De missie Draagvlak

Gestart door hdevreij, 12/09/2009 | 09:01 uur

Elzenga

#43
Citaat van: Piranha op 13/09/2009 | 18:57 uur
Heeft dit nog iets met het draagvlak voor de missie te maken? Ik vind van niet. Dus ...
precies!!...on topic...mijn PM staat open voor alle reacties op mij als persoon. Vuur er maar op los. Ongecencureerd..maar wees wel een vent en incasseer een tegenreactie!!.. Ik mag toch hopen dat ik niet weer het topic moet heropenen dat ik er toentertijd voor heb aangemaakt. Dat was wat mij betreft 1x en nooit weer. :(

Lex

Citaat van: oud wrnverk op 13/09/2009 | 19:49 uur
huh? zie ik nu dat er een post van mij is weggehaald? Één waarin ik een toelichting geef op een uitspraak? Jammer...of vergis ik mij

Nee je vergist je niet. Je posting is idd door mij verwijderd, vanwege het taalgebruik. Ik heb hierboven reeds een reactie gegeven.
Als je het niet eens bent met de verwijdering van je posting, dan staat het je vrij om hierover bezwaar aan te tekenen bij de Beheerders van het Defensie Forum. (webmaster@defensieforum.nl)

Lex,
Alg. Beheerder

oud wrnverk

huh? zie ik nu dat er een post van mij is weggehaald? Één waarin ik een toelichting geef op een uitspraak? Jammer...of vergis ik mij

andré herc

De steun voor de missie word ook om zeep geholpen door dit kabinet ,dat zelf het goede voorbeeld geeft door opnieuw te bezuinigen op Defensie. :(
Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

Lex

Ik wil de leden verzoeken de discussie zuiver te houden, en elkaar middels woorden te overtuigen. Het op de man spelen hoort hier dus niet bij. Ik hoop dat we de discussie op een prettige manier kunnen vervolgen, zonder verdere ingrepen van/door de Beheerders.

Lex
Alg. Beheerder

Piranha

Heeft dit nog iets met het draagvlak voor de missie te maken? Ik vind van niet. Dus ...
Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Cigarz

Citaat van: Elzenga op 13/09/2009 | 12:09 uur...mensen die erg veel beweren en stellen en het allemaal zo goed denken te weten, maar dit nauwelijks met kennis of deskundigheid kunnen onderbouwen, laat staan met argumenten. En dan door de mand vallen als ze met argumenten en feiten worden geconfronteerd waar ze blijkbaar geen antwoord op hebben of die hun zo heilige overtuiging ondermijnt....

56 woorden nodig om "Elzenga" te zeggen..... :annoyed:

oud wrnverk

#36
Citaat van: Elzenga op 13/09/2009 | 12:09 uur
of erger...de dood toewensen. Tja.... hoezo zwaktebod!!
[

stop ! stop ! stop ! Dit zijn jouw woorden. Interpreteer het zoals je wil, maar dat is niet wat ik gezegd heb ! LEZEN ! Een doodverwensing ziet er ietsjes anders uit lijkt me.

Elzenga

#35
Citaat van: Sine Pari op 13/09/2009 | 06:57 uur
Hier hebben we de heer Elzenga maar wwer eens op zijn best, een zelf ingenomen alles weter, die alle die een andere menig toegedaan zijn dan hem voor dom verkoopt. Bij het lezen van dit soort berichten krijg ik spontane kots neigingen.
:(....het is toch altijd opvallend dit soort reacties te krijgen van mensen die mij kenmerken toekennen waarin ze zelf accelereren bij blijkbaar een groot gebrek aan zelfreflectie...Als er 1 iemand hier anderen geregeld voor dom en onwetend uitmaakt ben jij het wel Sine Pari. Maar goed.....ik krijg dit soort reacties wel vaker van mensen die erg veel beweren en stellen en het allemaal zo goed denken te weten, maar dit nauwelijks met kennis of deskundigheid kunnen onderbouwen, laat staan met argumenten. En dan door de mand vallen als ze met argumenten en feiten worden geconfronteerd waar ze blijkbaar geen antwoord op hebben of die hun zo heilige overtuiging ondermijnt. Want dat is namelijk het enige dat ik hier steeds doe. Soms wat scherper qua toon, maar die toon is dan al vaak door de ander gezet. Dan gaat men al snel over naar het uitschelden of verdachtmaken van mijn persoon of mij allerlei ziektes toebedelen, zoals oud wrnverk blijkbaar nodig vindt, of erger...de dood toewensen. Tja.... hoezo zwaktebod!!

