Belgie (vervangings trajecten) luchtcomponent

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 14/02/2018 | 14:22 uur

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 24/05/2023 | 10:20 uur
Kan me niet herinneren dat ik ooit een vliegende fuck gegeven heb over economische return. Onmogelijk om het op te zoeken, ook.

In de kosten discussie van de F-35 waar de prijs van de Belgische F-35 aankoop met de door NL betaalde prijs, r.o.i's, en betrokkenheid door nationale industrie werd vergeleken hebben we het daar meerdere malen over gehad. Een van de zaken die in ieder geval door de Belgische mindef, en jou, werden aangedragen waren de zeer hoge verwachtingen in r.o.i's die Belgie zou ontvangen, 'dempte' de prijs.

Waar hier al van werd gezegd dat dat wel erg rooskleurig was. Achja, misschien doet de zoekfunctie het ooit.


"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Kan me niet herinneren dat ik ooit een vliegende fuck gegeven heb over economische return. Onmogelijk om het op te zoeken, ook.

Huzaar1

#1181
Ik kan me herinneren dat we het hierover hebben gehad met stoonbrace. Dat de geprojecteerde return op de Belgische F-35 casus absurd onrealistisch was. Blijkt dus ook maar weer zo te zijn.

Maar wat denk je ook, als je helemaal aannhet eind van de rit van de geboorte van het toestel. Zonder te hebben deelgenomen in een multi nationaal ontwikkelteam, zonder enig aandeel in productieontwikkeling, ontwerp of wat dan ook, zulke returnninvestments gaat eisen. En deelname aan het fabricage proces. Kwam ook allemaal een beetje als van een andere planeet over.

Een goed voorbeeld en herinnering om niet te functioneren als staats-papegaai ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Regering mikt op meer economische return van F-35's

Een overeenkomst met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin moet ertoe leiden dat meer Belgische bedrijven worden ingeschakeld in de toeleveringsketen van de F-35-gevechtsvliegtuigen. Daarvan heeft ons land er 34 besteld.

De overheid heeft een samenwerkingsakkoord met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin gesloten. Dat moet de kansen van Belgische bedrijven vergroten om mee te dingen naar contracten in de productieketen van de F-35. De FOD Economie heeft dit jaar 1,5 miljoen euro en volgend jaar 738.000 euro ter beschikking om bedrijven daarin te steunen.

Het is een nieuwe poging om de tegenvallende economische return van het vliegtuig op te krikken. Bij het afsluiten van het contract, ten tijde van de regering-Michel, sprak de toenmalige minister van Economie Kris Peeters (CD&V) nog van een retun van 100 procent op een aankoopbedrag van 3,8 miljard euro, maar de return voor Belgische bedrijven was niet meer dan zo'n 700 miljoen euro, minder dan 20 procent van wat was beloofd.

'We willen ermee vooral de potenti?le economische voordelen voor Belgi? optimaliseren. De doelstelling is onze bedrijven met een link naar de F-16 (het huidige Belgische gevechtsvliegtuig, red.) toegang te geven tot deze nieuwe markt, alsook elk ander bedrijf in ons land dat beschikt over knowhow en technologie in dit domein', zegt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS).

Lockheed Martin zelf wil ook de banden met ons land aanhalen en Belgische bedrijven feedback geven over de offertes die ze indienen. Daardoor kunnen ze daar rekening mee houden bij volgende voorstellen. Er worden ook 'industriedagen' georganiseerd om ontmoetingen met het Belgische industri?le weefsel te stimuleren. 

Belgi? stapte niet in de ontwikkelingsfase van de F-35's, waardoor de return voor de Belgische defensie-industrie tegenvalt.

Een overeenkomst met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin moet ertoe leiden dat meer Belgische bedrijven worden ingeschakeld in de toeleveringsketen van de F-35-gevechtsvliegtuigen. Daarvan heeft ons land er 34 besteld.

De overheid heeft een samenwerkingsakkoord met de vliegtuigbouwer Lockheed Martin gesloten. Dat moet de kansen van Belgische bedrijven vergroten om mee te dingen naar contracten in de productieketen van de F-35. De FOD Economie heeft dit jaar 1,5 miljoen euro en volgend jaar 738.000 euro ter beschikking om bedrijven daarin te steunen.

