al helemaal niet als deze in Italië wordt gebouwd. Dat Lockheed dan garantie verleent is leuk en aardig, maar wanneer we die nodig hebben dan heb je ondertussen niet vliegende straaljagers, waarvan we er sowieso al veel te weinig hebben, dus er eigenlijk al geen een kunnen missen. Verder betwijfel ik dat met de huidige ontwikkel- en bouwsnelheid die garantie op tijd een nieuw product zal leveren. Met al die fors verminderde bestellingen wereldwijd is het nou ook niet alsof er een dusdanige schaalvergroting gaat plaatsvinden dat LM straks even een toestel of twee zomaar kan vervangen.

dudge

Citaat van: Lynxian op 22/04/2015 | 22:29 uur
Waarschijnlijk hetzelfde als met Italiaanse treinen: als er iets mis is dan is dat juist intentional design of je gebruikt het verkeerd. Als je uiteindelijk een grote mond opzet dan kun je 'm terug sturen en krijg je de helft van je geld terug.

We nemen ze af van LM, dus daar zou ook de verantwoordelijkheid moeten liggen, wat het artikel ook vermeld. Italiaanse treinen hebben er dan ook weinig mee te maken.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:25 uur
Zit toch gewoon garantie op?

:angel: het is ook maar een vooroordeel, ik ga er vanuit dat de kisten met alle kwaliteitscontroles worden geleverd.

Lynxian

Citaat van: Thomasen op 22/04/2015 | 22:25 uur
Zit toch gewoon garantie op?
Waarschijnlijk hetzelfde als met Italiaanse treinen: als er iets mis is dan is dat juist intentional design of je gebruikt het verkeerd. Als je uiteindelijk een grote mond opzet dan kun je 'm terug sturen en krijg je de helft van je geld terug.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 22/04/2015 | 21:57 uur
Ik had veel liever Amerikaans/Nederland gebouwde toestellen gehad.

Ik ook...

Huzaar1

Ten allereerst applaus voor Nederland, top dat we dat hebben binnengehaald.
Ik ben enkel echt niet blij dat de eindassemblage in Italië plaatsvindt.
Ik had veel liever Amerikaans/Nederland gebouwde toestellen gehad.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Poleme op 22/04/2015 | 21:40 uur
Stuwdruk?  Is natuurkundig een incorrecte term, een straalmotor levert stuwkracht.  Daar je met de term stuwdruk impliceert dat een straalmotor zich als het ware afzet tegen de omgeving lucht.  Dat is absoluut niet het geval, een straalmotor is net als een raket motor een in dit geval atmosferische lucht verwerkende "reactie motor".  
De werking berust op compressie van de verbrandingslucht (d.w.z. de verhitte aangezogen lucht plus de verbrandingsproducten), continue verbranding van brandstof (meestal kerosine) bij gelijkblijvende druk, gevolgd door expansie van de gassen in een straalbuis. Hierbij wordt de potentiële energie van het gas onder hoge druk omgezet in kinetische energie van het uitstromende gas.

Bedankt voor de uitleg. Had al het idee dat ik het verkeerde woord gebruikte.

Het alternatief voor de F135 zal dan wel snel moeten worden ontwikkeld.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Poleme

#78
Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 11:38 uur
De winst zal dan vooral liggen in de werking met lagere temperatuur en meer zuinigheid.

Is meer stuwdruk wel nodig? De normale stuwdruk (dry thrust) van de F135 is met 28.000 US pound toch behoorlijk (met naverbrander 43.000 US pound).
Stuwdruk?  Is natuurkundig een incorrecte term, een straalmotor levert stuwkracht.  Daar je met de term stuwdruk impliceert dat een straalmotor zich als het ware afzet tegen de omgeving lucht.  Dat is absoluut niet het geval, een straalmotor is net als een raket motor een in dit geval atmosferische lucht verwerkende "reactie motor".  
De werking berust op compressie van de verbrandingslucht (d.w.z. de verhitte aangezogen lucht plus de verbrandingsproducten), continue verbranding van brandstof (meestal kerosine) bij gelijkblijvende druk, gevolgd door expansie van de gassen in een straalbuis. Hierbij wordt de potentiële energie van het gas onder hoge druk omgezet in kinetische energie van het uitstromende gas.

De F135 motor is afgeleid van de F119 motor, die in de F-22A Raptor wordt toegepast.
De F119 levert 'droog' 26.430 lbs stuwkracht en met naverbranding aan 39.645 lbs.
Doordat de F-22A Raptor tijdens zijn ontwikkeling al zwaarder dan voorzien werd.  Werd Pratt & Whitney gedwongen om het oorspronkelijke F119 motorvermogen te verhogen met 25% naar bovengenoemde getallen.
De F135 kreeg een grotere omloop verhouding, dat is de lucht die niet door de turbines en verbranding kamer(s) gaat, maar er om heen wordt geleid.  Deze omloop verhouding is veel hoger dan bij de F119 en bedraagt 1,08.  Precies dezelfde verhouding als bij de F101 motoren die de B-1B Lancer aandrijft.  En iets hoger dan de 1,0 omloop verhouding van de RB199 motor in de Tornado.  De F404 in de F-18C Hornet heeft een omloop verhouding van slechts 0,2.  De Eurojet 200 in de Typhoon doet het met een omloop verhouding van 0,4 en de F100 PW-220 in de F-16 doet het met 0,63.

De B-1B Lancer en Tornado zijn geoptimaliseerd voor vluchten op lage hoogten en lange afstanden.
Maar voor missies boven de 25.000 voet / 7.625 meter is het beter om een omloop verhouding te hebben < 1,0.

