België (vervangings trajecten) marinecomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 25/05/2018 | 16:04 uur

Parera

Citaat van: Thomasen op 11/04/2021 | 21:52 uur
Zeker. Maar bedenk dat dit ten eerste goedkope van de plank schepen zijn, de Belgen ook weinig ervaring met aanbesteding hadden en dat er met Damen schepen ook zat problemen zijn.

Elk scheepstype heeft zo haar eigen problemen en ook elke werf heeft wel iets. Er is geen een werf in de wereld die keer op keer pareltjes aflevert.

Citaat van: Thomasen op 11/04/2021 | 21:52 uur
Iedereen in NL had liever Damen schepen gezien, en vaak liever ook wel een ander concept. Maar we kunnen niet stellen dat het een totale ramp is, laat staan de schuld van België.

Dat het geen totale ramp is dat zal de tijd moeten uit wijzen maar er zijn nu al genoeg verbeterpunten te bedenken.

Citaat van: Stoonbrace op 11/04/2021 | 20:05 uur
Ik wil nog altijd horen wat daar mis mee is, behalve dat ze niet door Damen gebouwd worden.
Los daarvan: aansluiten bij jullie reeks van multi purpose vessels is een prima idee.

Ik denk dat zo iets ook wel haalbaar is, voor België kan een  multipurpose support vessel een zeer welkome toevoeging zijn en dienen als directe vervanger van de Godetia ( en haar lang verloren zuster Zinnia).

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 11/04/2021 | 20:05 uur
Ik wil nog altijd horen wat daar mis mee is, behalve dat ze niet door Damen gebouwd worden.
Los daarvan: aansluiten bij jullie reeks van multi purpose vessels is een prima idee.

Ik weet uit betrouwbare bron dat men bij het marinecomponent niet tevreden is over de bij Socarenam  in Frankrijk gebouwde P901 Castor en P902 Pollux




Zander

#85
Citaat van: Stoonbrace op 11/04/2021 | 20:05 uur
Ik wil nog altijd horen wat daar mis mee is, behalve dat ze niet door Damen gebouwd worden.
Los daarvan: aansluiten bij jullie reeks van multi purpose vessels is een prima idee.
Frans.......
Kwaliteit....
Achteraf toveren Fransen nog wel eens een nadelig  konijn uit de hoge hoed.(voorbeelden genoeg)
Waarom gunnen we onszelf het werk niet? We hebben keigoeie marinescheepsbouw en het zelf bouwen en inzicht hebben in hoe het gebouwd is(Damen en de Marine werken intensief samen) is voor mijn gevoel altijd beter.

Maar ach, mij boeit het dossier verder weinig. Word veel te belangrijk gemaakt. De grote oppervlakte schepen 1 op 1 vervangen vind ik veel belangrijker.
People are sheep

Stoonbrace

Citaat van: Zander op 11/04/2021 | 16:56 uur
Laten we alle maritieme aanschaf voortaan lekker in eigen hand houden. De vervanger van de mijnenbestrijdingscapaciteit is een mooi voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Meebetalen is prima, maar verder geen inspraak!

Ik wil nog altijd horen wat daar mis mee is, behalve dat ze niet door Damen gebouwd worden.
Los daarvan: aansluiten bij jullie reeks van multi purpose vessels is een prima idee.

Ace1

Citaat van: Zander op 11/04/2021 | 16:56 uur
Laten we alle maritieme aanschaf voortaan lekker in eigen hand houden. De vervanger van de mijnenbestrijdingscapaciteit is een mooi voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Meebetalen is prima, maar verder geen inspraak!

Gezien het feit dat de Mercuur, de Pelikaan, de hydrografische opnemingsvaartuigen en de duikvaartuigen ook vervangen moeten worden mogen de Belgen aanschuiven en een schip zelf ook aanschaffen meer ook niet.

Zander

Citaat van: Ace1 op 11/04/2021 | 16:09 uur
Wellicht kunnen de Belgen ook meedoen door hetzelfde type schip te kopen wat de van Kinsbergen moet vervangen?
Laten we alle maritieme aanschaf voortaan lekker in eigen hand houden. De vervanger van de mijnenbestrijdingscapaciteit is een mooi voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Meebetalen is prima, maar verder geen inspraak!
People are sheep

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 11/04/2021 | 15:23 uur
https://products.damen.com/en/ranges/sail-training-vessels

Geen zeilschip!

Citaat van: Ace1 op 11/04/2021 | 16:09 uur
Wellicht kunnen de Belgen ook meedoen door hetzelfde type schip te kopen wat de van Kinsbergen moet vervangen?

Dat is een optie, voordeel van de Scymore als basis is dat het ook geschikt is als ondersteuningsvaartuig.

Ace1

Citaat van: Parera op 11/04/2021 | 12:56 uur
Tijd voor een BENESAM opleidings vaartuig  ;) En dan niet een modelletje Van Kinsbergen maar een permanent schip in gebruik voor opleidingen zoals andere marines dat gebruiken.
Neem een voorbeeld aan de Damen gebouwde Australische heli trainer.

Wellicht kunnen de Belgen ook meedoen door hetzelfde type schip te kopen wat de van Kinsbergen moet vervangen?

Lex



Parera

Citaat van: Stoonbrace op 11/04/2021 | 12:55 uur


Laatste punt van het journaal gisteren:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/Journaal-Weer/het-journaal-7.ch.ec9567be-1f8b-494f-9dcb-590b3e00234c/

Tijd voor een BENESAM opleidings vaartuig  ;) En dan niet een modelletje Van Kinsbergen maar een permanent schip in gebruik voor opleidingen zoals andere marines dat gebruiken.
Neem een voorbeeld aan de Damen gebouwde Australische heli trainer.


Ace1

Citaat van: Flyguy op 31/01/2021 | 23:12 uur
Peppie schip wel hoor. Die capaciteit hebben wij niet meer sinds het uit dienst stellen van de Tydeman in 2004. Leek mij altijd een ideale plaatsing als (luie) wachtsofficier, de beste bestemmingen en de meest interessante zeeën.

Dat moet je aan Jurrien Visser vragen of  op de Tydeman een ideale plaatsing als (luie) wachtsofficier was. Ik geloof dat de Tydeman ook een helidek had waarop overdag een Lynx kon landen en ik weet niet meer zeker of de  Tydeman  ook als wachtschip op de noordzee kon worden ingezet.

Flyguy

Peppie schip wel hoor. Die capaciteit hebben wij niet meer sinds het uit dienst stellen van de Tydeman in 2004. Leek mij altijd een ideale plaatsing als (luie) wachtsofficier, de beste bestemmingen en de meest interessante zeeën.

Stoonbrace