Toekomst van de AS532-U2 Cougars mkII in NL dienst

Gestart door Harald, 16/03/2015 | 11:59 uur

StrataNL

Citaat van: JdL op 13/08/2016 | 11:12 uur
Ok, bedankt voor de correctie :big-smile:
Hoe staat het eigenlijk met de plannen om alle (operationele?) Cougars van een grijs schema te voorzien?

Geen idee. Maar denk dat die in 2011 in de ijskast gezet zijn. En aangezien de Cougars tot 2021 in de inventaris staan...geen idee of ze nog een keer gespoten gaan worden bij groot onderhoud o.i.d.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

Citaat van: StrataNL op 13/08/2016 | 11:09 uur
Goed lezen, dat gaat over de S-400  ;)
Ok, bedankt voor de correctie :big-smile:
Hoe staat het eigenlijk met de plannen om alle (operationele?) Cougars van een grijs schema te voorzien?
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Citaat van: JdL op 13/08/2016 | 09:09 uur
De S457  had een lekkende MGB begreep ik uit de reacties onder het originele bericht op facebook.

Goed lezen, dat gaat over de S-400  ;)
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

JdL

De S457  had een lekkende MGB begreep ik uit de reacties onder het originele bericht op facebook.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Goed nieuws! De Cougarvloot is weer 12 kisten sterk.
Sinds de bezuinigingen in 2011 heeft het squadron en daarmee ook de Cougar laten blijken van onmisbaar belang te zijn.
Van branden blussen binnen Europa, tot antipiraterij voor de kust van Somalië en zelfs kustwachttaken in het Caribisch gebied.
Hiermee heeft het squadron bewezen zowel op land als boven zee effectief te kunnen opereren in samenwerking met de Marine, Landmacht maar ook binnen Nederland met speciale eenheden als de BSB.

Voor de geïnteresseerde hierbij een overzicht van de momenteel vliegende heli's.
Sinds 2011 zijn dit geweest de:
S419, S440, S441, S445, S447, S453, S454 en de S457.

Toen het squadron toch onmisbaar bleek is al snel besloten de vliegende vloot uit te breiden naar 12 kisten, hierop zijn de volgende erbij gekomen.
S442, S456, S458 en S459.

Vanwege technische problemen met de S457 is besloten deze te vervangen door de S444 die sinds kort ook weer operationeel is, en daarmee nummer 12.

Dan staan er ook nog enkele geparkeerd in de schuur, wanneer en of deze weer gaan vliegen is nog niet bekend. Dit zijn de:
S400, S433, S438, S450 en dan nu ook de S457.

300 Squadron.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

Misschien niet eens zo'n slecht idee, de Cougards langer aan houden en wanneer Airbus Helicopters de H6 (/X6 geloof ik) uit ontwikkeld heeft deze bestellen. De NH-90 zal waarschijnlijk fuseren met dit nieuwe grote helikopter type. Maarja geen centen  :angel: 

Harald

Airbus unveils the HForce plug n' play weapon management system  ( interessant voor bij een MLU bij de Cougars )

Airbus Helicopters says its in-house develop HForce plug n' play weapon management system successfully carried out a firing campaign on a H225M at a dedicated range in Belgium from May 25 to Jun. 3.

The trials saw the helicopter unleash a range of weapons from 12.7mm guns to 70mm rockets as well as 20mm cannons.

The HForce comprises of: a central core unit, Thales Scorpion monocular helmet mounted sight display (HMSD), an electro-optical system (EOS) from Wescam as well as gunner armament weapon grips and weapon pods.

http://alert5.com/2016/06/15/airbus-unveils-the-hforce-plug-n-play-weapon-management-system/






Sparkplug

Citaat van: Strata op 04/12/2015 | 14:49 uur
De blackhawks en Franse heli's hadden in Afghanistan bijna allemaal het boordgeschut in de ramen ipv in de deur, scheelt een hoop als er een brancard naar binnen moet....
De zijramen van de UH-60 en MH-60S zijn ook specifiek ontworpen voor gebruik van boordgeschut. Ook AgustaWestland hanteert dit inmiddels bij types als de AW139M.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

StrataNL

Citaat van: JdL op 04/12/2015 | 07:31 uur
Die deuren is een leuke optie maar niet echt noodzakelijk en lijkt me met het huidige budget dus geen goed idee

Het reeds voorziene project Multi Purpose Sponsons/Double doors and sliding windows maakt de Cougar wel meer geschikt voor inzet bij warm weer doordat de helikopter wordt uitgerust met een systeem dat de elektronica koelt. De blackhawks en Franse heli's hadden in Afghanistan bijna allemaal het boordgeschut in de ramen ipv in de deur, scheelt een hoop als er een brancard naar binnen moet.... Zie ook deze foto van de Cougar in Afghanistan:



De caracal heette in eerste instantie Cougar mk2+, het prototype betrof een aangepaste Cougar mk2. De eerste vlucht was op 27 November 2000. Verschil met de normale mk2 zoals NL die heeft:
-A new five-blade reprofiled composite main rotor offering reduced vibration levels,
-A new main gearbox to handle higher power levels.
-A new "glass cockpit"
-De motoren zijn niet hetzelfde, namelijk: Turbomeca Makila 1A4 (later redesignated "Makila 2A") turboshafts providing 1,800 kW (2,415 SHP) emergency power each, and with "Full Authority Digital Engine Control" (FADEC). The 1A4s offered 14% more power than the 1A2s used on the Mk.II.

Dit resulteerde in 900kg meer lading, hogere snelheid en groter bereik. "The Mk.II+ went into production for military use as the "EC 725 Caracal""

http://www.airvectors.net/avpuma.html

De nieuwe motoren/gearbox/rotor zijn uit de MLU gelaten, ik neem aan vanwege kosten...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Zander

Citaat van: Harald op 04/12/2015 | 09:02 uur
prijspeil 2010 € 90 miljoen euro is ongeveer met inflatie nu 2015/2016  ca. € 115 miljoen, dus dat lijkt me niet zo'n probleem worden. Tevens dit bedrag ging uit van een MLU voor 17 stuks heli's. Dit zal nu maar 12 stuks zijn, die andere 5 dienen (helaas) als slooptoestellen voor reserve onderdelen.
Een MLU zoals voorstelt in citaat van Strata voor 12 stuks zal dan uitkomen op ongeveer € 90 miljoen.

En dan project: "Multi Purpose Sponsons/Double doors and sliding windows." ... Een goede modificatie voor de deuren, geeft een enorme vooruitgang voor de veiligheid van het toestel en ook voor het in en uit gaan van troepen. Doordat je je boordgeschut ten allen tijde gebruiken kunt en dus "vijandelijk" vuur kunt beantwoorden om dekking te geven voor je troepen, maar ook ter bescherming van de heli zelf.
Zo ik zeker uitvoeren.

De motoren van de Caracal en onze Cougars zijn dezelfde,dat is een voordeel, alleen de vijfbladige rotorkop zal enige aanpassingen geven, maar zal (denk ik) een verbetering geven in verbruik, draagkracht en snelheid. Tevens is de vijfbladige rotorkop in de uitvoering met opvouwbare bladen. Handig voor maritiem gebruik.

Alles bij elkaar, zou je klaar zijn voor ruim onder de € 200 miljoen, zelf denk ik € 150 miljoen voor 12 stuks Cougars in Caracal-uitvoering. En dan kunnen we tot zeker weer 10 jaar verder met onze Cougars. 