Het is een nieuwe poging om de tegenvallende economische return van het vliegtuig op te krikken. Bij het afsluiten van het contract, ten tijde van de regering-Michel, sprak de toenmalige minister van Economie Kris Peeters (CD&V) nog van een retun van 100 procent op een aankoopbedrag van 3,8 miljard euro, maar de return voor Belgische bedrijven was niet meer dan zo'n 700 miljoen euro, minder dan 20 procent van wat was beloofd.

'We willen ermee vooral de potenti?le economische voordelen voor Belgi? optimaliseren. De doelstelling is onze bedrijven met een link naar de F-16 (het huidige Belgische gevechtsvliegtuig, red.) toegang te geven tot deze nieuwe markt, alsook elk ander bedrijf in ons land dat beschikt over knowhow en technologie in dit domein', zegt minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS)

Lockheed Martin zelf wil ook de banden met ons land aanhalen en Belgische bedrijven feedback geven over de offertes die ze indienen. Daardoor kunnen ze daar rekening mee houden bij volgende voorstellen. Er worden ook 'industriedagen' georganiseerd om ontmoetingen met het Belgische industri?le weefsel te stimuleren. 

Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) trok eerder al haar conclusies. In de toekomst stapt Belgi? opnieuw in de onderzoeks- en ontwikkelingsfase bij grote defensieprogramma's zoals de ontwikkeling van een Europees gevechtsvliegtuig van de zesde generatie. Dat gebeurde eerder bij de ontwikkeling van de F-16's. Dat biedt Belgische bedrijven een entreeticket tot de toeleveringsketen, wat niet het geval maar het gebeurde niet bij de ontwikkeling van de F-35's.

Om opnieuw een Belgische defensie-industrie op te bouwen, heeft Dedonder het DIRS-programma gelanceerd. Daarvoor heeft ze een budget van 1,8 miljard euro uitgetrokken, waaruit geput kan worden om zo'n entreeticket te kopen voor een volgend groot ontwikkelingsprogramma

https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/federaal/regering-mikt-op-meer-economische-return-van-f-35-s/10469786.html


Ace1

Defensie neemt eerste vluchtsimulator van Airbus A400 in gebruik



Defensie heeft maandag de eerste Belgische vluchtsimulator van het militair transportvliegtuig A400 van Airbus officieel ingehuldigd. De simulator, die op het militair domein van Melsbroek staat, is nog maar de negende wereldwijd. Minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) mocht een testsimulatie uitvoeren.

Offici?le plannen voor de aankoop van de simulator dateren al van eind 2018. In 2021 kon gestart worden met het bouwen van het toestel, vanaf oktober 2022 werd het op de site in Melsbroek ge?nstalleerd. Na een grondige testperiode wordt de simulator sinds januari van dit jaar gebruikt door piloten van Defensie.

?Met deze simulator kunnen we het kortste bij de realiteit komen?, vertelt majoor Josse Van Hellemont. ?Zowel op het vlak van beelden als op het vlak van beweging kunnen we tot in het kleinste detail situaties nabootsen. De absolute meerwaarde is voor mij de veiligheid: een motorpanne of een brand aan boord kan je niet simuleren in een echt vliegtuig. In de simulator kan dat wel. En als de oefening misloopt, spoel je drie minuten terug, en voer je hem opnieuw uit.?

Tot hiertoe moesten piloten naar Spanje of Engeland om met een vluchtsimulator te werken. Trainen met een echte A400 kost al snel enkele duizenden euro?s per uur. Dankzij de nieuwe simulator kan het aantal trainingsuren met de echte transportvliegtuigen beperkt worden, en hoeven de Belgische piloten niet verder dan Melsbroek te trekken om te oefenen. Behalve kostenbesparend is de investering volgens Defensie dus ook een win op duurzaamheidsvlak.