De oorspronkelijke 'papieren' F-35A in 2001 had zeer vergelijkbare prestaties als de Rafale.
Maar de F-35A is inmiddels al 2 keer bij de 'Weight Watchers' geweest en had in 2012 nog een flinterdunne gewichtsmarge.
Inmiddels is er sprake van overgewicht en zullen nog flink wat pondjes gaan bij komen.  De F135 motor brand van medio vorig jaar werd veroorzaakt doordat het motor casco niet stijf genoeg is.  Ondanks dat de F135 3.355 lbs / 8,46 % meer vermogen levert dan de F-119. Is de F135 slechts 150 lbs / 68 kg zwaarder.  Daarnaast werd de F135 ruim 43 centimeter langer door toevoeging van een extra lage druk turbine trap.
Dus zal dit langere F135 casco versterkt en dus zwaarder worden.
Door het nog steeds toenemende overgewicht levert de F-35A inmiddels mindere prestaties dan de Rafale, Typhoon en Russische en Chinese 4,5 en 5de generatie jachtvliegtuigen.
De F135 draait al met een te hoge bedrijfstemperatuur, dus dat kan men niet meer opvoeren.
Een zogenaamde "re-fan" van de lage druk compressor zou misschien nog een extra 5% kunnen opleveren.  Zodat de F135 zo een 45.000 pond stuwkracht zou kunnen leveren, maar dan houdt het ook op.  
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Elzenga

Dat is in ieder geval een goede zaak. Al gaat het inmiddels om heel wat minder motoren dat was voorzien. Maar goed dat Nederland dit heeft binnen gehaald.

Lex

Nederland trekt F-35 motorenonderhoud Italië naar zich toe

Nieuwsbericht | 22-04-2015 | 16:24

Nederland heeft zeker gesteld dat zij vanaf 2019 het Italiaanse motorenonderhoud aan de F-35 mag uitvoeren. Vandaag heeft Nederland hiertoe een zogenoemde Implementing Arrangement met de Italianen ondertekend. Door het motorenonderhoud naar Nederland te halen wordt werkgelegenheid gecreëerd en blijft hoogwaardige kennis over motorenonderhoud behouden.

Voorafgaand aan deze Implementing Arrangement (IA) heeft Nederland in 2006 samen met Italië een zogenaamd Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend, waarin op hoofdlijnen de samenwerking is beschreven. In deze MoU is de intentie opgenomen dat Nederland de F-35's zal laten assembleren in Cameri, Italië en dat de Italianen op hun beurt het motorenonderhoud in Woensdrecht, Nederland laten uitvoeren. Met het ondertekenen van de IA is nu bevestigd dat Nederland vanaf 2019 en de jaren daarna de Nederlandse en de Italiaanse werklast krijgt.

Werkgelegenheid

Voor Nederland is de IA van groot belang. Nadat het F-35 Joint Program Office afgelopen jaar Nederland heeft aangewezen als een van de Europese landen die het onderhoud aan de F-35 mag uitvoeren, wil Nederland naast het Italiaanse motorenonderhoud zoveel mogelijk onderhoud voor partnerlanden uitvoeren. Door het motorenonderhoud in Nederland uit te voeren ontstaat naast behoud ook extra werkgelegenheid. Tevens betekent de samenwerking onder meer dat hoogwaardige kennis over motorenonderhoud blijft behouden. Defensie zoekt bij de totstandkoming van de motorenwerkplaats nadrukkelijk de samenwerking met het bedrijfsleven en partnerlanden.

Met de IA bevestigt Nederland dat de assemblage van Nederlandse F-35 toestellen zal plaatsvinden in een Final Assembly & Check Out (FACO) faciliteit, gevestigd op de Italiaanse vliegbasis Cameri in Noord-Italië. De productie van onderdelen of samengestelde delen (zoals bijvoorbeeld vleugels of het voorste deel van de romp) van het toestel vindt verspreid plaats in de deelnemende F-35 partnerlanden. Deze losse delen worden toegeleverd aan een FACO, waar het toestel vervolgens wordt geassembleerd. Nederland is met de IA de eerste internationale klant voor Italië.

De FACO te Cameri is een tweede F-35 assemblagelijn van Lockheed Martin. Ook de vestiging van Lockheed Martin in Fort Worth heeft een FACO. Inmiddels staan zes F-35's in aanbouw in de assemblagefaciliteit te Cameri. Lockheed Martin is volledig verantwoordelijk voor de kwaliteit en de planning van de toestellen.

Mindef.

Lex

Citaat van: Ros op 15/04/2015 | 12:46 uur
Topic titel aanpassen ?  "Vervanging" kan er wel af  :omg:
Mee eens. Dit topic kan wat mij betreft voorzien worden van een slotje.
Daarna een nieuw topic openen met als titel: "Verwerving F35 tbv de KLu" in het board Luchtmacht.
Dit nieuwe topic is dan bedoeld voor berichten betreffende de verwerving in de diverse komende fases.
Alle overige berichtgeving gaat verder in het topic "Internationale fighter ontwikkelingen".  :angel:  :angel:

DvdW

Citaat van: Ros op 15/04/2015 | 14:00 uur
Het heeft weinig meer te  maken met de F-16 en de eisen die gesteld worden aan de vervanger. Ik dacht altijd dat de vervanger minimaal moest kunnen wat wij nu met de F-16 doen ?
F-16 kan vliegen, de F-35 schijnt het ook te kunnen. Klaar...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

Ros

Citaat van: DvdW op 15/04/2015 | 13:00 uur
Dus het moet weer gaan over de "huidige F16's deel 11".....?

Het heeft weinig meer te  maken met de F-16 en de eisen die gesteld worden aan de vervanger. Ik dacht altijd dat de vervanger minimaal moest kunnen wat wij nu met de F-16 doen ?