Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 19/08/2023 | 01:42 uurEr zijn bepaalde stukken weg specifiek voor ontworpen. Met name in Scandinavië tref je die aan. Weet niet of dit er ook zo 1 is?
Op deze site kun je ze allemaal vinden ook de vermeende in NL
https://www.forgottenairfields.com/index.php

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 19/08/2023 | 00:01 uurOp YT zijn ook wel filmpjes te vinden over het landen op NLP Alhorn Landen dus F16 (NL) en F15 (van Soesterberg) etc.
https://www.youtube.com/watch?v=F_cxkF6qSY8

Er zijn bepaalde stukken weg specifiek voor ontworpen. Met name in Scandinavië tref je die aan. Weet niet of dit er ook zo 1 is?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

#9648
Citaat van: Enforcer op 18/08/2023 | 20:52 uurDan geen F16, maar:




Op YT zijn ook wel filmpjes te vinden over het landen op NLP Alhorn Landen dus F16 (NL) en F15 (van Soesterberg) etc.
https://www.youtube.com/watch?v=F_cxkF6qSY8

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 11:18 uurDe F16 is niet gebouwd om op reguliere snelwegen te landen. Dit is wel van toepassing op bijvoorbeeld Drakens en Gripens die daar speciaal voor zijn ontworpen.

Ik gaf al aan dat het onderstel (2 posts hierboven) de grote klappen ontvangt maar dat is niet het probleem, wel de krachten die op het airframe worden losgelaten.

In Rusland zijn schone start en landingsbanen van een hele andere betekenis in het Westen. In Rusland kom je op een baan de zooi tegen die je er niet wilt. Op dit forum lang voor de oorlog ook al enkele malen besproken.

Dit houdt niet in dat je met een F-16 niet op een wegdek kan landen. Het casco is dan alleen wel veel eerder afgeschreven.



Maar concreet kunnen we nu dus stellen dat Nederland en Denemarken de fighters gaan leveren. De eerste kunnen pas begin volgend jaar geleverd worden vanwege de snelheid waarmee piloten kunnen worden opgeleid. Dat houdt in 8 piloten dus 4-8 f-16's per half jaar.

Enforcer


Huzaar1

#9645
Citaat van: Benji87 op 18/08/2023 | 10:56 uurIk weet dat Russisch spul wat "robuuster" is gemaakt maar als een turbine motor een boutje of moertje aanzuigt kun je die motor afschrijven. Denk dat je het vooral het onderstel is waar je zorgen over moet maken.

Een f16 schijnt ook een langere aanloop nodig te hebben als MIG's en Flankers

De F16 is niet gebouwd om op reguliere snelwegen te landen. Dit is wel van toepassing op bijvoorbeeld Drakens en Gripens die daar speciaal voor zijn ontworpen.

Ik gaf al aan dat het onderstel (2 posts hierboven) de grote klappen ontvangt maar dat is niet het probleem, wel de krachten die op het airframe worden losgelaten.

In Rusland zijn schone start en landingsbanen van een hele andere betekenis in het Westen. In Rusland kom je op een baan de zooi tegen die je er niet wilt. Op dit forum lang voor de oorlog ook al enkele malen besproken.

Dit houdt niet in dat je met een F-16 niet op een wegdek kan landen. Het casco is dan alleen wel veel eerder afgeschreven.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 09:51 uur1 boutje, moertje of dikke tak in een luchtinlaat en alles is voorbij met de F-16. Ik begreep dat dit bij Russen niet per definitie het geval is. Maar dat weet ik niet zeker.

Ik weet dat Russisch spul wat "robuuster" is gemaakt maar als een turbine motor een boutje of moertje aanzuigt kun je die motor afschrijven. Denk dat je het vooral het onderstel is waar je zorgen over moet maken.

Een f16 schijnt ook een langere aanloop nodig te hebben als MIG's en Flankers

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 18/08/2023 | 10:21 uurToch wil de USAF meer inzetten op Agile Combat Employment (ACE) met veel dispersed locations. Dit willen zij ook met de F-16 doen. Kan Oekraïne niet hetzelfde doen wat Zweden en Finland al decennia lang doen zoals gebruik maken van autowegen?

Nee, daar moet een vliegtuig speciaal voor worden ontworpen en nadert structurele integriteits limieten van een airframe die bij de bouw van jets die van carriers afvliegen en landen.

