Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

#9063
Citaat van: Ace1 op 24/05/2023 | 13:47 uur
Nee Thomas Newdick is een autoriteit op militaire luchtvaart,  hij heeft al diverse boeken op zijn naam staan.


https://www.bol.com/nl/nl/b/thomas-newdick/2852040/

Hij is de Poolse F-16's en de Poolse dit en dat zo aan het prijzen dat het lijkt alsof hij aannhet eind van de rit zelf een Poolse F-16 krijgt.

De Nederlandse F-16's en de Poolse (block 52+) liggen vrijwel op 1 lijn.  De Polen leveren geen vliegtuigen, de Nederlanders zijn daarvoor in de race.  Daarnaast is de Poolse F-16 helemaal niet een van de beste, modernste F-16's, wetende dat we inmiddels bij block 72 aan zijn gekomen en er nogal wat doorontwikkelingen zijn van de F-16 zoals in Japan en Israel.

Kan aan mij liggen, maar het komt vreemd over als je een heel stuk schrijft over Poolse F-16 en opleidingen terwijl dat zo relevant is als een Nederlandse F-16.  Het Poolse perspectief wordt dan minder relevant, aangezien de Oekrainers daar toch niet over kunnen gaan beschikken.

"A core fleet of 68 jets was upgraded to F-16AM/BM standard under the Mid-Life Update (MLU) program, bringing them broadly in line with the U.S. Air Force?s more advanced F-16C/D Block 50/52."

Sowieso een goede read
"
In terms of capabilities, the Dutch F-16s, while old, have been continuously modernized as part of the MLU. As such, they are armed with the active-radar AIM-120 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) that Ukrainian pilots have specifically called for. Air-to-ground armament includes GBU-10, -12, and -24 laser-guided bombs, as well as Joint Direct Attack Munitions (JDAM). The Small Diameter Bomb (SDB) could also be employed by these F-16s and the jets are compatible with Sniper and Litening targeting pods. Other key features include datalinks, GPS, and night-vision goggle compatibility."

https://www.thedrive.com/the-war-zone/dutch-open-to-transferring-f-16-jets-to-ukraine
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 24/05/2023 | 09:51 uur
Auteur is Polen fan?

Nee Thomas Newdick is een autoriteit op militaire luchtvaart,  hij heeft al diverse boeken op zijn naam staan.


https://www.bol.com/nl/nl/b/thomas-newdick/2852040/

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 11:17 uur
Klopt, maar voordat die er kwamen zijn er flinke verliezen geleden. Ervaren militairen die nu de onderofficieren hadden moeten zijn.

En onnodig, want zoals je schrijft, toen we met artillerie gingen steunen kwam de balans wat terug.

Ook een reden dat onderbelichte steun met ZHKH, medische goederen en revalidatie (o.a. in Doorn) gewoon bijdraagt aan de gevechtskracht.

Uiteraard, maar die zomer waren verliezen voor Rusland vele malen groter dan voor UAF. Dit geldt voor tot nu toe het gehele verloop van de oorlog.

Zowel op gebied van materieel, manschappen als terrein. En het laatste is even relatief aangezien de Russen sowieso niets te zoeken hebben. Maar een groot deel van de geboekte winst is toen verloren gegaan.

Mijn laatste intel op de verhouding in verliezen waren rond februari 8 staat tot 1. Dat werd een maand geleden 5 tot 1. Heb die informatie uit betrouwbare bron. In Bachmut was dat zelfs nog 3 tot 1 (aantal doden rus:oekr.)

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 24/05/2023 | 10:42 uur
https://twitter.com/Archer83Able/status/1661114284326133792?t=2HuhKtw4Fmw2rqXEqGJ_7w&s=19

Dit zijn de tell tales.
Dit is hoe die gasten denken dat het eruit moet zien. Dan kun je als pel of cie of bat goede dingen doen, als de hogere leiding dit soort clowns zijn ben je reddeloos verloren.

