Nederlandse defensie industrie

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 17/09/2012 | 14:46 uur

Harald

Niet geheel on-topic omdat het hier niet gaat over een marine schip, maar geeft wel aan dat Damen ook op het gebied van ijsbrekers meedoet in de scheepsbouw. Dus Damen beschikt ook  over kennis voor de ontwikkeling en bouw van een Marine schepen geschikt voor de Artic.

Damen Building Australian Icebreaker

Antarctic Supply and Research Vessel to support Australian Antarctic research     May 11, 2016



The Australian government and DMS Maritime signed a contract April 28, 2016, at a ceremony in Hobart, Tasmania, for the delivery, operation, and maintenance of an Antarctic Supply Research Vessel (ASRV) with ice breaking capabilities, according to a Damen Shipyards Group release. DMS Maritime is a wholly owned subsidiary of Serco. Damen Shipyards Group will build the vessel, intended to become an integral part of the Australian Antarctic Division (AAD) program in the coming years.

"Damen is a leading international shipyards group with a strong international presence," Serco CEO Asia Pacific Mark Irwin said in explaining the decision to subcontract the building of the ship to Damen Shipyards. "As well as building a broad portfolio of standardized vessels in series, Damen has produced a range of bespoke vessels including scientific, hydrographic, naval and ice ships. Damen and Serco have a strong partnership, and over the last ten years, Damen has supplied over 40 vessels used by Serco to support naval operations in the UK and Australia."

Denmark-based KNUD E. HANSEN executed the concept and tender designs, engineering, and project management is being delivered by Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) in Vlissingen, the Netherlands, and construction and outfitting of the vessel will be carried out at Damen Shipyards Galati, Romania.

"Drawing on the diverse skills found across our organization, we are able to connect up all the dots in order to deliver a cohesive, full scope project execution," said Damen Sales Director Asia Pacific Roland Briene. "An icebreaking research and supply vessel such as this represents a new market entry for Damen, and we are very pleased to be working with AAD and DMS on this exciting project."

The ASRV will be 156 meters long, with a beam of 25.6 meters, and will be capable of breaking ice up to 1.65 meters thick at 3 knots, and will supply Australia's permanent research stations in Antarctica and Macquarie Island with cargo, equipment, and personnel. The vessel will also serve to conduct research activities, with 500 square meters of onboard laboratory and office facilities. Up to 32 DMS Maritime crew and as many as 116 AAD scientific personnel, as well as a doctor, can be accommodated aboard.

After completion at Damen's yard in Galati, the ASRV will sail to DSNS in the Netherlands for an April 2020 handover to the client.

http://www.defensemedianetwork.com/stories/australian-icebreaker/

Ace1

Citaat van: ridivek op 16/05/2016 | 00:10 uur
In het jaarplan kustwacht Caribisch gebied 2016 staat dat de 10 super Rhibs vervangen gaan worden door 12 Metal Shark Defiant 38. Deze worden via US Foreign Millitary Sales verworven bij de US Coast Guard.
Bij het bekijken van de website van MetalShark viel mij op dat zij de Damen StanPatrol range aanbieden in Amerika. Deze schepen worden in Louisiana gemaakt.

Zeker nog nooit gehoord van onder een licentiebouwen?

StrataNL

Citaat van: ridivek op 16/05/2016 | 00:10 uur
In het jaarplan kustwacht Caribisch gebied 2016 staat dat de 10 super Rhibs vervangen gaan worden door 12 Metal Shark Defiant 38. Deze worden via US Foreign Millitary Sales verworven bij de US Coast Guard.
Bij het bekijken van de website van MetalShark viel mij op dat zij de Damen StanPatrol range aanbieden in Amerika. Deze schepen worden in Louisiana gemaakt.

Sentinel class. "Made in America".
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

In het jaarplan kustwacht Caribisch gebied 2016 staat dat de 10 super Rhibs vervangen gaan worden door 12 Metal Shark Defiant 38. Deze worden via US Foreign Millitary Sales verworven bij de US Coast Guard.
Bij het bekijken van de website van MetalShark viel mij op dat zij de Damen StanPatrol range aanbieden in Amerika. Deze schepen worden in Louisiana gemaakt.