Een wegdek is niet gebouwd als een landingsbaan. Het is niet meteen hetzelfde omdat er asfalt op ligt ;). Veel meer oneffenheden, veel grotere lasten op het onderstel, banden, wielen, vering en het frame.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Toch wil de USAF meer inzetten op Agile Combat Employment (ACE) met veel dispersed locations. Dit willen zij ook met de F-16 doen. Kan Oekraïne niet hetzelfde doen wat Zweden en Finland al decennia lang doen zoals gebruik maken van autowegen?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Huzaar1

Citaat van: Umbert op 18/08/2023 | 09:40 uurAch denk dat runways nog wel meevallen, denk dat approns en taxiways veel groter probleem zijn qua FOD damage, vandaar ook de kleppen bij de luchtinlaat MIG29

1 boutje, moertje of dikke tak in een luchtinlaat en alles is voorbij met de F-16. Ik begreep dat dit bij Russen niet per definitie het geval is. Maar dat weet ik niet zeker.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Umbert

Citaat van: Huzaar1 op 18/08/2023 | 09:08 uurF-16 is veel gevoeliger, kan minder hebben dan een rus. Zowel onderstel als motoren.maar daardoor zijn onze systemen veel efficienter.

In rusland zijn runway sweeps ook een zeldzaamheid.
Ach denk dat runways nog wel meevallen, denk dat approns en taxiways veel groter probleem zijn qua FOD damage, vandaar ook de kleppen bij de luchtinlaat MIG29

Huzaar1

Citaat van: Lynxian op 18/08/2023 | 01:36 uurWaarom zijn de eisen voor landingsbanen voor een F-16 zo anders dan voor een Soviet MiG of Sukhoi?

F-16 is veel gevoeliger, kan minder hebben dan een rus. Zowel onderstel als motoren.maar daardoor zijn onze systemen veel efficienter.

In rusland zijn runway sweeps ook een zeldzaamheid.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

VS akkoord met Nederlandse F-16's naar Oekraïne
De Verenigde Staten zijn akkoord met het sturen van F-16's vanuit Nederland en Denemarken naar Oekraïne zodra de opleiding van Oekraïense piloten is afgerond. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken heeft de landen dat per brief laten weten.

Nederland en Denemarken verzorgen de opleiding van de Oekraïense piloten. Het kan nog een jaar duren voordat de F-16's worden ingezet. De opleiding van de eerste Oekraïense vliegers is vermoedelijk pas in de zomer van volgend jaar volledig voltooid.

https://nos.nl/liveblog/2486582-vrachtschip-uit-oekraine-bereikt-turkse-territoriale-wateren-russische-vliegtuigen-in-eu-luchtruim

Lynxian

Waarom zijn de eisen voor landingsbanen voor een F-16 zo anders dan voor een Soviet MiG of Sukhoi?

Benji87

Geen inzet van F-16's dit jaar, zegt Oekraïne nu ook zelf

Oekraïne zal dit jaar nog geen F-16-straaljagers kunnen inzetten tegen Rusland, aldus een Oekraïense luchtmachtwoordvoerder woensdagavond. Over de tijdlijn van de mogelijke inzet van de vliegtuigen was al veel onduidelijkheid, maar dit is de eerste keer dat Oekraïne zelf aangeeft dit jaar geen F-16's te kunnen laten vliegen. ,,We hadden grote hoop voor dit vliegtuig, dat deel zal uitmaken van onze luchtverdediging. Dit vliegtuig kan ons beschermen tegen Russisch raket- en droneterrorisme."

Een coalitie van elf Westerse landen - waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Nederland - heeft toegezegd de straaljagers te willen leveren, na lang aandringen van de Oekraïense regering. De VS zeiden in juli dat de vliegtuigen ,,waarschijnlijk tegen het einde van het jaar geleverd zouden worden".

Maar wanneer F-16's kunnen worden ingezet tegen Rusland is niet alleen afhankelijk van de levering van de vliegtuigen zelf, maar ook van de gereedheid van Oekraïense piloten die ze zullen moeten besturen. Oekraïne heeft geen ervaring met het vliegen en onderhouden van relatief moderne F-16's, zelf gebruikt het land inmiddels verouderde toestellen die stammen uit de Sovjet-tijd. Eerder werd aangekondigd dat Oekraïense piloten vanaf augustus versneld getraind zouden worden in Denemarken. De Deense minister van Defensie Troels Lund Poulsen zei in juli te hopen ,,dat resultaten aan het begin van volgend jaar te zien zijn".

In ieder geval had Oekraïne in juni überhaupt nog geen landingsbanen die geschikt zijn voor de F-16's. Er is geen reden om aan te nemen dat dat inmiddels wel zo is.

Bron: NRC.nl