De Oekra?ners zijn vooral in zomer 2022 echt afgemaakt, en betalen daar nog steeds de prijs voor. Maar er is in ieder geval de wil om het goede te doen,

Afgemaakt? Welnee. In de zomer waren er de artillerie wedstrijden tussen het rode leger en de UAF. Uiteindelijk met HIMARS gewonnen waarop er een massale terugtrekking van russen volgde in regio Kharkov en Kherson.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 23/05/2023 | 22:57 uur
Poland Will Train Ukrainian Pilots To Fly F-16s

The Polish defense minister says that future Ukrainian F-16 pilots will start training in Poland, as a multinational

Auteur is Polen fan?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 24/05/2023 | 09:39 uur
Bachmoet nu definitief gevallen. De meeste bronnen hebben hun kaarten nu ge-update naar volledig in Russische handen en wat bewegingen op de noordelijke en zuidelijke flank vanuit Oekra?ne. Wat vinden jullie hiervan? Kritische nederlaag voor Oekra?ne of kostbare overwinning voor Rusland?

Je weet niet wat het plan is van de Oekrainers. Dus je kunt niets oordelen.

W.s wordt Bachmut door Oekraine omsingeld jn de komende tijd. De UAF heeft alle aandacht naar Bachmut kunnen doen gaan, heeft alle middelen voor het winteroffensief verbruikt. Er is geen winteroffiensief van de grond gekomen..de Russen konden zich enkel op Bachmut en Vulhedar controleren.

En met 100.000 russische slachtoffers, kun je wel stellen dat dat meer is dan het de Russen had mogen kosten. En het UAF offensief zit er aan te komen. Tel je kippen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Bachmoet nu definitief gevallen. De meeste bronnen hebben hun kaarten nu ge-update naar volledig in Russische handen en wat bewegingen op de noordelijke en zuidelijke flank vanuit Oekra?ne. Wat vinden jullie hiervan? Kritische nederlaag voor Oekra?ne of kostbare overwinning voor Rusland?

Ace1

Niet verstoppen achter technische argumenten om geen F-16's te leveren

Door Belga

Belgi? mag zich niet verstoppen achter technische argumenten om geen F-16's aan Oekra?ne te leveren. Dat zegt Kamerlid Georges Dallemagne (Les Engag?s), die aandringt op een echt politiek debat over het thema.

De Belgische regering heeft zich achter het voorstel geschaard om Oekra?ense piloten op te leiden om met F-16's te vliegen, maar zelf vliegtuigen leveren zit er niet in. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) liet al meer dan eens horen dat onze toestellen stilaan het einde van hun levensduur benaderen. Die is vastgesteld op 8.000 vlieguren. Bovendien heeft ons land zijn F-16's zelf nodig voor de bescherming van het grondgebied, internationale opdrachten en de opleiding van Belgische piloten. De komende jaren zullen de F-16's stelselmatig worden vervangen door F-35's. Ook het kabinet van premier De Croo liet eerder al horen dat ons land alle toestellen nodig heeft voor zijn opdrachten.

Oppositielid Dallemagne is niet overtuigd. "Uit een rapport van Lockheed Martin uit 2017 bleek dat onze F-16's met 1.000 vlieguren kunnen worden verlengd, wat neerkomt op vijf jaar. Die analyse werd toen van tafel geveegd uit politieke en economische redenen, omdat de Verenigde Staten ons hun F-35's wilden verkopen", zegt hij. "In plaats van die toestellen aan de grond te houden, kunnen we ze naar Oekra?ne sturen, want het conflict dreigt daar jammer genoeg nog een tijd te zullen duren. Indien politieke redenen in de weg staan, dan moet men ons dat eerlijk zeggen in plaats van zich te verstoppen achter technische argumenten."

https://www.proximus.be/pickx/nl/2332341/inval-oekraine-niet-verstoppen-achter-technische-argumenten-om-geen-f-16s-te-leveren

Ace1

Poland Will Train Ukrainian Pilots To Fly F-16s

The Polish defense minister says that future Ukrainian F-16 pilots will start training in Poland, as a multinational effort comes together.

Ukrainian pilots will train to fly F-16 fighter jets in Poland, according to the Polish defense minister. While there had been prior suggestions that Poland would be involved, on some level, in the effort to get Ukrainians into the cockpits of F-16s, this is the first official confirmation that it?s actually going to happen, although details remain scarce, for now.

?We are ready, the Polish side is ready to train pilots on F-16 aircraft,? Poland?s defense minister, Mariusz Błaszczak, told journalists at a meeting of EU defense ministers in Brussels today.

The statement from Błaszczak followed a suggestion from a senior European Union official that such training had, in fact, already begun.

?I am happy that finally, the training of the pilots for the F-16 has started in several countries,? the European Union?s (EU) foreign policy chief Josep Borrell said, at the same Brussels meeting today. ?It will take time, but the sooner the better,? he added.

When asked where this training effort had begun, Borrell replied: ?For example, in Poland.?

The EU foreign policy chief only mentioned Poland by name, but his reference to training having started in ?several countries? is noteworthy. Whether the training has begun or not ? and the Polish defense minister states otherwise ? it indicates that previous proposals for a multinational ?training coalition? to prepare Ukrainian pilots to fly the F-16 have not only taken shape but are now in active operation.

Whenever it will occur, we still don?t yet know the exact extent of training that will be provided. The process of preparing a Ukrainian pilot to fly an F-16 in combat is a potentially long one, as we have discussed before, and it could also encompass anything between basic training for a student, in a propeller-driven type, all the way up to weapons and tactics training for an already-winged pilot in an actual F-16. There are also various simulator and ground training efforts that would also be valuable for pilots destined to fly the F-16.

The timing of Błaszczak?s and Borrell?s words is telling, however.

It was only last week that U.S. President Joe Biden reversed his stance on the transfer of F-16s to Ukraine, saying he would now support such an effort and that ?The United States together with our allies and partners are going to begin training Ukrainian pilots on fourth-generation fighter aircraft, including F-16s.?

Also speaking in Brussels today was the Dutch Defence Minister Kajsa Ollongren, who said that the training effort would be the ?first step? toward the eventual supply of Western aircraft to Kyiv.

?We will continue discussing with our allies and with countries that might have F-16s available about that next step, but that?s not on the table right now,? Ollongren said. ?That is in the next phase.?

Poland, in the past, was briefly linked with supplying Ukraine with F-16s. Reports from Ukraine raised the possibility of a transfer of Vipers from Poland back in January, although Polish officials quickly moved to reject that idea.

In the following tweet, Pawel Krutul, the vice-chairman of the Polish National Defense Committee, points out that transferring F-16s rather than MiG-29s would have a degrading effect on the Polish Armed Forces. Wojciech Skurkiewicz, Secretary of State in the Polish Ministry of National Defense, responds in agreement, stating: ?There is no question of handing over Polish F-16s.?

As we have previously examined, Poland?s F-16s are among the newest and most capable in Europe. There are no plans to replace them any time soon and their importance ? which includes detachments to provide air policing for the three Baltic States ? has only grown since Poland donated a portion of its Soviet-era MiG-29 Fulcrum fighter jets to Kyiv.

It therefore makes sense that Poland is, instead, providing training to Ukrainian pilots, although, once again, we don?t know if this actually involves flying F-16s.

Ukraine?s President Volodymyr Zelensky has also previously raised the likelihood of Poland being involved in a multinational training effort, intended to prepare the Ukrainian Air Force for F-16s.

On his return from his trip to different Western European nations earlier this month, President Zelensky outlined what he described as ?a coalition to train pilots on modern Western aircraft.? Zelensky said that Poland and the United Kingdom had agreed to this proposal and that he expected France to follow suit. Since then, Belgium, too has put itself forward as a potential training provider.

If Poland is making use of its Viper for training Ukrainian pilots, it has at its disposal a fleet of 36 single-seat F-16C Block 52+ jets and another 12 two-seat F-16D Block 52+ jets. These are operated from two bases: Poznań Krzesiny and Łask. As mentioned before, these are more capable than any F-16s Ukraine is likely to receive soon, although that?s hardly a problem when it comes to conversion training, which can be tailored to Ukrainian requirements.

Aside from the F-16s, the Polish Air Force operates a well-established training setup for fighter pilots, transport pilots, and rotary-wing pilots alike.

Poland operated the homegrown and recently modernized PZL-130 Orlik TC-II turboprop trainer for the initial stages of training. Prospective fighter pilots then progress to the Leonardo M-346 Master advanced jet trainer, to complete their course, known as lead-in fighter training (LIFT), before conversion to a frontline type. Sixteen M-346s are in use together with simulators and other training aids.