Huzaar1

Citaat van: Zander op 14/05/2016 | 23:10 uur
Dus tanks zijn alleen voorin nodig?
Heb jij enige strategische kennis?
Ooit zelf een gevechtfunctie gehad?

Best een domme en kortzichtige opmerking van jou.

Geen waarschijnlijk... vandaar ook bekrompen en huidige reactie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ridivek

Ik stel voor mijn opmerking, over tanks in het tanks topic te vervolgen. Hier gaat het over de nld defensie industrie.

Zander

Citaat van: ridivek op 13/05/2016 | 23:18 uur
Ik zie ook wat in boxer bergingsvoertuigen en een IFV variant. Misschien worden een aantal genie boxers aangepast, extra boxers zal nog wel even duren.
Elzenga zit weer in gouden bergen land. Ik zie trouwens het nut van tanks voor Nederland niet, Finland (grensland) heeft er meer aan.
Hoe krijg je die krengen in je missie gebied?! Airtransport gaat nauwelijks (500uur C17), rest zee transport en landtransport. En met een missile (bv. Helfire) kun je hetzelfde bereiken als met de 120mm van een tank. (maar dit gaat niet over de nld defensie industrie)

Dit wel:
Strategie 2020: Missie en actie NIDV
Thales bouwt Cyber Range voor Defensie

Dus tanks zijn alleen voorin nodig?
Heb jij enige strategische kennis?
Ooit zelf een gevechtfunctie gehad?

Best een domme en kortzichtige opmerking van jou.
People are sheep

Huzaar1

Citaat van: ridivek op 13/05/2016 | 23:18 uur
Ik zie ook wat in boxer bergingsvoertuigen en een IFV variant. Misschien worden een aantal genie boxers aangepast, extra boxers zal nog wel even duren.
Elzenga zit weer in gouden bergen land. Ik zie trouwens het nut van tanks voor Nederland niet, Finland (grensland) heeft er meer aan.
Hoe krijg je die krengen in je missie gebied?! Airtransport gaat nauwelijks (500uur C17), rest zee transport en landtransport. En met een missile (bv. Helfire) kun je hetzelfde bereiken als met de 120mm van een tank. (maar dit gaat niet over de nld defensie industrie)

Dit wel:
Strategie 2020: Missie en actie NIDV
Thales bouwt Cyber Range voor Defensie

? Ik zie het probleem niet zo.

Achterop een tropco of gewoon via het spoor. Geef de trein een prio1 en je staat binnen 20 uur in Roemenië met je kutzooi.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

Citaat van: ridivek op 13/05/2016 | 23:18 uur
Ik zie ook wat in boxer bergingsvoertuigen en een IFV variant. Misschien worden een aantal genie boxers aangepast, extra boxers zal nog wel even duren.
Elzenga zit weer in gouden bergen land. Ik zie trouwens het nut van tanks voor Nederland niet, Finland (grensland) heeft er meer aan.
Hoe krijg je die krengen in je missie gebied?! Airtransport gaat nauwelijks (500uur C17), rest zee transport en landtransport. En met een missile (bv. Helfire) kun je hetzelfde bereiken als met de 120mm van een tank. (maar dit gaat niet over de nld defensie industrie)

Dit wel:
Strategie 2020: Missie en actie NIDV
Thales bouwt Cyber Range voor Defensie
Nee hoor..Elzenga gaat uit van de 2% BBP voor defensie. Iets dat landen binnen de NAVO-top van Wales hebben toegezegd te gaan realiseren binnen 10 jaar. We zijn inmiddels een kleine 2 jaar onderweg..kleine stapjes worden gemaakt...nog genoeg te doen dus! Maar goed, dat is ander topic. Ik denk dat het goed is voor ook de Nederlandse defensie industrie als landen deze toezegging uitvoeren. Geeft duidelijkheid.

