Alle militairen krijgen conditietest

Gestart door boekje_pienter, 08/12/2007 | 23:07 uur

Fuse71

Ach, dan is het een Brandgevaarlijk gevechtspak, Dan drugs binnen Defensie, en nu is het weer tijd voor de conditieproef als bliksem afleider van de ECHTE problemen binnen defensie .....  8)

Zoveel zaken om te verbeteren en met cijfers kan je het allemaal heel erg doen lijken.
Voorbeeld:  Binnen 1 peloton haal in 2012  1 militair de test niet. In 2013 halen er 2 het niet, vervolgens is het aantal niet fitte militairen dus verdubbeld !  Met een kop als "niet fitte militairen met 100% gestegen"  komt heel dramatisch over, terwijl de andere pak hem beet 23 man dat wel zijn.


Nee, maak je eens druk om de WUL, de reisvergoeding, salaris stilstand, geen extra tredes voor jaren langer dienen, kansloos internet op de legering, de ondermaatste legering op nog een flink aantal locaties, indexering van de oefen en uitzend toelage, en zo weet ik er nog wel een paar ...




SMI de Boer

PAINF. Ahoewa

De enige manier om een strijd te eindigen is door hem te winnen.
Vrijheid is niet vanzelfsprekend

mikemans

Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 10:17 uur
Wat een gezeur...is het nou zo erg om na je dienst even een rondje hard te lopen ? of naar 2 keer per week naar de gym te gaan ?

Nee, dat is het punt niet. Maar om een vergelijk te trekken met wat jij hier zegt maar dan vanuit werknemer richting werkgever: ik tegen de baas: is het nu zo erg om mij 100 euro extra te betalen deze maand??

Waarom vindt jij het normaal om voor de defensiewerkgever steeds meer onbezoldigd werk te doen en waarom vindt je het zelfs ZO normaal dat je vindt dat anderen het ook de normaalste zaak van de wereld zouden moeten vinden. De werkgever vindt het namelijk absurd om jou betere arbeidsvoorwaarden te gunnen, daar moet zelfs van alles vanaf. Dit staat los van de moeilijkheidsgraad van de opdracht.

Citaat
De eisen die worden gesteld zijn heel laag hoor..als je dat niet haalt ben je volgens mij ook niet geschikt om militair te zijn hoe kan je nou het land verdedigen als je niet eens 2400 kan hardlopen in 12 minuten ?...het heeft met alles te maken..mensen die niet sporten zijn minder scherp , sneller ziek en je moet voor jezelf ook niet willen dat je er als een biertonnetje uitziet.

Waar het om gaat is dat het een extra eis is.

A.J.

Citaat van: Oorlogsvis op 05/02/2014 | 10:17 uur
Wat een gezeur...is het nou zo erg om na je dienst even een rondje hard te lopen ? of naar 2 keer per week naar de gym te gaan ?

Ja, zeker als de baas "verplichte" eisen aan je stelt, zie ook het antwoord van mikemans. En ook als de baas de handen van je af trekt op het moment dat je buiten de baas zijn tijd gaat sporten.

Daarbij is sporten in de baas zijn tijd een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden (recht op 4 uur per week meen ik), laten we dat gemakshalve ook maar even wegbezuinigen... er zijn zeker nog niet genoeg arbeidsvoorwaarden ingeleverd.

Citaat
De eisen die worden gesteld zijn heel laag hoor..als je dat niet haalt ben je volgens mij ook niet geschikt om militair te zijn hoe kan je nou het land verdedigen als je niet eens 2400 kan hardlopen in 12 minuten ?...het heeft met alles te maken..mensen die niet sporten zijn minder scherp , sneller ziek en je moet voor jezelf ook niet willen dat je er als een biertonnetje uitziet.

Dat is een ander verhaal en heeft hier verder weinig mee te maken.

Oorlogsvis

Wat een gezeur...is het nou zo erg om na je dienst even een rondje hard te lopen ? of naar 2 keer per week naar de gym te gaan ?

