Hevige gevechten Oost-Congo, burgers vluchten

Gestart door Cobra4, 26/10/2008 | 20:39 uur

Cobra4

Uganda army 'to stay in DR Congo'  


The Ugandan army says it has been given permission by the Democratic Republic of Congo to continue operations there against the Lord's Resistance Army.

The mandate of the Ugandan army in the DRC had been due to expire this week, but a Ugandan army spokesman said this had now been extended. A Congolese minister said the extension would last until the end of this month. Last week a top UN official said the offensive against the Ugandan rebel LRA had been "catastrophic" for civilians. But he said the operation against the LRA should continue.

The LRA has increased attacks, killing at least 900 people, according to the aid agency MSF, since forces from Uganda, South Sudan and DR Congo began the offensive in December. Tens of thousands of people around the north-eastern Congolese town of Doruma have fled their homes because of the LRA attacks.

Countries from Uganda to the Central African Republic have suffered 20 years of terror inflicted by the LRA and tens of thousands of children have been abducted to be fighters and sex slaves.

The Ugandan army now looks set to stay in the DRC until the end of February. That coincides with the planned end of Rwandan army operations against Hutu rebels in the DRC. The presence of the Rwandan rebel FDLR in DR Congo is one of the factors in some 15 years of conflict in the region. Rwanda had accused DR Congo of supporting the FDLR, before the two countries agreed to work together against all rebel groups in the area.


bron: news.bbc.co.uk
Peloton 3 602 Sqn

Poleme

Zie jouw antwoord #74 derde regel van onderen.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Poleme op 30/11/2008 | 21:43 uur
citaat:' De soldaten van MONUC zijn veelal afkomstig uit India, Pakistan, Bangladesh, Nepal & Uruguay'.
Vzke aangeven waar dit citaat op gebaseerd is.
Lex
Forumbeheerder

Poleme

#73
citaat:' De soldaten van MONUC zijn veelal afkomstig uit India, Pakistan, Bangladesh, Nepal & Uruguay'.
Ca. 15% van de MONUC-soldaten is niet tot nauwelijks getraind, dus vechten betekend 'training on the job'.  Daarnaast hebben bovengenoemde landen niet de politieke wil om doortastend genoeg op te treden.  En in het verleden heeft de MONUC veel samengewerkt met het volledig ongediciplineerde Congolese leger die haar eigen bevolking plunderd en verkracht en vaak samenwerkt met extreme Hutu-milities.  Dat is niet erg goed voor de geloofwaardigheid van MONUC tegenover de lokale bevolking.
De samenwerking tussen het Congolese leger en Hutu-milities geeft Laurent Nkunda & Rwanda een stok om hen mee te slaan in Noord-Kivu.
Ondertussen roven ook Nkunda &Rwanda goud en 'glimmertjes'; een teufelskreis = letterlijk duivels ring of te wel in goed Nederlands een vicieuze cirkel, welke tot een tweede Afrikaanse Wereldoorlog  en een grote humaitaire ramp kan leiden.

Hoe geraken zij hieruit?  Belgische en / of Franse troepen (hopelijk niet werkend onder die te bureaucratische VN) of de EU-snelle reactie macht sturen?
Of net als de Chinezen USD 9 miljard investeren in Congo, waarbij onder andere 6.000 km spoorweg wordt aangelegd. Voort wat, hoort wat; de Chinezen mogen 20 jaar lang gaan vroeten naar diamanten, goud, koper, kobalt enzovoorts.
Welke van deze inmengingen zal op langere termijn leiden tot vrede / stabiliteit?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

België overweegt militaire missie Congo

BRUSSEL - 
VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon heeft België gevraagd om militairen te sturen naar de VN-missie Monuc in het onrustige Congo. Premier Yves Leterme heeft dat zondag gemeld. Leterme zei het verzoek te gaan bekijken. Een eventuele Belgische actie ligt gevoelig omdat Congo een ex-kolonie is van België.
De premier zei dat minister Karel de Gucht (Buitenlandse Zaken) met voorstellen zal komen. Hij meldde een brief te hebben gekregen van de Britse premier Gordon Brown die zijn hulp toezegt.
De VN-vredesmacht Monuc is met 17.000 man weliswaar de grootste vredesmacht ter wereld, maar de missie kan het geweld in het oosten van Congo niet bedwingen. De soldaten zijn veelal afkomstig uit India, Pakistan, Bangladesh, Nepal en Uruguay.
België vroeg de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-landen eerder deze maand om samen militairen te sturen. Die bleken daar toen niet toe bereid.

