Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ronald Elzenga

#142
Ik zie in veel ontwerpen gebruik van 7,5 of 9 meter RHIBs op een slipway en in davits. De beoogde USVs voor mijnen bestrijding zijn 11 tot al 15 meter (laatste komt al in de buurt van een LCVP). Passen niet op de getoonde davits en is de slipway aan te passen voor deze verschillende vaartuigen? Gezien de gevoelige sensoren e.d. aan boord van de USVs is het de vraag of een basic slipway wel werkt of davits en/of kraan (met frame) beter werken.
Wil je die USVs alleen gebruiken voor (onbemande) MCM en hydrografische taken of ook voor ASW (genoemde optie) en als troepen/vrachttransportvaartuig? Snelheid tussen de 25 en 30 knopen. Of daarvoor weer ander vaartuig?
De Damen MRAV 3600 lijkt een geschikte kandidaat voor veel van de taken en eisen. Veel flexibiliteit, ook handig voor als er nieuwere systemen gedurende de levensduur van het schip ingevoerd worden. Maar ook hier zijn de davits voor alleen kleinere RHIBs geschikt. Niet maatje FRISC zoals op de Holland OPVs. En hebben die davits-ruimten geen directe verbinding met het vrachtdek. Je kunt dus niet een extra vaartuig vanaf het vrachtdek ermee neerlaten op binnen halen. Een andere kwetsbaarheid is dat er maar 1 zware buitenkraan is..buiten de interne hangaar-hijsinstallatie. Goedkoper maar gaat hij stuk..en dat gaan ze wel eens.. dan heb je best een groot probleem. Het zou dus handiger zijn als je een mix in huis hebt. Dus slipway en kraan..of slipway en davits of kraan en davits. Of kan het getoonde frame hier uitkomst bieden als reserve? Een ander punt bij de MRAV is de eventuele bewapening. Ik zie weinig geschikte ruimte voor een CIWS of raket VLS of RAM CIWS.
Daarin heeft het crossover-concept meer mogelijkheden.

ARM-WAP

#141
Citaat van: Belgje op 06/01/2017 | 10:33 uur
Uit de Strategische Visie:

"De nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen worden gekenmerkt door een grotere omvang wegens de vereiste verhoogde autonomie, betere zelfbescherming en het gebruik van onbemande modules. Hun modulariteit maakt het ook mogelijk om deze schepen meer multifunctioneel in te zetten voor bijvoorbeeld Maritime Security Operations. De grotere omvang en opstapcapaciteit laat toe om andere capaciteiten zoals boarding teams of Special Operations Forces in te schepen wat een troef is in het kader van andere maritieme operaties in een (semi-)permissieve omgeving, inclusief humanitaire inzet. Daarenboven zullen deze schepen ook gebruikt worden voor de vorming en de training van personeel, ook van andere marines (Capacity Building-opdrachten)."

Verhoogde autonomie:
- Diesels (zuinig) of eventueel Diesel-Electrisch... Actieve roeren? Azimuth Propellers? Of klassieke schroefassen en ev. een boegschroef (of twee).
- Plaats voor een basisbemanning + heli/drone ploeg + "opstappers
- Met daarbij voldoende vaste voorzieningen (koel-, ijskasten, dry stores etc - zonder daarvoor meteen al een containerstelplaats daaraan op te offeren) en ontziltingsinstallatie

Betere zelfbescherming:

- Benieuwd naar de sensoren-outfit
- en bijhorende wapenpakket...
     Hitrole?
     of wat zwaarder, zoals bij de Oosterburen met de MLG 27mm
     Ook keuze genoeg uit de 30-40mm...
     Bemande .50 zouden enkel in een ondersteunende rol mogen gebruikt worden.

Met multifunctioneel kan je verschillende richtingen uitgaan - maar aan "meer" hangt ook een prijskaartje.
We moeten niet willen eindigen met schepen in de "fitted for but not with" categorie.

Die capacity building opdrachten... daarmee wordt al een deel van de Godetia's taken afgedekt.

Dan weer bij de kerntaak - MCM
Gaan die schepen uitgerust worden met:
- drones die zelf mijnen bestrijden?
- drones die mijnenbestrijdingsdrones inzetten? (zoals b.v. hetproject waar de Fransen aan werken, SLAM-F. Ook Atlas Elektronik werkt aan dergelijke systemen

Interessante link: http://www.thinkdefence.co.uk/2014/04/unmanned-mine-countermeasures-update/

Enfin - ik wacht het nog allemaal wel wat af nu, totdat we hier (of elders) meer gedetailleerde informatie hebben... Anders blijven we speculeren.

StrataNL

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 11:34 uur
Ik denk dat onze opinies niet zo ver uit elkaar verwijderd liggen.
Mogen de schepen ook voor andere doeleinden kunnen worden ingezet? Ja.
Moeten daarvoor fundamentele wijzigingen aan het schip gemaakt worden die het minder geschikt maken voor de primaire taak (MCM)? Nee.

Juist, dus dan weegt n.m.m. de behoefte aan een sprint van 25kn niet op tegen de nadelen (veel duurder in aanschaf en gebruik, inefficiënt gebruik van je voortstuwing, grotere machine kamer nodig + toebehoren, grotere brandstoftanks etc.) Wat allemaal invloed heeft op je ontwerp.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Belgje

Citaat van: StrataNL op 09/01/2017 | 11:24 uur
Een MCM moederschip wat (forse) USVs moet gaan meevoeren wordt fors, dat is duidelijk. Het schip moet zelfstandig expeditionair kunnen optreden, dan krijg je automatisch een iets steviger sewaco pakket dan die. 50....

Het platform wat daaruit voorkomt is vrij eenvoudig voor meerdere doeleinden te gebruiken zonder dat dat afbreuk hoeft te doen aan de MCM capaciteitem. De faciliteiten voor boardings of SOF is immers al aanwezig. Of je nou duikers meeneemt of kikvorsmannen.

Maar ik ben het met Huzaar eens dat we moeten oppassen dat we het van begin af aan niet gaan bestempelen als een multifunctioneel schip.

Moeilijk? Nah. Duur in aanschaf en exploitatie? Jazeker.

Waarom? Het OPV verbrand zo'n 58% van de brandstofvoorraad wanneer ze harder dan 15kn vaart, terwijl dit maar ongeveer 15% van de vaartijd is  ;) voor elke knoop extra neemt het benodigde vermogen fors toe. Hoeveel % van de tijd is zo'n topsnelheid voor een MCM vaartuig nodig?.... Rechtvaardigd dat een 3x zo groot/duur voortstuwingssysteen?

Ik denk dat onze opinies niet zo ver uit elkaar verwijderd liggen.
Mogen de schepen ook voor andere doeleinden kunnen worden ingezet? Ja.
Moeten daarvoor fundamentele wijzigingen aan het schip gemaakt worden die het minder geschikt maken voor de primaire taak (MCM)? Nee.

StrataNL

Een MCM moederschip wat (forse) USVs moet gaan meevoeren wordt fors, dat is duidelijk. Het schip moet zelfstandig expeditionair kunnen optreden, dan krijg je automatisch een iets steviger sewaco pakket dan die. 50....

Het platform wat daaruit voorkomt is vrij eenvoudig voor meerdere doeleinden te gebruiken zonder dat dat afbreuk hoeft te doen aan de MCM capaciteitem. De faciliteiten voor boardings of SOF is immers al aanwezig. Of je nou duikers meeneemt of kikvorsmannen.

Maar ik ben het met Huzaar eens dat we moeten oppassen dat we het van begin af aan niet gaan bestempelen als een multifunctioneel schip.

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 09:59 uur
Mag ik verwachten van de heren scheepsbouwers dat ze erin slagen een schip te bouwen dat stabiel is en dat een sprint van 25 knopen haalt? Het is een oprechte vraag. Is dat zo moeilijk?

Moeilijk? Nah. Duur in aanschaf en exploitatie? Jazeker.

Waarom? Het OPV verbrand zo'n 58% van de brandstofvoorraad wanneer ze harder dan 15kn vaart, terwijl dit maar ongeveer 15% van de vaartijd is  ;) voor elke knoop extra neemt het benodigde vermogen fors toe. Hoeveel % van de tijd is zo'n topsnelheid voor een MCM vaartuig nodig?.... Rechtvaardigd dat een 3x zo groot/duur voortstuwingssysteen?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 09/01/2017 | 10:09 uur
Nou ja, alles is mogelijk, je kunt met 1 model ook aan drie verschillende versies voldoen ( F-35 ). Of dat leuk is uiteindelijk laat ik aan de geschiedenisboeken over, wel is het enorm duur.
Het is veel goedkoper om een mijnenjager te bouwen welke goed is in mijnenjagen dan dat je er een wilt die allerlei andere taken op zich moet kunnen nemen. Anders bouwde Nederland ook wel 1 fregat voor haar Marine in plaats van 2.