Citaat van: oud wrnverk op 13/09/2009 | 08:35 uur
Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat er toch sprake is van enige vorm van schizofrenie. Overal ziet ie een complottheorie in (wat best knap is)
Dus de wijze waarop het internationale politieke arena werkt...het draait vooral om het behartigen van het eigen belang en onderling wantrouwen is er een basis begrip...is 1 grote complottheorie volgens jou?! grappige zienswijze  ;D

Enforcer

Citaat van: De stip op 12/09/2009 | 23:17 uur
Het draagvlak voor een missie ligt niet bij de mensen die de missie uitvoeren.

Die doen "gewoon" hun werk en hebben wellicht ooit stil gestaan bij de risico's van het vak.

De Nederlandse militairen die in Afghanistan het hoogste offer brachten konden zich, naar mijn mening, dus verenigen met de mogelijkheid dat zij zouden kunnen sneuvelen.

Inderdaad. Het draagvlak van de missie is per definitie een politiek-strategische zaak. Heeft inhoudelijk niks met de uitvoerders te maken, tenzij die er een puinhoop van zouden maken en dat is hier zeker niet het geval.

NL heeft na de bevrijding zich relatief snel op weten te krikken, vanwege de wil van de mensen en het feit dat men qua ontwikkeling niet enorm achterliep met de rest van de wereld. Daarom is het "bevrijden" en het consolideren van de vrijheid vele malen moeilijker. Dat gaat ook ten koste van het draagvlak (en het uithoudingsvermogen).

oud wrnverk

Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat er toch sprake is van enige vorm van schizofrenie. Overal ziet ie een complottheorie in (wat best knap is)

Sine Pari

Citaat van: Elzenga op 12/09/2009 | 23:24 uur
Ik ben blij met je reactie. Want het betekent 1 van beide opties...of je hebt mijn reacties niet goed gelezen of niet goed begrepen of ik schiet gewoon keihard raak en krijg vervolgens dit trieste zwaktebod waar ik niks nadda noppes mee kan noch onder de indruk van raak. Misschien kun je je redden met een wapen, met woorden noch argumenten bak je er mijns inziens geen drol van. Laat staan dat je blijkbaar de essentie van het systeem waar je je eed op hebt gezworen begrijpt of kent.
Hier hebben we de heer Elzenga maar wwer eens op zijn best, een zelf ingenomen alles weter, die alle die een andere menig toegedaan zijn dan hem voor dom verkoopt. Bij het lezen van dit soort berichten krijg ik spontane kots neigingen.
DULCE BELLUM INEXPERTIS
You have never lived until you have almost died. For those who have fought for it, life has a special flavor the protected will never know.

Elzenga

#31
Citaat van: oud wrnverk op 12/09/2009 | 22:48 uur
toegegeven...mijn uiting was nogal bot. Excuses als ik zieltjes heb gekwetst. Ik herzie mijn mening echter in zijn geheel niet. De vergelijking met WWII gaat wat mij betreft nog steeds op. Hoe je het politiek ook beschouwt, het blijft een feit dat er mensen in een vreemd land zijn gesneuveld omwille van anderen, onderdrukten. Los van alle andere -kennelijke- belangen, hebben mensen hun leven gegeven voor het welzijn voor voor hen volslagen vreemden. Vandaag de dag zijn wij ze nog dankbaar dat zij niet een "laat-ze-het-daar-aan-de-andere-kant-van-de-plas-lekker-zelf-uitzoeken- mentaliteit" hadden. Deze mensen verdienen ons respect. Net zoals onze mannen en vrouwen ons respect verdienen en vind ik het maar erg moeilijk te verkroppen dat het sneuvelen van deze mensen als reden wordt aangegrepen om een discussie te starten over de zin en onzin van een missie. Deze mensen verdienen ons respect en hun sneuvelen is -hoe pijnlijk dan ook- zinvol geweest! Ja, ik durf dat zelfs te stellen ná het sneuvelen van een maat!
Als jij het zinvol vind dat een Nederlandse militair sneuvelt omdat enkele Afghanen nu een periode een zekere doch beperkte vrijheid kennen in Uruzgan..ik noem dit even het micro-niveau...dan ben ik het volledig met je eens en heb ik daar het volste respect voor.