ANP | Gepubliceerd op 30 november 2008, 13:07

Cobra4

'M'n handen jeuken als ik de beelden zie'
Door OLOF VAN JOOLEN

DEN HAAG - Als militair probeerde Patrick Cammaert (58) bij te dragen aan de ontwikkeling van Afrika. Zijn laatste missie was in Congo, waar de situatie de afgelopen weken sterk verslechterde. De generaal buiten dienst kijkt vanaf de zijlijn hoofdschuddend toe.

Patrick Cammaert (58). FOTO JOOST HOVING
De timing was navrant. In de week dat de Nederlander de Carnegie Wateler prijs kreeg voor het bevorderen van vrede en veiligheid in onder meer Congo, bereikte het geweld in de Afrikaanse republiek een nieuw hoogtepunt.

In het oostelijk deel van Congo vecht het regeringsleger tegen de rebellengroep van Laurent Nkunda. Door deze vijandelijkheden raakte een kwart miljoen mensen ontheemd. Strijders van beide kanten maken zich schuldig aan plunderingen en verkrachtingen. De VN-vredesmacht Monuc, die Cammaert tot maart vorig jaar aanvoerde, is niet in staat de strijdende partijen uit elkaar te houden.

,,Het is niet zo dat ik er niet van slaap,'' begint Cammaert. ,,Maar mijn handen jeuken als ik het allemaal zie gebeuren. Het verbaast me niet dat het weer mis gaat. Iedereen, van president Kabila van Congo tot de internationale gemeenschap, heeft nagelaten wat hij moest doen. Je kon er op wachten dat het weer mis zou gaan.''

Cammaert mag dan het uniform van het korps mariniers niet meer dragen, in zijn hele doen en laten is hij nog 100 procent militair. Zijn analyse is er één van een man die jarenlang in crisisgebieden doorbracht. Zoals hij zelf zegt: soms met succes en in andere gevallen met mindere resultaten.

Als generaal maakte Patrick Cammaert ondanks zijn politieke bazen van zijn hart al geen moordkuil. Nu hoeft hij helemaal niet terughoudend te zijn.

,,President Kabila heeft na zijn verkiezing in 2006 nagelaten de problemen met de groep van Nkunda en de genocide door Hutu-milities, die in 1994 uit Rwanda vluchtten, politiek aan te pakken. Hij had die kans, maar koos voor een militaire oplossing. Het punt is alleen dat het Congolese regeringsleger bestaat uit allerlei losse groeperingen waarvan de leden nauwelijks getraind zijn en die vaak een erg onfris verleden hebben. Het is onmogelijk met dat stelletje ongeregeld een grote militaire campagne te voeren,'' doceert de generaal.

,,Tegelijkertijd is de VN-vredesmacht minder scherp geworden bij het uitvoeren van zijn twee taken: de burgers beschermen en de rebellengroepen bestrijden. De leiding laat te veel over aan het Congolese leger. Ik weet uit mijn tijd dat commandanten de neiging hebben risico's te mijden als ze moeten optreden tegen de mensen die burgers bedreigen. Ze doen dit uit angst voor slachtoffers aan eigen zijde. Daar moest je voortdurend op inspelen door ze te stimuleren op te treden. Nu dat te weinig gebeurt, ruikt Nkunda zijn kans. Dat is niet nodig, want meer dan 4000 matig opgeleide mensen heeft hij niet,'' brieft Cammaert.

,,Een gedeelte van hen bestaat uit kindsoldaten die zijn gedwongen te vechten. In mijn periode hebben we Nkunda een keiharde tik op zijn neus gegeven. Toen wist hij niet hoe snel hij moest onderhandelen. Dat had men nu weer kunnen doen. Alleen is dat niet gebeurd. Daardoor is de situatie zó uit de hand gelopen dat het veel lastiger is om de situatie militair terug te draaien. Het ergste vind ik dat er 875.000 mensen op de vlucht zijn vanwege het geweld. Elke vluchtelingenstroom betekent duizenden doden door geweld, ondervoeding en slechte gezondheid. Dat raakt me diep.''