Er is per schip ongeveer 160 miljoen voorzien... Als het kan voor die prijs vind ik het top.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 10:05 uur
Als het onmogelijk zou zijn zouden ze het toch niet van plan zijn?

Nou ja, alles is mogelijk, je kunt met 1 model ook aan drie verschillende versies voldoen ( F-35 ). Of dat leuk is uiteindelijk laat ik aan de geschiedenisboeken over, wel is het enorm duur.
Het is veel goedkoper om een mijnenjager te bouwen welke goed is in mijnenjagen dan dat je er een wilt die allerlei andere taken op zich moet kunnen nemen. Anders bouwde Nederland ook wel 1 fregat voor haar Marine in plaats van 2.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 09/01/2017 | 10:01 uur
Ik denk dat dat zo lastig niet is, maar wel om dat te doen met een mijnenjager, een voertuig wat aan allerlei specificaties moet voldoen om moderne mijnen e.d niet te triggeren danwel er goed tegen beschermd te zijn. Je gaat je als het goed is tenslotte met zo'n boot in risico water begeven, ook al ga je met drones werken.

Als het onmogelijk zou zijn zouden ze het toch niet van plan zijn?

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 09:59 uur
Mag ik verwachten van de heren scheepsbouwers dat ze erin slagen een schip te bouwen dat stabiel is en dat een sprint van 25 knopen haalt? Het is een oprechte vraag. Is dat zo moeilijk?

Ik denk dat dat zo lastig niet is, maar wel om dat te doen met een mijnenjager, een voertuig wat aan allerlei specificaties moet voldoen om moderne mijnen e.d niet te triggeren danwel er goed tegen beschermd te zijn. Je gaat je als het goed is tenslotte met zo'n boot in risico water begeven, ook al ga je met drones werken.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: ARM-WAP op 09/01/2017 | 09:39 uur
Probleem met boarden is dat je eerst dicht genoeg - halve mijl tot enkele kabellengtes - bij het te boarden schip moet komen.

Toen we in de jaren '90 in de Adriatische zee waren werd de gasturbine regelmatig gebruikt om een verdachte merchant te onderscheppen.
Dus zijn er verschillende opties:
- ofwel zijn er genoeg moederschepen in de buurt om zo'n verdacht schip te kunnen onderscheppen en dan laat je het schip dat in de beste positie zit de job opknappen,
- ofwel moet je op je eentje genoeg snelheid kunnen maken... en dan zitten we onmiddelijk boven de 25 kn...

(wij hadden 1 RIB en een zodiak met 40 pk om die klussen te klaren... RIB, geen probleem... Zodiak is niet je dat wanneer het weer wat ontstuimiger wordt...)

Mag ik verwachten van de heren scheepsbouwers dat ze erin slagen een schip te bouwen dat stabiel is en dat een sprint van 25 knopen haalt? Het is een oprechte vraag. Is dat zo moeilijk?

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 07:41 uur
Je gaat boarden met een RHIB die je gaat lanceren vanop het MCM-moederschip. Niet met het moederschip zelf. Die RHIB moet toch mee, of je er nu SF mee wil vervoeren of niet.

Klopt, maar je moederbootje moet nogal wat vaart kunnen maken om überhaupt iets te kunnen onderscheppen, of ben je van plan vanaf Zeebrugge te vertrekken met je RHIB?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 09/01/2017 | 07:41 uur
Je gaat boarden met een RHIB die je gaat lanceren vanop het MCM-moederschip. Niet met het moederschip zelf. Die RHIB moet toch mee, of je er nu SF mee wil vervoeren of niet.
Probleem met boarden is dat je eerst dicht genoeg - halve mijl tot enkele kabellengtes - bij het te boarden schip moet komen.

Toen we in de jaren '90 in de Adriatische zee waren werd de gasturbine regelmatig gebruikt om een verdachte merchant te onderscheppen.
Dus zijn er verschillende opties:
- ofwel zijn er genoeg moederschepen in de buurt om zo'n verdacht schip te kunnen onderscheppen en dan laat je het schip dat in de beste positie zit de job opknappen,
- ofwel moet je op je eentje genoeg snelheid kunnen maken... en dan zitten we onmiddelijk boven de 25 kn...

