Army Ground Based Air Defence System

Gestart door -Peter-, 15/12/2003 | 21:31 uur

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 01/10/2009 | 01:45 uur
Uiteindelijk dus weer een halfzachte oplossing waarin weer allerlei Polderiaanse compromissen zijn verwerkt...Als het onder de CLAS valt dan ook gewoon iedereen CLAS-groen wat mij betreft. Je doet het goed of....

Ach, bij het DHC (wat toch echt onder de KLu valt) lopen ook marinevliegers rond.

En de KL-compagnie in de west staat toch echt onder bevel van een commandeur.....  :crazy:

Elzenga

Citaat van: intranet defensie op 30/09/2009 | 15:57 uur
Een stuurgroep, met onder anderen de Commandant Luchtstrijdkrachten en de Commandant Landstrijdkrachten, gaat vorm geven aan de integratie. Het commando over de nieuwe eenheid wordt afwisselend vervuld door een luchtmachter en landmachter. Het luchtmachtpersoneel blijft ook in de toekomst 'blauw'.
Uiteindelijk dus weer een halfzachte oplossing waarin weer allerlei Polderiaanse compromissen zijn verwerkt...Als het onder de CLAS valt dan ook gewoon iedereen CLAS-groen wat mij betreft. Je doet het goed of....

IPA NG

Ik vind dit een goede ontwikkeling!
Nu kan de CLSK zich concentreren op zijn hoofdtaak, namelijk het vliegen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

A.J.

Grondgebonden luchtverdedigingseenheden onder commando landstrijdkrachten

23 sep 2009

De luchtverdedigingseenheden van de luchtmacht en landmacht komen onder het commando van de landstrijdkrachten. De Commandant der Strijdkrachten, generaal Peter van Uhm, heeft het personeel van de Groep Geleide Wapens (GGW) en het Commando Luchtdoelartillerie (CoLua) vandaag op de hoogte gesteld van deze beslissing.

De samenvoeging onder 1 commando is het gevolg van de bezuinigings- en doelmatigheidsmaatregelen die tijdens Prinsjesdag bekend zijn gemaakt. Een studie moet duidelijkheid scheppen over de verdere invulling van de samenvoeging tussen de GGW en het CoLua. Uiteindelijk moet de maatregel een meer doelgerichte en doelmatige organisatie opleveren, vergelijkbaar met het Defensie Helikopter Commando.

Een stuurgroep, met onder anderen de Commandant Luchtstrijdkrachten en de Commandant Landstrijdkrachten, gaat vorm geven aan de integratie. Het commando over de nieuwe eenheid wordt afwisselend vervuld door een luchtmachter en landmachter. Het luchtmachtpersoneel blijft ook in de toekomst 'blauw'.

Snel inzetbaar

Met de samenvoeging ontstaat een expeditionaire, grondgebonden luchtverdedigingseenheid die snel en modulair inzetbaar is voor de verdediging van militaire eenheden en civiele objecten tegen dreiging uit de lucht. Naast CDS Van Uhm waren vandaag ook de Commandant Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Jac Jansen, en de Commandant Landstrijdkrachten, luitenant-generaal Rob Bertholee, aanwezig.

Bron: intranet defensie


Enforcer

Dat was wel te verwachten. Wordt de basis nog wel budgettair doorverkocht van KLu naar KL?

A.J.

Kick!

De kogel is door de kerk, het wordt landmacht.

(officiele berichtgeving volgt)

Ace1

Ik zat net even een oude Defensiekrant terug te lezen van vorig jaar september over Joint Project Optic Windmill en lees dat het via link 16 mogelijk is om via een Smart L Radar aan boord van een LCF Fregat mogelijk is om een Patriot raket af te vuren, zou dat ook mogelijk zijn om een NASAMS  via een LCF Fregat of via een Smart S Radar van een M Fregat af te vuren?

