Vrachtschepen huren beveiligers tegen piraterij

Gestart door Lex, 14/10/2008 | 21:38 uur

KapiteinRob

Ik vraag me alleen of hoe het zit met de "autorisatie" van particuliere beveiligers om piraten van het dek af te knallen of hun speedboot in de hens te schieten.


Sine Pari

Ja het inhuren van private beveiliging is waarschijnlijk goedkoper dan de "omweg" te varen en de zeeroutes te gebruiken die door diverse landen beveiligd word. ::) Het klinkt mischien wat hard maar veel rederijen vragen zelf om de problemen. ;)
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

cabez

Waar het op uit draait is dat particuliere beveiligingsbedrijven in dit gat zullen springen.
Dit verhaal is alleen al erg oud,in d jaren 97/98 speelde dit ook al maar dan in en rondt de wateren van Indonesie.

KapiteinRob

#9
Citaat van: Elzenga op 15/10/2008 | 00:08 uur
Doet u er mij maar een flink aantal van deze daar in de regio...paar .50's erop...snel en als het nodig is ook gepantserd...ik heb ik het verleden al eens gepleit voor aanschaf door Nederland. Enkele moederschepen die ze ondersteunen, wat bewapende helikopters en de piraten krijgen het een stuk moeilijker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90H#cite_note-0

De RDAM of JWIT met een paar van die CB90's o.i.d. en wat (bewapende) helikopters lijkt me een prima bijdrage. Maar ja, de BV Nederland bestelt liever P-badkuipen......

KapiteinRob

Citaat van: lex op 14/10/2008 | 23:57 uur
Citaat van: HermanB op 14/10/2008 | 23:32 uur
Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), ....
Dit ontgaat mij op dit moment. Vzke nadere info.

De ZPRV was het vlaggeschip van TF150 vanaf december 2005 tot in april 2006. Tevens waren de ADAM en een sub (BVIS) mee uitgezonden. "Daar ronddobberen" zoals HermanB dat omschreef betekende trouwens niet specifiek in de "piratenarea" voor de Somalische kust. Dat heeft alleen de EVTN dit jaar gedaan. Een jaar eerder passeerde de EVTN de regio tijdens het rondje Afrika met een SNMG. En voornoemde TF150 had ook een veel groter inzetgebied.....

Elzenga

Doet u er mij maar een flink aantal van deze daar in de regio...paar .50's erop...snel en als het nodig is ook gepantserd...ik heb ik het verleden al eens gepleit voor aanschaf door Nederland. Enkele moederschepen die ze ondersteunen, wat bewapende helikopters en de piraten krijgen het een stuk moeilijker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stridsb%C3%A5t_90H#cite_note-0

Lex

Citaat van: HermanB op 14/10/2008 | 23:32 uur
Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), ....
Dit ontgaat mij op dit moment. Vzke nadere info.

HermanB

Citaat van: loopmans op 14/10/2008 | 21:58 uur
Zit hier niet wat brood in voor de Nederlandse marine?

Als er dan toch geoefend moet worden met onze schepen, waarom dan niet gelijk een ander schip beschermen! En nog kans op wat live action ook.

Of denk ik er nu te makkelijk over...
Nederland heeft al regelmatig schepen daar ronddobberen. Hr. Ms. De Zeven provinciën (2006), Hr. Ms. Evertsen (2007 & 2008) en binnenkort Hr. Ms. De Ruyter. Het levert geen geld op maar het is wel enorm belangrijke PR in de tijd van voortdurende bezuinigingen.

Enforcer

Ik zie een aantal zinspelingen op "Blackwater" daar.....  :D

Lex

Dit is een gevolg van de laksheid van de diverse organen zoals de VN, NATO etc.
Aan de andere kant is het een goede zaak, want het kustgebied van Somalië is dusdanig groot, dat er niet genoeg marineschepen zijn om de koopvaarders te beschermen. De koopvaarders zouden dan in konvooien moeten gaan varen, wat zij dus niet willen want dan verliezen ze tijd en dat kost de rederij geld.

loopmans

Zit hier niet wat brood in voor de Nederlandse marine?

Als er dan toch geoefend moet worden met onze schepen, waarom dan niet gelijk een ander schip beschermen! En nog kans op wat live action ook.

Of denk ik er nu te makkelijk over...

Lex

LONDEN - 
Steeds meer scheepvaartbedrijven huren bewakers in om ervoor te zorgen dat hun vrachtschepen niet gekaapt worden. Vooral voor de kust van Somalië worden de afgelopen maanden om de haverklap schepen gekaapt.
,,Er is meer vraag naar beveiliging dan ooit tevoren'', zegt Martin Rudd, vicepresident van Olive Group, een bedrijf dat zich specialiseert in beveiliging. ,,Wij kunnen makkelijk korte periodes assisteren, zodat schepen veilig door een gebied heen kunnen varen waar het risico op kaping hoog is''.

De beveiligingsbedrijven sturen niet alleen mensen mee die met de piraten op de vuist kunnen, maar adviseren ook hoe schepen moeten varen. ,,Op die manier kunnen ze problemen ontwijken of voorkomen.''

Voor de kust van Somalië zijn in de afgelopen twaalf maanden zeker dertig schepen gekaapt. De piraten maakten daarmee een winst van tussen de 18 en 30 miljoen dollar, omdat bedrijven losgeld betaalden. In het gevaarlijke gebied varen jaarlijks meer dan 20.000 schepen, voornamelijk met olie en gas als lading.

ANP | Gepubliceerd op 14 oktober 2008, 19:36