(wij hadden 1 RIB en een zodiak met 40 pk om die klussen te klaren... RIB, geen probleem... Zodiak is niet je dat wanneer het weer wat ontstuimiger wordt...)

MasterChief1971

Vroegah... toen ik nog op de Willemstad en de Delfzijl zat... deden we aan een activiteit die VIPOLLEN heette.
Dat was met een paar lui van de politie en de Algemene Inspectie Dienst vissers controleren of die zich wel aan de visserijregels hielden (visquota, netmaasgrootte, ondermaatse vis, etc.).
Dat deden we met een dinghy met een 40pk buitenboordmotor. Je moest het wel tactisch aanpakken anders kon die dinghy de te inspecteren visser niet inhalen en dus niet boarden. Met een FRISC moet dat geen probleem zijn. Vaart toch een paar knotsen harder.

Ik denk ook niet dat je het begrip boarden, in zo'n geval, spannender moet maken dan het is. De snelheid van het moederschip hoeft niet dermate groot te zijn dat je letterlijk langszij komt om met het mes tussen de tanden met een lijn uit de ra de vissersboot te enteren  8).
Maar die FRISC moet er wel bij en dat geldt ook voor andere doelen. Sommige doelen kun je met een traag moederschip niet naderen. Ook niet met een FRISC omdat de afstanden te groot kunnen zijn. Maar het is niet in alle gevallen onmogelijk of onwerkbaar.

Alles hangt af van wát je wilt boarden. Operaties zoals op de Indische Oceaan zie ik ook niet zitten.
VIPOL op de Noordzee wel.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Belgje

Citaat van: Belgje op 06/01/2017 | 10:33 uur
Uit de Strategische Visie:

"De nieuwe mijnenbestrijdingsplatformen worden gekenmerkt door een grotere omvang wegens de vereiste verhoogde autonomie, betere zelfbescherming en het gebruik van onbemande modules. Hun modulariteit maakt het ook mogelijk om deze schepen meer multifunctioneel in te zetten voor bijvoorbeeld Maritime Security Operations. De grotere omvang en opstapcapaciteit laat toe om andere capaciteiten zoals boarding teams of Special Operations Forces in te schepen wat een troef is in het kader van andere maritieme operaties in een (semi-)permissieve omgeving, inclusief humanitaire inzet. Daarenboven zullen deze schepen ook gebruikt worden voor de vorming en de training van personeel, ook van andere marines (Capacity Building-opdrachten)."

Ik denk dat je vrij snel aan +3000 ton zit voor een dergelijk schip...

Als je dit goed leest zie je dat de bijkomende capaciteiten geen oorzaak zijn van de grootte en complexiteit van de nieuwe schepen maar een gevolg ervan. "...De grotere omvang en opstapcapaciteit laat toe om andere capaciteiten zoals boarding teams of Special Operations Forces in te schepen..." De betere bewapening en verhoogde autonomie komt er omdat de mijnbestrijding overal ter wereld binnen een redelijke termijn moet kunnen plaatsvinden. Om onze scheepsroutes te beschermen.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 09/01/2017 | 07:03 uur
Ik vind dit echt de verkeerde kant opgaan, althans als wat Belgje zegt waarheid is.
Boarden met een mijnenjager? Hoe moet ik dit zien.

Je gaat er een dikke motor inleggen, want tsjah, als je wil gaan boarden moet je enige snelheden kunnen halen. Duur geintje als dit enkel bedoelt is om er een multi purpose vaartuig van te maken.
Dat gaat voor alles op waarbij er niet wordt geïnvesteerd in haar sole purpose.

Als een mijnenjager nou zou worden gebruikt als hydrografisch vaartuig, of er een dergelijke capaciteit bijkrijgt wat in een niche valt kan ik dit begrijpen.
Ik heb geen maritieme ervaring en kan ook niet spreken over diepe kennis, maar dit lijkt me allemaal gewoon een slecht idee, in ieder geval een heel duur idee.

Je gaat boarden met een RHIB die je gaat lanceren vanop het MCM-moederschip. Niet met het moederschip zelf. Die RHIB moet toch mee, of je er nu SF mee wil vervoeren of niet.