Commandant Uruzgan zet militairen op non-actief

Gestart door Cobra4, 25/09/2008 | 23:48 uur

Dr_pepper

die is inmiddels majoor bij de luchtmobiele brigade

A.J.

Citaat van: Laurens op 23/02/2010 | 18:35 uur
En onze befehl ist befehl  Majoor loopt nog altijd ergens rond?

Yup. Het is een officier, wordt dus gedekt door pa, opa, overgrootvader en dat hele netwerk.

Laurens

En onze befehl ist befehl  Majoor loopt nog altijd ergens rond?

A.J.

Eerherstel voor sergeant na conflict in Uruzgan

AMSTERDAM - De sergeant die in september 2008 vanuit Uruzgan werd gerepatrieerd naar Nederland, krijgt eerherstel. De rest van het verkenningspeloton, dat drie weken op non-actief werd gezet, wil nu ook genoegdoening.

Anderhalf jaar nadat een gezagscrisis op Kamp Holland escaleerde, maakt defensie een gebaar naar de sergeant, die zich onheus bejegend voelde door een compagniescommandant.

Muiterij

Defensie stelde destijds dat 'een peloton de werkzaamheden dusdanig belemmert, dat het op dit moment de operationele taak niet meer naar behoren kan uitvoeren'. Dat werd door andere manschappen op Kamp Holland en in de media uitgelegd als muiterij. Lange tijd bleef het stil rond het peloton.

De sergeant zocht vorig jaar november contact met de Volkskrant en trad met een collega naar buiten om het verhaal te vertellen. Ze wilden meer voorbereidingstijd voor een zware opdracht om een stad te verkennen, die vol Taliban zat. Die kregen ze niet: in plaats van 96 uur werd het 48 uur.

Allemaal weggelopen

De situatie op Kamp Holland liep uit de hand. Een compagniescommandant vroeg de manschappen voor of tegen hem te kiezen. Volgens twee groepscommandanten had dezelfde leidinggevende gezegd dat het hem niet interesseerde wie van het verkenningspeloton zou sterven – als de missie maar doorging. Daarop liepen ze allemaal weg.

Aanvankelijk zou het hele peloton worden voorgedragen voor gedwongen repatriëring en ontslag bij terugkeer. Hogere militairen begrepen dat zoiets ongeloofwaardig zou overkomen in Nederland. Uiteindelijk werden er twee naar Nederland teruggestuurd: een falende pelotonscommandant en de nu in ere herstelde sergeant, die het idee had dat hij de rol van het zwarte schaap kreeg toebedeeld.

Openhartig gesprek

Jan Kleian van de militaire vakbond ACOM heeft met de sergeant, zijn advocaat en de Commandant Landstrijdkrachten, generaal Rob Bertholee, een gesprek gevoerd. Kleian: 'Dat was heel openhartig. Bertholee heeft toegezegd dat de sergeant een brief krijgt waarin hem wordt recht gedaan.'

Het betekent in de praktijk dat zijn gedwongen repatriëring in zijn personeelsdossier wordt rechtgezet. Nu komt er een ambtsbericht in zijn dossier, waarin geen sprake meer is van repatriëring op basis van niet functioneren, maar door 'verstoorde werkverhoudingen'.

Eer en goede naam hersteld

Michael Ruperti, de advocaat van de sergeant, is tevreden. 'De landmacht heeft de kwestie uiteindelijk heel volwassen opgepakt. De eer en goede naam van mijn cliënt zijn hersteld.'

ACOM-voorzitter Kleian gaat binnenkort met vijf groepscommandanten van het verkenningspeloton om de tafel zitten. Hij wil proberen bij defensie een brief los te krijgen, zodat ook hun gevoel van onrecht kan worden weggenomen.


Volkskrant

Elzenga

Citaat van: hdevreij op 26/01/2010 | 17:35 uur
Dat van een 'beggars army' heb ik sinds de start van de missie in 2006 maar 1x gehoord, afgelopen oktober. Maar die uitdrukking werd gebruikt in de zin van dat de Nederlanders er in de ogen van mijn gesprekspartner wat slordig gekleed bij liepen. Vind ik persoonlijk wel meevallen.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken..was hier ook uitvoerig ter sprake is gekomen. Maar je zou toch mogen verwachten dat deze militairen het verschil op dit vlak wel weten en herkennen.

