Mijn (aankoop en hervormings) ideeën voor Defensie.

Gestart door IPA NG, 04/07/2009 | 20:51 uur

IPA NG

Van een Noorse bron heb ik gehoord dat de Home Guard ongeveer 1.4 miljard NOK per jaar kost.
Dat zou dus 175592200,00 euro zijn.

Dit lijkt me wel erg weinig maar stel dit klopt dan zou dat goed nieuws zijn want dan zou het wel betaalbaar zijn.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Het gaat hier dus om de bewapening van de beoogde LHD.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

Citaat van: Elzenga op 09/03/2010 | 22:47 uur
dit lijkt me overkill. Lijkt me een Sandral systeem logischer...naast een VLS voor Aster 15 en 30. Of met ESSMs...of Sandral naast een Crotale NG. De luchtverdediging verder weg zal toch de taak zijn van de begeleidende LCFs.

een Sandral wordt niet meer gemaakt wel een MISTRAL SIMBAD en Tetral
http://www.mbda-systems.com/mbda/site/ref/scripts/siteFO_contenu.php?lang=EN&noeu_id=164&page_id=240

Een Sea Scorpion kan ook

http://www.raytheon.com/capabilities/rtnwcm/groups/rms/documents/content/rtn_rms_ps_navstinger_datashee.pdf

Een RBS 70 kan ook.

http://products.saabgroup.com/PDBWebNew/PDF/productpage_id637_lan1.pdf


IPA NG

Citaat van: Elzenga op 09/03/2010 | 22:41 uur
Citaat van: IPA op 01/03/2010 | 16:11 uur
Ik denk dat Venezuela nog moeilijk kan gaan worden. De Su-30 deal was inclusief kruisraketten en anti scheeps raketten. (En Nederland zal hoop ik ook meedoen aan een herovering van de Falklands mocht dat weer eens nodig zijn.)
Zijn ook prima te zien als defensieve wapens om een invasie van Venezuela af te schrikken of te bestrijden indien realiteit. Want daar is Chavez bang voor. Een Venezolaanse inval op de Antillen zal die invasie alleen maar bespoedigen. De Argentijnen dachten nog even dat de Britten niet de halve aardkloot zouden overzeilen om een paar rotsblokken terug te veroveren. In het geval van Venezuela/Antillen ligt de boel direct onder de neus van de Amerikanen. Die een Venezolaans avontuur maar wat gretig zouden oppakken om Chavez uit het zadel te wippen...

NOG een land bezetten? Ik ben er bang voor...

Citaat van: Elzenga op 09/03/2010 | 22:47 uur
Citaat van: IPA op 09/03/2010 | 19:24 uur
-De systemen die op de LHD moeten komen.
1-2* Crotale NG.
1* 8 cel Mk. 41 VLS SDLS met ESSM's.

dit lijkt me overkill. Lijkt me een Sandral systeem logischer...naast een VLS voor Aster 15 en 30. Of met ESSMs...of Sandral naast een Crotale NG. De luchtverdediging verder weg zal toch de taak zijn van de begeleidende LCFs.

Je kunt de Crotale weglaten maar ik zie die maar als een extra CIWS systeem naast de 2 GK's.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

Citaat van: IPA op 09/03/2010 | 19:24 uur
-De systemen die op de LHD moeten komen.
1-2* Crotale NG.
1* 8 cel Mk. 41 VLS SDLS met ESSM's.

dit lijkt me overkill. Lijkt me een Sandral systeem logischer...naast een VLS voor Aster 15 en 30. Of met ESSMs...of Sandral naast een Crotale NG. De luchtverdediging verder weg zal toch de taak zijn van de begeleidende LCFs.

Elzenga

Citaat van: IPA op 01/03/2010 | 16:11 uur
Ik denk dat Venezuela nog moeilijk kan gaan worden. De Su-30 deal was inclusief kruisraketten en anti scheeps raketten. (En Nederland zal hoop ik ook meedoen aan een herovering van de Falklands mocht dat weer eens nodig zijn.)
Zijn ook prima te zien als defensieve wapens om een invasie van Venezuela af te schrikken of te bestrijden indien realiteit. Want daar is Chavez bang voor. Een Venezolaanse inval op de Antillen zal die invasie alleen maar bespoedigen. De Argentijnen dachten nog even dat de Britten niet de halve aardkloot zouden overzeilen om een paar rotsblokken terug te veroveren. In het geval van Venezuela/Antillen ligt de boel direct onder de neus van de Amerikanen. Die een Venezolaans avontuur maar wat gretig zouden oppakken om Chavez uit het zadel te wippen...

IPA NG

Ok.

Wat vind je van de door mij voorgestelde veranderingen aan de NatRes?
Natuurlijk het zal veel kosten maar het is (denk ik, ik hoor graag andere meningen!) de goedkoopste manier om een capabel defensief leger te kunnen mobiliseren.
Trouwens de door mij beoogde reserve bestaat uit:
1. Een reserve lichte infanterie brigade.
2. Een soort Home Guard (zoals de Noorse), dit lijkt het meeste op de huidige NatRes maar met een aantal andere taken.
3. Dienstplichtige die in geval van een mobilisatie bij 2 gevoegd worden.


En nog een punt dat ik vergeten was:

-De MPA's.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Ik heb een aantal dingen aangepast in mijn blog.


Ik wil graag een aantal meningen horen over:

-De vervanging van de Lynx en de Cougar.
Deze moeten mijnsinziens vervangen worden door versies van dezelfde heli's.

-De systemen die op de LHD moeten komen.

-Reserves.
Weet iemand een beter systeem hiervoor en de eventuele kosten?


-Budget, wat zijn nu eigenlijk de kosten van het geheel?
Van een aantal dingen is dat nog wel in te schatten maar wat bijvoorbeeld de kosten voor een redelijk groot reserve leger is nogal moeilijk in te schatten...
Dus hoe hoog moet het Defensie budget zijn per jaar.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

IPA NG

Ik zou dan niet een tweede JSS kopen maar de beide LPD's behouden. Eventueel zelfs helemaal een JSS kopen.

Ik denk dat Venezuela nog moeilijk kan gaan worden. De Su-30 deal was inclusief kruisraketten en anti scheeps raketten. (En Nederland zal hoop ik ook meedoen aan een herovering van de Falklands mocht dat weer eens nodig zijn.)
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#723
Citaat van: IPA op 01/03/2010 | 08:13 uur
Met jouw nieuwste opzet ben je denk ik nogal beperkt in je mogelijkheden. Je kunt dan niet een conventionele oorlog voeren hier of elders tenzij je net als bij de inval van Irak een 'vriendelijk' buurland hebt. Piraten zullen ons dan wel vrezen.
Ik zie de beperkingen wat betreft conventionele oorlogvoering niet zo. Als je doelt op het overbrengen van militair materiaal ter verdediging van een land elders (zeg Koeweit-Irak scenario). In beide JSSen kan een flinke hoeveelheid materiaal worden getransporteerd. En er kunnen indien nodig (hoe groot is die kans?) ook civiele schepen worden gecharterd om materiaal over te brengen.

De mogelijkheden van amfibische operaties zijn inderdaad wat beperkter. Maar waar zullen die plaats vinden? waar Nederland dan aan deelneemt...ik zie ze niet. Behalve de invasie van de Antillen door Venezuela. Dat lijkt me al vrij onwaarschijnlijk, gezien de beperkte middelen van Venezuela...zou het directe einde van het Venezolaanse regime betekenen (Chavez of ander) omdat de VS dat direct aangrijpt om in actie te komen...kan worden afgeschrikt door vroegtijdig de Antillen beter te beveiligen...en kan zelfs met de middelen die ik nog voorzie in mijn opzet worden aangepakt...zelfs als niet Enforcer 18000/MHD-200 achtige carriers maar de JSSen de moederschepen vormen.