De eisen die worden gesteld zijn heel laag hoor..als je dat niet haalt ben je volgens mij ook niet geschikt om militair te zijn hoe kan je nou het land verdedigen als je niet eens 2400 kan hardlopen in 12 minuten ?...het heeft met alles te maken..mensen die niet sporten zijn minder scherp , sneller ziek en je moet voor jezelf ook niet willen dat je er als een biertonnetje uitziet.

mikemans

Bij CZSK, in principe 2 uur per week in diensttijd. Echter alleen indien de dienst het toelaat. En je raad het al, door vacatures en reorganisaties zo'n hoge werkdruk dat de dienst het vrijwel nooit toelaat.

Voor wat betreft de burgerij die vindt dat we in eigen tijd moeten sporten: Door de eisen en de test is voor ons die sport arbeid, het is immers een taak opgelegd door de werkgever. Ik neem aan dat diezelfde burgerij de arbeid welke wordt opgelegd door hun werkgever niet in eigen tijd gratis leveren. Ook worden ze niet ontslagen aan de hand van de uitkomst van een uiterst discutabele fysieke test. (ik weet het, het is nog niet zo ver maar het is wel de richting)

Toch jammer dat voor ons die ambtenaren status niet verdwijnt.

A.J.

Citaat van: Nikehercules op 04/02/2014 | 19:59 uur

Nu hoorde ik dat er plannen lagen de CSM bij te scholen als sportinstructeur...?

Niks van gehoord. En het is goed met ze.

Nikehercules

#170
Citaat van: Tanker op 04/02/2014 | 18:42 uur
Ik vraag mij hoe dat werkt tegenwoordig, wij hadden verplicht 2x p.w. sport gegeven door de LO/sportorganisatie

Niets van dat alles. En na 5en is de sport dicht, sporten kan onder werktijd maar het normale werk moet natuurlijk gewoon af.

Citaat van: A.J. op 04/02/2014 | 18:56 uur
Zo is ook de avondsport voor de binnenslapers de nek omgedraaid.

Dat dus

Citaat van: A.J. op 04/02/2014 | 18:56 uur
en dat gaat bij de eenheden over het algemeen ook wel goed.

Nu hoorde ik dat er plannen lagen de CSM bij te scholen als sportinstructeur...?


A.J.

Citaat van: Tanker op 04/02/2014 | 18:42 uur
Ik vraag mij hoe dat werkt tegenwoordig, wij hadden verplicht 2x p.w. sport gegeven door de LO/sportorganisatie, dan geen voetbal of klimtoren maar fysieke zaken zoals zwemmen, terreinwerk, run-bike-run, Hiba etc. Vervolgens moesten we 2x per week met het hele eskadron nog hardlopen. Verder af en toe nog gewoon marsen met rugzak etc. Fysieke momenten hadden wij genoeg. Dit is natuurlijk aan de eenheid zelf hoe men daar mee omgaat.

Iemand die hier wat zinnigs op kan zeggen, minimaal 2x p.w. verplicht sport is dat nog steeds zo?

In principe 3 keer per week 2 uur bij ons en dat gaat bij de eenheden over het algemeen ook wel goed. Echter de "losse elementen" om het zo maar even te noemen pissen vaak naast de pot ivm de bezuinigingen die ook de sportorganisatie getroffen heeft. Voor de eenheden is er net aan mankracht genoeg, maar daarnaast kan de sport amper nog personeel vrijspelen om ook voor de rest een fatsoenlijk sportprogramma op te tuigen.

Zo is ook de avondsport voor de binnenslapers de nek omgedraaid.

En ik zag alweer allerlei kreten in de media voorbijkomen zoals "dan sport je maar in je eigen tijd, dat moeten wij ook" etc. echter heb ik net wat te vaak lui voorbij zien komen die een blessure opgelopen hebben waar defensie dan keihard zegt, ja eigen tijd, eigen risico. Met in het ergste geval dat ik een aantal collega's het hek over heb zien gaan wegens afgekeurd...