De Belgische A400-vliegtuigen werden recent nog ingezet om humanitaire hulp te bieden bij de aardbeving in Turkije. ?Dit toont dat we deze transportvliegtuigen nodig hebben als land?, zegt minister Dedonder. ?Het is dan ook belangrijk om onze eigen capaciteit te hebben op het vlak van training en opleiding. Bovendien, als de A400?s op missie zijn, kunnen de andere piloten gemakkelijk verder trainen.?

De kostprijs van de simulator, waaraan ook Luxemburg heeft bijgedragen, komt op 93 miljoen euro. Het toestel bevindt zich in het nieuwe BeLux National Training Center, dat ook meteen is ingehuldigd maandag.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230522_95847491

silvester herc

Ex BAF Herculessen verder leveringen gaan toch door aan Pakistan Air Force
De Pakistanen zijn ?482? ex CH-11 is net naar Pakistan vertrokken als derde ex BAF C-130. Zijn nu weg naar Pakistan: CH09, CH-11 en CH-12. De volgende die gaat is CH-04. Dan volgen nog CH-01 die momenteel in D-check staat bij Sabena Aerospace.

Ook CH-05 en CH-07 die nu nog op Gosselies staan overgevlogen zullen worden naar Zaventem om daar bij Sabena Aerospace klaar gemaakt te worden voor aflevering.

Er was een contractbreuk omdat de Pakistani niet met geld over de brug kwamen. Probleem blijkt nu opgelost en alle toestellen vertrekken naar Pakistan. Bij het vernemen van de contractbreuk had de 15 Wing direct interesse om er 3 te terug te leasen tot er 3 nieuwe maar kleinere transportvliegtuigen aangekocht worden. De A400M is veel te groot voor sommige kleinere opdrachten. jullie moet weten dat 1 vlieguur A400M = 3 vlieguren C-130 kost.

tekst  Serge Seppe Verbeeck
https://c-130herculesvrienden.nl/?p=1188

Huzaar1

Over het Belgische F35 programma en de beloofde 'return' , vanuit een programma over de fregatten vervanging.

Citaat
De economische return voor Belgi? wordt vastgelegd op 355 miljoen euro over tien jaar. Een bedrag dat volgens bronnen overeenkomt met de ?pure? meerkost van de bouw van de fregatten (zonder inflatie). Of die economische return realistisch is, blijft een open vraag. Het aankoopdossier van het nieuwe gevechtsvliegtuig van de luchtmacht ? de Amerikaanse F-35 ? leert dat voorzichtigheid geboden is. Die bestelling heeft momenteel maar 700 miljoen euro return opgeleverd voor Belgi?. Of ruim 3 miljard euro minder dan beloofd.

https://www.demorgen.be/nieuws/rekening-nieuwe-belgische-fregatten-loopt-op-tot-boven-2-miljard-euro~b585a010/

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Belgium signs service contract with Lockheed Martin aimed at supporting Belgian aeronautical industries to stand out in the F-35 market

The Belgian Council of Ministers approved this Friday, March 31, the signing of a framework agreement with Lockheed Martin entitled ?Industrial Participation Plan Memorandum of Understanding? (IPP MoU), which aims to deepen and broaden cooperation with Belgian industry in the field of production and support of the F-35 Lightning II system.

Thanks to the signing of this framework agreement, Belgian companies will have the opportunity to participate on an equal footing in the supply chain of the F-35, thus strengthening their position in the international aerospace market and defense. Lockheed Martin will also organize an ?Industry Day? event twice a year in collaboration with the Belgian industry, in order to promote cooperation opportunities and strengthen links between companies.

In addition, Lockheed Martin will provide valuable support to the Belgian industry by helping companies get in touch with the appropriate departments within the Lockheed Group, providing guidelines for bidding, and offering training on U.S. federal acquisition and defense regulations.

Lockheed Martin also undertakes to provide regular reports on the status of the opportunities offered by the framework agreement, thus allowing Belgian companies to receive feedback on their offers and to draw lessons for subsequent offers. The FPS Economy will ensure the monitoring and evaluation of the plan, in order to ensure the proper performance of the contract.