http://www.defensie.nl/actueel/defensiebladen/defensiekrant/2008/46117775/Defensiekrant_31_2008

pewe64

Citaat van: Elzenga op 28/08/2009 | 17:04 uur
Citaat van: Enforcer op 28/08/2009 | 14:41 uur
Verdelen? De Klu heeft zich ontwikkelt binnen het  Patriot systeem. De KL heeft zich doorontwikkelt met een vervolgsysteem. Voor zover ik het begrepen heb zijn Patriot en NASAMS complementair aan elkaar met elk hun eigen taak. Niet dat de KLu en KL allbei eenzelfde soort speeltje hebben met een andere naam.
Ja verdelen...de KL heeft zijn Cheetah's PRTL's moeten inleveren maar krijgt daar de NASAMS voor terug...een bekende methode om redelijk soepel veranderingen en bezuinigingen door te voeren..men krijgt voor wat men kwijt raakt iets terug..

is voor de prtl niet de manpads Stinger en de Stinger op Fennek  teruggekomen en dat voor de Nasams al eerder een behoefte bestond die nu is ingevuld?

A.J.

Citaat van: Ace1 op 28/08/2009 | 17:00 uur
Is die Army Ground Based Air Defense System nu de opvolger van de Cheetah of van de Hawk luchtdoel raketten? Of is het een een totaal nieuw concept binnen de Landmacht?

Feitelijk verandert er aan de hoofdtaak weinig, het gebeurt alleen met modernere systemen.

A.J.

Citaat van: Elzenga op 28/08/2009 | 17:04 uur
ok ;)....en waar ligt hier op het forum de voorkeur bij?

Maakt mij niet uit, als ik elke maand mijn geld maar krijg.

Enforcer

Citaat van: pewe64 op 28/08/2009 | 20:40 uur
Citaat van: Elzenga op 28/08/2009 | 17:04 uur
Citaat van: A.J. op 28/08/2009 | 16:57 uur
De beslissing is al genomen op hoger niveau, er zit alleen nog een embargo op, bij de betrokken eenheden weet men nog niet wat het gaat worden. Het schijnt dat op 14 september de beslissing bekend gemaakt zal worden.
ok ;)....en waar ligt hier op het forum de voorkeur bij?

Weet niet,als het maar goed en efficiënt  gebeurt

Inderdaad.

pewe64

Citaat van: Elzenga op 28/08/2009 | 17:04 uur
Citaat van: A.J. op 28/08/2009 | 16:57 uur
De beslissing is al genomen op hoger niveau, er zit alleen nog een embargo op, bij de betrokken eenheden weet men nog niet wat het gaat worden. Het schijnt dat op 14 september de beslissing bekend gemaakt zal worden.
ok ;)....en waar ligt hier op het forum de voorkeur bij?

Weet niet,als het maar goed en efficiënt  gebeurt

Elzenga

Citaat van: A.J. op 28/08/2009 | 16:57 uur
De beslissing is al genomen op hoger niveau, er zit alleen nog een embargo op, bij de betrokken eenheden weet men nog niet wat het gaat worden. Het schijnt dat op 14 september de beslissing bekend gemaakt zal worden.
ok ;)....en waar ligt hier op het forum de voorkeur bij?

Elzenga

Citaat van: Enforcer op 28/08/2009 | 14:41 uur
Verdelen? De Klu heeft zich ontwikkelt binnen het  Patriot systeem. De KL heeft zich doorontwikkelt met een vervolgsysteem. Voor zover ik het begrepen heb zijn Patriot en NASAMS complementair aan elkaar met elk hun eigen taak. Niet dat de KLu en KL allbei eenzelfde soort speeltje hebben met een andere naam.
Ja verdelen...de KL heeft zijn Cheetah's PRTL's moeten inleveren maar krijgt daar de NASAMS voor terug...een bekende methode om redelijk soepel veranderingen en bezuinigingen door te voeren..men krijgt voor wat men kwijt raakt iets terug..

Ace1

Is die Army Ground Based Air Defense System nu de opvolger van de Cheetah of van de Hawk luchtdoel raketten? Of is het een een totaal nieuw concept binnen de Landmacht?