Elzenga

Citaat van: Reinier op 01/03/2010 | 09:44 uur
Citaat van: Elzenga op 27/02/2010 | 18:52 uur
....En het staat mij bij dat er van de voormalige Holland Signaal toch heel wat dure radarsystemen op schepen van onze Europese buren staan...
Je bedoelt (sinds 1990) het Franse Thales?
yep...maar daar profiteren ze in Hengelo wel nog direct van...

Reinier

Citaat van: Elzenga op 27/02/2010 | 18:52 uur
....En het staat mij bij dat er van de voormalige Holland Signaal toch heel wat dure radarsystemen op schepen van onze Europese buren staan...
Je bedoelt (sinds 1990) het Franse Thales?

IPA NG

Het upgraden van de huidige patrouilleschepen is ook een optie, zeker als er enkele bij gebouwd worden en de Kustwacht deel wordt van de marine.


Met jouw nieuwste opzet ben je denk ik nogal beperkt in je mogelijkheden. Je kunt dan niet een conventionele oorlog voeren hier of elders tenzij je net als bij de inval van Irak een 'vriendelijk' buurland hebt. Piraten zullen ons dan wel vrezen.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Elzenga

#719
Citaat van: IPA op 28/02/2010 | 23:35 uur
Min of meer, maar de bewapening mag lichter, het ontwerp simpeler en de patrouilletaak wordt belangrijker.
Suggestief voor het type schip dat ik zoek zijn erg welkom.
De huidige patrouilleschepen lijken me dan voldoende...op termijn kunnen die dan vervangen worden door een schip als de 5xxx. Voor luchtdoelen kan een MANPADS worden ingezet vanaf eenzelfde platform als die nu op de MB bij de landmacht. En ook andere draagbare gronddoelsystemen zijn te gebruiken indien nodig vanaf zo'n platform. De mitrailleur zou kunnen worden opgewaardeerd naar de Hitrole NT zoals die op de OPV wordt aangebracht. Heb je prima patrouilleschepen voor inzet in de kustwateren.
Citaat van: IPA op 28/02/2010 | 23:35 uur
Dat is dus nieuw in je opzet. Ik ben van mening dat het echt niet puur om Venezuela moet gaan. Ik vind dat Nederland best mee mag doen aan missies maar alleen als daar een goed reden voor is. En die zullen er vast wel komen.
Dat is zeker nieuw in mijn opzet. Ik was in de val getrapt om vooral te kijken naar het materiaal zelf (en wat me daar aanspreekt) en de dreigingsscenario's niet voldoende als leidraad te nemen. Terwijl dat wel zo zou moeten zijn denk ik. Want je moet heel duidelijk kunnen uitleggen waarom er zoveel geld naar defensie moet. En bepaalde wapensystemen gekocht moeten worden en bepaalde niet. "En die zullen er vast wel komen" is in mijn ogen dan te vaag. Verrassingen zullen er inderdaad altijd komen leert de geschiedenis. Maar je plant op wat te voorzien is. Daar wil je goed op kunnen reageren. En bouwt in je organisatie de flexibiliteit in om ook zo goed mogelijk te kunnen reageren op die verrassingen. Althans zo zie ik het ;)

Elzenga

#718
Citaat van: Lex op 28/02/2010 | 23:25 uur
Citaat van: Elzenga op 28/02/2010 | 23:07 uur
Ik denk dat je bij de opbouw van de Nederlandse krijgsmacht en dus ook marine goed rekening moet houden met de Nederlandse traditie qua deelname aan bepaalde operaties of conflicten.
Is de BV-NL daar niet zoekende?
In zekere zin wel. Maar de missie in Uruzgan lijkt toch ook al aardig aan de grens te liggen van wat men hier wil. Wat betreft meedoen aan toch vrij offensief opgezette acties...zoals het binnenvallen en bezetten van andere landen.
Citaat van: Lex op 28/02/2010 | 23:25 uur
Citaat van: Elzenga op 28/02/2010 | 23:07 uur
Ik zie Nederland dus niet snel deelnemen aan een amfibische aanval op Iran.
Erg eenvoudig geplaatst. Reden etc?
Gedurende de periode Bush heeft er een flinke Amerikaanse amfibische vloot in de Golf gelegen (misschien nu nog wel trouwens?!?)... en die was zover ik weet niet gericht tegen Irak maar tegen Iran. Omdat de Regering Bush, zeker in in haar eerste termijn, ook Iran op de korrel had. Was het niet dat het militaire avontuur in Irak beduidend minder vlot liep dan voorzien. Ik vrees dat als de nasleep van de invasie van Irak zo vlot was gegaan als o.a. vice-president Cheney vooraf voorspelde, Iran het volgende doelwit was geweest. Ik denk dat dit ook wel bekend was bij verschillende bondgenoten... o.a. Nederland. In die hele periode heeft er nooit een Nederlands amfibisch schip in de Golf gelegen bij mijn weten. En ik zie ook geen LPD vertrekken naar de Golf als daar nu de shit uitbreekt als gevolg van een Iraanse reactie op zeg een Israëlische aanval op haar nucleaire installaties. Dat zal hoogstens een fregat worden. Nederlandse deelname aan amfibische aanvallen op Iran door zeg de Amerikanen (om raketinstallaties langs de kust uit te schakelen of het regime aan te pakken) acht ik dan helemaal onwaarschijnlijk. Misschien zou het CDA daar voor zijn, maar andere partijen zie ik niet enthousiast reageren.
Citaat van: Lex op 28/02/2010 | 23:25 uur
Citaat van: Elzenga op 28/02/2010 | 23:07 uur
Wel verwacht ik een heftige reactie als Venezuela de Nederlandse Antillen bezet. Ik heb al eerder het vermoeden uitgesproken dat de huidige grote amfibische capaciteit voor dat doel is gecreëerd.
Vzke toelichting/bewijsvoering voor dit feit.
Allereerst zie ik geen enkele andere reden voor de huidige mijns inziens buitenproportionele amfibische capaciteit van de marine. Ik denk dat men bij de planning daarvan is uitgegaan van een Falkland-scenario, maar dan rond de Antillen. Met Venezuela in de rol van agressor. De marine moest immers met een stevig verhaal komen in Den Haag om nog diepere bezuinigingen te voorkomen. Bij gebrek aan andere scenario's na het einde van de Koude Oorlog en in strijd met de andere krijgsmachtdelen. Ik denk dat men met dit scenario een zekere positieve respons kreeg binnen met name CDA en VVD-kringen. Waar dit scenario blijkbaar leeft. Zie ook de opvallend harde uitspraken van toenmalig Minister Kamp richting Venezuela indertijd. Ik denk dat er genoeg politici in die kringen zijn die zich graag in de rol van Thatcher willen verplaatsen bij zo'n scenario. Het heeft Thatcher immers geen windeieren gelegd politiek en qua reputatie. Als ook een grote aversie voelen richting lieden als Chavez (zie bullebak gedrag van Van Baalen in de regio recent) en gevoelig zijn voor dit soort scenario's (zij steunden immers ook de illegale invasie van Irak op basis van gefabriceerde leugens).

En nee..ik geloof niet dat operatie Joint Caribbean Lion 2006 niks te maken had met de situatie rond Chavez en uitspraken van Kamp. Sorry Hans ;)
http://antillen.nu/content/view/402/145/

Of heb jij een andere verklaring voor de grote amfibische capaciteit? Voor humanitaire inzet is het in ieder geval niet. Want het bleef wel erg stil na de ramp in Haïti.