ridivek

Ik zie ook wat in boxer bergingsvoertuigen en een IFV variant. Misschien worden een aantal genie boxers aangepast, extra boxers zal nog wel even duren.
Elzenga zit weer in gouden bergen land. Ik zie trouwens het nut van tanks voor Nederland niet, Finland (grensland) heeft er meer aan.
Hoe krijg je die krengen in je missie gebied?! Airtransport gaat nauwelijks (500uur C17), rest zee transport en landtransport. En met een missile (bv. Helfire) kun je hetzelfde bereiken als met de 120mm van een tank. (maar dit gaat niet over de nld defensie industrie)

Dit wel:
Strategie 2020: Missie en actie NIDV
Thales bouwt Cyber Range voor Defensie

StrataNL

Fennek Midlife update zit al in de pijplijn. Met de rolwisseling Boxer -  buma is de eerste stap naar Boxer igv gezet, logische vervolgstap is missie modules 35mm aanschaffen...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Elzenga

Citaat van: ridivek op 13/05/2016 | 00:36 uur
Ik kwam op de nidv site dit nieuwsbericht tegen.spannende tijden voor ddvs.
Dutch Defence Vehicle Systems, de producent van de fennek voertuigen en de missie modules van de boxer, heeft te weinig werk. Het lassen van de missie modules voor de tweede Duitse batch boxers is naar een duits bedrijf gegaan. Men heeft nog onderhouds werk aan de Fennek's en wat orders voor nieuwe Fennek's. Maar DDVS zal zonder extra werk personeel moeten ontslaan.

Zou DDVS de opbouw voor de DVOW 12kN kunnen produceren? Al wordt dit snel te zwaar omdat ze gespecialiseerd zijn in pantserstaal lassen. Ik denk dat het voertuig beladen maximaal 5mT (5000kg) mag wegen. Het voertuig gewicht mag dan 3,5mT zijn. Anders is er misschien werk aan beschermde kabines voor de nieuwe vrachtwagens (DVOW 50; 100 & 150kN) en derde optie is container modules voor DVOW. Zoveel voertuig werk maar allemaal licht gepantserd.

Een industrie is gebaat bij een redelijk constant productie volume. Maar het defensie materieel proces werk met groote vervangings programma's in korte tijd. Ook is veel materieel in andere europesche landen ingekocht zonder compensatie orders omdat deze afspraken van de EU niet meer mogen.
Ik hoop dat men het DVOW programma over flink wat jaren gaat uitsmeren. Dus maximaal 300 stuks per jaar aan quads, 12kN airmobile en 12kN normaal. Volgens mij gaan deze voertuigen met een mid-live upgrade zo'n 20 tot 25 jaar mee. Met de MLU's als werk meegenomen, wordt een behoorlijk constant werkvolume verkregen. Dit zelfde geldt voor de militaire vrachtwagens en pantser voertuigen (dus CV-90, Boxer, BuskMaster en BV206/BvS10 niet tegelijkertijd maar na elkaar zodat er ieder jaar werkvolume is.)
Voor schepen werkt dit ook. Het probleem is dat men in de periode 1990-2005 veel geld heeft gestoken in materieel dat hooguit voor trainingen is gebruikt (tanks, pantser houwitsers). En nu lijkt DMO moeite te hebben met het vullen van het investerings budget, terwijl veel materieel verouderd is. Ze moeten echt betere materieel planningen maken. Is een straaljager vier volle jaar investeringen en ruim 5% van het defensie jaarbudget waard of is dit deproportioneel veel.

Met het fuseren van de nederlandse met buitenlandse defensie onderdelen gaat men behoeftes meer gezamelijk opstellen. De nederlandse scheepsbouw en het ATTV Vector project hebben voor mij aangetoond dat de (Nederlandse) gouden driehoek goed werkt. Hopelijk wordt dit internationaal doorgezet.
Ik hoop op een stevige Nederlandse vervolg-order voor de Boxer...dan onder andere in IGV variant. Maar goed..alles draait om nieuwe visie en ambitieniveau en een flink hoger budget. Ook de Fennek zal denk ik nog een keer grondig geüpgraded moeten worden wil je die onder het dreigingsbeeld nog even inzetbaar houden tot na 2030. Terugkeer van meer tanks en ontwikkeling van opvolger. Hopelijk blijft er genoeg werk voor deze bedrijven...maar eerst hard werken om nieuwe visie en hoger budget voor elkaar te krijgen.

ridivek

Ik kwam op de nidv site dit nieuwsbericht tegen.spannende tijden voor ddvs.
Dutch Defence Vehicle Systems, de producent van de fennek voertuigen en de missie modules van de boxer, heeft te weinig werk. Het lassen van de missie modules voor de tweede Duitse batch boxers is naar een duits bedrijf gegaan. Men heeft nog onderhouds werk aan de Fennek's en wat orders voor nieuwe Fennek's. Maar DDVS zal zonder extra werk personeel moeten ontslaan.

Zou DDVS de opbouw voor de DVOW 12kN kunnen produceren? Al wordt dit snel te zwaar omdat ze gespecialiseerd zijn in pantserstaal lassen. Ik denk dat het voertuig beladen maximaal 5mT (5000kg) mag wegen. Het voertuig gewicht mag dan 3,5mT zijn. Anders is er misschien werk aan beschermde kabines voor de nieuwe vrachtwagens (DVOW 50; 100 & 150kN) en derde optie is container modules voor DVOW. Zoveel voertuig werk maar allemaal licht gepantserd.

Een industrie is gebaat bij een redelijk constant productie volume. Maar het defensie materieel proces werk met groote vervangings programma's in korte tijd. Ook is veel materieel in andere europesche landen ingekocht zonder compensatie orders omdat deze afspraken van de EU niet meer mogen.
Ik hoop dat men het DVOW programma over flink wat jaren gaat uitsmeren. Dus maximaal 300 stuks per jaar aan quads, 12kN airmobile en 12kN normaal. Volgens mij gaan deze voertuigen met een mid-live upgrade zo'n 20 tot 25 jaar mee. Met de MLU's als werk meegenomen, wordt een behoorlijk constant werkvolume verkregen. Dit zelfde geldt voor de militaire vrachtwagens en pantser voertuigen (dus CV-90, Boxer, BuskMaster en BV206/BvS10 niet tegelijkertijd maar na elkaar zodat er ieder jaar werkvolume is.)
Voor schepen werkt dit ook. Het probleem is dat men in de periode 1990-2005 veel geld heeft gestoken in materieel dat hooguit voor trainingen is gebruikt (tanks, pantser houwitsers). En nu lijkt DMO moeite te hebben met het vullen van het investerings budget, terwijl veel materieel verouderd is. Ze moeten echt betere materieel planningen maken. Is een straaljager vier volle jaar investeringen en ruim 5% van het defensie jaarbudget waard of is dit deproportioneel veel.

Met het fuseren van de nederlandse met buitenlandse defensie onderdelen gaat men behoeftes meer gezamelijk opstellen. De nederlandse scheepsbouw en het ATTV Vector project hebben voor mij aangetoond dat de (Nederlandse) gouden driehoek goed werkt. Hopelijk wordt dit internationaal doorgezet.

JdL

Citaat van: ridivek op 10/05/2016 | 17:04 uur
Ben ik nu echt de eerste die hiermee komt?
14 April plaatste defensie het artikel:
Terreinwagen commando's inspiratie voor samenwerking
Volgens mij gaf Defenture (van de Vector ATTV) de volgende presentatie bij deze bijeenkomst.
In het kort:
- afbeeldingen van de opbouw van de Defenture Groundforce.
- De serie productie van de volgende 48 Vectors start media 2016.
- Plannen voor een Nederlandse fabriek met een productie capaciteit van 200-300 voertuigen per jaar.
- 4 volgens mij Air-mobile varianten op één slite. (DVOW 12kN Air-mobile?)

Heb ik dan toch goed gespeculeerd dat Defenture zowel de Airmobile als de gewone DVOW 12kN voertuigen gaat mogen vervaardigen?
Met een andere opbouw op hetzelfde onderstel kunnen beter beschermde 12kN voertuigen ontwikkeld worden.
Ze hebben flinke ambities zo te zien.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Flyguy

Voor de visueel ingestelden onder ons:



(Klik voor vergroting)

Naar mijn mening een van de meest interessante slides.