Cammaert valt even stil. Tijdens zijn uitzendingen in Eritrea, Ethiopië en Congo werd hij gegrepen door Afrika. Tegelijkertijd zag de oud-topadviseur van secretaris-generaal Kofi Annan van de VN meer leed dan menigeen kan verwerken. De officier liep door vluchtelingenkampen vol Afrikanen die niks meer hadden en ontmoette kinderen die hun ouders levend zagen verbranden. Het brak hem niet. De gruwelen vormden juist een motivatie om een dag later nog harder te werken.

De Nederlander gaat daarmee in tegen de internationale gemeenschap die falende Afrikaanse staten bepaald niet bovenaan de politieke en militaire prioriteitenlijst heeft. Dat wringt, vindt Cammaert. ,,Het is heel goed dat Nederland zo'n grote klus als Uruzgan aanpakt. Daardoor kan je niet tegelijkertijd nog een grote missie draaien. Dat Nederland wel mariniers naar Tsjaad heeft gestuurd is een stap in de goede richting voor hulp aan vredesoperaties. Maar waarom doe je er niet een transporteenheid, scherpschutters of een hospitaal bij? Dat hoeft niet veel te kosten en je helpt een gebied dat net zo essentieel voor de internationale veiligheid is als Afghanistan of Irak. Als Westen eten we al decennia uit de Afrikaanse mineralenruif. Tegelijkertijd roepen we dat er iets moet worden gedaan aan excessen als het vreselijk gewelddadige Leger van de Heer (LRA) dat opereert in Uganda, Zuid-Sudan en Congo en de lokale bevolking terroriseert.

Met Special Forces kun je de LRA makkelijk aan. Een Coalition of the Willing zoals die er in Bosnië was toen er jacht werd gemaakt op oorlogsmisdadigers, zou een mogelijkheid zijn. Maar waarom neemt niemand het initiatief? Duitsland, Frankrijk, de VS en Groot-Brittannië zijn allemaal vast druk, maar zo druk?''

bron: www.ad.nl
Peloton 3 602 Sqn

Elzenga

Citaat van: dudge op 14/11/2008 | 13:30 uur
Misschien heb je gelijk, en zou het geweld in de regio afnemen na een grenscorrectie, maar ik ben eerlijk gezegd niet van mening dat het op de lange termijn iets gaat oplossen. Er zal altijd strijd blijven, zelfde als het conflict 'koerdistan', Tibet, Negeria, baskenland en Gaza, ook een 'grens' conflict, maar het is overduidelijk dat het (bijna) onmogelijk is om beide partijen tevreden te stellen. Voor de regio DRC is dit nog erger, omdat er erg veel verschillende actoren spelen.
ja, ik ben het met je eens, dat het geen definitieve oplossing zal zijn of een einde zal maken aan het conflict. Want dit conflict kent meerdere dimensies, niet alleen een etnische. Ook de armoede, vele grondstoffen, klimaat en gewoon een geschiedenis van geweld en bandeloosheid speelt mee. En dan vergeet ik er vast nog een aantal. Maar ik denk dat het grens-vraagstuk wel een belangrijke is die je moet meenemen. 
CitaatZuid-afrika is een land waar het wel goed werkt en altijd heeft gedaan, dit is een land met 13 verschillende officiele talen, ok, ik moet dan toegeven dat het met de rechten van bepaalde bevolkingsgroepen niet altijd goed gesteld is geweest, maar vandaag de dag is er denk ik toch het idee dat een land iets is dat je 'samen' doet.
ja, de identiteit is sterker daar...en natuurlijk ook de overheidsstructuur en overheidsmacht en beschikbare financiële middelen om iets te bereiken of te veranderen. Maar complex zijn dit soort conflicten in Congo zeker. Daarom waarschuw ik ook dat het sturen van troepen alleen geen oplossing zal zijn.

Elzenga

als de grenzen daar niet via diplomatie en een officiële VN-commissie worden gecorrigeerd gebeurd dat nu via de gewelddadige weg...het is niet anders...en gebeurd al eeuwen...triest voor onschuldige slachtoffers..

Lex

Nog niet meteen Belgische troepen naar Congo

Een eventuele beslissing om Belgische troepen naar het oosten van Congo te sturen, is niet voor morgen. Dat zei Defensieminister Pieter De Crem (CD&V) vandaag in Mise au Point op de RTBF. Hij sluit echter niet uit dat er Belgische soldaten worden ingezet binnen een internationaal kader.

Internationale benadering
"Troepen sturen is niet voor morgen. Als er nood aan is, moet die geformuleerd worden binnen een internationaal kader en daar is nu nog geen sprake van", zei De Crem. "Het gaat om een globale en internationale benadering die op internationaal niveau gesteund moet zijn door een VN-mandaat", voegde hij eraan toe.

Uitleg in parlement
Mocht de regering beslissen om soldaten te sturen, zou het daarover uitleg moeten geven in het parlement, zei De Crem. Na de moord op tien Belgische paracommando's in Rwanda, in 1994, concludeerde de zogenaamde Rwanda-commissie dat er beter geen Belgische troepen meer naar voormalige kolonies gestuurd zouden worden. (belga/eb)

HLN, 09/11/08 16u05

OWMRemco

Citaat van: lex op 13/11/2008 | 16:15 uur
'Omringende landen raken betrokken bij conflict Congo'
Troepen uit deze landen intervenieerden in 1998 in Congo waarna een geweldsspiraal begon die uitmondde in wat ook wel bekend is komen te staan als de 'eerste Afrikaanse wereldoorlog'.

Waarom noemen ze dat dan niet gewoon de 'eerste Afrikaanse oorlog'...? ???

Anyway, er moet hier, kijkende naar de berichtgeving, zeker ingegrepen worden, want ik denk dat hier Niemand zin heeft in nog een bloedige oorlog in afrika, maar ik zou zo 1 2 3 niet een effectieve oplossing kunnen bedenken. Ik ben bang dat als de VN nu een paar duizend troepen stuurt in de hoop alles even op te lossen, het zeer gaat tegenvallen (kijk naar afganistan? Er is wel, langzame, vooruitgang, maar een oplossing is in de verste verte niet inzicht). Er moet echt een goede oplossing komen en niet 'stuur er maar wat soldaten naartoe'

Sproit

Nou... dat word dan deel 2.

Hoe kan je dit nou in vredesnaam oplossen?
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Lex

'Omringende landen raken betrokken bij conflict Congo'

Dat melden diplomaten en ooggetuigen

Goma, 13 nov. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat troepen uit omringende landen betrokken raken bij het conflict in Oost-Congo. Dit voedt de vrees dat zich een herhaling zal voordoen van 1998, toen bijna tien landen in Congo intervenieerden en een vijf jaar durende oorlog begon.
Deze oorlog, die in 2003 officieel eindigde, eiste in totaal meer dan vijf miljoen levens, het bloedigste conflict sinds de Tweede Wereldoorlog.
Ooggetuigen hebben aan verschillende internationale media verteld dat zij de afgelopen dagen militairen uit Angola, Zimbabwe en Rwanda hebben gezien in Oost-Congo. Troepen uit deze landen intervenieerden in 1998 in Congo waarna een geweldsspiraal begon die uitmondde in wat ook wel bekend is komen te staan als de 'eerste Afrikaanse wereldoorlog'.

In Oost-Congo is het geweld opnieuw opgelaaid sinds vorige maand rebellen van Tutsi-krijgsheer Laurent Nkunda grote terreinwinst boekten op het slecht georganiseerde Congolese regeringsleger. De VN-missie in Congo, 's werelds grootste vredesmissie met 17.000 blauwhelmen, kon niet verhinderen dat Nkunda's rebellen oprukten naar Goma, de hoofdstad van de Oost-Congolese provincie Noord-Kivu die nu binnen het bereik van de rebellen ligt.

,,We zien soldaten met Congolese legeruniformen die geen Frans, Swahili of Lingala (Bantoetaal, red.) spreken, dat is bizar", zei een inwoner van Goma tegen de BBC. ,,Ze spreken Portugees". De regering van (de voormalige Portugese kolonie) Angola kondigde deze week aan dat het militairen zou mobiliseren voor Congo op verzoek van de Congolese regering. Angola ontkent nu dat het de militairen al heeft gestuurd.
Dit is overigens nog geen definitief bewijs want, zeggen regio-experts, sommige Congolese soldaten zijn getraind in Angola.

De Britse zakenkrant Financial Times meldde gisteren op gezag van ooggetuigen en diplomaten dat ook Rwandese troepen zijn gesignaleerd. De Rwandezen zouden hebben gevochten aan de zijde van de rebellen van Laurent Nkunda. Er duiken vaker aanwijzingen op dat Rwanda, dat in 1998 al rebellen in Congo steunde tegen de regering, steun geeft aan Nkunda. Zo verklaarden de Verenigde Naties eerder deze maand dat vanuit Rwanda met tanks en artillerie is geschoten op Congolese soldaten die vochten tegen Nkunda's rebellen. Rwanda ontkent overigens nog steeds dat het Nkunda steunt.

NRC Gepubliceerd: 13 november 2008 15:33

Elzenga

Citaat van: hudinie op 12/11/2008 | 10:29 uur
Maar Elzinga, je weet ook dat het te laat is als het zo echt los gaat daar he ? nu is het al te erg daar maar volgens U valt het
wel mee......je moet ook ervan uitgaan dat je niet alles hoort wat daar gebeurd en het voor journalisten  moeilijk is om alles
te belichten omdat ze zelf ook niet veilig zijn. En toen indertijd de spanningen in Rwanda langzaam opliepen deed ook niemand
wat ...afgezien van een handjevol blauwhelmen die daar werden gestatiioneerd...en ineens sloeg de vlam in de pan...het gevolg
was meer dan 1 miljoen doden. Dit kan zo weer gebeuren !!! en dan zijn die 17000 man die er nu in oost-Congo zijn te weinig.
Ook moet je niet helemaal gefocust zijn op het idee dat als we echt ingrijpen we de HUTU-milities beschermen die daar aktief
zijn het gaat om de normale bevolking en daaronder zitten ook hutus die helemaal geen oorlog willen maar gewoon vrede willen.
O ja, de vredesmacht daar maakt ook gebruik van APC dus als we daar tanks zouden inzetten zal niet gek zijn, niet het hele gebied
is ondoordringbaar oerwoud..
Nee en juist omdat je zo weinig hoort en journalisten moeilijk overal komen moet je zo oppassen...omdat je dat snel slachtoffer wordt (iets wat met journalisten zelfs al makkelijk kan) van actoren die belang hebben bij het schetsen van een gruwelijk beeld... naast strijdgroepen ook hulporganisaties...die op die manier weer geld los proberen te peuteren voor hun acties...de hulpverleningsindustrie... De genocide in Rwanda was wel degelijk al eerder voorspeld en zag men aankomen...maar er werd te weinig aan gedaan...wat de Canadeze commandant van de VN-troepen later tot meerdere zelfmoordpogingen en een zware depressie heeft gebracht...Hier is daar nog geen sprake van. En het gaat wel degelijk in belangrijke mate om die hutu-milities in dat gebied. Maar nogmaals, hou ze maar uit elkaar...dat is zo goed als onmogelijk. En aan tanks heb je daar helemaal niks volgens mij. Het luchtwapen is veel efficiënter...maar zonder goed structureel plan zie ik geen nut en wenselijkheid. Hoe triest ook voor wel onschuldige slachtoffers.

Sproit

Citaat van: Kapitein Rob op 12/11/2008 | 15:54 uur
Citaat van: Sproit op 12/11/2008 | 15:43 uur
Voorzitter van de VN (toch?)

Waarschijnlijk bedoel je Ban Ki-moon, de secretaris-generaal van de VN.

Citaat van: Sproit op 12/11/2008 | 15:43 uur
Ik vraag me echt af hoe immens groot dat land wel niet moet zijn dat ze het met 17.000 niet redden. Heeft iemand een goede vergelijking?

Geen aardrijkskunde in je pakket gehad? Geen wereldbol thuis? Atlasje? Probeer anders google eens (google maps)...... ;)

1e klopt,

2e ging mij meer over het gebied waar het op dit onrust is, want ik hoor voornamelijk het oosten van Congo langskomen.

(en het is ziek groot zeg... phoe)
KMar Off:
11-11-08: Gesolliciteerd
19-01-09: PO: Check
03-03-09: OAC: Niet geschikt genoeg

Arjen_d

Citaat van: Sproit op 12/11/2008 | 15:43 uur
Voorzitter van de VN (toch?) vroeg vanochtend om  nog eens 3.000 militairen voor het gebied.

Ik vraag me echt af hoe immens groot dat land wel niet moet zijn dat ze het met 17.000 niet redden. Heeft iemand een goede vergelijking?

http://maps.google.nl/maps?client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl:official&hl=nl&tab=wl