A.J.

Citaat van: ruiz op 26/01/2010 | 15:52 uur
Van Vuren moet zich met deze discussie totaal niet bemoeien. De beste man is generaal b.d en dat zegt genoeg. Buiten Dienst.
Laat mij maar horen wat van Uhm ervan vindt.

Daar ging het mij niet zozeer om. Die van Vuren heeft zichzelf destijds in de aanloop naar Joegoslavie ook publiekelijk (media) tegen de leiding (mindef ter Beek) gekeerd. En nu komt hij met huilverhaaltjes over "gezagsondermijnend gedrag en insubordinatie" Terwijl hij destijds ook de levens van de mannen voorop stelde. En daar is ook niets mis mee, echter nu een onderofficier zo'n stunt uithaalt vindt hij het maar niks, of mogen alleen officieren dit soort dingen doen vraag ik mij dan af.

Pagina 132/ of 20 in acrobat


Citaat
Verder heb ik sterk het gevoel partij te kiezen voor de onderofficieren in deze. Zo'n peloton verkenners zijn echt geen domme gasten en die zijn heus niet schuw voor een gevaarlijke opdracht. Daarom denk ik dat ze niet zomaar zijn weggelopen bij die kapitein.

Precies. De CC heeft wel het eea uit te leggen lijkt me.

Citaat
Op zich is voor de mening van de CC wel wat te zeggen.
Langere uitzendtermijn, meer het het gebied in, en aggressiever zijn, vind ik wel interessante statements.
Ik denk echter  dat hij (zoals in zembla gezegd) een goeie is op een hoger niveau, en minder sterk naar voren komt in de lagere officiers posities.

Leuke statements, maar die zijn dan weer niet te rijmen met de alom geroemde "Dutch approach" Zelfs de Amerikanen weten niet hoe hard ze aan de hielen moeten likken van Balkenende en co. Maar ja, volgens deze officier is alles wat we doen toch maar kut.

hdevreij

Citaat van: ruiz op 26/01/2010 | 15:52 uur
Van Vuren moet zich met deze discussie totaal niet bemoeien. De beste man is generaal b.d en dat zegt genoeg. Buiten Dienst.
Laat mij maar horen wat van Uhm ervan vindt.
Verder heb ik sterk het gevoel partij te kiezen voor de onderofficieren in deze. Zo'n peloton verkenners zijn echt geen domme gasten en die zijn heus niet schuw voor een gevaarlijke opdracht. Daarom denk ik dat ze niet zomaar zijn weggelopen bij die kapitein.

Op zich is voor de mening van de CC wel wat te zeggen.
Langere uitzendtermijn, meer het het gebied in, en aggressiever zijn, vind ik wel interessante statements.
Ik denk echter  dat hij (zoals in zembla gezegd) een goeie is op een hoger niveau, en minder sterk naar voren komt in de lagere officiers posities.

Wat ik wel raar vind, is de zogenaamde reputatie van baggers army. Ben er zelf 2 x geweest in 2007 en 2008/2009, en kan dit totaal niet onderschrijven.
We hebben geen geweldige spullen. YPR's zijn vaak op, ouwe benzjes waren gaar, en ook de winterkledij van defensie is gewoon bagger.
Onze wapens zijn echter prima. Voldoende materiaal aanwezig om je taak goed uit te kunnen voeren. Dat die loop van die AGL erafvliegt, tsja, heb dat nog nooit gezien, maar ja die AGL'n waren ook nood aankopen.

Hoop dat dit niet een uit de hand gelopen vete, is tussen botsende persoonlijkheden.

Dat van een 'beggars army' heb ik sinds de start van de missie in 2006 maar 1x gehoord, afgelopen oktober. Maar die uitdrukking werd gebruikt in de zin van dat de Nederlanders er in de ogen van mijn gesprekspartner wat slordig gekleed bij liepen. Vind ik persoonlijk wel meevallen.

ruiz

Van Vuren moet zich met deze discussie totaal niet bemoeien. De beste man is generaal b.d en dat zegt genoeg. Buiten Dienst.
Laat mij maar horen wat van Uhm ervan vindt.
Verder heb ik sterk het gevoel partij te kiezen voor de onderofficieren in deze. Zo'n peloton verkenners zijn echt geen domme gasten en die zijn heus niet schuw voor een gevaarlijke opdracht. Daarom denk ik dat ze niet zomaar zijn weggelopen bij die kapitein.

Op zich is voor de mening van de CC wel wat te zeggen.
Langere uitzendtermijn, meer het het gebied in, en aggressiever zijn, vind ik wel interessante statements.
Ik denk echter  dat hij (zoals in zembla gezegd) een goeie is op een hoger niveau, en minder sterk naar voren komt in de lagere officiers posities.

Wat ik wel raar vind, is de zogenaamde reputatie van baggers army. Ben er zelf 2 x geweest in 2007 en 2008/2009, en kan dit totaal niet onderschrijven.
We hebben geen geweldige spullen. YPR's zijn vaak op, ouwe benzjes waren gaar, en ook de winterkledij van defensie is gewoon bagger.
Onze wapens zijn echter prima. Voldoende materiaal aanwezig om je taak goed uit te kunnen voeren. Dat die loop van die AGL erafvliegt, tsja, heb dat nog nooit gezien, maar ja die AGL'n waren ook nood aankopen.

Hoop dat dit niet een uit de hand gelopen vete, is tussen botsende persoonlijkheden.

A.J.

Overigens vind ik de reactie van Gen bd van Vuren ook bijzonder, betrokkene was er zelf ook niet vies van om via de media zijn ongenoegen te uiten over oa het Bosnie beleid.

Ros

Citaat
Een woordvoerder noemt het tevens ongelukkig dat de militairen hun 'persoonlijke meningen' met de media delen

Eeuwige 'vuile was niet.........' mentaliteit van Defensie. Als het intern naar behoren was opgelost was het, denk ik,  ook niet nodig geweest om de publiciteit op te zoeken.

Citaat
De Amerikanen lopen volgens hem mijlenver vooruit in kennis en kunde

En waar staaft hij deze bewering op ?.

hdevreij

Kapitein laakt gebrek aan professionaliteit krijgsmacht
Officieren in Uruzgan moeten beter worden geschoold.

Van onze verslaggever
NOëL VAN BEMMEL
AMSTERDAM

AMSTERDAM 'De opleidingen in Breda en Amersfoort schieten tekort', schrijft een ervaren landmachtofficier in het vakblad Militaire Spectator op basis van vier uitzendingen naar Afghanistan. 'De doorsneeluitenant heeft onvoldoende weet van counterinsurgency-theorie (verzetsbestrijding ­red.) en kan deze dus niet in de praktijk brengen.'

Kritische conclusies van een uitgesproken officier wiens stijl van leidinggeven nu wordt onderzocht door de ambtenarenrechter. Als compagniescommandant raakte de kapitein eind 2008 in conflict met twee van zijn sergeants. Die klaagden over een gebrek aan middelen en voorbereidingstijd voor een verkenningsmissie. Uiteindelijk werd het hele verkenningspeloton op non-actief gesteld wegens dienstweigering.

Een sergeant werd gerepatrieerd en stapte naar de rechter. De twee deden hun verhaal in de Volkskrant en zondagavond in het tv-programma Zembla. Daarin omschrijven zij hun kapitein als een fanatiekeling die zich niet bekommert om de veiligheid van zijn mannen. Het stoort hen dat deze officier promotie heeft gemaakt en weer naar Afghanistan vertrekt.

'Ik ben een Pruisische leider en bij mij ist Befehl ist Befehl. En mij interesseert het niet wie hier sneuvelt, jij, jij of jij. Je lichaam gaat terug naar Nederland en we gaan door met de opdracht', zou de compagniescommandant hebben gezegd na kritiek op diens plannen. De sergeants liepen toen weg, gevolgd door hun soldaten.

Defensie vindt het 'mede in het belang van de betrokken onderofficier ongepast op de beroepszaak in te gaan.' Een woordvoerder noemt het tevens ongelukkig dat de militairen hun 'persoonlijke meningen' met de media delen. Mocht de rechter in hun nadeel beslissen, dan overwegen de sergeants naar de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht te stappen.

