Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Dat is geen land in principe, zijn twee nationaliteiten met 2 identiteiten bij elkaar gezet die moeten samenwerken.

Belgie telt negen parlementen, acht regeringen, drie hoogste rechtscolleges, twee Koninginnen. Hebben tien provincies, elf gouverneurs. Nergens ter wereld zijn er meer instellingen per vierkante meter.

Ik vermoed dat als de EU soep die nu van alle landen wordt gaargekookt het niet lang zal duren voordat ze opsplitsen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 22/06/2018 | 06:19 uur
https://www.knack.be/nieuws/belgie/vandeput-frans-bod-uitgesloten/article-normal-1164623.html.amp

Plot twist. Meer nieuws om 8u.

Wederom tijd voor een goede cursus communicatie en dan de week afsluiten met een dag team-building lijkt met een goed advies voor de regering in België.  :silent:


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#304
Citaat van: Umbert op 20/06/2018 | 11:36 uur
Stoppen met productie wil nog niet zeggen EOL, meestal loopt de servicetijd en onderdelen voorziening nog een x aantal jaar door, hangt af van klant en contract dat gesloten is.
Kijk maar naar de B52 produktie is allang gestopt maar ontwikkeling zal nog vele jaren doorgaan, waarschijnlijk zal het type nog vliegen, als ik al "uitgevolgen" ben op deze wereld.

Zeker... maar alle nieuwe ontwikkelingen en updates zullen door een veel kleine aantal gebruikers gedragen moeten worden wat weer zijn weerslag heeft op de gebruikerskosten en wellicht de inzetmogelijkheden zeker als je 15 jaar verder bent.

Als aanstaande gebruiker zou ik er vanaf blijven (tenzij productie nog eens 10-15 jaar wordt verlengt)

Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/06/2018 | 11:02 uur
Ik zou daar niet zo zeker van zijn.... zeker niet als het doek valt voor de productie. Bedenk dat jouw laatste nieuwe kisten minimaal 30 jaar mee moeten en dat de producent en ontwikkelaar zich richt op andere modellen, er komt een moment dat je er last van gaat krijgen, zeker ergens rond de halve levensduur.

Stoppen met productie wil nog niet zeggen EOL, meestal loopt de servicetijd en onderdelen voorziening nog een x aantal jaar door, hangt af van klant en contract dat gesloten is.
Kijk maar naar de B52 produktie is allang gestopt maar ontwikkeling zal nog vele jaren doorgaan, waarschijnlijk zal het type nog vliegen, als ik al "uitgevolgen" ben op deze wereld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 20/06/2018 | 10:56 uur
Ook nu weer blijkt dat de term "je vervangt een F16, door een nieuwere F16" nog steeds schijnt te werken, en dat zegt iets over het produkt F16, ondanks dat een nieuwere F16 bijna net zo duur is als een F35 oid.

Ik zou daar niet zo zeker van zijn.... zeker niet als het doek valt voor de productie. Bedenk dat jouw laatste nieuwe kisten minimaal 30 jaar mee moeten en dat de producent en ontwikkelaar zich richt op andere modellen, er komt een moment dat je er last van gaat krijgen, zeker ergens rond de halve levensduur.


Umbert

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/06/2018 | 10:28 uur
Je kan natuurlijk nog steeds voor nieuw gebouwde F16 modellen gaan, maar bedenk dat de productielijn diep in de herfst van haar leven is... De vraag is wil je de laatste in de lijn zijn. (tenzij India met een eigen productielijn voor de F16 gaat... maar ja, made in India, wil je dat?)

Ook nu weer blijkt dat de term "je vervangt een F16, door een nieuwere F16" nog steeds schijnt te werken, en dat zegt iets over het produkt F16, ondanks dat een nieuwere F16 bijna net zo duur is als een F35 oid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Umbert op 20/06/2018 | 10:06 uur
Kunnen ze dan niet beter aansluiten bij de deal die de Slowaken schijnbaar hebben voor de F16V (block 70/72), want hier zal ook gelden hoe meer hoe goedkoper, maar zal wel uitkomen dat de fransen de belgen aan zich willen binden.

Je kan natuurlijk nog steeds voor nieuw gebouwde F16 modellen gaan, maar bedenk dat de productielijn diep in de herfst van haar leven is... De vraag is wil je de laatste in de lijn zijn. (tenzij India met een eigen productielijn voor de F16 gaat... maar ja, made in India, wil je dat?)

Parera

#299
Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2018 | 10:04 uur
Ik denk dat die bron ernaast zit. Ik kan dit niet geloven, als dit gebeurt wordt alles onzeker.
Is er door te vliegen tot 2040 met die F-16's?

Ik vind het ook een vreemd bericht en ik heb de persoon in kwestie nagetrokken die al bron vermeld staat maar die werkt niet bij janes maar bij shepardmedia dus het verhaal is erg vaag.
Ik hoop voor de Belgen dat het een onzin verhaal is maar als het wel waar is dan is het diep triest met de situatie in Brussel.

Citaat van: Umbert op 20/06/2018 | 10:06 uur
Kunnen ze dan niet beter aansluiten bij de deal die de Slowaken schijnbaar hebben voor de F16V (block 70/72), want hier zal ook gelden hoe meer hoe goedkoper, maar zal wel uitkomen dat de fransen de belgen aan zich willen binden.
Zo goedkoop is die aankoop van de Slowaken ook niet ; 14 F-16's voor 2,91 miljard dollar! hier in zit ook wel faciliteiten, training, onderdelen en munitie meegenomen.
Met o.a. :30 AIM-120C7, 100 AIM-9X, 400 MK-82 500 lbs's, 150 JDAM kits.

Maar ik denk dat in de basis een nieuwere versie van de F-16 zeker een betere optie is dan het in dienst houden van de huidige vloot.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2018 | 10:04 uur
Ik denk dat die bron ernaast zit. Ik kan dit niet geloven, als dit gebeurt wordt alles onzeker.
Is er door te vliegen tot 2040 met die F-16's?

Nee... de block 15's vallen dan vanzelf een keer geheel zelfstandig uit de lucht. Wellicht zijn met veel euro's een aantal vliegwaardig te houden waarbij de inzetbaarheid zich zal beperken tot QRA.

Sparkplug

Citaat van: Huzaar1 op 20/06/2018 | 10:04 uur
Is er door te vliegen tot 2040 met die F-16's?

Als je maar genoeg geld erin stopt. Het is de vraag of het wijs is. Portugal zit overigens ook te denken aan een end life update voor hun F-16AM/BM.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Umbert

Citaat van: Parera op 20/06/2018 | 08:55 uur
Beth Stevenson from Jane's Defence Weekly reports that Belgium will now consider upgrading its F-16A/B fleet instead of just buying a new fighter type.
Previously, the country received bids from Lockheed Martin and the Eurofighter consortium.

[Source: Alert5 ]


Als dit waar is kunnen we de luchtcomponent niet gewoon afschrijven als partner? :hrmph:

Kunnen ze dan niet beter aansluiten bij de deal die de Slowaken schijnbaar hebben voor de F16V (block 70/72), want hier zal ook gelden hoe meer hoe goedkoper, maar zal wel uitkomen dat de fransen de belgen aan zich willen binden.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 20/06/2018 | 08:55 uur
Beth Stevenson from Jane's Defence Weekly reports that Belgium will now consider upgrading its F-16A/B fleet instead of just buying a new fighter type.
Previously, the country received bids from Lockheed Martin and the Eurofighter consortium.

[Source: Alert5 ]


Als dit waar is kunnen we de luchtcomponent niet gewoon afschrijven als partner? :hrmph:

Ik denk dat die bron ernaast zit. Ik kan dit niet geloven, als dit gebeurt wordt alles onzeker.
Is er door te vliegen tot 2040 met die F-16's?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#294
Beth Stevenson from Jane's Defence Weekly reports that Belgium will now consider upgrading its F-16A/B fleet instead of just buying a new fighter type.
Previously, the country received bids from Lockheed Martin and the Eurofighter consortium.

[Source: Alert5 ]


Als dit waar is kunnen we de luchtcomponent niet gewoon afschrijven als partner? :hrmph:

Huzaar1

Citaat van: Poleme op 19/06/2018 | 21:28 uur
Huh ?  Leasen is altijd duurder.
Frankrijk zal de Rafale's waarschijnlijker onder de kostprijs gaan aanbieden.  Deze grote korting wordt dan weer inclusief interest (rente) verrekend in de onderhoud - reparatie - overhalen (revisie, opwaarderen) kosten.

Welnee, gewoon huur kosten.
Zolang de Belgen maar in de Franse zak komen, dan is het goed. Het gaat niet om vliegtuigen amigo conmigo, het gaat om invloed hier. Frankrijk wil domineren.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"