Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Umbert

Ja dit is weer zo'n incident dat ze weer jaren zal blijven achtervolgen bij de borrel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Alleen in België...

F-16 uitgebrand op legerbasis nadat technicus uit ander toestel schiet: één gewonde

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181011_03827687 via @Nieuwsblad_be

Lex



Lynxian

Citaat van: Sparkplug op 10/10/2018 | 16:43 uur
De complete voortgezette vliegopleiding is voor België straks op Sheppard AFB en de elementaire vliegopleiding blijft in eigen land. Het wordt dan dezelfde situatie als in Nederland.
Citaat van: Parera op 10/10/2018 | 18:40 uur
Daarom schreef ik dat België makkelijk die elementaire opleiding (SF.260's) zou gaan vervangen dit prima samen kan met de Nederlandse KLU die in 2023 de PC-7's gaat vervangen, dit project gaat volgens de planning in 2020 van start en in mijn ogen een prima kans om samen 1 nieuw type basis trainer te kopen voor een gezamenlijke opleiding. Dit alles word natuurlijk nog veel handiger als België ook voor de F-35 gaat dan zitten we samen vanaf de basis tot operationeel op gevechtstoestellen.

België heeft nu nog 32 SF.260's in gebruik maar ik verwacht ook niet dat dit aantal gehandhaafd blijft bij vervanging en deze zijn ook binnenkort aan vervanging toe (sinds 1969 in dienst).
Als Nederland er 18 aankoopt en België 24 nieuwe heb je een mooie trainingseenheid als je het mij vraagt voor de basis vlieg opleiding. Beide landen kunnen hun eigen squadrons houden maar alle rand artikelen kunnen gedeeld worden (opleiding, onderhoud, instandhouding e.d.).
Helder en helder, bedankt!

Parera

Citaat van: Sparkplug op 10/10/2018 | 16:43 uur
De complete voortgezette vliegopleiding is voor België straks op Sheppard AFB en de elementaire vliegopleiding blijft in eigen land. Het wordt dan dezelfde situatie als in Nederland.

Daarom schreef ik dat België makkelijk die elementaire opleiding (SF.260's) zou gaan vervangen dit prima samen kan met de Nederlandse KLU die in 2023 de PC-7's gaat vervangen, dit project gaat volgens de planning in 2020 van start en in mijn ogen een prima kans om samen 1 nieuw type basis trainer te kopen voor een gezamenlijke opleiding. Dit alles word natuurlijk nog veel handiger als België ook voor de F-35 gaat dan zitten we samen vanaf de basis tot operationeel op gevechtstoestellen.

België heeft nu nog 32 SF.260's in gebruik maar ik verwacht ook niet dat dit aantal gehandhaafd blijft bij vervanging en deze zijn ook binnenkort aan vervanging toe (sinds 1969 in dienst).
Als Nederland er 18 aankoopt en België 24 nieuwe heb je een mooie trainingseenheid als je het mij vraagt voor de basis vlieg opleiding. Beide landen kunnen hun eigen squadrons houden maar alle rand artikelen kunnen gedeeld worden (opleiding, onderhoud, instandhouding e.d.).

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 10/10/2018 | 17:01 uur
Of ze nu in Frankrijk of in de VS de voortgezette vliegopleiding doen. In eigen land deden ze dat al niet meer.

Exit Alpha Jet zonder vervanging is ook een bezuiniging.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 10/10/2018 | 16:53 uur
Handig als met de krabbel zet onder de F35 aankoop, maar verder natuurlijk een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Of ze nu in Frankrijk of in de VS de voortgezette vliegopleiding doen. In eigen land deden ze dat al niet meer.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 10/10/2018 | 16:43 uur
De complete voortgezette vliegopleiding is voor België straks op Sheppard AFB en de elementaire vliegopleiding blijft in eigen land. Het wordt dan dezelfde situatie als in Nederland.

Handig als met de krabbel zet onder de F35 aankoop, maar verder natuurlijk een ordinaire bezuinigingsmaatregel.

Sparkplug

Citaat van: Lynxian op 10/10/2018 | 16:40 uur
Maar ze gaan toch zeker niet alle training exclusief in de US uitvoeren? Je wilt toch ook boven eigen grondgebied kunnen oefenen? Of denk ik als burger nu heel erg simpel? (Zo niet; waarom heeft Nederland dan nog trainers?)

De complete voortgezette vliegopleiding is voor België straks op Sheppard AFB en de elementaire vliegopleiding blijft in eigen land. Het wordt dan dezelfde situatie als in Nederland.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Lynxian

Citaat van: Parera op 09/10/2018 | 23:50 uur
Ze sluiten zich aan bij de Amerikaanse trainers op Sheppard AFB, ik vermoed dat ze daar gewoon aansluiten met het gebruik van de T-6 Texan & T-38 Talon's waarbij die laatste op termijn vervangen word door de nieuwe T-X van Boeing/Saab. Maar exacte details weet ik niet, ik ga er vanuit dat deze toestellen niet vervangen worden door nieuwe toestellen.

Ik weet niet hoe het zit met de SF. 260's maar misschien dat ze daar samen met de NL KLU naar kunnen kijken voor de vervanging door 1 gezamenlijk type basis trainer.
Maar ze gaan toch zeker niet alle training exclusief in de US uitvoeren? Je wilt toch ook boven eigen grondgebied kunnen oefenen? Of denk ik als burger nu heel erg simpel? (Zo niet; waarom heeft Nederland dan nog trainers?)

Harald

Belgium issues RFP for A400M ground support equipment   (De Belgische inkoop afdeling heeft het druk ..  ;) )

A Belgium is waiting for its first A400M Atlas strategic airlifter, the Defense Ministry's Directorate General Material Resources (DGMR) on October 5 issued a Request for Participation (RFP) for the procurement of ground equipment for the A400M initial support.

The DGMR requests "Procurement of AGE (Aircraft Ground Equipment) necessary for the initial support of maintenance activities of the A400M concerning maintenance platforms and storage of tyres", the announcement says.

The equipment will be acquired through a negociated procedure, the proposals must be sent by November 7, 2018.

This RFP is just another step towards the A400M first delivery. Starting 2009, the entire fleet of C-130H - counting 250,300 flight hours - will be replaced by seven A400M aircraft.

The Belgian government on April 19 approved the acquisition of a sole A400 flight simulator for the Belgian Air Force's future fleet of strategic airlifters. It will be part of BELUX A400M Training Center, which will be built near Melsboek by 2022. This 65 million euros center will provide future A400M crews with a Full Flight Simulator and a Loadmaster Work Station Trainer.

On September 2017, launched a procedure for the construction of a new hangar at the Melsbroek Air Base to service the BAF future Airbus A400M transport aircraft, via a partnership with the civilian sector.

http://www.airrecognition.com/index.php/archive-world-worldwide-news-air-force-aviation-aerospace-air-military-defence-industry/global-defense-security-news/global-news-2018/october/4570-belgium-issues-rfp-for-a400m-ground-support-equipment.html

Flyguy

Wat een bagger journalistiek idd. Ik kan zelfs met een cessna aan SEAD doen.

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 10/10/2018 | 07:33 uur
Die titel van dat nieuwsbericht. Speerpunt :angel:..

Jo hoor Beglische journalist meneer. Belgie.. tip of the spear. Want F35. Zucht

Ik denk dat er een beetje duiding bij het artikel moet.

We beginnen in 'de 7de dag', een politiek praatprogramma op de VRT. Tijdens een debat over de vervanging van de F-16 doet landmachtkolonel-op-rust en vakbondslid Roger Housen het volgende:
"Volgens hem hangt een beslissing ook af van wat we met die vliegtuigen willen doen. In ons land liggen de hoofdkwartieren van de EU, de NAVO en internationale bedrijven en dus moet het luchtruim verdedigd kunnen worden, zegt de ex-kolonel. Maar dat kan volgens hem even goed met de huidige F-16's of zelfs met minder. Het verschil zit hem volgens de ex-kolonel in internationale operaties: als we vanaf dag 1 met de VS vijandelijk luchtruim moeten binnendringen, hebben we "stealth" zoals met de dure F-35 nodig, als we dat vanaf dag 5 of later doen, is dat niet zo en kan dat ook met goedkopere en oudere toestellen, aldus Housen."

De oppositie, met name SP.a, neemt dat concept gretig over en doet sindsdien constant alsof een keuze voor de F-35 impliceert dat we bij een grootschalig conflict in "de eerste golf" moeten meevliegen. Wat we ons daarbij precies moeten voorstellen wordt nooit gezegd.

In een artikel in Knack gisteren werd opnieuw hetzelfde verhaal. We zouden de F-35 moeten kopen omdat we anders geen SEAD-missies zouden aankunnen. Dat de Fransen en Britten daar gewoon hun Rafales en Eurofighters voor gebruiken lijkt niet van tel. De premise is opnieuw SEAD-missies -> Eerste golf -> Stealth -> F-35.

Met die achtergrondinformatie hebben ze dan een of andere oud-strafrechter voor god weet welke reden geschikt bevonden om onderstaande opinie te schrijven. Een allegaartje van misvattingen, foute informatie en aversie tegen een bepaalde meerderheidspartij.

Best gewoon negeren dus.


Huzaar1

Die titel van dat nieuwsbericht. Speerpunt :angel:..

Jo hoor Beglische journalist meneer. Belgie.. tip of the spear. Want F35. Zucht
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"