De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Harald

Discussie over namen marineschepen - Wat vind jij?

Zo nu en dan zijn de namen van de toekomstige Nederlandse marineschepen onderwerp van discussie.

../...

https://marineschepen.nl/nieuws/Namen-marineschepen-011220.html


Gouden Leeuw
Prins van Oranje
....
of gewoon de namen van de ex M-fregatten
https://nl.wikipedia.org/wiki/Karel_Doormanklasse

Parera

#1302
In dit topic omdat dit iets is wat vloot breed ingevoerd gaat worden


RH MARINE EN DAMEN ONDERSTEUNEN DE KONINKLIJKE MARINE BIJ SLIMMER ONDERHOUD SCHEPEN

RH Marine en Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS) gaan helpen om het onderhoud van de nieuwe schepen van de Koninklijke Marine (KM) efficiënter en beter voorspelbaar te maken met behulp van data science.

Beide bedrijven hebben op woensdag 25 november een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Directie Materiële Instandhouding (DMI) van de KM. Doel van de samenwerking is om met behulp van data-science de conditiebewaking van systemen te verbeteren, faalgedrag beter te voorspellen en uiteindelijk onderhoud beter te plannen. Door de overgang naar voorspelbaar onderhoud neemt de beschikbaarheid van de marineschepen toe.

De drie partijen hebben een stappenplan opgesteld om in de toekomst alle data van de marineschepen te kunnen verzamelen, opslaan en analyseren. Scheepswerf Damen gaat de marineschepen voorzien van allerlei nieuwe sensoren en meters die procesdata van alle systemen aan boord leveren. RH Marine gaat de benodigde infrastructuur leveren en onderhouden om data te kunnen verzamelen en opslaan. Het opslaan gebeurt onder meer in nieuwe beveiligde data warehouses aan boord. De KM kan de beschikbare data direct analyseren met behulp van machine learning, algoritmes, artificial intelligence (AI) en data-modelling technieken. RH Marine zorgt er daarnaast voor dat de informatie uit de data en de status van alle systemen 24/7 duidelijk zichtbaar wordt gemaakt op dashboards, zowel voor de bemanning aan boord als voor de onderhoudsorganisatie aan de wal. De drie partijen zijn hiervoor het afgelopen jaar een pilot gestart op het patrouilleschip Zr. Ms. Groningen, dat door de KM beschikbaar is gesteld als een soort tech-platform.

Met het toepassen van data science verhoogt de DMI zijn innovatiekracht en serviceverlening. ,,Wat dit project specifiek maakt is dat je werkt met militaire systemen", zegt Harry Strikwerda, Proposal Manager ILS & Naval Services van DSNS. ,,Je hebt dus veilige netwerken nodig om te voorkomen dat iemand van buiten inbreekt."

Om die reden ontwikkelt RH Marine een 'secure private cloud' aan boord van de schepen. Ook worden de systemen voorzien van strenge beveiliging. Door het beter analyseren van data wil de DMI over kunnen stappen van traditioneel correctief of planmatig onderhoud naar modern voorspellend onderhoud. Je hoeft dus alleen onderhoud te plegen als het echt nodig is. Dat maakt het veel efficiënter", zegt Dieter van Schagen, Sales Manager Defence, Safety & Security bij RH Marine

DSNS is de hofleverancier van de KM. Bij de bouw van nieuwe fregatten wordt in het ontwerp al rekening gehouden met het beter inzetten van data. Dit betekent dat samen met de opdrachtgever, Defensie, gewerkt kan worden aan lagere levensduurkosten. Hein van Ameijden, Algemeen Directeur DSNS: "De rol van de Koninklijke Marine als launching customer voor innovaties uit de Nederlandse maritieme industrie is essentieel. Enerzijds verzekeren we daarmee dat onze krijgsmacht blijf beschikken over state-of-the-art equipment. Anderzijds stelt deze nauwe samenwerking ons in staat om als industrie te blijven door ontwikkelen en internationaal concurrerend te zijn."