Maar...het is...helaas helaas....echter nog veel te vroeg...om te spreken over zinvol zijn als we het op een hoger niveau bekijken of jij daar op doelt hier. Alleen daarom gaat de vergelijking met WO2 al volledig mank mijns inziens. Want het sterven en sneuvelen van al die mensen zoals jij en ik toen, uit hun dagelijks leven gerukt door de (dienst)plicht om te vechten in het verre Europa of Azië tegen vijanden die zij niet hadden gekozen, voor het lot van mensen die zij niet kenden, bleek uiteindelijk het doel, het verslaan van die vijanden, en de terugkeer van vrijheid en democratie in o.a. Nederland, mogelijk te maken.

Voor Afghanistan, als ook Uruzgan, is het nog veel te vroeg om van het bereiken van dat doel al te spreken. Het kan voor hetzelfde geld nog aflopen zoals de oorlog in Vietnam (en daar ben ik dus bang voor op basis van mijn kennis en inzicht op dit gebied). En ik kan toch heel moeilijk stellen dat al die Amerikaanse en andere doden toen zinvol zijn geweest.

Dus voor jou hoop ik dat je het hier over het micro-niveau hebt en daar een stuk zingeving ik kan vinden. Dat is althans wat ik ook probeer te zien als er weer een Nederlander sneuvelt in Uruzgan. Dan zoek ik een foto op van een lachend Afghaans kind. En hoop dat het voor haar zin zal hebben. Althans voor de time being.   

Elzenga

Citaat van: oud wrnverk op 12/09/2009 | 20:27 uur
hé Elzinga, ik zou ff wat postings samenvoegen....dan heb je tenminste maar één posting met pertinente onzin. Wat een azijnzeikerds zijn jullie zeg. Als jullie militair zijn, snap ik echt waarom je hebt gekozen voor dit beroep. Jullie horen niet binnen de defensieorganisatie thuis. als jullie burger zijn, begrijp ik niet wat jullie doen op een defensieforum, behalve dan je zure zeik afvoeren. Gadverdamme! Al eens op zoek gegaan naar een goed stuk touw ?  :dead:
Ik ben blij met je reactie. Want het betekent 1 van beide opties...of je hebt mijn reacties niet goed gelezen of niet goed begrepen of ik schiet gewoon keihard raak en krijg vervolgens dit trieste zwaktebod waar ik niks nadda noppes mee kan noch onder de indruk van raak. Misschien kun je je redden met een wapen, met woorden noch argumenten bak je er mijns inziens geen drol van. Laat staan dat je blijkbaar de essentie van het systeem waar je je eed op hebt gezworen begrijpt of kent. Dat dit naar de klote wordt geholpen door een aantal van jouw politieke bazen is blijkbaar je zorg niet. Dat gekozen beleid en missies onze vrijheid en veiligheid in toenemende mate bedreigen ook niet. Maar misschien moet ik je maar in die waan laten en geen poging doen je dit te laten inzien. Ik kan je namelijk vertellen dat het geen fijne gewaarwording is en menig mooie illusie zal sneuvelen. Ik verlang ook nog wel eens terug naar de tijd dat ik het allemaal niet wist en allemaal niet zag.    

De stip

Het draagvlak voor een missie ligt niet bij de mensen die de missie uitvoeren.

Die doen "gewoon" hun werk en hebben wellicht ooit stil gestaan bij de risico's van het vak.

De Nederlandse militairen die in Afghanistan het hoogste offer brachten konden zich, naar mijn mening, dus verenigen met de mogelijkheid dat zij zouden kunnen sneuvelen.

Zelf heb ik deze optie een aantal keren moeten overwegen en het geluk gehad "de juiste keuze" gemaakt te hebben.  :neutral: