Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 06/01/2017 | 11:30 uur
Wacht.. special forces capaciteit op mijnenjagers. Ze gaan ermee andere vaartuigen boarden?

Why?

En waarom valt niemand hierover.
Moet ik dit weer gaan doen?
Akkoord.

Waarom in fucking godsnaam ga je een peperduur gespecialiseerd high tech vaartuig als een mijnenjager inzetten om mee te boarden.

Omdat anno 2017 je schip niet meer zelf op mijnen jaagt.

Huzaar1

#66
Citaat van: Belgje op 06/01/2017 | 10:33 uur
Uit de Strategische Visie:

"De nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen worden gekenmerkt door een grotere omvang wegens de vereiste verhoogde autonomie, betere zelfbescherming en het gebruik van onbemande modules. Hun modulariteit maakt het ook mogelijk om deze schepen meer multifunctioneel in te zetten voor bijvoorbeeld Maritime Security Operations. De grotere omvang en opstapcapaciteit laat toe om andere capaciteiten zoals boarding teams of Special Operations Forces in te schepen wat een troef is in het kader van andere maritieme operaties in een (semi-)permissieve omgeving, inclusief humanitaire inzet. Daarenboven zullen deze schepen ook gebruikt worden voor de vorming en de training van personeel, ook van andere marines (Capacity Building-opdrachten)."

Ik denk dat je vrij snel aan +3000 ton zit voor een dergelijk schip...

Wacht.. special forces capaciteit op mijnenjagers. Ze gaan ermee andere vaartuigen boarden?

Why?

En waarom valt niemand hierover.
Moet ik dit weer gaan doen?
Akkoord.

Waarom in fucking godsnaam ga je een peperduur gespecialiseerd high tech vaartuig als een mijnenjager inzetten om mee te boarden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Kun je verschillend interpreteren, de huidige schepen kunnen vrijwel niets. Deze behoeft kun je al invullen met een marlin, 2 hitroles en goede sensoren (gatekeeper oid).

Hangt er vanaf wat bedoeld wordt met asymmetrische dreiging.

Marskramer

nog een stukje tekst uit de strategische Visie:

"De nieuwe generatie mijnenbestrijdingsvaartuigen zijn gespecialiseerde schepen voor ontmijningsopdrachten (inclusief EOD/C-IED) op zee. Het zogenaamde "moederschip" blijft op een veilige afstand van de mijnendreiging en ontplooit een reeks onbemande onderwater-, oppervlakte- en vliegende tuigen, de zogenaamde "MCM-toolbox", die instaan voor de detectie, classificatie, identificatie en neutralisatie van springtuigen. Duiker-ontmijners kunnen ook ingezet worden. In tegenstelling tot hun voorgangers zullen deze schepen over een afdoende zelfverdedigingscapaciteit tegen een asymmetrische dreiging, een verbeterd voortzettingsvermogen en een maritieme commandocapaciteit beschikken voor het uitvoeren van mijnenbestrijdingsoperaties. Naast de inzet vanaf mijnenbestrijdingsschepen moeten sommige systemen ook vanaf land ingezet kunnen worden in zones met zeer beperkte vaarvrijheid (Confined and Shallow Waters (CSW)) zoals onder andere havendokken en -sluizen."

Opmerking:
Daar staat nog al wat....
- betere zelfverdediging tegen asymmetrische dreigingen dan de huidige MCM's,
- een betere voortzettingsvermogen dan huidige MCM's en
- maritieme commandofaciliteiten.

Waar denkt België aan als wordt gesproken over betere zelfverdediging?

Belgje

Uit de Strategische Visie:

"De nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen worden gekenmerkt door een grotere omvang wegens de vereiste verhoogde autonomie, betere zelfbescherming en het gebruik van onbemande modules. Hun modulariteit maakt het ook mogelijk om deze schepen meer multifunctioneel in te zetten voor bijvoorbeeld Maritime Security Operations. De grotere omvang en opstapcapaciteit laat toe om andere capaciteiten zoals boarding teams of Special Operations Forces in te schepen wat een troef is in het kader van andere maritieme operaties in een (semi-)permissieve omgeving, inclusief humanitaire inzet. Daarenboven zullen deze schepen ook gebruikt worden voor de vorming en de training van personeel, ook van andere marines (Capacity Building-opdrachten)."

Ik denk dat je vrij snel aan +3000 ton zit voor een dergelijk schip...

Ronald Elzenga

Citaat van: Marskramer op 18/12/2016 | 13:21 uur
Concurrent voor Damen MRV 3600 ton.......

http://en.meretmarine.com/stx-france-unveils-multimission-concept-ocean-research-and-mine-warfare/156975
Ook voorbij zien komen. Opvallend de gelijkenis met de Damen qua grote lijnen indeling. Maar ja Frans model...strategische afweging gaat meespelen ..mogelijk wel kandidaat voor de Frans/Britse samenwerking in deze. En ik vind het Damen model beter passen bij de visie en ambitieniveau. Zowel die Nederland en België voorstaan zover ik daarvan weet heb... als die van mijn alternatieve opzet.