As The War Zone has explored in the past, the M-346 comes with everything needed to prepare a pilot for a fourth-generation (or even a fifth-generation) fighter, with a head-up display and multifunction displays in the cockpit, hands-on throttle and stick (HOTAS) controls, and in-flight safety features including a pilot-activated attitude recovery system. The jet is intended to be operated as part of a wider Ground-Based Training System (GBTS) that employs live, virtual, and constructive (LVC) elements to emulate sensors, weapons, and enemy forces.

Beyond the M-346, Poland is also looking forward to receiving 48 Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50PL light combat jets, which you can read more about here. While these aircraft are primarily being acquired to fulfill frontline roles, including replacing the Su-22 Fitter ground-attack jets, they offer an impressive training capability.

The first 12 Polish FA-50PL aircraft, in an interim standard, are scheduled to be delivered this summer, with the next batch of 36 aircraft, in Block 20 configuration, to arrive beginning in 2025. The Block 20 jets will feature active electronically scanned array (AESA) radar, Sniper targeting pod, and Link 16 datalink, among other changes.

What?s more, the design of the FA-50 is heavily inspired by the F-16, with its design and pilot interfaces heavily influenced by the Viper, with Lockheed Martin working directly with KAI on its development. Once the FA-50 is available, it would appear to make an ideal LIFT platform to prepare pilots for the F-16.

We know that at least one country that is poised to start training Ukrainian pilots for the F-16 doesn?t actually operate any of those aircraft itself. That?s the United Kingdom which has confirmed it?s going to provide training that?s specifically geared toward helping Ukrainian aviators convert to the F-16. Details of any specifics remain scarce, however.

Today, Germany, another non-F-16 operator, said that it, too, was looking at how it could become involved in the coalition training effort, but again warned that it had only ?extremely limited? possibilities to contribute. German Defense Minister Boris Pistorius said Berlin?s involvement ?is not relevant because we simply do not have F-16 aircraft and could not help with pilot training.? That statement seems very much at odds with the United Kingdom?s stated approach, and it may also be the case that the Polish training effort also won?t involve F-16s.

Whatever the type of training that will be provided by Poland and the other ?several countries? mentioned by Borrell, it seems clear that the training coalition is a reality. Undoubtedly, we will eventually learn more about the scope of this training and the type of students that will be involved.

That Poland is taking an apparent leading role here is not altogether surprising. The country has been very active in its support for Ukraine to date, including offering its territory as a major trans-shipment point. At the same time, its proximity to Ukraine and the fact that many of its own pilots have converted from Soviet-era jets to the F-16 will likely be important factors.

In the meantime, however, Ukraine and its allies will be pushing forward with plans for a possible ?coalition of jets,? to ensure that the Ukrainian Air Force will have the equipment that its newly qualified F-16 pilots will need to make their training worthwhile.

https://www.thedrive.com/the-war-zone/poland-will-train-ukrainian-pilots-to-fly-f-16s

PaxImperator

Ik weet het ook niet zeker uiteraard en de tijd zal het leren maar het heeft veel weg van een door Oekra?ne gebakken koekje van eigen deeg. Net de 'groene mannetjes' die in 2014 opeens op de Krim en in de Donbass opdoken. Een adviseur van Zelensky tweette er dit over:

'The only driving political force in a totalitarian country of tightened screws is always an armed guerrilla movement. #Ukraine is watching the events in the #Belgorod region of #Russia with interest and studying the situation, but it has nothing to do with it. As you know, tanks are sold at any Russian military store, and underground guerrilla groups are composed of Russian citizens.'
https://twitter.com/Podolyak_M/status/1660630391068164096?s=20

Ik lees de eerste twee zinnen als een obligate ontkenning van betrokkenheid om plausible deniability te cre?ren en de laatste als een insinuatie dat Oekra?ne er wel degelijk achter zit. Wie gelooft nu nog dat de 'groene mannetjes' op de Krim destijds bezorgde burgers waren die hun uitrusting bij de legerdump hadden gekocht, zoals het Kremlin toen beweerde?

Lynxian

Was ergens (ook hier op 't forum?) laatst niet wat media geplaatst over Russische milities die dreigde "iets te doen wat in Rusland nog nooit was voorgekomen"? Bij desbetreffende media werd toen vermeld dat er inderdaad meerdere milities zijn die helemaal klaar zijn met Putin. Nu kan dat natuurlijk vanuit iedere hoek komen (dus ook vanuit Oekra?ne), maar dit lijkt wel in lijn met die eerdere bedreiging.

Parera

#9052
Onrust door aanvallen 'Oekraiense' saboteurs in Russische regio Belgorod

Een gecrashte helikopter, beschietingen en geschrokken uitroepen in filmpjes: op sociale media gaan verschillende beelden rond van militaire ontwikkelingen in de Russische regio Belgorod, dicht bij de grens met Oekraine. Russische autoriteiten zeggen dat Oekraine achter de aanvallen zit, maar Oekraine wijst naar Russische milities.

https://nos.nl/artikel/2476095-onrust-door-aanvallen-oekraiense-saboteurs-in-russische-regio-belgorod

De eenheid zou bestaan uit +/- een infanterie bataljon (1000 man) aan troepen ondersteund door een tank peloton, artillerie & drones. Ze zouden op ongeveer 8 km van de Oekrainse grens zijn in de stad Grayvoron, de eerste grote stad Belgorod ligt op nog bijna 70 km afstand van de huidige positie. Een munitie opslag waar de Russen een klein deel van de tactische nucleaire wapens bewaard is al ontruimd, het zou gaan om 203 mm munitie van de 2S7 Pion & 240 mm munitie van de 2S4 Tyulpan mortier. Ik verwacht niet dat ze heel ver gaan komen, maar het geeft voor de Russische bevolking wel een heel duidelijk signaal af en brengt de oorlog dichtbij voor de gewone rus.

Citaat van: Ace1 op 22/05/2023 | 16:38 uur
CHEF MACHT TEMPO BEI WAFFENLIEFERUNGEN

Diese Panzer will Rheinmetall in der Ukraine bauen

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/diese-panzer-will-rheinmetall-in-der-ukraine-bauen-83994458.bild.html?ref=awin_143466&utm_source=awin&utm_medium=143466&awc=32199_1684766065_188ed6e3898293c5dac52d8f8c40c514

Rheinmetall wilt Boxers, KF51 Panters, KF41 Lynx's en Fuchs gaan bouwen in de Oekraine.

Kan de Fuchs nog mee in deze tijd?

Het gaat dan om de TPz Fuchs 2 en waarom zou deze nie meer mee kunnen? Misschien niet in de frontlinie maar er is ongetwijfeld wel een taak te vinden voor de voertuigen op de achtergrond.

De Fuchs Fuchs Evolution is er in de volgende varianten:

  • Group transport vehicle
  • Engineer vehicle
  • Command vehicle
  • Artillery observer
  • Ambulance
  • Surveillance and reconnaissance
  • Electronic warfare
  • Explosive ordnance disposal

Ace1

#9051
CHEF MACHT TEMPO BEI WAFFENLIEFERUNGEN

Diese Panzer will Rheinmetall in der Ukraine bauen

https://www.bild.de/politik/inland/politik-inland/diese-panzer-will-rheinmetall-in-der-ukraine-bauen-83994458.bild.html?ref=awin_143466&utm_source=awin&utm_medium=143466&awc=32199_1684766065_188ed6e3898293c5dac52d8f8c40c514

Rheinmetall wilt Boxers, KF51 Panters, KF41 Lynx's en Fuchs gaan bouwen in de Oekraine.

Kan de Fuchs nog mee in deze tijd?

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 22/05/2023 | 15:09 uur
Komt Putin erachter dat er toch nog gevolgen zijn aan het neerschieten van een passagiersvliegtuig vol met onze landgenoten.

Daar zat ik ook aan te denken. MH17 speelt zeker een rol in de actieve houding in Militaire ondersteuning van Oekra?ne van Nederland. En dit kan geen toeval zijn. Toch bijzonder dat onze F-16's gaan doen waar ze voor gebouwd zijn. Had Fokker destijds eens moeten weten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 22/05/2023 | 14:04 uur
Het enige dat ik weet is dat NL hierin een hoofdrol speelt. Het is aardig bijzonder, NL = netto grootste leverancier van tanks aan de UAF, dadelijk ook dat van straaljagers. We gaan de spullen leveren en de opleiding. Britten fasciliteren, ondersteunen, stellen beschikbaar en nemen hoofdrol in opleiding.
Komt Putin erachter dat er toch nog gevolgen zijn aan het neerschieten van een passagiersvliegtuig vol met onze landgenoten.