Ook de samenwerking met RH Marine is logisch. De maritiem systeemintegrator heeft voor de meeste marineschepen navigatieapparatuur, elektrische en automatiseringssystemen geleverd. "Wij zijn zeer verheugd met de ondertekening van de Ship Data Science overeenkomst tussen DSNS, de KM en RH Marine. Door het verkrijgen en gebruiken van grote hoeveelheden data kunnen we de volgende stap zetten in de transitie van preventief en correctief onderhoud naar voorspellend onderhoud. Daarmee verhogen we de beschikbaarheid van de schepen tegen lagere kosten. De nieuwe ICT-technologie stelt ons ook in staat om veel minder bekabeling te gebruiken en om op bestaande schepen nieuwe functionaliteiten toe te voegen door slechts een software-upgrade uit te voeren." stelt Hugo Loudon, Managing Director bij RH Marine.

Bron: Damen Schelde Naval Shipbuilding


Parera

Market Consultation - Replacement of the Medium Sized Harbour, seagoing capable, Tugs (MSHT) and Line-Handler/Work-Boats (LHWB) of the Royal Netherlands Navy

In Den Helder the Royal Netherlands Navy (RNLN) operates one (1) harbour/seagoing tug, two (2) smaller tugboats and five (5) line handler/workboats in and out of its naval base. There is a need for replacement of these tugs and line handler/workboats because of the upcoming End Life of Type (ELOT). The replacement of these boats is scheduled ending May 2022. The RNLN is planning to replace the eight ( 8 ) mentioned ships with three (3) medium sized harbour tugs (MSHT) and three (3) line handler/workboats (LHWB).
The procurement process for the medium sized harbour tugs and line handler/workboats had to be stopped at an earlier stage. Therefore, the Defence Materiel Organisation (DMO) wishes to explore the market's potential to meet the replacement need of the RNLN. This market consultation is focused on medium sized harbour tugs with stage V propulsion and line handler/workboat with 100% battery powered electrical propulsion.


https://www.tenderned.nl/tenderned-tap/aankondigingen/208208

Huzaar1

Citaat van: Parera op 17/11/2020 | 19:19 uur
Uit het artikel rondom de Hull Vane voor de OPV's een interessante quote in deze discussie;


'' Het brandstofbudget ligt immers bij de DMO en die organisatie profiteert er dus financieel van.''

We gaan ook met z'n allen naar centerparks deze kerst, 1,5 meter maakte dat onmogelijk, maar nu we het hele park af kunnen huren is dat geen probleem meer  8) , van wat er over blijft kopen we taart en krasloten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Uit het artikel rondom de Hull Vane voor de OPV's een interessante quote in deze discussie;


'' Het brandstofbudget ligt immers bij de DMO en die organisatie profiteert er dus financieel van.''

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/11/2020 | 09:04 uur
Hogere kosten marine zijn structureel, meer over de getroffen maatregelen voor 2021

http://disq.us/t/3sxi3w7

Vraag mij af/ben benieuwd hoe het dan ook gesteld bij de andere KMD'n/OPCO's.

Huzaar1

#1297
Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 14:56 uur
Ergo, het stilleggen van een OPV levert misschien 6 miljoen op voor de organisatie, maar C-ZSK gaat er maar 4 miljoen op vooruit, omdat het brandstof budget blijkbaar niet bij ons ligt. Daarom hebben we zoveel maatregelen nodig, die inderdaad niet allen genoemd staan in het marineschepen artikel.

Prima, maar DMO wordt nooit beter van dat soort dingen. DMO is totaal voorwaardelijk en in dienst van en met de KMD's. Er zijn geen DMO belangen maar Defensie belangen. Alle brandstof en kogels die we kopen en verslepen schieten wij niet op.

Er is aan de start nooit genoeg geld voor alles wat de OPCOs plannen. Dat is een van de grootste manco's van de organisatie. Het VAM proces krijgt langszaamaan vorm en iedereen kent zijn rol en het belang steeds beter. In die wereld is DMO beperkt, en is het overhevelen van budgetten geblazen. Aangezien het KPU onder dws&b valt en dat weer binnen de DMO constructie en dus voorzien van een decentraal belegd budget komen vertragingen en voor de organisatie totaal onlogische beslissingen uit voort, van bijvoorbeeld de uniformen.

Ik zou ook het hele zooitje anders aansturen. De OPCOs een keer met de koppen bij elkaar trekken, realistische forecasting laten uitvoeren van behoeftes, ze voorzien vanneen eigen budget om uit te winkelen, en dan vervolgens a.d.h.v een goede kostenschatting een behoefte laten droppen. Helaas gaat het allemaal zo niet. Budget is van opcos weggenomen omdat ze er niet mee om konden gaan. En de cultuur is vooral door alle reorganisaties zo dat je nooit minder wil vragen dan een jaar ervoor.

Niemand wil zich graag laten aansturen. Zoals ik al vaker zeg, ik mis de CDS in centrale aansturing en afstemming van opcos.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#1296
Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 13:06 uur
Blijkbaar zelfs C-ZSK niet. Zie pagina 2 van de bijlage van het document dat ik je stuurde.

Dmo krijgt t.b.v kl3 financiering vanuit DH. Dmo verdeelt intern budgetten over directies  Enig idee hoe vaak er budget overgeheveld wordt van het een om het ander te kunnen betalen? Er is een giga delta tusswn behoefte en capaciteit. Ik weet niet precies hoe DMO hier beter van gaat worden, wellicht kan het geld wat nu niet wordt uitgegeven aan F75 en 76 uitgegeven worden aan wat munitie voor de OPCO's. Maar meer niet. Grootste kosten die worden gemaakt en in dit geval bespaard zijn toch echt voor CLSK.

Het is niet alsof we nu eindelijk genoeg geld hebben om met DMO op hockeyweekend te kunnen gaan ofzo. Minder geld voor brandstof benodigd betekent grofweg meer geld voor munitie of kogellagers om wat te noemen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 11:44 uur
Omdat die blijkbaar (grotendeels) de brandstof betalen.

Ja sorry maar dit is wel zo van een andere planeet. Snapt werkelijk dan niemand hoe finance & control binnen het ministerie verloopt?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1294
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/11/2020 | 11:24 uur
Ik vind het prima als de OPV's, zowel in de West als tbv Noordzee ops, het veld moeten ruimen voor een andere, wellicht meer geschikte, optie. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het fregatten bestand met 2-4 schepen wordt uitgebreid. (anders wordt de KM slechts verder afgebroken).

We mogen immers niet vergeten waarvoor de de OPV's in de plaats zijn gekomen inclusief de bijbehorende conclusie dat deze schepen slechts een bezuinigingsdoelstelling hebben gerealiseerd.

Geheugensteuntje: 6 M fregatten voor 4 OPV's.

+1

De beste oplossing is 4 OPV's vervangen door 4 OPC's en de bezuinigde 2 MFF's terug te brengen bij het vMFF project waarbij we er dus gewoon 4 kopen + 2 voor Belgie.

Dit brengt de vloot terug op 12 grote oppervlakte schepen. Wat voldoende is voor de taken.

De grote vraag echter is of we dit kunnen bemannen, misschien lost automatisering een hoop problemen op maar lang niet alles.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1293
Citaat van: Parera op 17/11/2020 | 11:03 uur
Uit het artikel van marineschepen.nl

Ik heb het al vaker gezegd, er is 1 ding dat de Belgen beter doen dan wij dat doen en dat is hun Noordzee vloot. De Castor klasse is een mooi voorbeeld van wat je nodig hebt voor de dagelijkse Noordzee taken. De klasse van 2 patrouille schepen hebben eigenlijk de exacte taken van waar wij onze Kustwacht voor inzetten maar het zijn toch schepen die net iets groter zijn dan onze KW schepen.

Het zijn geen schepen waar je te veel taken aan wilt geven maar de basis taken kunnen ze perfect uitvoeren. Voor Nederland heeft Damen in mijn ogen een bijna perfect off the shelf product ; OPV 950. Met een klein aantal aanpassingen (waaronder het toevoegen van een UAV deck + UAV hangar en het toevoegen van een slipway) heb je een goede OPV in je handen met een (zeer) kleine bemanning 20 a 30 koppen.

Misschien toch maar overwegen om 2  OPV's af te stoten en te vervangen door schepen specifiek voor de basis Noordzee taken. :angel:  Waarbij de overige 2 volledig focussen op operaties in de West. Al heb ik ook het idee dat het vervangen van de 4 OPV's door 4 nieuwe OPC's in de (nabije) toekomst een goede mogelijkheid is voor de KM, dan kan e.v.t. de taak op de Noordzee overgenomen worden door grotere KW schepen. En wat ik dan bedoel met het OPC is een ''Offshore Patrol Corvette'' eigenlijk een schip bewapend en uitgerust als een korvet maar met de specifieke middelen die onze OPV's zo goed maken in hun taak waaronder de 2 FRISC's, de helikopter en de ruimte voor het opvangen van mensen en de ruimte voor hulpmiddelen.

Ik vind het prima als de OPV's, zowel in de West als tbv Noordzee ops, het veld moeten ruimen voor een andere, wellicht meer geschikte, optie. Uiteraard wel onder de voorwaarde dat het fregatten bestand met 2-4 schepen wordt uitgebreid. (anders wordt de KM slechts verder afgebroken).

We mogen immers niet vergeten waarvoor de de OPV's in de plaats zijn gekomen inclusief de bijbehorende conclusie dat deze schepen slechts een bezuinigingsdoelstelling hebben gerealiseerd.

Geheugensteuntje: 6 M fregatten voor 4 OPV's.

Parera

#1292
Uit het artikel van marineschepen.nl

Citaat
Patrouilleschepen minder op de Noordzee
Het uitstellen van onderhoud van Zr.Ms. Zeeland betekent dat er minder taken kunnen worden volbracht door de patrouilleschepen. De West blijft de prioriteit voor deze OPV's, die taken zal de marine kunnen blijven doen. Maar de OPV's waren ook actief op de Noordzee, dat zal de marine met een OPV tegen de kant, minder kunnen doen.

BRON

Ik heb het al vaker gezegd, er is 1 ding dat de Belgen beter doen dan wij dat doen en dat is hun Noordzee vloot. De Castor klasse is een mooi voorbeeld van wat je nodig hebt voor de dagelijkse Noordzee taken. De klasse van 2 patrouille schepen hebben eigenlijk de exacte taken van waar wij onze Kustwacht voor inzetten maar het zijn toch schepen die net iets groter zijn dan onze KW schepen.

Het zijn geen schepen waar je te veel taken aan wilt geven maar de basis taken kunnen ze perfect uitvoeren. Voor Nederland heeft Damen in mijn ogen een bijna perfect off the shelf product ; OPV 950. Met een klein aantal aanpassingen (waaronder het toevoegen van een UAV deck + UAV hangar en het toevoegen van een slipway) heb je een goede OPV in je handen met een (zeer) kleine bemanning 20 a 30 koppen.

Misschien toch maar overwegen om 2  OPV's af te stoten en te vervangen door schepen specifiek voor de basis Noordzee taken. :angel:  Waarbij de overige 2 volledig focussen op operaties in de West. Al heb ik ook het idee dat het vervangen van de 4 OPV's door 4 nieuwe OPC's in de (nabije) toekomst een goede mogelijkheid is voor de KM, dan kan e.v.t. de taak op de Noordzee overgenomen worden door grotere KW schepen. En wat ik dan bedoel met het OPC is een ''Offshore Patrol Corvette'' eigenlijk een schip bewapend en uitgerust als een korvet maar met de specifieke middelen die onze OPV's zo goed maken in hun taak waaronder de 2 FRISC's, de helikopter en de ruimte voor het opvangen van mensen en de ruimte voor hulpmiddelen.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/11/2020 | 00:08 uur
Wel iets meer dan dat. Maar wat wel opvalt is dat het stilleggen van schepen weinig oplevert. De effecten nu zijn zeker tot 2027 voelbaar.
Van het bespaarde budget is zo'n 40% brandstof, en dat is winst voor DMO, niet de marine.

Wacht..whut? Leg uit.. hoezo is dit winst voor DMO?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Hogere kosten marine zijn structureel, meer over de getroffen maatregelenen voor 2021

http://disq.us/t/3sxi3w7

Huzaar1

Citaat van: artemivanov op 16/11/2020 | 19:24 uur
Helder, alhoewel het verwonderlijk blijft dat er dan dit jaar problemen optreden. Zo heel veel bijzonders staat er niet op het programma zou je zeggen, maar bij elkaar is het dus net teveel.
(en de maatregelen die getroffen zijn, zijn ook niet echt van de categorie 'onrealistische behoeftestelling')

Elk jaar traden er problemen op. Werd met alles en nog wat opgelapt. Er is sprake van meer zakelijlheid en realisme in de organisatie. Dit hoort daarbij. Daarom is dit ook geen bezuiniging.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"