Ace1

Citaat van: Marskramer op 18/12/2016 | 13:21 uur
Concurrent voor Damen MRV 3600 ton.......

http://en.meretmarine.com/stx-france-unveils-multimission-concept-ocean-research-and-mine-warfare/156975

Kun je niet mee op het Ijselmeer, Waddenzee, Oosterschelde,  en diverse rivieren varen.

walter leever

Citaat van: Marskramer op 18/12/2016 | 13:21 uur
Concurrent voor Damen MRV 3600 ton.......

http://en.meretmarine.com/stx-france-unveils-multimission-concept-ocean-research-and-mine-warfare/156975

Wow is een mogelijkheid maar we gaan al richting fregat gewicht,4000 ton.Worden wel heel erg groot dan. :P


Lex

In relatie tot het HOV zijn diverse standpunten gelanceerd.
Een ietwat uitgebreidere reactie:
Binnen de Defensie organisatie, OPCO CZSK, is er de Dienst Hydrografie.
Een van de kerntaken is het uitvoeren van karteringswerkzaamheden binnen de wateren behorend tot het Koninkrijk der Nederlanden. Dit tbv het garanderen van een veilige navigatie door schepen.
De Noordzee, druk bevaren, staat erom bekend dat het onderhevig is aan stromingen en invloeden door de meteo. De bodem (dieptes/ondieptes) veranderen continu van samenstelling. In de toekomst worden er ook nog vele windparken aangelegd, welke ook invloed uitoefenen op de samenstelling van de bodem en de stromingen.
Het garanderen van een veilige doorvaart in de vastgestelde scheepvaartroutes is dus van belang. Net zo van belang als uw veilige passage over bijvoorbeeld de A2. (geen rommel op een rijstrook)
De taakstelling/opdracht van een HOV is hiervoor te zorgen. De eenheid vaart daartoe met grote regelmaat in een van te voren vastgesteld gebied een vastgesteld patroon waarbij de dieptes/ondieptes worden vastgesteld. Het profiel van de zeebodem wordt dus vastgelegd.
Gezien voorgaande, zie ik het nut niet in van een helidek. Er is immers wel de mogelijkheid om gebruik te maken van het "hijsen".
Wat ik in deze wel belangrijk vind, is de mogelijkheid tot het meevoeren van één of meerdere HOS'n  (Hydrografische Opnemings Sloepen).
De sloepen zijn noodzakelijk voor de werkzaamheden in het gebied, waar een HOV niet kan komen. Denk daarbij aan de inzet in een rampgebied. De sloepen verrichten dan werkzaamheden in de aanloop van een haven en in de haven zelf, teneinde vast te stellen, of schepen al dan niet veilig kunnen aanmeren om hulpgoederen af te leveren.


Kiteboarder88

Citaat van: StrataNL op 17/12/2016 | 18:28 uur
HOV's hebben een andere taakstelling dan MCM moederschepen en ander materiaal nodig daarvoor. Die twee standaardiseren maakt dat je alleen maar duurder uit bent voor de klasse.

Een HOV hoeft volgens mij geen materiaal te wisselen, wisselen van personeel? Het is geen boorplatform oid... Misschien in een incidenteel geval, maar dan volstaat een "hoist only" spot ook.

Lijkt mij ook, het zal ongetwijfeld in sommige situaties handig blijken maar het is totaal geen verreiste terwijl het wel in grote directe invloed heeft op het scheepsontwerp. Via de hoist kunnen eventuele voorraden ook geleverd worden, net als personeel.

Huzaar1

Dit gaat weer helemaal fout  :cute-smile:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Ronald Elzenga op 17/12/2016 | 15:42 uur
Ben dit met je eens. Maar ook bij de HOVs kun je zo extra capaciteiten benutten...zoals wisseling personeel en materiaal. En ze kunnen zo een (oorlog)reserve zijn voor de MCM vaartuigen. Omdat je grote mate van standaardisatie inbouwt.

HOV's hebben een andere taakstelling dan MCM moederschepen en ander materiaal nodig daarvoor. Die twee standaardiseren maakt dat je alleen maar duurder uit bent voor de klasse.

Een HOV hoeft volgens mij geen materiaal te wisselen, wisselen van personeel? Het is geen boorplatform oid... Misschien in een incidenteel geval, maar dan volstaat een "hoist only" spot ook.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Ronald Elzenga

Citaat van: StrataNL op 17/12/2016 | 15:13 uur
Voor een torpedowerkschip is een heli nog wel eens handig. JHet MCM moederschip heeft sowieso al een helidek(je) voor de UAV's nodig, maak die groot en stevig genoeg zodat er een NH90 kan oplanden mocht dat nodig zijn, maar een grote hangar n.m.m. niet. HOV's hebben volgens mij geen behoefte aan die mogelijkheid.
Ben dit met je eens. Maar ook bij de HOVs kun je zo extra capaciteiten benutten...zoals wisseling personeel en materiaal. En ze kunnen zo een (oorlog)reserve zijn voor de MCM vaartuigen. Omdat je grote mate van standaardisatie inbouwt.

StrataNL

Voor een torpedowerkschip is een heli nog wel eens handig. JHet MCM moederschip heeft sowieso al een helidek(je) voor de UAV's nodig, maak die groot en stevig genoeg zodat er een NH90 kan oplanden mocht dat nodig zijn, maar een grote hangar n.m.m. niet. HOV's hebben volgens mij geen behoefte aan die mogelijkheid.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation