Vrachtschepen huren beveiligers tegen piraterij

Gestart door Lex, 14/10/2008 | 21:38 uur

paul1011

Citaat van: Kapitein Rob op 27/11/2008 | 14:38 uur
Ik begrijp het probleem, maar ben er gewoon tegen dat particuliere bedrijven dan indirect wordt "toegestaan" wapens te gebruiken. En als dat dan gebeurt met fatale afloop (ook al betreft het maar piratentuig), hoe zit het dan juridisch?

Zo ver mijn beperkte juridische kennis reikt, gelden de wetten van het land onder wiens vlag het schip vaart als ware het een stukje grondgebied.
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

KapiteinRob

Citaat van: hudinie op 27/11/2008 | 13:58 uur
maar als de nationale overheden het laten afweten of te weinig doen kan je moeilijk tegen particuliere bedrijven zijn die in het gat springen.

Ik begrijp het probleem, maar ben er gewoon tegen dat particuliere bedrijven dan indirect wordt "toegestaan" wapens te gebruiken. En als dat dan gebeurt met fatale afloop (ook al betreft het maar piratentuig), hoe zit het dan juridisch?

hudinie

Eigenlijk ben ik ook tegen, maar als de nationale overheden het laten afweten of te weinig doen kan je moeilijk tegen
particuliere bedrijven zijn die in het gat springen. Ik vraag me ook altijd af bij dit probleem wat er zo moeilijk is om een speciaal
beveiligde vaarroute te maken waardoor alle tankers en andere schepen moeten varen. Meteen is het dan ook veel makkelijker
om bescherming te geven omdat het gebied dat wordt beschermd veel minder vierkante kilometers heeft.
Ook het stationeren van Mariniers op koopvaardij schepen die door deze corridor varen zou makkelijk te doen zijn.
Of door een vaarroute varen bijvoorbeeld vertrekkende vanaf het noordelijke verzamelpunt maar dan in een konvooi
van 10 schepen of meer beveiligd door een fregat. Zo moeilijk is dit toch allemaal niet...althans lijkt mij.

KapiteinRob

Citaat van: paul1011 op 27/11/2008 | 11:14 uur
Misschien wil HLS-SOC zijn visie over de oplossing voor dit probleem met ons delen/bespreken?

Wat ik begreep is dat zijn visie is dat er particuliere beveiligingsbedrijven dienen te worden ingehuurd.... Iets waar ik overigens faliekant op tegen ben.

paul1011

Citaat van: lex op 26/11/2008 | 22:11 uur
Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.

Dat klopt en het wordt zelfs door de UN aangeraden, maar helaas hebben een aantal van die bedrijven ook een slechte reputatie.

Misschien wil HLS-SOC zijn visie over de oplossing voor dit probleem met ons delen/bespreken?
"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him." - Winston Churchill

Lex

Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
..een US partner is bezig met twee olieplatformen te installeren voor de kust van Nigeria en te gebruiken als maritiem security platform,..
Mijn zeer grijze hersencellen moesten even kraken, maar volgens mij is dat project begin 2008 geannuleerd door Blackwater vanwege een golf van negatieve publiciteit.
Citaat van: HLS-SOC op 26/11/2008 | 21:37 uur
Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.
Dat klopt en het wordt zelfs door de UN aangeraden, maar helaas hebben een aantal van die bedrijven ook een slechte reputatie.

HLS-SOC

He hallo Forum gangers.....ik kan me herinneren dat ik in 1999 mij focusde op de maritieme piraterij issue.
Heb gewoon een afspraak gemaakt bij het IMO en de IMB en daar verteld dat de wereld een nieuw probleem er bij had gekregen (wat ze natuurlijk al wisten) en dat dit in alle hevigheid zou toenemen. ook dat klopte...!
kan me herinneren dat ik 2 mnd voor 9-11 in Singapore op een maritieme beurs was en onderandere gesprekken had met mensen van de MOU (Maritime Officers Union aldaar) ivm met de grote problemen in de Straat van Malakka. Lees - 44 km boven Singapore City heb je het eiland Batang, HQ voor alle piaterij bewegingen rond Indonesische wateren.

In dat jaar werd het nieuws bekend dat ex-mariniers schepen zouden gaan beveiligen in de Filippijnse regio.
Tja, ik zat idd nog in dienst als beroeps - sterker nog tot aug. 2001 !

Om alle sterke verhalen te ontzenuwen: dat is nooit echt wat geworden toen..... en mega contract werd door een "medewerker" (I will find you Chris B) omzeep gehlopen..... Maar...gentlemen, de aanhouder wint.

Jaren wijzer en ervaringen rijker heeft de piraterij zeker nog mijn (onze) aandacht.
een US partner is bezig met twee olieplatformen te installeren voor de kust van Nigeria en te gebruiken als maritiem security platform,
en ja...ook wij zijn op de omgeving van de Indische Oceaan, Golf van Aden, het eiland Socotra, gefocused.
Ben instaat maritieme begeleiding met vaartuigen in te zetten, eventueel ondersteund door de inzet van (een twin engine) Helo OPS, afkomstig uit Kenya.

Conclusie er zijn al vele jaren private security companies actief op dit vlak echter, het probleem is altijd een beetje ondergesneeuwd geweest - maar Somalische piraten hebben daar 9zoals we weten) goed verandering in gebracht.
Enkele gevestigde bedrijven zijn MRM, Secure West, Hart, Hudson Trident, HLS Holland, SOC, MUSC, Salama Fikira Limited etc.

maritime QPO groet,
Anton

Enforcer

Citaat van: lex op 17/10/2008 | 22:18 uur
"Years ago, there was no doubt; you just blew them out of the water," he said. "We've become a kinder, gentler society now. You didn't used to worry about how to handle a pirate."

En dat noem je dan een goede vooruitgang?! Gezien de grote problemen met die piraterij, moet men gewoon weer met beide benen op de grond gaan staan. De rest van de wereld is toch geen NL, met z'n stinkend "Iedereen moet er mee kunnen leven" beleid wat er voor zorgt dat zaken vooral met pappen en nathouden aangepakt worden zonder structurele oplossingen?! En waardoor het probleem dus gewoon blijft bestaan.  :(


Lex

Blackwater: We'll defend against pirates

The military contractor Blackwater Worldwide is offering to protect merchant ships from pirates, the company announced Thursday, advertising the security services of its ship for use off the coast of Somalia or elsewhere.
A rash of pirate attacks has driven up the cost of insurance and pay for crew members aboard the thousands of merchant vessels that pass off the Horn of Africa, the company said, making it comparatively economical to engage its ship, the McArthur, and its crew of ex-military specialists.
"Billions of dollars of goods move through the Gulf of Aden each year," said Blackwater vice president Bill Matthews in the announcement. "We have been contacted by ship owners who say they need our help in making sure those goods get to their destination safely. The McArthur can help us accomplish that."
Blackwater spokeswoman Anne Tyrell told Navy Times that the company has initially proposed protecting individual vessels — for example, the owner of a dry cargo ship would pay to have an escort by the McArthur as it passed off the lawless coast of Somalia, where pirates now are ransoming 11 ships.
But she didn't rule out the idea that a shipping company could also engage the McArthur to loiter in a heavily traveled patch of ocean, patrolling for pirates or responding to requests for help.
Warships from several nations already patrol the Gulf of Aden, but it's often unclear what capabilities they have to act against pirates under local and international laws. U.S. captains, for example, have been frustrated when they've tried to chase pirates inside the territorial waters of Somalia, which does not have a central government. Navies also have been skittish about sinking pirates' vessels, out of confusion over whether they have the right to arrest them, or even whether pirates rescued on the high seas can ask for political asylum.
Piracy is not at all new, but its confusing legal implications are, said Capt. Douglas Hard, who teaches navigation law at the U.S. Merchant Marine Academy at Kings Point, N.Y.
"Years ago, there was no doubt; you just blew them out of the water," he said. "We've become a kinder, gentler society now. You didn't used to worry about how to handle a pirate."
On Sept. 22, Vice Adm. Bill Gortney, the Navy commander in the region, suggested that the shipping industry take extra precautions to protect its ships, because the local anti-piracy surface group, Combined Task Force 150, couldn't be everywhere at once.
"The coalition does not have the resources to provide 24-hour protection for the vast number of merchant vessels in the region," Gortney said. "The shipping companies must take measures to defend their vessels and their crews."
A spokesman for Gortney, Lt. Nate Christensen, told Navy Times on Friday that although the Navy would not endorse any particular security firm, the Blackwater announcement was "an example of proactive defensive measures shipping companies can take in order to help prevent piracy attacks in the Gulf of Aden and off the coast of Somalia."
"Even with the establishment of the maritime security patrol area, coalition forces have not always been close by to a ship being threatened — especially if the merchant vessel is not in the designated patrol area. Over the past several weeks, we have seen instances where coalition actions have thwarted events, but we have also had instances where vessels came under attack," Christensen said.
Arming civilian mariners, however, raises its own tangle of international legal issues. U.S. Military Sealift Command cargo ships are crewed by civilians; when they sail through potentially hostile waters, the ships take aboard security teams composed of active-duty sailors.
Tyrell said that when Blackwater begins operating the McArthur on the high seas, it will get "all required Directorate of Defense Trade Controls licensing and would comply with applicable United States government provisos and restrictions."
Blackwater's CEO, Erik Prince, raised the possibility of getting into maritime security July 7, when he told Navy Times the company was interested in hiring ex-sailors with experience in riverine units and boardings at sea.
"Most of the world moves its stuff by water," Prince said. "And maritime piracy is a growing problem, and I think there're some private-sector solutions that are available when folks want to go to that measure as well."
Although Prince and other initial founders of Blackwater are former Navy SEALs, the company has so far provided mostly ground and air support to its clients around the world.
Blackwater bought the 183-foot McArthur last year from the National Oceanic and Atmospheric Administration and converted it from a research vessel into a modern support ship, complete with a helicopter flight deck and accommodations for small boats and unmanned aerial vehicles.

Navy Times,
Posted : Friday Oct 17, 2008 14:21:56 EDT

Enforcer

Of er op een boot (voor de marine lees: schip) een wapen gedragen wordt hangt af onder welke vlag die vaart.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 15/10/2008 | 14:59 uur
Ik zou niet weten waarom rederijen mee zouden moeten betalen. Dat vind ik weer dat knijperige nederlandse centen tellen. De overheid dient hier m.i. gewoon zorg voor te dragen. Ook rederijen betalen belasting en van dat belastinggeld houden we een marine in stand die je hier dan voor in zal moeten (kunnen) zetten.
ja, je hebt gelijk en dat vond ik geloof ik eerder ook al...ik zal het even corrigeren in mijn vorige verhaal...maakte daar te snel de stap van "inhuren beveiligers = kost geld" naar "dus dan ook bijdragen aan..." zonder er verder over na te denken... het is inderdaad gewoon de taak van lokale en internationale overheden de veiligheid op de zee te garanderen.

KapiteinRob

Ik zou niet weten waarom rederijen mee zouden moeten betalen. Dat vind ik weer dat knijperige nederlandse centen tellen. De overheid dient hier m.i. gewoon zorg voor te dragen. Ook rederijen betalen belasting en van dat belastinggeld houden we een marine in stand die je hier dan voor in zal moeten (kunnen) zetten.

Elzenga

#15
Citaat van: hammerheads op 15/10/2008 | 11:39 uur


Over JWIT of RDAM met CB-90's gesproken.

Fotoserie over Brave Archer: http://flickr.com/photos/60722477@N00/sets/72157607594916854/
En dan met name deze: http://flickr.com/photos/60722477@N00/2904650706/in/set-72157607594916854/

:)
allereerst super mooie foto's!! Maar inderdaad toevallig en het kan dus...een aantal van dit soort schepen daar met zwermen van dit soort snelle en bewapende boten plus heli's en je bent al een stap verder. Al lijkt het me veel verstandiger en relatief goedkoper gewoon harder in te grijpen en pro-actief de piraten van hun essentiële middelen te ontdoen, namelijk het in beslag nemen of tot zinken brengen van hun vaartuigen.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Lijkt me dat u dat, als marineman zijnde, toch zou moeten weten.

Een marineman is niet standaard een individueel wapendrager. Waarom ik als marineman "deskundig" zou moeten zijn op internationaal recht is mij een raadsel.

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Neem aan dat ook in de internationale wateren recht op zelfbescherming is?

En dus kan ik als burger op zee een wapen dragen en daar lukraak op piraten mee gaan schieten? En hoezo "ook"? Moet je in ons land eens proberen jezelfen je eigendommen te beschermen bij overval of inbraak. Do I need to say more?

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Amerikaanse beveiligers mogen dan van de USA wet een wapen dragen   

Als je in de VS een inbreker (of zelfs iemand die op je terrein loopt) overhoop knalt, wordt je niet meteen zoals in Nederland in de boeien geslagen en vervolgd. Ze hebben daar wat meer oog voor "mein en dein".......

Citaat van: dudge op 15/10/2008 | 14:16 uur
Vind dat inderdaad wel een interesant vraagstuk. :)

Nederland zou wat dat betreft eens wat meer van de VS over moeten nemen. Zie ook de drugsjacht in de west, waar we geen mensen in internationale wateren mogen aanhouden en we daarom, hoe hypocriet, Amerikanen vanaf Nederlandse eenheden daartoe in de gelegenheid stellen.