Lex

Overzicht knelpunt categorieën per 3 feb 2014. Zie oa bj KL onder sport.

Tanker

Ik vraag mij hoe dat werkt tegenwoordig, wij hadden verplicht 2x p.w. sport gegeven door de LO/sportorganisatie, dan geen voetbal of klimtoren maar fysieke zaken zoals zwemmen, terreinwerk, run-bike-run, Hiba etc. Vervolgens moesten we 2x per week met het hele eskadron nog hardlopen. Verder af en toe nog gewoon marsen met rugzak etc. Fysieke momenten hadden wij genoeg. Dit is natuurlijk aan de eenheid zelf hoe men daar mee omgaat.

Iemand die hier wat zinnigs op kan zeggen, minimaal 2x p.w. verplicht sport is dat nog steeds zo?

Lex

Citaat van: Ros op 04/02/2014 | 11:38 uur
Goedkope, aanvullende, manier om van mensen af te komen.
Ik vind dat wel erg makkelijk gezegd. Het is helaas wel weer zo, dat de media wederom is ingelicht, waarschijnlijk als enige. De bonden hebben nog niets mogen ontvangen en er is nog geen Kamerbrief.

A.J.

Ondertussen, bij de Belgische collega's:

Militairen dreigen met acties door sportproeven

De legervakbonden dreigen met syndicale acties als de militairen niet het recht krijgen om zich drie keer per week voor te bereiden op de jaarlijkse sportproeven. Bij Defensie ontkent men dat er al definitieve beslissingen zijn genomen over de militaire sportproeven. Dat zegt een woordvoerster in reactie op de actiedreiging van de bonden.

Vanaf januari geldt een nieuw statuut voor militairen. Dat houdt in dat alle militairen - ook wie een bureaujob heeft - jaarlijks een sportproef moeten afleggen. Wie twee jaar niet slaagt, verliest zijn baan.

'Bedrogen'

Volgens ACOD-secretaris Dirk Deboodt was overeengekomen met Defensie dat alle militairen daarom tijdens de diensturen drie keer per week het recht zouden krijgen op 45 minuten training onder begeleiding van sportmonitoren. 'Uiteindelijk is die belofte ingetrokken. We voelen ons belogen en bedrogen. Voor ons is dit een principekwestie', aldus Deboodt. Nu zouden de militairen zich buiten de werkuren moeten voorbereiden op de proeven.

De vakbond zegt er geen probleem mee te hebben dat militairen sportproeven moeten doen. De proeven zelf zijn ook 'doenbaar', aldus De Boodt. 'Elke gezonde mens die tijd krijgt om er zich op voor te bereiden, kan slagen', zegt hij.

Sommige militairen denken dat sport door de proeven een te belangrijk aspect van het militaire leven zal worden en dat dat ten koste zou kunnen gaan van hun normale dienstactiviteiten.

Nog geen tien procent militairen slaagde niet in 2012

In 2012 slaagde 52 procent van de militairen in de sportieve testen. Een groot deel van de militairen nam echter niet deel aan de proeven of hoefde niet mee te doen. Dat blijkt uit de resultaten van de testen uit 2012.

10 procent had een medische vrijstelling, 17 procent was meer dan 50 jaar en hoefde de testen niet meer af te leggen. 9 procent slaagde niet in de testen en 13 procent deed niet mee.

De cijfers variëren erg naargelang de componenten. Zo is er bij de landmacht amper 4 procent die niet slaagt in de testen, en deed 8 procent niet mee.

Volgens Dirk Deboodt, ACOD-secretaris, is vooral het percentage militairen dat niet deelneemt aan de proeven een probleem. Vanaf 1 januari moeten alle militairen - ongeacht de leeftijd - deelnemen. Er is wel een overgangsperiode van vijf jaar. Jobverlies dreigt niet voor 45-plussers of voor wie 25 jaar carrière heeft. Niet slagen dreigt voor hen wel hun loopbaan negatief te beïnvloeden.