Ludivine Dedonder, minister of Defense: ?This policy in favor of our companies echoes that implemented with the STAR Plan and in particular through the DIRS ? Defence, Industry & Research Strategy, consisting in supporting companies as well as research centers in the Defense and dual technologies sector. It is a long-term ambition to keep technological innovation and expertise on our territory, essential components of our resilience and our independence. For each file related to the reconstruction of our Defense, I seek opportunities for national economic benefits, for a strong Defense, at the service of the population and anchored in the economic network.?

The Minister for the Economy welcomes this enhanced cooperation with Lockheed Martin, which strengthens the position of the Belgian industry in the field of aerospace and defense, and underlines the Belgian government's commitment to a balanced and beneficial industrial cooperation for all parties involved. Pierre-Yves Dermagne, minister of Economy: ?Belgium can be proud of a credible experience acquired in particular with the F-16 program, the current generation of fighters. This contract aims to facilitate market access related to our next platform, the F-35. Thanks to this contract with the manufacturer, our ambition is to optimize the potential economic benefits in Belgium and to bring our companies linked to the F-16 into this new market.?

The amount of the contract fixed for three years financed by the FPS Economy is spread over two years. It amounts to EUR 1,512,000 in 2023 and EUR 738,000 in 2024.

https://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2023-news-aviation-aerospace/april/8953-belgium-signs-service-contract-with-lockheed-martin-aimed-at-supporting-belgian-aeronautical-industries-to-stand-out-in-the-f-35-market.html

Parera

Citaat van: Stoonbrace op 06/03/2023 | 10:18 uur
Ik denk dat die 5de NFH (en SAR en ASW combineren) iets is dat inmiddels werd afgevoerd en in de media is blijven hangen. Dat werd overwogen maar inmiddels is in het Starplan beslist om 4 nieuwe medium heli's te kopen tbv SAR. Met een vloot van 2 ASW fregatten is 4 NFH's ook gewoon ruim voldoende. Misschien dat de behoefte opnieuw besproken wordt bij aankoop van een derde fregat.

Duidelijk antwoord  ;)

Mocht die 5e NFH er komen zeer welkom, maar dan graag samen met ons aankopen (beide 1) zodat we samen 25 NFH's hebben in 2 varianten (17x NFH + 8x MTTH). Al zou ik liever nog meer maritieme heli's zien maar ja dat zie ik nu niet gebeuren. Dan beter aanvullen met VTOL UAV's.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 06/03/2023 | 08:09 uur
Na de officiele bekendmaking van de H145M en de wensen rondom de 8 a 10 zware transport helikopters zag ik nog iets wat de Belgen willen aankopen: een extra NH90 NFH.
Volgens mij is dat hier nog niet genoemd, wat mij betreft zeer interessante ontwikkeling en iets wat ik niet had zien aankomen.

Belgian Armed Forces NH90-TTH replacement

Although not yet confirmed by the Belgian Ministry of Defence (MoD), the Belgian government will soon ink a contract with Airbus Helicopters for acquiring fifteen Airbus H145M twin-engine light utility helicopters.

The H145Ms will replace the NH90-TTH version, of which the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) operates four aircraft with 18 Squadron Ar?s-Leonidas at Beauvechain air base. In January 2022, the Minister of Defence (MoD), Ludivine Dedonder, added 3 billion euros to the 2016 strategic plan for new equipment. The larger part of the additional budget was to be invested in new helicopters.

The main discomfort with the NH90 Tactical Transport Helicopter (TTH) is the low availability rate and high operational costs to maintain and operate them. Due to the very limited number of helicopters, the NH90-TTH is hardly usable.

According to information reported by the Belgian media, the MoD is looking for ways how to sell the four NH90-TTHs. They also want to buy one additional NH90-NFH to add to the fleet of four operated by 40 Squadron at Koksijde. The NH90-NFHs are expected to be released from their SAR mission and solely concentrate on missions aboard the Belgian Navy frigates, where they will work close with the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) NH90-NFHs. The NFH squadron will move to Oostende-Brugge airport in the near future.