De gewraakte kapitein stond aan de wieg van de zogeheten inktvlekstrategie in Uruzgan. De inlichtingenofficier van de eerste Battlegroup genoot aanzien door zijn belezenheid. Niet veel landmachtofficieren kunnen moeiteloos citeren uit dikke studies over verzetsbestrijding in Vietnam, Algerije, Maleisië of Londonderry.

Na zijn eerste uitzending in Uruzgan concludeert de kapitein dat de Nederlandse officier tekortschiet op het gebied van counterinsurgency. De Amerikanen lopen volgens hem mijlenver vooruit in kennis en kunde. Ook de Nederlandse uitzendtermijn van vier maanden is volgens hem te kort.

In vakbladen en in lezingen pleit de kapitein voor de oprichting van een speciale Counterinsurgency School. Daar krijgen jonge officieren onder meer les in psychologie, landbouwtechnieken, het bouwen van eenvoudige fortificaties en bijvoorbeeld Arabisch. Volgens de kapitein vergt de strijd tegen irreguliere strijders meer kennis, geduld, agressie en vindingrijkheid.

De Volkskrant ontvangt spontane steunbetuigingen voor de compagniescommandant. Gewone soldaten mailen – op voorwaarde van anonimiteit – geen andere leider gewild te hebben. Klachten over ondeugdelijk materiaal en het gevaar van de missie noemen zij overdreven. 'Hij gebruikt rare woorden, maar loopt echt voorop in de strijd. Fantastisch!'

(bron: Volkskrant, 26 januari 2010. Dit artikel komt uit het deel voor abonnees dus i.v.m. het copyright niet voor verdere verspreiding/publicatie of opname in de categorie Nieuws)

Elzenga

De uitzending ook gezien...
Allereerst heftig dat men dus deze publiciteit naar buiten zoekt. Dat vind ik altijd al een duidelijk teken dat er iets structureels niet goed zit. Door het uitblijven van een reactie van MINDEF en de kapitein was het verhaal wat eenzijdig. Maar ik vond het wel redelijk plausibel wat de betrokken militairen stelden. En de wijze waarop MINDEF heeft gereageerd overdone...Al zie ik daar wel een motivatie in. Maar ik denk dat dit hier later nog wel aan de orde zal komen.

Wat betreft het gebrek aan onderdelen...ronduit triest...Alleen werd er wel gesproken over ruilen...en waar geruild wordt heeft de ander blijkbaar ook ergens een tekort aan en dus iets nodig. Maar goed te praten valt het niet. En het is ook gewoon onnodig. Want voldoende bondgenoten die vanuit hun rijkere inzetervaring alles kunnen vertellen over wat nodig is en wat niet. Dat om financiële of andere redenen negeren of het wiel zelf willen uitvinden is wat mij hierbij altijd het meeste stoort. Wie zich hier schuldig aan maakt kan wat mij betreft eerder exit of worden weggepromoveerd dan deze meedenkende en kritische verkenners.

Nikehercules

#106
Net de docu gezien, ik zat de hele uitzending met het gevoel dat de sgt op het eind goed verwoorde.
Ik vind dat de operationele keuzes van de kapitein in een echte oorlogssituatie nog best te rechtvaardigen waren geweest.
Maar voor zover ik er over kan oordelen stond het nut van de haast die er blijkbaar was totaal niet in verhouding tot het aantal doden/gewonden dat er redelijkerwijs te verwachten was.
Ook had ik de indruk dat wanneer dit wel zo was geweest het peloton ook zeker niet geklaagd zou hebben

En de manier waarop een en ander gebracht is is natuurlijk helemaal een no-go.

Ik zou graag de motivatie van de kapitein horen, het was een interessante uitzending maar wel redelijk subjectief.

Mourning

Van mij mag het VOLLEDIG naar buiten komen. Zowel hoe dat met die compagniescommandant zit ALS over dat gescharrel bij bondgenoten om uitrustingsstukken (om je DOOD te schamen dat een welvarend en rijkland als Nederland zo met haar mensen omgaat en trouwens volgende bezuinigingen alweer aan het voorbereiden en uitvoeren is).
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

A.J.

Zo stiekemweg begint dit muisje toch een behoorlijk staartje te krijgen.