De test

Vroeger bestond de test uit lopen, opdrukoefeningen en optrekoefeningen. Nu gaat het om lopen en de 'left right side brigde'-oefening. Zo moeten militairen van 30 jaar 2.400 meter kunnen afleggen in iets meer dan 11 minuten. Een vrouwelijke militair van 50 jaar krijgt daar 17,5 minuten voor, illustreert Deboodt.

Defensie: 'Nog niks definitief beslist'

Bij Defensie benadrukt een woordvoerster dat er nog niet is gefinaliseerd. Er bestaat een ontwerp, maar dat moet nog constructief worden onderhandeld, luidt het. 'Het gaat om een erg complex dossier. Er is nog niks gefinaliseerd', aldus de woordvoerster. Bij het overleg zijn onder meer de militaire chefs en de vakbonden betrokken, maar ook experts op medisch en sportief gebied.

Staken verboden

De vakbonden hebben daarom het sociaal overleg opgeschort. Ze eisen een onderhoud met Defensieminister Pieter De Crem en willen dat Defensie zich houdt aan de beloofde sporttijd. 'Zoniet dreigen er acties.'

Stakingsacties bij Defensie zijn verboden. Alle andere vormen van acties zijn wel toegelaten. 'We stevenen af op een conflict. We zijn ons vertrouwen in de overheid kwijt', aldus nog de ACOD-secretaris.

Volgens ACOD-secretaris Dirk Deboodt is er intussen contact geweest met het kabinet en zal er een ontmoeting plaatsvinden.

VSOA Defensie neemt afstand

Het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt (VSOA) betreurt de 'vertrouwensbreuk' tussen de vakbonden en de (militaire) overheid. VSOA Defensie sluit zich niet aan bij de stakingsdreiging van ACV-Openbare Diensten, ACOD en het apolitieke Algemene Centrale van het Militair Personeel (ACMP), maar heeft wel oren naar de klachten.

VSOA Defensie laakt het 'gebrek aan luisterbereidheid, aan goede wil en aan een vooruitziende blik'. 'Vandaag tijdens de besprekingen heeft dat geleid tot een echte vertrouwensbreuk tussen enerzijds de overheid en anderzijds de vakbonden', zegt voorzitter Erwin De Staelen. 'Deze breuk is te wijten aan het niet nakomen van beloften die bij de start van de onderhandeling aan alle syndicale organisaties werden gedaan. Ik maak mij zorgen over de toekomst van onze leden en hun familie nu hun statuut in het gedrang komt.'

Nieuwsblad.be





Ros

Citaat van: Ton de Zwart op 04/02/2014 | 11:51 uur
Dat zit er zeker achter.  Maar vergeet ook niet het aan de weg timmeren van hen die sport als dienstvak hebben.  Het lijkt mij sterk dat er sportinstructeurs ontslagen worden.

Kan er niets anders van maken. Eerst de voorzieningen slopen die het mogelijk moeten maken dat mensen aan de gestelde eis kunnen voldoen en vervolgens mensen af gaan tikken op het niet voldoen aan de gestelde eisen. De bond heeft weliswaar "fel" gereageerd, maar ik ben bang dat het daarbij blijft. De mogelijkheid om naar de rechter te stappen om de werkgever te verplichten aan haar verplichtingen te voldoen had zeker genoemd moeten/kunnen worden. Trouwend de enige gereedschap de die de bond heeft.

dudge

Citaat van: Ton de Zwart op 04/02/2014 | 11:51 uur
Dat zit er zeker achter.  Maar vergeet ook niet het aan de weg timmeren van hen die sport als dienstvak hebben.  Het lijkt mij sterk dat er sportinstructeurs ontslagen worden.
Er is behoorlijk bezuinigd op de LO/S, zoals op vrijwel alles. Maar het is inderdaad niet voor iedereen makkelijk om te gaan sporten.