By 2030, the current fleet of Leonardo A109BAi helicopters need to be replaced. Buying additional Airbus H145Ms seems a logical choice, looking at efficiency and savings. The H145M is a multi functional helicopter, that can be used for a variety of missions.

https://www.scramble.nl/military-news/belgian-armed-forces-nh90-tth-replacement

Ik denk dat die 5de NFH (en SAR en ASW combineren) iets is dat inmiddels werd afgevoerd en in de media is blijven hangen. Dat werd overwogen maar inmiddels is in het Starplan beslist om 4 nieuwe medium heli's te kopen tbv SAR. Met een vloot van 2 ASW fregatten is 4 NFH's ook gewoon ruim voldoende. Misschien dat de behoefte opnieuw besproken wordt bij aankoop van een derde fregat.

Parera

Na de officiele bekendmaking van de H145M en de wensen rondom de 8 a 10 zware transport helikopters zag ik nog iets wat de Belgen willen aankopen: een extra NH90 NFH.
Volgens mij is dat hier nog niet genoemd, wat mij betreft zeer interessante ontwikkeling en iets wat ik niet had zien aankomen.

Belgian Armed Forces NH90-TTH replacement

Although not yet confirmed by the Belgian Ministry of Defence (MoD), the Belgian government will soon ink a contract with Airbus Helicopters for acquiring fifteen Airbus H145M twin-engine light utility helicopters.

The H145Ms will replace the NH90-TTH version, of which the Belgische Luchtmacht (BLu, Belgian Air Force) operates four aircraft with 18 Squadron Ar?s-Leonidas at Beauvechain air base. In January 2022, the Minister of Defence (MoD), Ludivine Dedonder, added 3 billion euros to the 2016 strategic plan for new equipment. The larger part of the additional budget was to be invested in new helicopters.

The main discomfort with the NH90 Tactical Transport Helicopter (TTH) is the low availability rate and high operational costs to maintain and operate them. Due to the very limited number of helicopters, the NH90-TTH is hardly usable.

According to information reported by the Belgian media, the MoD is looking for ways how to sell the four NH90-TTHs. They also want to buy one additional NH90-NFH to add to the fleet of four operated by 40 Squadron at Koksijde. The NH90-NFHs are expected to be released from their SAR mission and solely concentrate on missions aboard the Belgian Navy frigates, where they will work close with the Koninklijke Luchtmacht (KLu, Royal Netherlands Air Force) NH90-NFHs. The NFH squadron will move to Oostende-Brugge airport in the near future.

By 2030, the current fleet of Leonardo A109BAi helicopters need to be replaced. Buying additional Airbus H145Ms seems a logical choice, looking at efficiency and savings. The H145M is a multi functional helicopter, that can be used for a variety of missions.

https://www.scramble.nl/military-news/belgian-armed-forces-nh90-tth-replacement


Sparkplug

Citaat van: Harald op 01/03/2023 | 10:14 uur
Voor de Belgen compleet nieuw, zal nog wel een leerproces zijn. Niet alleen het type heli, maar ook gebruik/doctrine

Waar een wil is, is een weg  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: silvester herc op 01/03/2023 | 10:05 uur
Ik hoop voor Belgi? natuurlijk ook dat er de Chinook aangeschaft wordt mooi samen werken met Nederland en Duitsland  ;)
Voor de Belgen compleet nieuw, zal nog wel een leerproces zijn. Niet alleen het type heli, maar ook gebruik/doctrine 

silvester herc

Citaat van: Stoonbrace op 01/03/2023 | 07:55 uur
H225 is geen zware heli.
Ik hoop voor Belgi? natuurlijk ook dat er de Chinook aangeschaft wordt mooi samen werken met Nederland en Duitsland  ;)

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 01/03/2023 | 07:59 uur
Zelfs de Chinook is een middel zware heli, de classificatie voor een zware vind je bij de nieuwe King Stallion. Helaas vinden we die nergens meer in een Europese competitie.

Het blijft qua classificatie soms een grijs gebied waar de CH-47 bij hoort. De U.S. Army ziet de CH-47 als een heavy lift cargo helicopter.

https://asc.army.mil/web/portfolio-item/aviation_ch47f-chinook/

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.