Extra info :
http://airbushelicoptersinc.com/images/products/ec225/ec225-tech_data_2009.pdf
 


http://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/RUB_271/tile_2870/20151001_Infographic_H225M_poster_EN_low.jpg

Ik zeg zeker doen!
Ik ben een voorstander van meer heli's en het behoud van 12 Cougars zou een behoorlijke boost zijn voor de Air Assault mogelijkheden.
Tevens creëert het weer wat lucht voor de LPD's en de KDM omdat ze met een vijfbladige opvouwbare rotor ook maritiem te gebruiken zijn. Hierdoor houden we dan meer NFH90's voor de inzet vanaf de fregatten en OPV's.
People are sheep

Harald

Citaat van: JdL op 04/12/2015 | 07:31 uur
Tussen de 50 en de 100 miljoen
Dat zal nu hoogstens opgelopen zijn naar 200 miljoen
Moet te doen zijn en je krijgt er enorm veel voor terug
namelijk 17 heli's die 10 jaar langer door kunnen vliegen en verbeterde sensoren
Die deuren is een leuke optie maar niet echt noodzakelijk en lijkt me met het huidige budget dus geen goed idee

prijspeil 2010 € 90 miljoen euro is ongeveer met inflatie nu 2015/2016  ca. € 115 miljoen, dus dat lijkt me niet zo'n probleem worden. Tevens dit bedrag ging uit van een MLU voor 17 stuks heli's. Dit zal nu maar 12 stuks zijn, die andere 5 dienen (helaas) als slooptoestellen voor reserve onderdelen.
Een MLU zoals voorstelt in citaat van Strata voor 12 stuks zal dan uitkomen op ongeveer € 90 miljoen.

En dan project: "Multi Purpose Sponsons/Double doors and sliding windows." ... Een goede modificatie voor de deuren, geeft een enorme vooruitgang voor de veiligheid van het toestel en ook voor het in en uit gaan van troepen. Doordat je je boordgeschut ten allen tijde gebruiken kunt en dus "vijandelijk" vuur kunt beantwoorden om dekking te geven voor je troepen, maar ook ter bescherming van de heli zelf.
Zo ik zeker uitvoeren.

De motoren van de Caracal en onze Cougars zijn dezelfde,dat is een voordeel, alleen de vijfbladige rotorkop zal enige aanpassingen geven, maar zal (denk ik) een verbetering geven in verbruik, draagkracht en snelheid. Tevens is de vijfbladige rotorkop in de uitvoering met opvouwbare bladen. Handig voor maritiem gebruik.

Alles bij elkaar, zou je klaar zijn voor ruim onder de € 200 miljoen, zelf denk ik € 150 miljoen voor 12 stuks Cougars in Caracal-uitvoering. En dan kunnen we tot zeker weer 10 jaar verder met onze Cougars. 

Extra info :
http://airbushelicoptersinc.com/images/products/ec225/ec225-tech_data_2009.pdf

Citaat van: Strata op 04/12/2015 | 01:00 uur
Volgens de kamerbrief "behoeftestelling Cougar midlife Update" uit 2010:

Het betreft de modificatie (Midlife Update, MLU) van de zeventien Cougar-transporthelikopters van Defensie waarmee de operationele inzetbaarheid van de Cougar tot 2026 kan worden gegarandeerd.
-Verbetering nachtzichtsysteem (Piloting Forward Looking Infrared).
-Digitale kaart.
-Tactische datalink.
-MilGPS.
-Satelliet communicatiesystemen.

Met de investering in het project 'Cougar Midlife Update' is een bedrag tussen de € 50 miljoen en € 100 miljoen gemoeid (prijspeil 2010, inclusief BTW).


Daarnaast is/was er nog het project: "Multi Purpose Sponsons/Double doors and sliding windows." Dit is een aanpassing die de Caracal ook heeft, door de grote deur te vervangen door twee naar buiten schuivende deuren ontstaat er ruimte bij het voorste raam, bij de Caracal kan deze open geschoven worden zodat daar het boordgeschut geplaatst wordt en deze dus niet meer de doorgang bij de deur belemmerd.

Als onze Cougars ook nog van een 5 bladige rotor gaan voorzien hebben we eigenlijk gewoon een Caracal...


http://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/RUB_271/tile_2870/20151001_Infographic_H225M_poster_EN_low.jpg

JdL

Tussen de 50 en de 100 miljoen
Dat zal nu hoogstens opgelopen zijn naar 200 miljoen
Moet te doen zijn en je krijgt er enorm veel voor terug
namelijk 17 heli's die 10 jaar langer door kunnen vliegen en verbeterde sensoren
Die deuren is een leuke optie maar niet echt noodzakelijk en lijkt me met het huidige budget dus geen goed idee
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

StrataNL

Volgens de kamerbrief "behoeftestelling Cougar midlife Update" uit 2010:

CitaatHet betreft de modificatie (Midlife Update, MLU) van de zeventien Cougar-transporthelikopters van Defensie waarmee de operationele inzetbaarheid van de Cougar tot 2026 kan worden gegarandeerd.
-Verbetering nachtzichtsysteem (Piloting Forward Looking Infrared).
-Digitale kaart.
-Tactische datalink.
-MilGPS.
-Satelliet communicatiesystemen.

Met de investering in het project 'Cougar Midlife Update' is een bedrag tussen de € 50 miljoen en € 100 miljoen gemoeid (prijspeil 2010, inclusief BTW).

Daarnaast is/was er nog het project: "Multi Purpose Sponsons/Double doors and sliding windows." Dit is een aanpassing die de Caracal ook heeft, door de grote deur te vervangen door twee naar buiten schuivende deuren ontstaat er ruimte bij het voorste raam, bij de Caracal kan deze open geschoven worden zodat daar het boordgeschut geplaatst wordt en deze dus niet meer de doorgang bij de deur belemmerd.





Als onze Cougars ook nog van een 5 bladige rotor gaan voorzien hebben we eigenlijk gewoon een Caracal...
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

dudge

Citaat van: Harald op 01/12/2015 | 10:44 uur
Keeping them flying until 2023 will cost Dutch taxpayers 130 million EUR.

http://airheadsfly.com/tag/cougar/

Dit zijn alleen de extra kosten om de Cougar tot 2023 gebruiksklaar en inzetbaar te houden.

Volgens mij (bron kan ik zo niet vinden) zouden de kosten voor een MLU upgraden welke gepland stond nog voor dat de beslissing genomen werd om de heli's uit dienst te nemen, rond de € 140 miljoen Euro zijn. Maar weet niet meer, wat er geupgrade zou worden, volgens mij systemen zoals radio's e.d. om aan de Europese richtlijnen te blijven voldoen. 

Maar laat de Franse upgrade € 12 miljoen per stuk, dan zou dat € 145 miljoen kosten voor 12 stuks toestellen.

Dacht dat de Fransen inderdaad zoiets betaalden. Als we een dealtje kunnen sluiten dat onze heli's gewoon achteraan gezet mogen worden in hun upgrade lijn kan dat best aantrekkelijk uitpakken.

Harald

Citaat van: JdL op 30/11/2015 | 18:19 uur
hoeveel denk je dat de upgrade van onze complete vloot zal kosten?

Keeping them flying until 2023 will cost Dutch taxpayers 130 million EUR.

http://airheadsfly.com/tag/cougar/

Dit zijn alleen de extra kosten om de Cougar tot 2023 gebruiksklaar en inzetbaar te houden.

Volgens mij (bron kan ik zo niet vinden) zouden de kosten voor een MLU upgraden welke gepland stond nog voor dat de beslissing genomen werd om de heli's uit dienst te nemen, rond de € 140 miljoen Euro zijn. Maar weet niet meer, wat er geupgrade zou worden, volgens mij systemen zoals radio's e.d. om aan de Europese richtlijnen te blijven voldoen. 

Maar laat de Franse upgrade € 12 miljoen per stuk, dan zou dat € 145 miljoen kosten voor 12 stuks toestellen.